Stavningskunskaper - Någon som är förvånad?

Status
Ej öppen för fler svar.
Du menar att bara för att många gör fel så ska man ändra reglerna? Nej, då är jag hellre gammal stofil som tycker att man ska stava korrekt, bra meningsbyggnad och använda mellanslag, punkter och komman ordentligt.
Varför kan det inte funka som med utseendet på krogen? Ingen bryr sig ju i om den andre är trevlig eller snäll, det är bara utsidan som räknas. Men å nätet får man visst skriva hur fan som helst (dvs det vi ser, dvs utsidan), men ändå tycker alla att det är helt ok :huvet

Om du börjar prata perfekt Svenska ano 1800-tal på krogen så tror jag det blir svårraggat. :tungan

Märker själv hur jag blir sämre och sämre på stavningen iom forum, chatt o sms språket. Så de gånger en korrekt Svenska behövs så får jag tänka till lite extra. Men visst, ibland så ser man en del som skriver så dåligt att man inte begriper ett dyft av vad de menar.

Last edited:
Det kanske är vi som är tjurskalliga gamla stofiler som inte kan hänga med i utvecklingen? Vad sägs om att skrota riks-Svenskan och införa Internet-Svenska? :va
Frågan är berättigad tycker jag, om nu ändå fler och fler skiter i vilket så...?
Det blir jobbigt under en övergångsperiod men sen blir det naturligt.

Stava eller skriva rätt och riktigt verkar inte vara viktigt för så många längre. Inte måste man börja en ny mening med en versal och varför avsluta den med t.ex. en punkt innan man börjar på nästa?
För att inte nämna särskrivningen, hur svårt kan det vara?

Texten nedan är tagen från en forummedlems signatur och sammanfattar nog det hela ganska bra.

Om ja missar punkter o komma o stavar FEL. Oj värden går under om man missar en pungt LOL Show What.
Ska vi samla på lite citat från dagen kan jag bidra med:

”inte bara tog hojjen utan även depåstödena,dom värkar ha vetat vad…”

Last edited:
I dag använder ungdomarna dessutom chattspråk när de kommunicerar via internet eller sms. Resultatet har blivit en allmän förslappning av såväl språkbruket som av inställningen till stavning.

Yrkeslivet har inte samma attityd till stavning, och chattspråk duger inte under arbetstid.

Det är väl inget konstigt att man använder ett annat språk när man chattar eller sms:ar, meningen är att man snabbt ska förmedla det man vill säga och det blir då mycket slang och förkortningar.
Visst kan jag hålla med om att det blivit en förslappning, men samtidigt förändras och utvecklas språket hela tiden och nya ord och inslag tillkommer.
De flesta fattar väl att man i sitt yrke/studier inte använder ett förenklat chattspråk! :)
Nej, enligt Barbro fattar de flesta inte det och jag är böjd att hålla med henne.

Jag kan erkänna att jag skriver fel många ggr, inget jag bryr mig om här på SH, då det är ett sporthoj forum med en avslappnad samtalston.
Så att korrekturläsa mina inlägg känns lite som overkill, då det ändå är mest löst snack här på forumet och kräver därför inte på samma sätt ett formellt språk (då diskussionerna ofta är oformella).
:)
Är det här ett "sporthoj forum" eller ett sporthojsforum? :tungan

Om du börjar prata perfekt Svenska ano 1800-tal på krogen så tror jag det blir svårraggat. :tungan

Märker själv hur jag blir sämre och sämre på stavningen iom forum, chatt o sms språket. Så de gånger en korrekt Svenska behövs så får jag tänka till lite extra. Men visst, ibland så ser man en del som skriver så dåligt att man inte begriper ett dyft av vad de menar.
Jag kan också erkänna att jag använder vissa förkortningar när jag skriver här, och blir lätt "o", som i "jag o du" istället för "jag och du" men jag har svårt att läsa "d" istället för dem, det och när det bara blir en massa "d", "o", "m" o.s.v. så blir det jobbigt

"Va e d m d?" :gnissla

Nej, enligt Barbro fattar de flesta inte det och jag är böjd att hålla med henne.
Jag också.
Är det här ett "sporthoj forum" eller ett sporthojsforum? :tungan
:whip :sissy

Last edited:
Lata ungjävlar i skolan numera och inte blev det bättre av att lärarna inte får nypa dem i armen ens utan att bli polisanmälda. Fick lärarna ge dem ett rapp över fingrarna ibland så skulle vi inte ha samma okunskap vi har idag.

