Snarare för folk med bättre smak:=) Folk som förstått att en rad4 inte är så värst kul,Folk som vill ha ren kraft i början och inte efter X000 varv.honkiie skrev:twin är för folk som egentligen vill ha en glidare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Snarare för folk med bättre smak:=) Folk som förstått att en rad4 inte är så värst kul,Folk som vill ha ren kraft i början och inte efter X000 varv.honkiie skrev:twin är för folk som egentligen vill ha en glidare.
daemon skrev:Om du vill vara en kung på vägen, kör du sp1.
Men om du är kung på vägen, kör du R1.....
Vad menar jag med detta. Enkelt, när man sedan kör om kring med nya hojjen, kommar alla, oavset om den är bättre eller sämre, jämnföras med (för eller senare) med R1. Varför då sträva efter R1a när du kan köpa en.
Du kommer alltid att få tips om att bygga om den till något som liknar en R1.
(det betyder inte att alla andra hojjar är skit, men faktum är att alla verkar har R1 som riktpunkt)
Köp R1, du kommer inte att ångra dig. R1 är ALLTID en R1:a![]()
honkiie skrev:twin är för folk som egentligen vill ha en glidare.
Det är väldigt individuellt hur man upplever farten och kraften i förhållande till varavtalet. För mig personligen har ljudet en stor betydelse för "glädjeruset" man upplever när man varvar ut en twin ordentligt och "känslan"Eureka skrev:Låga varv och hög hastighet är ingen god kombination tycker jag.
Att köra i 150 skall "höras" och "kännas" det gör man inte med en twin...
Vad är skillnaden i vikt?Eureka skrev:Min åsikt efter kört R1 ´99 samt ´02 och Ducati 996!
Visst mullrar en V motor grymmare men man upplever inte fart på samma sätt!
Låga varv och hög hastighet är ingen god kombination tycker jag.
Att köra i 150 skall "höras" och "kännas" det gör man inte med en twin... 150 känns som 60!! tar bort fartglädjen och dessutom mkt lätt att "råka" köra för fort.
Och skall du köpa Twin så rekommenderar jag Ducati framför en SP1,2:a som väger BLY och och vill man vara unik så är Ducati´s skönsjungande sång betydligt mysigare än Hondas.
Det är faktiskt sant, men det är en vanesak, kommer man från en rad4a så tycker man att det är svårt att känna varvtalet på twinnen man upplever även det du säger att motorn plötsligt tar slut.Eureka skrev:Att köra i 150 skall "höras" och "kännas" det gör man inte med en twin... 150 känns som 60!! tar bort fartglädjen och dessutom mkt lätt att "råka" köra för fort.
.
kanske 15-20 kilo till R1ans fördel, inte mer.maz-ze skrev:Vad är skillnaden i vikt?
Bollox skrev:För att citera en känd Engelsk mc-tidning. "Om du har en dålig dag, gå inte i närheten av fanskapet!"
Kreuger skrev:Tycker man om bakhjulskörning så är då valet lätt. SP1:an har inte en chans.
Kan berätta om en liten episod på en känd rolig vägsträcka norr om Stockholm där jag körde ikapp med en SP1. Vem som körde vet jag inte men han var rätt duktig, det gick riktigt fort. På ett ställe där det är en lite längre raksträcka gick jag på rätt hårt i sista kurvan och kom ut strax bakom honom med rätt bra acc på trean, gick ca 150 knyck, kommer upp jämsides, petar i fyran, ställer mig upp och drar upp R1:an på slangen i ca 180 när jag kör om honom och tro mig, han höll fullt.![]()
Att få upp en SP1 på slangen på trean och fyran i farter över 150 är bara att glömma, fattas 25 hästar och har 22 kilo för mycket.
Klart att det går att köra på bakhjulet med en SP1 också om man drar upp den på ettan i farter under 100 och sen ökar men den är betydligt svårare att hålla kvar där och svänga med.
Kunde jag få ljudet hos en SP1 med dubbla Acra i min R1a så skulle jag gärna ta det men jag har ju mest hojen för körupplevelsen, inte ljudupplevelsen även om det är en del av det.
En vässad twin är ju rätt likvärdig en radfyra till ca 10 000 rpm men det är den där effekten som finns efter det som jag älskar, när det bara skjuter på och finns ännu mer.
Ska vi se till vad det är för folk som kör de olika typerna så tror jag nog att twinfolket är lite mognare, försiktigare och inte lika aggresiva i trafiken som R1 folket, och då menar jag de som verkligen kör R1an, inte de som har den för att posera!![]()
1LiterDuckEater skrev:och sen vaknade du upp, svettig , snoppen i hand och kladdiga lakan.......
Bollox skrev:Jag kände mig väldigt illa till mods när jag åkte R1 och fick oväntade lyft i 200+ Speciellt när vägen svängde lite lätt över backkrön... (mellan Borås och Alingsås) Fan vad jag önskar någon hade haft en videokamera med sig...
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |