Har sossarna fortfarande noll koll???

Just den här metodiken från S är ju typiskt sossigt kortsynt och idiotisk.

Hur många procent av de körda milen på ett år i sverige är "okynneskörning"? 1%, 0,2%, 2%??

Folk behöver åka bil för att hämta/lämna barn, ta sig till/från jobb, handla osv. Vad händer då när något punktbeskattas på det sättet? Jo, facken löneförhandlar med hänsyn till inflationen (som kanske inte ens finns på aggregerad nivå) och effekten är dämpad. Med en kvarstående förväntansinflation som ger oss en ytterst tillfällig högkonjunktur, för att sen ätas upp av inflationen. Exporten blir till slut drabbad, kronan deprecieras -> importen minskar -> exporten kommer igen lite..

Summa: Vi hamnar där vi började, men med högre inflation. Eftersom RBs uppgift är att hålla ned den höjs räntan. Kronan apprecieras -> exporten drabbas igen, privata investeringarna minskar -> arbetslösheten ökar --> S får fler väljare. :tungan

De kanske HAR tänkt ändå, men på sig själva!

Hur många procent av de körda milen på ett år i sverige är "okynneskörning"? 1%, 0,2%, 2%??

Folk behöver åka bil för att hämta/lämna barn, ta sig till/från jobb, handla osv. Vad händer då när något punktbeskattas på det sättet? Jo, facken löneförhandlar med hänsyn till inflationen (som kanske inte ens finns på aggregerad nivå) och effekten är dämpad. Med en kvarstående förväntansinflation som ger oss en ytterst tillfällig högkonjunktur, för att sen ätas upp av inflationen. Exporten blir till slut drabbad, kronan deprecieras -> importen minskar -> exporten kommer igen lite..

Summa: Vi hamnar där vi började, men med högre inflation. Eftersom RBs uppgift är att hålla ned den höjs räntan. Kronan apprecieras -> exporten drabbas igen, privata investeringarna minskar -> arbetslösheten ökar --> S får fler väljare. :tungan

Ekonomiska argument som vanligt fr höger.
Men du kan ju ha det så bra med din goda ekonomi när miljön tagit så mkt stryk att du inte kan köpa mat för dina pengar.

Huvva vad fina ord du slänger runt dig, För du har väl inte använt Ctrl c.

Ekonomiska argument som vanligt fr höger.
Men du kan ju ha det så bra med din goda ekonomi när miljön tagit så mkt stryk att du inte kan köpa mat för dina pengar.

Ekonomisk okunskap som vanligt från vänster!

Din mjölk åker lastbil från kon till mejeriet, sen lastbil till affären, sen möjligtvis cykel hem till dig. Hur stor roll spelade det?

Bilismen står för en patetiskt liten del av utsläppen i sverige och världen. Miljöargumenten kring skattepolitiken är bara ett spel för att få in skattemedel.

Men det kanske är viktigare än att Sverige som stat har råd att sluta sabba framtiden genom en totalt misslyckad grundskola, en allt sämre universitetskompetens och en infrastruktur som faller samman år för år?

Man trodde ju att man skulle ersätta den tidigare ledaren som ej kunde ta beslut, fiffla med allt man kunde mm med någon bra.
Beslut verkar Juholt kunna ta, men i övrigt... Umgås med bedragare, väldigt vänstervriden, ned med monarki mm, vill forma sverige till ett ryssland, precis som Palme.

Synd på ett så anrikt gammalt fint parti att det inte finns någon utveckling, modernisering, vision eller tänk hur sverige ska kunna klara sig. Inte för att jag sympatiserar med dom men för dom som gör/gjort måste detta vara det defenitiva att lämna rösten på annat.
Fortsätter dom i den här takten så är Moderaterna och alla andra partier vinnare. VPK finns ju redan.

Din mjölk åker lastbil från kon till mejeriet, sen lastbil till affären, sen möjligtvis cykel hem till dig. Hur stor roll spelade det?

Bilismen står för en patetiskt liten del av utsläppen i sverige och världen. Miljöargumenten kring skattepolitiken är bara ett spel för att få in skattemedel.

Men det kanske är viktigare än att Sverige som stat har råd att sluta sabba framtiden genom en totalt misslyckad grundskola, en allt sämre universitetskompetens och en infrastruktur som faller samman år för år?

Vill man verka för en omställning till miljövänligare energislag så är ekonomiska styrmedel ett utmärkt sätt att göra det.

Transporter och jordbruksproduktion står för övrigt för en löjligt stor del av utsläppen.