"Det är helt orimligt att Sveriges elever blir allt sämre på att stava när vi samtidigt är ett av de länder som satsar mest på utbildning, skriver Barbro Sjölander, vd Eniro 118 118."

Det är ju inte alls orimligt, vi måste ju satsa så mycket som vi gör just för att ungjävlarna är så jävla korkade hela tiden :rolleyes:

Jag skäms när personer som är högre än mig i rangordning tex inte kan stava eller uttala sig korrekt. Slarvfel, fine. Dyslexi, fine. Lathet, nej.
Så jävla oseriöst så att jag blir mörkrädd, hur lätt är det att respektera en chef som inte kan stava till tex 'Omständlig', 'diskussion', 'diskutera' och många fler.

Förbihåller mig rätten att ha stavat fel i texten, pga slarv givetvis :gnissla

Nu är jag inte helt säker men kan ordet "förbehåller" vara det du menade?

EDIT: För övrigt står jag nästan helt bakom dig!
Jag arbetar på ett av landets största industriföretag och förundras dagligen över hur personer som har som uppgift att sprida information i skrift inte har bättre kunskaper. :näsblod

EDIT II: Tackar! :)

Last edited:
Jag skäms när personer som är högre än mig i rangordning tex inte kan stava eller uttala sig korrekt. Slarvfel, fine. Dyslexi, fine. Lathet, nej.
Så jävla oseriöst så att jag blir mörkrädd, hur lätt är det att respektera en chef som inte kan stava till tex 'Omständlig', 'diskussion', 'diskutera' och många fler.

Nu är jag inte speciellt mycket för aga så det där med att slå på ungarna är inte riktigt min grej.

Gällande orden du tar upp så är det några jag märker är svåra här på SH.

Diskution, disskussion, sesongen, värkar är några klassiker. Sen fattar jag inte alla dessa särskrivningar folk håller på med.

Underbar särskrivning från en artikel:

"Sex blir bäst med tjugo åttaåringar."

Jag tror inte på att aga ungarna, utan på att motivera dem - vilket de flesta lärarna, för att uttrycka mig ungdomligt, suger på.

Dessutom tror jag det skulle behövas föreläsningar i skolor om vad skriftspråket ger för intryck av en som person. Precis som tal - det verkar nämligen inte vara alla som förstår det.

het varm vatten:va

Word!

Eller nåt sånt...

Visst finns det de som har problem, antingen sjukdomsrelaterade eller sociala, som gör att de inte kan ta till sig rättskrivning/grammatik, och det får man acceptera. Jag har en kompis som har en släng av dyslexi, och det är som det är. Han skäms, och framför allt så försöker han i alla fall. Men mentaliteten bland resten som inte orkar bry sig? Jag skulle aldrig anställa någon som är för slapp för att skriva rätt! Inte ens om slappheten bara slår igenom på forum, det visar på en dålig attityd.

Och en sån sak som att skilja på "de"/"dem", skriv "dom" istället, problemet löst!

S. Tofil

Last edited:
Underbar särskrivning från en artikel:

"Sex blir bäst med tjugo åttaåringar."

Jag tror inte på att aga ungarna, utan på att motivera dem - vilket de flesta lärarna, för att uttrycka mig ungdomligt, suger på.

Dessutom tror jag det skulle behövas föreläsningar i skolor om vad skriftspråket ger för intryck av en som person. Precis som tal - det verkar nämligen inte vara alla som förstår det.

En annan anledning kan också var lärarnas inkompetens... I 6an på högstadiet hade jag en outbildad 20åring som lärare. På högstadiet fortsatte det med att våran svenskalärare hade fått för sig att ungdomar lärde sig genom att kolla på film:näsblod Vilket vi då gjorde, hela tiden i 3år...:gnissla

När jag sedan kom till gymnasiet så hamnade jag tillsammans med större delen av min gamla klass och våran nya svenskalärare märkte ganska snabbt att det var något "fel" på vår gamla klass då vi saknade mycket av den kunskap som man ska ha med sig från högstadet...

Kan väl också säga att läraren på högstadiet hade fått flera klagomål på sig både till rektor samt andra lärare, både elever samt föräldrar har klagat men hon är fortfarande kvar.... Så vad kan man vänta sig då av dom kommande generationerna när det inte äns finns lärare som kan visa(vill visa?) hur man ska stava....:crash

Nu är jag inte speciellt mycket för aga så det där med att slå på ungarna är inte riktigt min grej.

