ladda batteriet

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hur länge måste man köra för att batteriet skall laddas om man använt startkablar?

//Dafe

Om det inte e paj så laddas det så fort du har motorn igång,vill du däremot att det ska bli fulladdat får du nog åka en rejäl sväng.

edit:så de så !

En siffra jag hört på bilar är 15 mil för att ladda fullt.

Mitt batteri var urladdat så att man fick kabla igång min goding
Och det tog över tio timmar med en c-tek
Nu kan det ju vara svårt att jämför överskottströmmen från generatorn
med en laddare ... om du har möjlighet köp en c-tek
clas-ohlson 499:- i stockholm kan det vara svårt med två hål i väggen

Ett friskt batteri håller ca 12.5 volt när det är fullladdat (med motorn avstängd), så köp/låna en multimeter så VET du när batteriet är laddat o klart.
Tiden det tar kan vara allt från 0-"konsumtecken" beroende på allt möjligt väder,vind temp bla bla.. så nu har jag dödat Alla batteri frågor på SH .. jorå så äre :tummenupp

Frågan är vad du menar med laddat batteri. Är hojen fräsch i övrigt; inte svårstartat och laddar som den ska räcker det med en sväng på 2-3mil för att ha tillräckligt med kräm att starta den igen med marginaler. Börjar batteriet bli slut så blir det aldrig fullt laddat igen.

Bäst är egentligen att lyfta ur batteriet och ladda över natten hemma.

Ett friskt batteri håller ca 12.5 volt när det är fullladdat

Nja, snarare 12,7-12,8V (man brukar räkna med 2,13V/cell när det är fulladdat). GEL-batterier brukar ligga ett par, tre tiondels Volt högre på polspänningen dvs, runt 13V). Fast ju äldre batteriet blir desto lägre polspänning får man på batteriet när det är "fulladddat". Ligger man under 12,4V efter laddning så är det dags att börja fundera på att byta batteri.

Hur länge måste man köra för att batteriet skall laddas om man använt startkablar?

//Dafe

då jag kablade igång min så räckte inte 10min tomgång till nånting, stängde och skulle starta så kom den inte igång. För att få tillräckligt så måste man nog ut och köra en go stund.

MINST 10 timmar för att ladda ett helt urladdat blybatteri fullt

Jag håller med om c-tek, den kommer du ha massa användning för. Väldigt bra på vinterhalvåret för att hålla batteriet i trim när hojen står.

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back