Ja, jag åker gärna några timmar extra varje dag.. har så gott om tid så det gör inget :tummenupp

Jag är emot subventionering av ditt resande. Eller inte just precis "ditt" men alla gnällrövar som klagar hela tiden.
Varför kan ni som är så beroende av bil inte ta och flytta närmare era jobb? Eller hitta jobb närmare ert hem om det inte passar. Och om inget av alternativen passar så tjäna mer så du får råd.
Eller sluta gnäll bara.
Jag tycker skillnaden på bidrag och skatteavdrag är rätt så marginell i vissa fall.

Man kan bara sucka :gråta

Transporter och jordbruksproduktion står för övrigt för en löjligt stor del av utsläppen.

Absolut, men inte privattransporter.

Vad händer när ett åkeri får en högre soppanota? De höjer priset. Vad händer när de höjer priset? Varan blir dyrare till konsument. Pungt (vilket senare ger inflationseffekter som påverkar handelsbalans, räntor och arbetslöshet yadda yadda också.. men vi släpper det för sakens skull).

Så länge det inte finns något vettigt alternativ så är det meningslöst. Hade tågtrafiken fungerat så skulle det funka, då skulle det ställas om dit så fort det blev billigare. Men det GÅR ju inte.

Såg idag på nyheterna om hur svårt det var att värva folk till föreningsuppdrag i bostadsrätts föreningar.

Då vill man i normal svensk sosse anda straffhöja hyran så man kan få hjälp???
Aldrig funderat på att höja ersättningen för uppdragen? Då får man ett intresse. Men i svensk anda så straffar man kollektivet för att få sin vilja igenom i stället för att premiera individen och göra det lönsamt för denne att deltaga.

Satt med i en bostadsrättsstyrelse en gång. vi fick 300kr/timme för det. 1dag i månaden möte på 2-3h sen lite hemarbete gav mej 1500-2000 extra i månaden, för att intressera mej i min bostad. Med minimalt arbete.

Du bor inne i Umä va? Jag är uppväxt ute på landet med djurhållning. Tycker inte heller man ska höja bensinskatten men ska man gnälla bör man inte ta ett dåligt exempel.

Näe, jag bor en mil utanför Umeå, lyckligtvis har jag bara ett barn kvar som inte har eget körkort, för här är kollektivtrafik ett skämt..

Dock bor ju ungarna hos sin mor ungefär halva tiden, och hon bor två mil ut i skogen (åt ett annat håll).

Jag har bott inne i Umeå tidigare, och där går det ju minst en buss i timmen på alla linjer även kvällstid (fram till 22-23 iaf) så att ta sig från en stadsdel till en annan innebar sällan mer än två timmar om man måste byta linje.

DEN repliken ska du ha ett plus för :tummenupp

Tack!

Poängen är att jag håller med. Vi MÅSTE göra något för att rädda våra barns värld. Men att försöka vinna politiska poäng genom att dra ur en tändhatt ur motorn som driver sverige med en så ynklig avkastning. Det är bara dumt!

Miljöpolitiken idag rör inte det som verklgen spelar roll, utan det som aktivisterna känner drabbar de som enligt dem själva inte bryr sig (läs: de som åker stora bilar).

Rent spontant (och helt utan belägg) har jag lite svårt att se hur vi kan göra av med så mkt mer energi idag mot för 10 år sen som de säger. Så annorlunda lever vi inte. Däremot har bilarna blivit extremt mkt snålare, elgrejerna drar mindre och så vidare.. Vad är det vi gör egentligen? Luktar svammel.

Kan inte direkt påstå att nya teamet imponerar så här långt. De trampar i samma fotspår efter väljare som inte längre är i livet eller på väg att dö ut. Traditionella socialdemokrater som aldrig röstat på annat än rött. Vill de återfå makten får de nog jobba hårdare och komma med mer genomtänkta lösningar än ökade skatter och fler bidrag som svar på allt. Sådant som bara skapar folk som tillslut hamnar i bidragsfållan. Kanske det som är målsättningen. Lyckas man har man en perfekt bas att inleda en ny storhetstid för socialdemokratin.

Lång tid till nästa val och chansen finns att nuvarande regeringen gör bort sig. Håller de ihop sin politik med Borg som finansminister tror jag dock att socialdemokraterna med nuvarande teamet som presenterats så här långt får svårt att vinna. De måste ju verkligen skärpa sig om de ska bli ett lika dominerande parti som under sin storhetstid. Bevare oss om vi får en minoritetsregering med v+mp som vågmästare.

Last edited:
Kan någon få fram en relevant siffra för hur mycket miljöförstöring privatbilismen står för?

Om jag riktigt hårddrar ner min onödiga körning kanske jag minskar min totala körsträcka med 25%

Det är alltså 25% av nästan ingenting dom vill komma åt med en skattehöjning som drabbar många väldigt hårt....

Ser man svensk onödig privatbilism i ett globalt miljöperspektiv börjar man gråta....

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back