Yamaha R1 eller Honda Vtr Sp-1

honkiie skrev:
twin är för folk som egentligen vill ha en glidare.
Snarare för folk med bättre smak:=) Folk som förstått att en rad4 inte är så värst kul,Folk som vill ha ren kraft i början och inte efter X000 varv.
 
daemon skrev:
Om du vill vara en kung på vägen, kör du sp1.

Men om du är kung på vägen, kör du R1.....

Vad menar jag med detta. Enkelt, när man sedan kör om kring med nya hojjen, kommar alla, oavset om den är bättre eller sämre, jämnföras med (för eller senare) med R1. Varför då sträva efter R1a när du kan köpa en.

Du kommer alltid att få tips om att bygga om den till något som liknar en R1.

(det betyder inte att alla andra hojjar är skit, men faktum är att alla verkar har R1 som riktpunkt)

Köp R1, du kommer inte att ångra dig. R1 är ALLTID en R1:a :yoparty


För ett par sommrar sen var polarn o ja ute o körde, polarn på sin suziki sv 650(färg blå)

Vi får rött ljus, brevid kommer en BMV o rullar upp jämsides varav föraren säger på knackig svenska.

Ey grabben! sjyst hoj, en R1a elle?? :D

He he min polare blev lite konfunderad o svarade , ja jo det är det.

Sjyst sa dom o åkte iväg. :hihi

Tolf
 
Tycker båda är coola men ibland blir det löjligt med de twinnar som låter som att de minst är på 350 bhp. Låter så fåglarna faller döda från träden och så vet man att det är bara piporna.
 
Jag har verken kört R1an eller SP1....men jag har/haft en SV650 och en R6a.. alltså en twin och en rad fyra... jag tycker att både har sina charm... twinen (som de flesta säger) har bredare register och man behöver inte vara lika aktiv med växlingen...den låter gött... och enligt mig får man en "mjukare" brutalitet.. Medans en rad fyra vet man inte riktigt när hästsparken kommer... om man inte har koll på varvräknare plus att den kan upplevas "klen" vissa fall... alltså måste man växla ofta....

Om idag JAG fick välja mellan R1an och SP1 skulle jag välja SP1 UTAN ATT UNDER ENS EN SEKUND TÄNKA PÅ DET..För jag tycker den är såååå brutal..
men återigen ut och provkör... :yoparty vem vet du kanske köper både två...

Är det någon som vet om det är något skillnad på försäkringen på dessa maskiner??
 
Min åsikt efter kört R1 ´99 samt ´02 och Ducati 996!
Visst mullrar en V motor grymmare men man upplever inte fart på samma sätt!
Låga varv och hög hastighet är ingen god kombination tycker jag.
Att köra i 150 skall "höras" och "kännas" det gör man inte med en twin... 150 känns som 60!! tar bort fartglädjen och dessutom mkt lätt att "råka" köra för fort.
Och skall du köpa Twin så rekommenderar jag Ducati framför en SP1,2:a som väger BLY och och vill man vara unik så är Ducati´s skönsjungande sång betydligt mysigare än Hondas.
 
Och folk som åker rad4:a vill egentligen åka bil!
Rad4:a = Bilmotor
 
Eureka skrev:
Låga varv och hög hastighet är ingen god kombination tycker jag.
Att köra i 150 skall "höras" och "kännas" det gör man inte med en twin...
Det är väldigt individuellt hur man upplever farten och kraften i förhållande till varavtalet. För mig personligen har ljudet en stor betydelse för "glädjeruset" man upplever när man varvar ut en twin ordentligt och "känslan" :) som det innebär att köra motorcykel. Andra gillar högvarvande maskiner mer. Gillar man varv riktigt mycket så bör man satsa på 600cc, eller 2-takt.
En jämförelse mot bilvärden skulle kanske vara en Chrylsler (Dodge) Viper mot Mitsubishi (Lancer?) EVO IV.
 
Eureka skrev:
Min åsikt efter kört R1 ´99 samt ´02 och Ducati 996!
Visst mullrar en V motor grymmare men man upplever inte fart på samma sätt!
Låga varv och hög hastighet är ingen god kombination tycker jag.
Att köra i 150 skall "höras" och "kännas" det gör man inte med en twin... 150 känns som 60!! tar bort fartglädjen och dessutom mkt lätt att "råka" köra för fort.
Och skall du köpa Twin så rekommenderar jag Ducati framför en SP1,2:a som väger BLY och och vill man vara unik så är Ducati´s skönsjungande sång betydligt mysigare än Hondas.
Vad är skillnaden i vikt?
 
Har kört båda. Hondan är en Honda så den är supersnäll. Jag gillade inte att man måste köra ganska fort med den för man hänger ganska hårt på styret. Fick ont i handlederna ganska fort. Men vilken motor den har.

R1 an är den mest sadistiska av alla hojat jag någonsin kört vilket inkluderar dom flesta moderna sporthojar. Den är bara så jävla sjuk! Jag älskar den!

Någon sa att R1 är lättare att lära sig köra på?!?! :kocko

För att citera en känd Engelsk mc-tidning. "Om du har en dålig dag, gå inte i närheten av fanskapet!"

