Yamaha R1 eller Honda Vtr Sp-1

Här kommer lite små bilder, En egengjord undertail i plexiglas, blinkersen monterad i postitionsljuset och det "billiga" helsystemet

Bifogat

• IMGP2622.JPG
    IMGP2622.JPG
    43.2 KB · Visningar: 135
  • IMGP2707.JPG
    IMGP2707.JPG
    49 KB · Visningar: 228
  • IMGP2710.JPG
    IMGP2710.JPG
    52 KB · Visningar: 180
Sugar skrev:
Visst lät det lite mystiskt och exotiskt! Har länge undrat om man e förare nog själv! :lol
Men ärligt talat, jag tror du vet vilken du vill ha innerst inne redan? Men en provtur brukar vara en bra jämförelse.
Kan bara säga att jag är mkt nöjd! Vridet och inte minst ljudet är underbart! Prova att åka i en tunnel så förstår du vad jag menar!

Jo visst är ljudet cool. Men jag lägger inte massa pesos på en MC för ljudets skull. Isåfall tjackar jag hellre en bra stereo för kaffepengar.

-Hur är hojen?
-Ingen aning :va Men den låter bra :yoparty :D

Tänkte inte bli så långrandig! Jag har inte köpt ljudanläggning för 70 000! Menvill han ha en helhetsbild så tycker jag att han ska provköra! Tänker inte tråka ut all med tre A4 data..

Urglubb skrev:
Hejje!
Snart börjar det bli dags att köpa hoj o jag har o välja mellan en R1 eller en Sp-1:a. Det jag vill fråga är vad har ni för erfarenheter gällande dessa hojar?

Har bara provkört R1:an så jag vet inte mycket om hur denna V-twin beter sig. Skulle vara kul att få veta vad ni tycker!
ha de

///Urglubb
:)

Har inte kört nån av dom. Men eftersom SP1 är en av mina drömhojjar och R1 en av mina hathojar så är valet lätt. Klart som fan du ska köra twin!
Provkör och välj med hjärtat. Kan tänka mig att hojarna beter sig helt åt helvete olika.

Edit: Alla säger att twin är svårkört. Jag skulle hellre säga att "det krävs mer av föraren för att utnyttja motorns fulla effekt". Det är en tekniksak man lär sig med tiden. Det är inte så att hojen är SVÅR att köra. Men den är svår att köra fullt ut.

Last edited:
Vad är det för årsmodell på rettan du funderar på?? Om det är en äldre typ så är spettan definetivt att föredra!! Med liten varning för att det är svårkörd, tog säker en 100mil med min gammla innan jag kände att det började flyta bra

Urglubb skrev:
Nejdå jag är ingen nybörjare så det är lungt =)

Tack för alla svar. Provkörningen får svara åt mig :) När vädret tycker att det är okej.

Ha en fortsatt trevlig kväll :)

Står inför samma val, det blir en SP1 eller SP2, tror jag..
Klart grymt vrid, o sen ljudet..

bivven skrev:
Sp1:an KOMMER att "bita" tillbaka om du behandlar den utan respekt!

Jag vet inte om jag tycker att SP1:an är såå himla mycket mer svårkörd än R1:an. Men jag kan lova att R1:an biter tillbaka ganska hårt om man inte har respekt för den.
Hur som helst har jag flera gånger gått i tankar att byta till SP1:an. Anledningen till att jag inte bytt är att jag tycker att ur-R1:an är snyggare, jag gillar uppförandet (det känns fortare än det går), försäkringen på 98:an är om man har tur riktigt mysig (lägre effekt i reg.papprena men inte infört att den är strypt, funkar inte på alla bolag) samt att det finns en uppsjö av billiga beg. delar ute på skrotar och i garderoberna. Med andra ord är det helt upp till vilken du tycker är fränast.

Eftersom det bara är "twin"-älskare som svarar så får väl jag svara och säga KÖÖP R1 hehe! Visst..twinnen låter fint, bra bottendrag... Men R1:an väger mindre och går bättre, det är inge kul när det tar tvärstopp vid 10-11000...
& funderar du på R1-04-05 så behöver du inte ens provköra.. då är valet uppenbart!

EDIT: Låt provkörningen bestämma... :tummenupp

R1an är den bättre hojen, men pga detta vanlig.
sp1 kräver en del modifiering innan den är nåt att åka på, helsystem och lite annat.
Det är inte dåligt vrid i en R1, anledningen att vridet kanske kommer nåt tusental varv lägre på twinnen är att den tar ut en lägre effekt.

