Har sossarna fortfarande noll koll???

Varför körs inte tåg på räls? De slipper ju att ploga bort STORA mängder snö. Räcker väll att ploga vid stationerna? Men nu ska vi inte börja snacka om tåg här.

Problemet är att tågen/växlarna isar igen. Ledningarna tar stryk av snö/is.
Ja, växlarna är uppvärmda. Blir bara värre. Drar stora mängder el dock.

Varför körs inte tåg på räls? De slipper ju att ploga bort STORA mängder snö. Räcker väll att ploga vid stationerna? Men nu ska vi inte börja snacka om tåg här.

Så vitt jag vet går tågen på räls.

Det går som på räls, dvs inte alls :D

Men det betyder ju bara att det blir ekonomiskt försvarbart med ett lager rent guld under tapeterna som reflekterar tillbaka värmen in i husen.

Ett högt energipris leder ju till att vilka extremmetoder som helst för att spara energi blir lönsamma...

Möjligt det gör, men faktum kvarstår att vi ligger högst.

Men vad gör det om elen kostar när man bor i sin hyres/bostadsrätt där värmen ingår och tvätt/tork står i den gemensamma källaren.

Ja, jämför sen med resten av Europa.

Ja, då ligger vi bakom Tyskland och Danmark (2008) resterande är billigare.

Last edited:
Kan vi enas om att alla bör vara utsatta för glesbygd med allt vad det innebär INNAN man har rätt att öppna pajhålet och uttrycka sig?

Det är lätt att tycka till när man bor i lägenhet där elen ligger i hyran, med tunnelbanan minuter från ytterdörren, jävligt lätt.

...och det här är absolut det största problemet med våra politiker, oavsett partitillhörighet, de har växt upp i en skyddad värld från tidiga år, och är helt bortkopplade från verkligheten (och ja, jag har haft kontakt med en drös riksdagsmän via jobbet), man blir förbannad.

Det är ett avlångt land, där vi trots allt inte vill avfolka glesbygden...

Det är ett avlångt land, där vi trots allt inte vill avfolka glesbygden...
Varför inte undrar då jag som stockholmare. Är inte landsbyggden lönsam så vet jag inte varför den måste vurmas för hela tiden.
Det är fortfarande ingen rättighet att bo själv i en villa i skogen när man försörjer sig med en normallön.

Varför inte undrar då jag som stockholmare. Är inte landsbyggden lönsam så vet jag inte varför den måste vurmas för hela tiden.
Det är fortfarande ingen rättighet att bo själv i en villa i skogen när man försörjer sig med en normallön.

Skall det tolkas som en skyldighet att bosätta sig i stan?

Betalar du för kollektivtrafiken när bonden Rågokorn skall se till sina mjölkdjur och skogsägaren Pinnestam när han skall gallra?

Det är i glesbygden den stora delen av vår ekonomi trots allt byggs.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Det är i glesbygden den stora delen av vår ekonomi trots allt byggs.

Jaha, och varför kan de inte värdera sitt arbete/produktion då?
Problemet verkar vara att bonden är beroende av subvertioner för att jag ska kunna handla billigt och bränna pengar på annat som jag behöver mindre akut före mat på bordet eller vilken vara det nu handlar om.

Kollektivtrafik?

Är det dom där bussarna som går en gång vart tredje timme och kostar lika mycket som att ta bilen, tills bensinen kostar 20 kr?

Dra ner det till en avgång i halvtimmen och max 15 minuter längre restid än med bil till jobbet (1 timme med bil, 7 mil ut i ingenstans)

Problemet är att tågen/växlarna isar igen. Ledningarna tar stryk av snö/is.
Ja, växlarna är uppvärmda. Blir bara värre. Drar stora mängder el dock.

Jobbar med tåg?

Problemet är inte snö, kyla, löv, blåst, regn eller vad dom nu hittar på för dagen. Problemet är underhållet är eftersatt sedan 80talet. Nu vill ingen regering ta kostnaden.
Tågen går perfekt i andra kalla länder men inte här. Tågen gick perfekt i vårat land men med det bristande underhållet så blev det bara sämmre och sämmre. Något våra politiker blundar för då det ej drabbar dom.