Sen om SP1 skulle vara en lämplig nybörjarhoj heller vetifan. Jag kunde redan köra när jag lånade en sådan från jobbet. :hihi
 
Eureka skrev:
Att köra i 150 skall "höras" och "kännas" det gör man inte med en twin... 150 känns som 60!! tar bort fartglädjen och dessutom mkt lätt att "råka" köra för fort.
.
Det är faktiskt sant, men det är en vanesak, kommer man från en rad4a så tycker man att det är svårt att känna varvtalet på twinnen man upplever även det du säger att motorn plötsligt tar slut.
Men det här är vanesaker, jag har haft en del stånkor som är ännu värre när det gäller sådant där och till slut kör man "rätt" så att säga.
 
Tycker man om bakhjulskörning så är då valet lätt. SP1:an har inte en chans.

Kan berätta om en liten episod på en känd rolig vägsträcka norr om Stockholm där jag körde ikapp med en SP1. Vem som körde vet jag inte men han var rätt duktig, det gick riktigt fort. På ett ställe där det är en lite längre raksträcka gick jag på rätt hårt i sista kurvan och kom ut strax bakom honom med rätt bra acc på trean, gick ca 150 knyck, kommer upp jämsides, petar i fyran, ställer mig upp och drar upp R1:an på slangen i ca 180 när jag kör om honom och tro mig, han höll fullt. :yoparty

Att få upp en SP1 på slangen på trean och fyran i farter över 150 är bara att glömma, fattas 25 hästar och har 22 kilo för mycket.

Klart att det går att köra på bakhjulet med en SP1 också om man drar upp den på ettan i farter under 100 och sen ökar men den är betydligt svårare att hålla kvar där och svänga med.

Kunde jag få ljudet hos en SP1 med dubbla Acra i min R1a så skulle jag gärna ta det men jag har ju mest hojen för körupplevelsen, inte ljudupplevelsen även om det är en del av det.

En vässad twin är ju rätt likvärdig en radfyra till ca 10 000 rpm men det är den där effekten som finns efter det som jag älskar, när det bara skjuter på och finns ännu mer.

Ska vi se till vad det är för folk som kör de olika typerna så tror jag nog att twinfolket är lite mognare, försiktigare och inte lika aggresiva i trafiken som R1 folket, och då menar jag de som verkligen kör R1an, inte de som har den för att posera! :D
 
Kreuger skrev:
Tycker man om bakhjulskörning så är då valet lätt. SP1:an har inte en chans.

Kan berätta om en liten episod på en känd rolig vägsträcka norr om Stockholm där jag körde ikapp med en SP1. Vem som körde vet jag inte men han var rätt duktig, det gick riktigt fort. På ett ställe där det är en lite längre raksträcka gick jag på rätt hårt i sista kurvan och kom ut strax bakom honom med rätt bra acc på trean, gick ca 150 knyck, kommer upp jämsides, petar i fyran, ställer mig upp och drar upp R1:an på slangen i ca 180 när jag kör om honom och tro mig, han höll fullt. :yoparty

Att få upp en SP1 på slangen på trean och fyran i farter över 150 är bara att glömma, fattas 25 hästar och har 22 kilo för mycket.

Klart att det går att köra på bakhjulet med en SP1 också om man drar upp den på ettan i farter under 100 och sen ökar men den är betydligt svårare att hålla kvar där och svänga med.

Kunde jag få ljudet hos en SP1 med dubbla Acra i min R1a så skulle jag gärna ta det men jag har ju mest hojen för körupplevelsen, inte ljudupplevelsen även om det är en del av det.

En vässad twin är ju rätt likvärdig en radfyra till ca 10 000 rpm men det är den där effekten som finns efter det som jag älskar, när det bara skjuter på och finns ännu mer.

Ska vi se till vad det är för folk som kör de olika typerna så tror jag nog att twinfolket är lite mognare, försiktigare och inte lika aggresiva i trafiken som R1 folket, och då menar jag de som verkligen kör R1an, inte de som har den för att posera! :D

och sen vaknade du upp, svettig , snoppen i hand och kladdiga lakan.......
 
1LiterDuckEater skrev:
och sen vaknade du upp, svettig , snoppen i hand och kladdiga lakan.......

Det behvs inte mycket till gupp i asfalten för att en R1 ska lyfta framhjulet i över 200. Tror du mig inte, ragga provkörning. Skit inte ner dig bara. Jag kände mig väldigt illa till mods när jag åkte R1 och fick oväntade lyft i 200+ Speciellt när vägen svängde lite lätt över backkrön... (mellan Borås och Alingsås) Fan vad jag önskar någon hade haft en videokamera med sig...
 
Bollox skrev:
Jag kände mig väldigt illa till mods när jag åkte R1 och fick oväntade lyft i 200+ Speciellt när vägen svängde lite lätt över backkrön... (mellan Borås och Alingsås) Fan vad jag önskar någon hade haft en videokamera med sig...

Den vägen är ju beprövad. :hihi

Ligger man över 150 och sitter i upprätt ställning så får man byta kallingar sen....

Muahahaha.... Skulle kunna få feta filmer om man placera någon bakom krönen med kamera. Skulle ju likna IOM!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top