Provkör säger jag med, R1an är lätare att leva med än den mycket raceiga (sittställning) sp1an, ändå är r1an snabbare på de flesta sätt.
sp1 är en mycket snygg hoj i min mening.

ljudet är en smaksak, en ylande rad4a är fint det med.

jag antar att R1an som avses är en 02a eller liknade.

Jag har erfarenhet av både rad-fyror, twinnar och enstånkor. Visserligen begränsad av de två sista, men ändock.

En rad-4:a är den tekniskt mest perfekta konstruktionen av dom tre.
Varför köpa en halv motor (twin) när du kan få en hel (r4a) ?

Provkör så kommer det att vara glasklart....

R1:an är helt klart valet du ska göra, nä det bästa är ju givetvis att provköra båda och se vilken DU tycker är roligast.

Men R1:an är ju så jävlar mycket snyggare!!! (och den går bättre).

Fattar inte varför så många påstår att twinnen skulle vara svårkörd? Jag tycker snarare tvärtom, den har ett bredare register om än inte lika mycket på topp som en fyra av motsvarande cylindervolym. Du kan ligga en växel för högt och ändå ha gött klipp ut ur böjarna med twinnen, det finns inte med fyran, inte de som har ett par år på nacken iallfall, de nya 170hästars raketerna kanske fixar det... Motorbromsen är störtskön på twinnen, jag använder aldrig bakbromsen, det räcker med ett par fingrar på handtaget.
Jag har inte kört just SP1/SP2 men kan inte tänka mig att den skulle vara svårare än min egen eller de Millar jag kört. Har kört Gixxer K3 och R1 -02 som referens och kan säga att jag skulle aldrig byta. Jag säljer aldrig min twin, det blir nog snarare en till i garaget när KTM RC8 släpps. :banana

en r1 klarar lätt av att gå med höga växlar i kurvorna, vi pratar inte om en 600 radfyra från 91 nu. Om något så tror jag de nya 170hk monsterna är sämre på detta, åtminstonde inte bättre.
En litershoj är en litershoj helt enkelt, motorkonfigurationen har mindre med sånt här att göra än många tror.
Jag tror säkert twinnen är lätt körd om man kommer överens med sittställningen men r1an är snäll att köra den med om man inte drar rullen i botten.
Bromsarna är bättre på sp1 det är sant, men jag vet inte om jag väljer hoj på de villkoren enbart.
Nu är jag för rad4or det kanske märks, men i slutändan så är det du som ska köra och inte jag, provkör.

Last edited:
Poacher skrev:
en r1 klarar lätt av att gå med höga växlar i kurvorna, vi pratar inte om en 600 radfyra från 91 nu. Om något så tror jag de nya 170hk monsterna är sämre på detta, åtminstonde inte bättre.
En litershoj är en litershoj helt enkelt, motorkonfigurationen har mindre med sånt här att göra än många tror.
Jag tror säkert twinnen är lätt körd om man kommer överens med sittställningen men r1an är snäll att köra den med om man inte drar rullen i botten.
Bromsarna är bättre på sp1 det är sant, men jag vet inte om jag väljer hoj på de villkoren enbart.
Nu är jag för rad4or det kanske märks, men i slutändan så är det du som ska köra och inte jag, provkör.

jo den "klarar av" det men det känns direkt att du inte är i vartalsområdet där moset finns, med min egen motor iallfall så drar den lika bra vid 5000-6000 som vid 8000 och det upplevde jag inte alls med den R1 som jag testade, kändes direkt att varvet var för lågt och att jag skulle ha legat på en lägre växel. Den var mycket känsligare på att varvet var rätt men då man väl körde den på det sättet så fanns det ju massor med kraft såklart. Detta var en R1 -02. Det handlar ju om smak och tycke naturligtvis men hela poängen var att många påstod att twinnen skulle vara mer svårkörd, jag tycker det är tvärtom. :)

Man kan kanske beteckna twinnar som svårkörda eftersom man måste smyga på gasen försiktigare efter avslag i en kurva. Men annars håller jag inte med att de är svårkörda. R1 dåligt bottenvrid :rolleyes: . Men den kommer inte lika tidigt som en SP1:a. Att t.e.x. TL-R:en skulle ha bättre bottenvrid än R1:an, nja.... Det var nog R1:an du testade som var dåligt bestyckad aller nått?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti