Yamaha R1 eller Honda Vtr Sp-1

J-Bone skrev:
jo den "klarar av" det men det känns direkt att du inte är i vartalsområdet där moset finns, med min egen motor iallfall så drar den lika bra vid 5000-6000 som vid 8000 och det upplevde jag inte alls med den R1 som jag testade, kändes direkt att varvet var för lågt och att jag skulle ha legat på en lägre växel. Den var mycket känsligare på att varvet var rätt men då man väl körde den på det sättet så fanns det ju massor med kraft såklart. Detta var en R1 -02. Det handlar ju om smak och tycke naturligtvis men hela poängen var att många påstod att twinnen skulle vara mer svårkörd, jag tycker det är tvärtom. :)
Jo men ska man hårddra det klan du ju försöka åka på väldigt låga varv med en twin, det går ju inte, den hoppar fram, gör sen samma med en rad4a, det kanske går segt men det rullar.
Smaksak helt enkelt.

PMR skrev:
Man kan kanske beteckna twinnar som svårkörda eftersom man måste smyga på gasen försiktigare efter avslag i en kurva. Men annars håller jag inte med att de är svårkörda. R1 dåligt bottenvrid :rolleyes: . Men den kommer inte lika tidigt som en SP1:a. Att t.e.x. TL-R:en skulle ha bättre bottenvrid än R1:an, nja.... Det var nog R1:an du testade som var dåligt bestyckad aller nått?

Jag påstod aldrig att den hade dåligt bottenvrid, min är bänkad med maxvrid 102Nm, tror nog att R1´an ger ifrån sig lika mycket eller kanske mer, eller?

Det jag sa var att R1´an var känsligare på att man höll varvet rätt för att man skulle känna att effekten fanns där, men när man väl gjorde det så fanns det gott om effekt, mer än i min spis. Alltså effektkurvan är mycket flackare på twinnen men fyran når mer maxeffekt.... just för att den har en toppigare karaktär så känner man tydligare när man inte befinner sig på "rätt" varv, är du med? :va Om den var rätt bestyckad eller ej vet jag inte....

Själv har jag svårt att känna hur mycket en twin varvar, det käns lika på 4000 som 6000 varv:lol

Jo en R1 har nog ungefär samma maxvrid men antagligen lite högre upp i registret.

Om du vill vara en kung på vägen, kör du sp1.

Men om du är kung på vägen, kör du R1.....

Vad menar jag med detta. Enkelt, när man sedan kör om kring med nya hojjen, kommar alla, oavset om den är bättre eller sämre, jämnföras med (för eller senare) med R1. Varför då sträva efter R1a när du kan köpa en.

Du kommer alltid att få tips om att bygga om den till något som liknar en R1.

(det betyder inte att alla andra hojjar är skit, men faktum är att alla verkar har R1 som riktpunkt)

Köp R1, du kommer inte att ångra dig. R1 är ALLTID en R1:a :yoparty

R1-Night-Rider skrev:
Kan du förklara detta :confused:
Ja visst. Det är ju bara en personlig åsikt så mörda mig inte nu.
SP1 är enligt mig en av de få hojar som är vackra. Den låter underbart och den har säkerligen mer hästar än jag någonsin kommer behöva. Jag tycker den utstrålar brutalitet. Därav är det en av mina drömhojar. Tanken är att jag ska köpa en när jag får råd.

04RC51.jpg

R1an då. Jag tycker faktiskt att den är ganska ful. Då pratar jag främst om dom lite äldre modellerna. Orginallackerna på dom gamla R1orna är dessutom hemska. -04 och 05 e ganska nice, men det är inte så att jag ens vänder mig om ifall det kommer förbi en R1a på gatan. Osså finns det ju hur många som helst så det känns liksom inte speciellt att se en R1a eller R6a. Det ska krävas extremt mycket för att jag ska tycka att en R1a är snygg. Jag har bara hittat två exempel än så länge:
SBR30_yamaha-r1-03-bikepics-076340.jpg

och
attachment.php

Sen gillar jag inte ens ljudet. En mc är inte cool för mig bara för att den har många hk/kg.

Last edited:
Personligen tycker jag både R1 och sp1 ligger på topp utseendemässigt bland japanska hojar som ju oftast åtminstonde tidigare mer var tekniskt fulländade än designmässigt, där har ju italienarna försprång.
Ful hoj, ja ojoj, man har inte sett många motorcyklar om man anser en R1 vara mycket ful.

Jag känner på mig att detta har blivit nån slags löjlig strid om vilken som är bäst?
Då måste man förstås ge sig på den hoj man inte har, barnsligt.
Vem är bäst? mest tyckande egentligen, jag skulle kunna tänka mig båda modellerna.

