Yamaha R1 eller Honda Vtr Sp-1

Snygg och min! Iofs s.k. "dussinhoj" om man bryr sig om det. De som är rädda att nån annan har en liknande hoj kan ju köpa en Dnepr eller liknande. :) Är förbannat nöjd med min hoj. Sen att det finns gott om delar och tredjepartsprylar är inte fel.

Bifogat

• yamaha_r1_2002_800x600.jpg
    yamaha_r1_2002_800x600.jpg
    112.7 KB · Visningar: 97
Gör som jag - köp en av varje... :)

Jag gillar båda två men V-twinnen är den som gör starkast intryck på mig.

Mitt tips! Prova båda och köp med hjärtat

Hmm ja detta blev minsann mycket o tänka på =)
Men som sagt jag får ta o provköra o välja sen.

Om jag ska välja med hjärtat så tar jag nog båda två :banana
(om man nu hade de pengarna).

Man blir bara sugen på o köra om man pratar om hojjar såhär års!

//Urglubb

TLRR skrev:
:) rolig tråd . Jag tror jag skall byta till en Benelli 1000cc "3 cylidrig"
Det måste ju var den ultimata kompromissen,då kanske man blir accepterad från de som kör "skit" som twin och den mest pjåååra racinghojen som byggts
(R1) :arsele

Byt på bara :tummenupp Go hoj å köra :yoparty

Jag tror det handlar mer om vad du är för person och vad du gillar och hur bra du kan köra, kollar man på ren prestanda så vinner R1:an men.... är man som jag någonstans i mitt i mella bra och dålig förare så spelar det ingen roll vilken man väljer för det är inte hojen som sätter begränsningen. Vad jag vill säga är provkör och välj med hjärtat dvs en SP1:a den 'är underbar :rolleyes:

Olander skrev:
Står inför samma val, det blir en SP1 eller SP2, tror jag..
Klart grymt vrid, o sen ljudet..
Jävla tjat om grymt vrid, den har dåligt med vrid nere i varven för å vara twin, kommer längre upp, å där kommer en R1 oxå. Jag tror inte SP1 klår R1 nånstans i registret, å sen väger den 23 kilo mer oxå, du får köra den som en rad4 om du ska komma nånstans, så det är utseende och ljud du får gå på.

Bytte själv till från R1 till twin, gott ljud, lätt att busa med, men jag har R1 igen... :fyllisar

Last edited:
morlock skrev:
Inte med tankte på F-premierna... :rolleyes: *duckar*
Inte lätt när föraren sätter gränserna idag, ju mer hojen klara desto lättare går det åt skogen. Finns väl ingen som säger att R1 är snäll heller. Den är erkänt "stygg". R1:an är en riktig "badboy", vilket i mina ögon gör den ännu roligare att bemästra. :)

freding skrev:
Jävla tjat om grymt vrid, den har dåligt med vrid nere i varven för å vara twin, kommer längre upp, å där kommer en R1 oxå. Jag tror inte SP1 klår R1 nånstans i registret, å sen väger den 23 kilo mer oxå, du får köra den som en rad4 om du ska komma nånstans, så det är utseende och ljud du får gå på.

Bytte själv till från R1 till twin, gott ljud, lätt att busa med, men jag har R1 igen... :fyllisar

Såg ett test mellan CBR1000RR och Ducce 999. Hondan har likvärdigt vrid med Duccen upp till 9-10 tusen varv. Då dalar Duccens vrid och därmed effekt, medans Hondans vrid kvarstår och effekten ökar. Lika mycket botten i en r4a som en v2, inte illa jobbat !

Vad än man kan gör med en v-twin så kan man göra det bättre med en rad4a, den tillåter mer vav, har lättare kolvar osv.

Det är egentligen struntsamma, 135hk eller 150 hk, känns som det kvittar så länge man kör på gatan iaf.

Poacher skrev:
Vad än man kan gör med en v-twin så kan man göra det bättre med en rad4a, den tillåter mer vav, har lättare kolvar osv.

Det är egentligen struntsamma, 135hk eller 150 hk, känns som det kvittar så länge man kör på gatan iaf.

Det är ganska mycket mer nyanserat än så, annars skulle det inte finnas V2´or på prestandamaskiner öht...
Här kan du läsa en intressant artikel i ämnet -> http://www.cycleworld.com/index.cfm?siteaction=OnlineUpdate&id=46

Härnöante skrev:
SP-1 är touring, Köp R1:a! Radfyror är bättre i de flesta kategorier så är det bara.

Näh! inte har du kört sp1:a??
sp1:a touring...hahh! :4skrika

jontemorrum skrev:
Byt på bara :tummenupp Go hoj å köra :yoparty

:) Det är väl inte min avsikt just nu,men hade jag råd skulle jag utöka med en till.Tycker den är ball och har ett ljud som får håren i nacken att resa sig.

Får editera mitt tidigare inlägg : menade att man blir accepterad av båda lägren (V2 och I4) :tungan

Ja ni provkörning får nog svara på frågorna för smaken är som :arsele
Själv väljer jag twin power har kört både r4 och v2 men fastnade stenhårt för tvinnen den vinner det är motorn för mig i allafall.Ha det alla tills dess :banana :tummenupp

Last edited:
Poacher skrev:

Backstabber!!

Skitsnack! så är det inte. :huvet :4skrika

honkiie skrev:
twin är för folk som egentligen vill ha en glidare.

Precis :fakta

Glidarna är ju så jäkla dyra i försäkring... och man måste ju ha en på 1800cc = Värsta mördarmaskinerna ju...

Därför blir det ingen glidare

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...