Väldigt vad fokuserat det blev på bensinskatt som vi ändå får samma skit oavsett vem som regerar. Om vi tar hans åsikter

*) Vill höja bensinskatt

Lär väl vara en förutsättning för att få med MP igen. Och borgarna höjer på sitt håll. Slutsats = spelar mindre roll

*) Sverige ska fortsätta med licensjakt på varg

Vill även borgarna

*) och att monarkin ska avskaffas.

:tummenupp Men det lär inte ske. (Även FP är ju "på pappret" för, V är dom enda som driver frågan), den kungliga dockhussåpan är ännu så länge fast förankrad hos folket.

*) Men inte ha euro

Lär ändå inte ske på ett bra tag ens med borgerlig regering

*) inte att det ska vara förbjudet att bära heltäckande slöja i skolan,

Är inte heller borgarna för

*) att föräldrar inte ska tvingas ta ut lika delar av föräldraförsäkringen

Inget nytt här heller. Men det kommer dom nog få kvinnoförbund och V på sig om.

*) Det mest pantade är att han vill återinföra förmögenhetsskatten. Berör inte mig för jag skulle ändå inte betala sådan men det är ett utmärkt sätt att få kapital att fly landet och det har visat sig gång på gång att denna flykt ger betydligt större förluster än vad skatten drar in. Är bara där för att arbetslösa och frånskilda blendrökande trebarnsmammor ska känna någon form av "rättvisare" som dom brukar säga i intervjuerna.

*) Ny fastighetsskatt fast inte likadan som den gamla känns för vag för att säga säkert hur den slår, borgarnas fasta avgift känns ju inte så vansinnigt mycket bättre men visst känns det som icke-sosse lite motbjudande att skatta massor för ett hus som gått upp i värde utan att man sålt det, ger ju i praktiken att folk tvingas flytta eller belåna sina hus och betala räntor dom egentligen inte har råd med (eller belåna än mer för att betala dom andra räntorna), hade varit bättre att öka skatten på vinst vid försäljning och helt slopa möjligheten att skjuta upp om man vill fördela pengar från folk som gör ekonomisk vinst på värdeökning på sitt boende. Men nationalekonomiskt betydligt smartare än förmögenhetsskatten, husen flyr ju inte utomlands (än).

Summa: Känns som inget nytt under solen och ingen jätteskillnad mot Salin (eller "nya" socialliberal-moderaterna heller för den delen)

Last edited:

:rofl Är du på riktigt? Med det sagt menar jag inte att man ska subventionera eller ge bidrag till glesbygden, det ska liksom inte behövas.

Jag såg agenda eller vad det nu var igår och den där intervjun med Juholt innan det och jag måste säga att han är ju ett riktigt bra val av sossarna!
Med han vid makten kommer de inte vinna nästa gång heller och sen att deras politik är fullständigt föråldrad försämrar ju inte saken.
Förmögenhetsskatten frångår ju deras kommunistiska ådra som vill ha det lika för alla. RUT är skit och antagligen ryker ROT också.
Smarta de där sossarna, de vet hur man skaffar sig väljare :näsblod

Nä bort med alla automatiska bidrag.Har man inte råd med bostad eller barn så kan man ansöka om bidrag månad för månad

Nä bort med alla automatiska bidrag.Har man inte råd med bostad eller barn så kan man ansöka om bidrag månad för månad
Låter ju kostnadseffektivt och gör att den offentliga sektorns kostnader går ner när du måste ha folk som tar emot miljontals, rättmätiga, ansökningar varje månad.

*) Det mest pantade är att han vill återinföra förmögenhetsskatten. Berör inte mig för jag skulle ändå inte betala sådan men det är ett utmärkt sätt att få kapital att fly landet och det har visat sig gång på gång att denna flykt ger betydligt större förluster än vad skatten drar in. Är bara där för att arbetslösa och frånskilda blendrökande trebarnsmammor ska känna någon form av "rättvisare" som dom brukar säga i intervjuerna.

*) Ny fastighetsskatt fast inte likadan som den gamla känns för vag för att säga säkert hur den slår, borgarnas fasta avgift känns ju inte så vansinnigt mycket bättre men visst känns det som icke-sosse lite motbjudande att skatta massor för ett hus som gått upp i värde utan att man sålt det, ger ju i praktiken att folk tvingas flytta eller belåna sina hus och betala räntor dom egentligen inte har råd med (eller belåna än mer för att betala dom andra räntorna), hade varit bättre att öka skatten på vinst vid försäljning och helt slopa möjligheten att skjuta upp om man vill fördela pengar från folk som gör ekonomisk vinst på värdeökning på sitt boende. Men nationalekonomiskt betydligt smartare än förmögenhetsskatten, husen flyr ju inte utomlands (än).

