Har sossarna fortfarande noll koll???

Vi i Sverige, som trots allt, fortfarande tillhör de rikaste länderna i världen har råd att betala för att få en bättre miljö.

Nej, vi har inte det, men dom tio översta på utsläppslistan har råd att minska sina utsläpp.

Men det är klart, vi behöver kanske ingen industri i Sverige?

Jag tycker att Coola Ola kan betala mera helt frivilligt, eftersom han tycker att han har råd med det och det gör honom stolt.

Last edited:

Nej nej, industri och råvaror tjänar man inga pengar på. Även om skatten för tillverknings och råvaruindustrin skulle hamna på produktionsort skulle ståkkhålmarna betala för hela sverige.
Det är tjänster som är grejen!

:stockholmaresomgnällerpårobinhoodskatt

Vet det, och svarade i inlägg #50 att jag inte hittar några siffror på privatdelen av vägtrafiken. Men vad jag ville få fram är att det släpps ut rätt stor mängd koldioxid i trafiken, och att det inte är fabriker och annat som står står för "nästan allting" som Hund verkar försöka få fram.

Här nej, eftersom vi fått ner utsläppen från industrin.
Siffrorna ser nog annorlunda ut i en öststat eller där man har en massa kolkraftverk som står och tuffar.

Antagligen blir siffrorna lite annorlunda om man räknar med den brunkolsproducerade importerade elen som industrin drivs av.
Vet inte.
Men antagligen.

Vi är sjätte bäst i världen, absolut bästa I-land, och ändå är det vi som ska göra mera?

Om bara dom tio översta på listan pressade sig själva till att bättra sig en procent till var så överträffar det sveriges ALLA utsläpp...

Hur är det, vilka länder är det som inte har skrivit på miljöavtalet än?

Ja, vi ska fortsätta att göra mera, men de som är sämst borde göra ännu mera. Det är en skam att de som är bland de sämsta inte kan skriva under.
Sen har vi länder som kina, en massa invånare och som varje % kan göra mycket, men per capita är de rätt duktiga. Så hur gör vi med dem?

Vi lite tur i Sverige och Norge som har tillgång till vattenkraften, vilket ger oss stora fördelar när man jämför.

Last edited:
Här nej, eftersom vi fått ner utsläppen från industrin.
Siffrorna ser nog annorlunda ut i en öststat eller där man har en massa kolkraftverk som står och tuffar.

Antagligen blir siffrorna lite annorlunda om man räknar med den brunkolsproducerade importerade elen som industrin drivs av.
Vet inte.
Men antagligen.

Jag förutsätter att du inte snackar om Sverige nu. Våran import av el är om jag inte minns helt fel under en procent av den totala elförbrukningen (och av den är givetvis bara en del från kraftstationer som eldas med fossila bränslen). Den svenska industrin har våra norrländska älvar att tacka för sin energiförsörjning.

Att sitta och diskutera bensinskatter och lägga över ansvaret på socialdemokratin känns lite snedvridet idag när det verkar råda konsensus över blockgränserna och även över nationsgränserna att man ska använda skatter och nya bränsleblandningar för att få ner utsläppen från fordonen. Man inför även miljözoner och andra hinder som gör att folk inte kan köra sina fordon utvalda städer runt om i Europa. Allt för att få oss att byta ut våran gamla bilpark med hänvisning till att det kommer att förbättra miljön. Jag tror inte man kommer att vinna några val på dessa beslut, men om man nu är överens över alla de politiska blocken och nationsgränserna är vi nog körda allihopa.

Tycker vi borde ha en mer nyanserad debatt när det gäller just bensinskatt än att sitta och skylla på socialdemokraterna och MP. Det var möjligtvis de som höjde bensinskatten sist de hade regeringsmakten. Men om jag inte minns fel höjde även den borgerliga regeringen skatten under sin första period i regeringsställning här om året.

Jag förutsätter att du inte snackar om Sverige nu. Våran import av el är om jag inte minns helt fel under en procent av den totala elförbrukningen (och av den är givetvis bara en del från kraftstationer som eldas med fossila bränslen). Den svenska industrin har våra norrländska älvar att tacka för sin energiförsörjning.

Åh, så kärnkraftverken står för under en procent av produktionen.

Ja då är det dags för en 180 i kärnkraftsfrågan för min del.

Nej, vi har inte det, men dom tio översta på utsläppslistan har råd att minska sina utsläpp.

Jag tycker att Coola Ola kan betala mera helt frivilligt, eftersom han tycker att han har råd med det och det gör honom stolt.

Jo, vi har absolut råd. Vi har dels relativt låga energipriser i dagsläget (det finns alltså en marginal för höjning), och dels har vi stor potential för utbyggnad t.ex. vågkraft och vindkraft, och bergvärme. Höjda energipriser kommer också realisera den enorma potential som finns i effektivare energianvändningen (upp till 25% av vår nuvarande förbrukning) enligt, en rapport som jag tyvärr inte hittar nu, men som jag läste på NyTekniks hemsida för några veckor sedan.

Åh, så kärnkraftverken står för under en procent av produktionen.

