Har sossarna fortfarande noll koll???

Jo då är det nog bättre o stryka bidragen helt .Nåt fel är det iallafall om det ska behövas bidrag till människor som har arbete

Barnbidrag borde kunna skäras ner ordentligt, varför få bidra om föräldrarna har 50-70.000kr i inkomst? :va

-Amen alla andra får juhhh

Ni glömmer att "barnbidraget", eller moderskapsersättningen som är den ursprungliga och egentliga benämningen, per definition är en kvinnolön och den rör man inte ostraffat. :FredrikaBremer

Xibalba; Kanske för att barnbidragen bekostas av den statliga skatten. Robin Hood eller ej, det är kanske rimligt att även de som pyntar in kosingen får en återbäring?

Personligen tycker jag man skall skrota den skiten och en del andra arrangemang i anslutning till det. Finns bara en kategori föräldrar som bär sina och barnet/barnens kostnader...

Xibalba; Kanske för att barnbidragen bekostas av den statliga skatten. Robin Hood eller ej, det är kanske rimligt att även de som pyntar in kosingen får en återbäring?

Rimligheten vore att vi "barnlösa" slapp betala in pengar till en viss samhällsklass ungars sparkonto.

Hellre då 2lök i månaden för socfamiljen, så kanske det skulle vara mindre rån i skolorna :)

Det är ingen som säger att de inte vill ha barnbidraget trots att de innerst inne tycker att det borde gå till bättre behövande. Istället samlar de pengarna på hög tills dess att barnet bli myndigt och kan spendera dem på något onödigt innan de förstått pengarnas verkliga värde.

Kunde man inte haft en blankett som man får fylla i den dagen man får barn. Om man inte anser sig behöva bidraget så får det gå till en gemensam pott som betalas ut till mindre bemedlade barnfamiljer i form av en litet bonustillskott inför julen. Det hade känts som en fin gest.

Jo då är det nog bättre o stryka bidragen helt .Nåt fel är det iallafall om det ska behövas bidrag till människor som har arbete

Det här landet fungerar så.
Hög skatt och många bidrag/avdrag för att kunna få lite tillbaka.
Istället för att sänka skatten lite och rensa bland bidragen.

Med det intet sagt att alla bidrag är av ondo.

Rimligheten vore att vi "barnlösa" slapp betala in pengar till en viss samhällsklass ungars sparkonto.

Hellre då 2lök i månaden för socfamiljen, så kanske det skulle vara mindre rån i skolorna :)

Tja, det bidrar ju bara till att öka vanfördelningen i andra konstellationer ändå. Borde skrota mer dylikt skit och se hur folk hanterar att behöva ta lite ansvar för den situation de skapar.

Där regnar väl redan bidragen? God man och motbok snarare än ökade bidrag, kanske?

Fast det går att applicera på allt som skatter går till. Jag vill inte betala för rökares sjukvård eller för andra trattskalligheter men det funkar ju inte, liksom med försäkringar så är det styrkan i det gemensamma som gör att systemet funkar bättre än alternativen. Det betyder inte att jag per automatik förespråkar alla bidrag som finns.

Kanske en kombination?

Öronmärkta pengar till barnen/ungdomen.

Om inte på mitt sätt...hur då?

Nu har vi ju socialdemokratin att "tacka" för hela den här problematiken. Det pinsamma för övriga partier är att de är så matade med att detta att de bara jakar med. F ö skulle det vara politiskt självmord att komma med sunda förslag i den riktningen. Alla betalar vi till skit vi inte vill..

Fast det går att applicera på allt som skatter går till. Jag vill inte betala för rökares sjukvård eller för andra trattskalligheter men det funkar ju inte, liksom med försäkringar så är det styrkan i det gemensamma som gör att systemet funkar bättre än alternativen. Det betyder inte att jag per automatik förespråkar alla bidrag som finns.

Hur mycket har rökaren betalat in i skatt under sina år för sin last?

Last edited:

Fast nu skrev jag att jag gärna betalar för bidraget till de behövande, bidrag bör vara för just behövande, inte för att alla andra får det.

Rökare får ju inte bidrag men de betalar tobaksskatt

Jag tror dock de rökare som drabbas av cancer pga. sin last kostar samhället mer än vad de betalar in i skatt. Vilket ju var andemeningen i Xibalbas inlägg - han vill inte betala in till sådant han själv har valt bort som i det här fallet barn. Det var den andemeningen jag ville åt, dvs önskan om att kunna bestämma var ens skattepengar går.
Vidare har jag svårt att se barn som en last för samhället i stort vilket gör att just barnbidrag inte är ett rött skynke för mig.

Jag tror dock de rökare som drabbas av cancer pga. sin last kostar samhället mer än vad de betalar in i skatt. Vilket ju var andemeningen i Xibalbas inlägg - han vill inte betala in till sådant han själv har valt bort som i det här fallet barn. Det var den andemeningen jag ville åt, dvs önskan om att kunna bestämma var ens skattepengar går.
Vidare har jag svårt att se barn som en last för samhället i stort vilket gör att just barnbidrag inte är ett rött skynke för mig.