Man behöver ju inte slå ungarna direkt, men att få ta tag i armen på en ungjävel som är uppkäftig tycker jag bara är fullt naturligt. Jag ser gärna att mina ungar blir ordentligt tillsagda om de jävlas bland andra vuxna och jag inte är i närheten.

Och visst kan man väl få stava fel ibland men när det är pga ren lathet så blir man ju förbannad :mad: Dessutom när alltför många har kommit på att det är så jävla enkelt att skylla på dyslexi...

En annan anledning kan också var lärarnas inkompetens... I 6an på högstadiet hade jag en outbildad 20åring som lärare. På högstadiet fortsatte det med att våran svenskalärare hade fått för sig att ungdomar lärde sig genom att kolla på film:näsblod Vilket vi då gjorde, hela tiden i 3år...:gnissla

När jag sedan kom till gymnasiet så hamnade jag tillsammans med större delen av min gamla klass och våran nya svenskalärare märkte ganska snabbt att det var något "fel" på vår gamla klass då vi saknade mycket av den kunskap som man ska ha med sig från högstadet...

Kan väl också säga att läraren på högstadiet hade fått flera klagomål på sig både till rektor samt andra lärare, både elever samt föräldrar har klagat men hon är fortfarande kvar.... Så vad kan man vänta sig då av dom kommande generationerna när det inte äns finns lärare som kan visa(vill visa?) hur man ska stava....:crash

Jag skrev faktiskt precis det, om många lärarares inkompetens men råkade radera bort det, så jag orkade inte skriva det igen. Men så är det, det finns väldigt många inkompetenta lärare ute på marknaden, och det är inte bara unga utan också äldre. Haft en del märkliga lärare i mina dar.

Jag skrev faktiskt precis det, om många lärarares inkompetens men råkade radera bort det, så jag orkade inte skriva det igen. Men så är det, det finns väldigt många inkompetenta lärare ute på marknaden, och det är inte bara unga utan också äldre. Haft en del märkliga lärare i mina dar.
Aha okej. Tycker faktiskt det är sjukt att dom låter sånna lärare vara kvar eller äns börja undervisa. Jag märkte på gymnasiet att jag låg efter med grammatik och stavning samt meningsuppbyggnad är ett främmande ord för mig.. Jag fick reda på hur man skulle använda styckesuppdelning samt när i gymnasiet.. tror faktiskt inte jag visste vad det var innan det... Jag gick då ut högstadiet 2005 så det är inte så länge sedan.

Och en sån sak som att skilja på "de"/"dem", skriv "dom" istället, problemet löst!

S. Tofil
Måste hålla med dig helt där. Även om jag inte gärna skriver dom annat än i sådana här fora. Att se folk använda dem eller de fel får det att knyta sig i slutmuskeln på en gammal språkfascist.

Man behöver ju inte slå ungarna direkt, men att få ta tag i armen på en ungjävel som är uppkäftig tycker jag bara är fullt naturligt. Jag ser gärna att mina ungar blir ordentligt tillsagda om de jävlas bland andra vuxna och jag inte är i närheten.

Fast är det inte så överallt i samhället generellt nu för tiden?
Stör, bråka eller mobba i skolan, konsekvenser blir... inget, förutom att du hamnar överst i rang (av helt fel anledningar, så som rädsla istället för respekt). Att störa, bråka eller (vuxen)mobba senare i livet och samma sak sker där, mer eller mindre inga konsekvenser av ditt (felaktiga) handlande, ingen ingriper, det sker inga "hemska" konsekvenser av ens felaktiga/respektlösa handlingar.

Frihet utan ansvar - eget ansvar är något som verkar ha glömts bort någonstans under 80-talet.
(Eller är det ännu tidigare saker och ting har fuckat upp sig? varför elever inte lärs sig idag beror ju på delvis på deras lärare, och dom är ju inte födda på 80- eller 90 talet, närmare 30- och 40-talet)

Eller är det ännu tidigare saker och ting har fuckat upp sig? varför elever inte lärs sig idag beror ju på delvis på deras lärare, och dom är ju inte födda på 80- eller 90 talet, närmare 30- och 40-talet

Det här eländet började på allvar i samma veva som den s.k. "fria uppfostran" tog sin början, dvs på 60-talet.

Lärare och skolledning idag är påfallande ofta också från denna 60- och 70- talsgeneration så man ska väl inte vara alltför förvånad över resultatet kanske... Ett resultat som bl.a. kan beskådas här: http://annawintour.blogg.se/

Bara att läsa och förundras...

Status
Ej öppen för fler svar.
Back