Ja då är det dags för en 180 i kärnkraftsfrågan för min del.

Man brukar generellt inte räkna kärnkraft till fossila bränslen. Kärnkraften har visserligen sina egna problem, men det finns det väl redan ett par trådar om.

Last edited:
Jo, vi har absolut råd. Vi har dels relativt låga energipriser i dagsläget.

Bara bland europas högsta.

Förlåt mig, det var elkonsumtion.
Fortfarnade lägger vi mest i Europa av inkomsten på el. Antagligen för att vi slösar som fan.

"Men vi har eluppvärmda hus och kallt klimat!"

Det är dyrare att kyla ner än värma upp hus, borde isf vara länderna i söder som lägger mest på el.

Last edited:

Ok, det var nytt för mig. Har du någon länk, så man kan läsa på lite?

Att sitta och diskutera bensinskatter och lägga över ansvaret på socialdemokratin känns lite snedvridet idag när det verkar råda konsensus över blockgränserna och även över nationsgränserna att man ska använda skatter och nya bränsleblandningar för att få ner utsläppen från fordonen. Man inför även miljözoner och andra hinder som gör att folk inte kan köra sina fordon utvalda städer runt om i Europa. Allt för att få oss att byta ut våran gamla bilpark med hänvisning till att det kommer att förbättra miljön. Jag tror inte man kommer att vinna några val på dessa beslut, men om man nu är överens över alla de politiska blocken och nationsgränserna är vi nog körda allihopa.

Tycker vi borde ha en mer nyanserad debatt när det gäller just bensinskatt än att sitta och skylla på socialdemokraterna och MP. Det var möjligtvis de som höjde bensinskatten sist de hade regeringsmakten. Men om jag inte minns fel höjde även den borgerliga regeringen skatten under sin första period i regeringsställning här om året.

Tack för ett insiktsfullt inlägg!

Förlåt mig, det var elkonsumtion.
Fortfarnade lägger vi mest i Europa av inkomsten på el.

Det känns inte som något revolutionerande avslöjande att den som har högst förbrukning också har högst kostnader för nämnd förbrukning. Annars hade jag gissat på att Norge låg högt på den listan, då de har en MYCKET stor del direktverkande el för uppvärmning av privatbostader (även lägenheter).

Last edited:
Jo, vi har absolut råd. Vi har dels relativt låga energipriser i dagsläget (det finns alltså en marginal för höjning), och dels har vi stor potential för utbyggnad t.ex. vågkraft och vindkraft, och bergvärme. Höjda energipriser kommer också realisera den enorma potential som finns i effektivare energianvändningen (upp till 25% av vår nuvarande förbrukning) enligt, en rapport som jag tyvärr inte hittar nu, men som jag läste på NyTekniks hemsida för några veckor sedan.

.

Låga priser :confused: är du på riktigt?

Vet flertaler som var tvungna att ta lån i vintras för att betala sin elräkning, osäker på om dom är villiga att hålla med dig.

Varför höjer man bensinskatten? Jo största delen är väll för att få människan att ställa bilen. MEN! Har de lyckats hitills? Nej! Bensinen är fortfarande för billig. Finns inget annat sätt att få bort bilar ifrån vägen.

Låga priser :confused: är du på riktigt?

Vet flertaler som var tvungna att ta lån i vintras för att betala sin elräkning, osäker på om dom är villiga att hålla med dig.

De hade kanske rörligt elpris? Eller förbrukade extra mycket energi den gångna kalla vintern? Oavsett, det intressant är ju priset per kWh som är intressant. Hur mycket dina kompisar betalar för sin totala energikonsumtion är ju helt ointressant om man inte vet deras förbrukning.

Jag har bara bott i två andra länder än Sverige, det ena var Spanien och det andra Norge. Båda hade märkbart högre elpriser än Sverige.

-edit- hmm, jag kanske gjorde en groda här, hehe. vad gäller Norge så var priset högt pga av uppvärmning medelst direktverkande el, men jag minns faktiskt inte det faktiska priset per kWh.

Höjda energipriser kommer också realisera den enorma potential som finns i effektivare energianvändningen (upp till 25% av vår nuvarande förbrukning) enligt, en rapport som jag tyvärr inte hittar nu, men som jag läste på NyTekniks hemsida för några veckor sedan.

Skulle inte höjda energipriser gynna dom tio översta på listan på samma sätt då?

Då kan dom börja, dom behöver ju verkligen realisera potentialen i effektivare energianvändning, på många plan!

I USA grinar dom över att soppan kostar en dollar/liter nu, jag skulle slå frivolter om jag fick köpa soppan under sju kronor, det skulle nog hela industrin också då det skulle göra transporter betydligt billigare och påverka slutpriset avsevärt.

Finnarna ligger femma uppifrån i utsläppsligan, vi har liknande förutsättningar, vi kan väl möta dom på mitten av listan, där Norge redan ligger, så kan våra industrier konkurera på liknande villkor?

Varför höjer man bensinskatten? Jo största delen är väll för att få människan att ställa bilen. MEN! Har de lyckats hitills? Nej! Bensinen är fortfarande för billig. Finns inget annat sätt att få bort bilar ifrån vägen.

