Schysst MC-polis?

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Vi var några stycken som åkte från Malmö till Sjöbo igår där det samlats ett par hundra hojar. Sjöbo-rakan var full med poliser så det var till att se upp.
På väg hem till Malmö höll man utkik såklart.
I höjd med Staffanstorp kom en MC-polis ikapp oss (såg honom i backspeglarna) och varnade såklart mina kompisar med helljusblinkningar varvid vi körde snällt.
Efter ett par minuter körde MC polisen om oss av på en avfart. Strax efter kom dubbla körfält, och vi drog på lite.

Mycket osmart av oss så hade MC polisen bara kört upp och väntat på att vi skulle dra på, och kom ikapp oss när vi saktat ner. Givetvis körde han om och pekade mot vägrenen.

Blev förstås irriterad över ett sånt nybörjarmisstag. Nu ryker väl körkortet, tänkte jag.

Efter en hel del moralpredikningar att vi var ögontjänare och inga purunga förare (mellan 40 och 48 år), så sade han att vi bara fick en tillsägelse. Han sade bara att han sett att det gått fort och han inte hade tid att mäta hastigheten.

Det togs ju såklart emot med tacksamhet.

Som sagt, hur fungerar det? Det är ju inte så att man kör snabbt någon längre tid, kanske 10-15 sekunder, och då bör det väl rimligtvis vara svårt för en efterföljande polis att låsa en hastighet? Eller?
Var han bara schysst, eller kunde han ha tagit oss för något? Vårdslöshet i trafik, eller något annat? Det var på en rak tvåfilig motorväg utan trafik kan tilläggas.

Vet inte om detta stämmer/gäller för mc, men iaf:

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Efterfoljande/efterfoljande_fakta.htm

Avståndet mellan polisbilen och fortkörarens bil måste vara konstant eller ökande under själva mätningen. Ett minskande avstånd innebär att polisbilen kör fortare än bilisten. Polisbilens hastighetsmätare visar då högre hastighet och domstolen underkänner med all sannolikhet en sådan mätning.

Den sträcka som mätningen sker på bör vara minst 500 meter lång. Är sträckan kortare anses det som regel svårt att hinna konstatera om avståndet mellan fordonen är konstant eller ökande.

Avståndet mellan polisbilen och fortkörarens bil får inte vara för långt under hastighetsmätningen. Är det mer än ca 100 meter händer det att domstolarna underkänner mätningen, särskilt om mätsträckan är kort. Å andra sidan kan ett långt avstånd kompenseras av en längre mätsträcka. Ett långt avstånd anses göra det svårare för polismannen att bedöma om polisfordonet verkligen håller ett konstant eller ökande avstånd till fortkörarens fordon.

Det bör under själva mätförfarandet inte finnas några andra bilar mellan polisbilen och fortköraren. Om andra fordon kan ha skymt sikten anses det finnas en risk att polismannen inte kunnat bedöma om avståndet varit konstant eller ökande.

Åklagaren måste åberopa ett hastighetsmätarintyg som bevisning för att styrka att polisbilens hastighetsmätare var tillförlitlig. Jämfört med tidpunkten för hastighetsöverträdelsen bör intyget inte vara äldre än tre månader. Generellt sett brukar hastighetsmätare visa en högre hastighet än den verkliga, även polisbilars.

Last edited:
Alla hastighetsöverträdelser måste kunna bevisas i fall om att det leder vidare till tingsrätt eller liknande. Det är vad jag fått höra från polisen själv. Alltså vid en hastighetsöverträdelse som du nekar har polisen bevisbörda och måste således ha det loggat på fartpistolen. Finns säkerligen tillfällen då detta inte krävs om det är totalt uppenbart (alltså 250kmh på en 50-väg), men i övrigt har polisen bevisbörda.

Sen finns det ju poliser och poliser..
Jag kör ytterst sällan för fort på tungt trafikerade vägar, mitt i stan där det kan springa/cykla ut någon framför mig eller liknande. Däremot drar jag gärna på lite om det är fritt framåt och bakåt så att den enda jag utsätter för fara är mig själv, så att säga. Blev stoppad vid just ett sånt här tillfälle när jag körde min turbokärra på en 70-väg. Ingen trafik i närheten och en stor bred väg. Av någon anledning var polisen där och haffade mig. De frågade hur snabbt jag körde och jag svarade faktiskt helt ärligt att jag inte visste riktigt. Han sa otrevligt att jag kunde sluta spela dum och erkänna att jag kört för fort. Jag svarade återigen att jag inte var säker på min hastighet men att det likaväl kunde varit 70kmh. Den här polisen var otrevlig som fan och då anser inte jag att jag ska behöva sitta och vara trevlig tillbaka (vilket jag alltid är mot poliser om de är trevliga mot mig). Jag bad därför om bevisning och att jag i så fall får ta mitt straff. Det hade han inte...

Han sa bara att jag skulle köra därifrån och gick och satt sig i polisbilen igen.

Skulle den här konstapeln blivit ännu mer otrevlig mot mig så hade jag helt enkelt bett om rådrum.

Vet inte om detta stämmer/gäller för mc, men iaf:

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Efterfoljande/efterfoljande_fakta.htm

Avståndet mellan polisbilen och fortkörarens bil får inte vara för långt under hastighetsmätningen. Är det mer än ca 100 meter händer det att domstolarna underkänner mätningen, särskilt om mätsträckan är kort. Å andra sidan kan ett långt avstånd kompenseras av en längre mätsträcka. Ett långt avstånd anses göra det svårare för polismannen att bedöma om polisfordonet verkligen håller ett konstant eller ökande avstånd till fortkörarens fordon.

Har polisen något mätinstrument som visar hur många meter det är mellan polisbil och fartsyndarens fordon? Man brukar ju se det i videoinspelningar från polisbilarnas inspelningar.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back