Kanske skulle det vara så att barnfamiljer upp till en viss inkomst fick bidrag eller lägre skatt.Tycker att barnbidrag ska gå till de som behöver o då kanske lite mer istället

Att ge bidrag för att folk ska ha möjlighet att ge sina barn en dräglig tillvaro är ju på sikt något som gagnar samhället. Det är ju trots allt så att Sverige och många andra i-länder har ett demografiskt dilemma med för få födda barn och en allt större grupp åldringar. Ekvationen går inte ihop.

Visst finns det folk som håller på och röker, knarkar och super ner sig så att de blir samhället till last. Men det finns även folk som har dåliga gener eller via olyckshändelser blir samhället till last. I ett solidariskt samhälle försöker man hjälpa alla så gott det går. Börjar vi välja vilka vi ska hjälpa i samhället då kommer Sverige inte längre att vara Sverige. Då kan vi lika gärna montera ner hela välfärdssamhället helt och hållet och låta var och en ta sig fram med näbbar och klor.

Om inte det var syftet vad är syftet med barnbidraget?

Det har jag redan skrivit och syftet torde vara tydligt eftersom det inte innefattar barnens hela tillvaro.

Edit:
Citerar mig själv för tydlighetens skull;

"Ni glömmer att "barnbidraget", eller moderskapsersättningen som är den ursprungliga och egentliga benämningen, per definition är en kvinnolön och den rör man inte ostraffat. :FredrikaBremer"

Mtp hur "familjen" ser ut idag så är det en oerhört omodern konstruktion och mer att betrakta som ett osunt fördelningsinstrument.

Last edited:
Det har jag redan skrivit och syftet torde vara tydligt eftersom det inte innefattar barnens hela tillvaro.

Mtp hur "familjen" ser ut idag så är det en oerhört omodern konstruktion och mer att betrakta som ett osunt fördelningsinstrument.

Det må hända att många barn inte längre lever i kärnfamiljer, men jag är rätt övertygad om att barnbidraget är ett fint tillskott i kassan för en ensamstående förälder.

Det här är syftet:

Barnbidraget har under åren motiverats på olika sätt, till exempel
med att det bidrar till att minska barnfattigdomen, att det omfördelar mellan olika typer av hushåll och att det ökar barnafödandet. Idag är barnbidraget en del av den ekonomiska familjepolitiken som har till syfte att ”bidra till förbättrade förutsättningar för en god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer”

Källa:

http://www.scb.se/Grupp/valfard/2008-4/LE0001_2008K04_TI_08_A05TI0804.pdf

Det må hända att många barn inte längre lever i kärnfamiljer, men jag är rätt övertygad om att barnbidraget är ett fint tillskott i kassan för en ensamstående förälder.

Det här är syftet:

Barnbidraget har under åren motiverats på olika sätt, till exempel
med att det bidrar till att minska barnfattigdomen, att det omfördelar mellan olika typer av hushåll och att det ökar barnafödandet. Idag är barnbidraget en del av den ekonomiska familjepolitiken som har till syfte att ”bidra till förbättrade förutsättningar för en god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer”

Källa:

http://www.scb.se/Grupp/valfard/2008-4/LE0001_2008K04_TI_08_A05TI0804.pdf

Ja, där fick man en omgång floskler som hette duga. Finns öht ingen trovärdighet så länge man bortser från barnets totala situation och tittar på effekterna i det perspektivet.

Hur kan man skrodera om ensamstående föräldrar och samtidigt gillra skuldfällor och totalt bortse från barnens behov i hela deras situation. Det känns som om någon förläst sig på partiprogram och glömmer effekterna.

Nu har vi ägnat bortåt en sida åt kvinnolöner och det är måhända relevant för trådämnet. Skall denna riktning av diskussionen fortsätt är det nog att betrakta som ämne för en egen tråd.

Jag släpper det här nu.

Last edited:
Ja, där fick man en omgång floskler som hette duga. Finns öht ingen trovärdighet så länge man bortser från barnets totala situation och tittar på effekterna i det perspektivet.

Hur kan man skrodera om ensamstående föräldrar och samtidigt gillra skuldfällor och totalt bortse från barnens behov i hela deras situation. Det känns som om någon förläst sig på partiprogram och glömmer effekterna.

Tror knappast att det är någon som skaffar barn på grund av ett litet bidrag i kassan på dryga tusenlappen från staten. Då är man bra dum i huvudet om man gör det. Alla former av bidrag är trubbiga instrument. Det går givetvis inte att täcka alla perspektiv. Jag tror i alla fall knappast att barnbidraget är något som bidrar till något negativt i något avseende utom möjligtvis att det betalas ut till familjer som inte har något direkt behov av det. Men det är ett politiskt beslut man tagit och få verkar tycka att det ska vara behovsprövat. Alltså finns det kvar i nuvarande utformning.

I den mån du avser folk som skaffar ett eller flera barn trots att de inte har möjlighet att ge dem en dräglig uppväxt på grund av sociala såväl som ekonomiska orsaker. Då finns det inga bidrag i världen som kan motverka det. De kommer även fortsättningsvis att skaffa sig barn oavsett om det finns bidrag att hämta eller inte.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back