Man tar fram gammal klassisk socialdemokratisk politik.

Förmögenhetsskatten är en sådan skatt som på pappret ska visa "titta vi tar från de rika och ger till de fattiga i sann Robin Hood anda". Men i praktiken är det inte riktigt på det viset. Man fick befria den absoluta ekonomiska eliten från skatten för att man insåg att det var skadligt för landet och det fanns hela tiden kryphål som aldrig täcktes igen som gjorde att många kunde komma runt skatten trots att de egentligen satt på stora förmögenheter. Problemet blev att kapitalet användes på fel sätt. Istället för fokus på att investera kapitalet måste de även ta defensiva positioner för att inte "straffas" av förmögenhetsskatten. En inlåsningseffekt helt enkelt. Som den var utformad förr var det 1,5% på kapitalet över en 1,5 miljoner kr för enmanshushåll och över 3 miljoner i samlad förmögenhet för eller sammanboende. Ni kan själv tänka er vilka beslut förmögna personer tog när dessutom räntorna mot slutet var näst intill obefintliga. Alla är inte så benägna att ta risker med ett kapital de arbetat hårt för att få ihop till under en livstid. Föga förvånande anlitade man skattekonsulter och lämnade landet med sitt kapital under ett antal årtionden när det var dags för "pension".

Sedan fastighetsskatten. Man kan diskutera utformningen, men det är nog den skatt som bör finnas kvar oavsett om man väljer att kalla det för en avgift eller dess rätta namn fastighetsskatt. Börjar Socialdemokraterna att prata om att förändra förmögenhetsskatten kan man ju räkna ut att det kommer att drabba vissa attraktiva områden i landet extra hårt och jag tror inte att det är något direkt negativt hos en stor del av väljarna eftersom de ändå inte tycker att det drabbar någon fattig mot bakgrund av de prisnivåer som råder just nu. I grund och botten inser nog alla att staten måste få in pengar någonstans och ett av de absolut bästa sätten är via fastighetsskatten. Jag tror att det blir oerhört svårt att återgå till hur det var, vilket man själv insett. Återstår alltså att se hur deras förslag ser ut.

Än så länge tror jag knappast att regeringen får skrämselhicka av det som presenterats så här långt. Dessutom verkar man ha vett att backa från förslag som inte slagit ut så väl hos väljarna. Något socialdemokraterna aldrig gjorde under sina regeringsår frånsett möjligtvis att man befriade ett par individer från förmögenhetsskatten och insåg tillslut hur fel den höga marginalskatten slog som mynnade ut i den kända Pomperipossa satiren skriven av Astrid Lindgren:

http://www.expressen.se/noje/bocker/1.924415/pomperipossa-i-monismanien

Last edited:
Låter ju kostnadseffektivt och gör att den offentliga sektorns kostnader går ner när du måste ha folk som tar emot miljontals, rättmätiga, ansökningar varje månad.
Jo då är det nog bättre o stryka bidragen helt .Nåt fel är det iallafall om det ska behövas bidrag till människor som har arbete

Barnbidrag borde kunna skäras ner ordentligt, varför få bidra om föräldrarna har 50-70.000kr i inkomst? :va

-Amen alla andra får juhhh

Om energiförbrukning så kan man ju undra.Hemma snålar man o försöker dra ner på elförbrukningen.Men sen när man kommer på jobbet så går byggfläktarna för fullt i de ganska nya lokalerna som inte är isolerade.De har väl ett helt annat elpris än vi mindre konsumenter men man undrar ju

Jaha, och varför kan de inte värdera sitt arbete/produktion då?
Problemet verkar vara att bonden är beroende av subvertioner för att jag ska kunna handla billigt och bränna pengar på annat som jag behöver mindre akut före mat på bordet eller vilken vara det nu handlar om.

Tror du bönderna väljer vad markanden vill betala för deras varor.:va

Men du har helt rätt i att deras produkter inte får kosta så svensken kan köpa nya utemöbler varje år (som importerats från asien).

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back