De kan höja skatten hur mycket som helst ända tills det får direkt skadliga effekter för samhällets funktion. Var den gränsen går vet jag inte, men det får vi säkert reda på om man fortsätter höja skatterna utan att folk överlag har råd att byta ut sin gamla trotjänare till bil. Utan några alternativ kommer folk att fortsätta välja bilen framför de allmänna kommunikationsmedlen som inte är tillräckligt bra idag om man inte bor i Stockholm eller möjligtvis Skåne som har relativt bra tågförbindelser mellan de större städerna. Då gäller det att arbetsplatsen ligger centralt belägen i den staden man pendlar till och att man själv bor centralt i den stad man utgår från.

Last edited:
Det känns inte som något revolutionerande avslöjande att den som har högst förbrukning också har högst kostnader för nämnd förbrukning. Annars hade jag gissat på att Norge låg högt på den listan, då de har en MYCKET stor del direktverkande el för uppvärmning av privatbostader (även lägenheter).

Som sagt, dyrare att kyla ner än värma upp.
Länder med AC borde ligga högre än länder med uppvärmning enligt det argumentet.

Vi är helt enkelt förjävla slösaktiga.

Höj priset så inte en jävel har råd att tända lampan så blir det bra!

De hade kanske rörligt elpris? Eller förbrukade extra mycket energi den gångna kalla vintern? Oavsett, det intressant är ju priset per kWh som är intressant. Hur mycket dina kompisar betalar för sin totala energikonsumtion är ju helt ointressant om man inte vet deras förbrukning.

Jag har bara bott i två andra länder än Sverige, det ena var Spanien och det andra Norge. Båda hade märkbart högre elpriser än Sverige.

-edit- hmm, jag kanske gjorde en groda här, hehe. vad gäller Norge så var priset högt pga av uppvärmning medelst direktverkande el, men jag minns faktiskt inte det faktiska priset per kWh.

Kvack, kvack

Svenska husägare får betala cirka 9 000 kronor mer för sin el än vad husägare i Finland behöver, och 2 400 kronor mer än norska husägare. Orsaken är högre skatter och avgifter i Sverige. Det framgår av en ny rapport från Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna har låtit ta fram data över den totala elkostnaden för småhus som värmer sina hus med el, antingen direkt eller med värmepump.

Tabellen visar kostnaden för el inklusive skatter och avgifter för en småhusägare med en årlig elanvändning på 20 000 kWh i Sverige, Norge och Finland. Kostnaden för elnätet ingår inte.

Total kostnad för el (exkl. elnät)
2008
2009
2009
2010

Sverige
19 689 kr
18 304 kr
18 661 kr
21 281 kr

Norge
14 844 kr
12 826 kr
12 360 kr
18 871 kr

Finland
12 247 kr
12 634 kr
12 333 kr
12 554 kr

Skillnad
2008
2009
2009
2010

Sverige - Norge
4 844 kr
5 478 kr
6 301 kr
2 411 kr

Sverige - Finland
7 442 kr
5 670 kr
6 328 kr
8 727 kr

Eftersom norden har en gemensam elbörs och därmed snarlika ”grossistpriser” på el, så beror skillnaderna främst på olika nivåer vad gäller skatter och avgifter i de tre länderna.

- Det är uppenbart att svenska elkunder bär en orimligt stor skattebörda. Det är dags att sänka elskatten och att dela skattebördan mer rättvist med kraftbolagen, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör för Villaägarnas Riksförbund.

Fakta skatter och avgifter
I Sverige betalar hushållskunder för elcertifikat med cirka 5 öre per kWh, och en elskatt på 28,3 öre per kWh.
I Norge betalar hushållskunder cirka 1 öre per kWh för den norska varianten av elcertifikat, och 11,2 norska öre (ca 12,6 svenska öre) per kWh i elskatt.
I Finland finns inget som motsvarar elcertifikaten, och hushållen betalar 1,7 eurocent (ca 14,8 svenska öre) per kWh i elskatt.

De kan höja skatten hur mycket som helst ända tills det får direkt skadliga effekter för samhällets funktion. Var den gränsen går vet jag inte, men det får vi säkert reda på om man fortsätter höja skatterna uta....................

Rätt! Men jag TYCKER att åka kollektivt ska vara BILLIGT och bra. Det har ju bevisats att tågen ej har fungerat i vintras. Tiderna hålls inte ochsåvidare. Japans kollektiv funkar ju jättebra! Sverige bör väll kunna ha det lika bra?

Varför körs inte tåg på räls? De slipper ju att ploga bort STORA mängder snö. Räcker väll att ploga vid stationerna? Men nu ska vi inte börja snacka om tåg här.

Och som jag sa tidigare. Det är billigare att åka bil än tåg/buss.

Men det betyder ju bara att det blir ekonomiskt försvarbart med ett lager rent guld under tapeterna som reflekterar tillbaka värmen in i husen.

Ett högt energipris leder ju till att vilka extremmetoder som helst för att spara energi blir lönsamma...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back