Bor man i storstad kanske en ovanlig modell käns viktig, men gör man det inte är det skitsamma vi sporthojsåkare är egentligen ganska få jämfört customgänget.
Sen har vi det med att alla icke insatta inte kan skilja hojarna åt utseendemässigt i vilket fall så det är insatta och imponerande smågrabbar som bryr sig mest:lol

Last edited:
Posörfaktorn är viktig oxå :D
När det står 20 Rettor utanför donken,alla med bullerrör o
miniblinkers o en SP 1,a så vet jag vilken jag dreglar över :hihi

.

xrperra skrev:
Posörfaktorn är viktig oxå :D
När det står 20 Rettor utanför donken,alla med bullerrör o
miniblinkers o en SP 1,a så vet jag vilken jag dreglar över :hihi

.

Det är en personlig bedömning av den som ska välja hoj !!

Har man inte provat någon av dem, tycker jag man ska testa båda och sedan göra sin egen bedömning....Varför står det 20 rettor utan för donken?...Jo för att de är väldigt bra såklart......

Last edited:
Men vad är det för årsmodeller det handlar om?
Rör det sig om R1 04-05 så är väl en sådan ganska mycket trevligare än en SP1?...

eus skrev:
Men vad är det för årsmodeller det handlar om?
Rör det sig om R1 04-05 så är väl en sådan ganska mycket trevligare än en SP1?...
Förmodligen en äldre modell än så eftersom denna jämförelse görs.

Härnöante skrev:
SP-1 är touring, Köp R1:a! Radfyror är bättre i de flesta kategorier så är det bara.
"SP-1 är touring" :va
Vilka kategorier :confused: är radfyror bättre i ?

Låt mig gissa - du har aldrig provkört en SP1:a. :7peta

Poacher skrev:
Förmodligen en äldre modell än så eftersom denna jämförelse görs.
Ja det är väl iofs troligt.
Men tja

R1
+ Vanligare, finns många å välja på och mycket delar
+ Vikt?
+ RAD4
+ Pris
+ Effekt
- Vanligare, kan ses som nackdel om man vill vara lite "extra"
- Lite nervös
- RAD4

SP1
+ Ovanlig
+ V-Twin
+ Ljudet?
- Vikt?
- V-Twin
- Ovanlig
- Pris

Ja, jag la till RAD4 och V-Twin som både + och - eftersom det är individuellt

Last edited:
Kan inte hålla mej längre.... Varför inte en ducce då? Det är ju en bra hoj... :) :rofl

(säkert någon som biter)

Edit: så har vi en till tråd om kassa/bra/dåliga/snygga/fula/muppiga/klena/starka/bästa/sämsta hojar!!

Last edited:
jag tyckte för min del att det verkligen var sportig körställning på SP1an, får jag välja vilken jag tourar med (helst inte) så är ju R1an bekvämare egentligen.

Ja där ser man så olika man kan tycka.

sp1 dras med en enorm bränsletörst, ett par deciliter över en R1 milen, om de inte åtgärdat detta på senare år.

Härnöante skrev:
Har provkört SP-1 och det är en sporthoj, men R1 är mera sporthoj.
Vill inte såra dig men kategorier som vikt, effekt, prestanda måste väl säga en del eller? Detta är fakta och inte kritik mot dig som ägare av SP-1. :tungan .
Får jag vara helt ärlig borde han skippa både SP-1 och R1 och köpa en
suka 1000R för den är ju helt bäst :lol

Nej, jag uppfattade inte det som personlig kritik heller. Lät lite väl kategoriskt bara (utan någon förklaring)... Körställningen på SP-1:an är då inte touring :rolleyes:
Det är mycket en personlig smak om man väljer R4 eller V2. Själv fastnade jag för V2 efter första provkörningen efter att ha kört radfyror i ett antal år (visste inte bättre då :tungan )

Ni pratar om vrid på låga och höga varv SP-1 vs. R1.

Min SP-2:a tar sig fint ur en kurva på 3000rpm, men det är inget drag där nere. Du har visserligen 80% av max vrid redan vid 3000rpm. Den är alltså mycket lättkörd(tycker jag). Tittar man på effekt kurvan så ser man att den går i 45 graders vinkel upp till 10.000rpm = den här motorn gillar faktiskt varv.

Jag kan ibland åka på favoritvägen(Tungelstavägen) och tycka att den är lite slö. Det går fort, men det är inget jätte klipp i motorn precis. Jaha, jag har legat och kört på 4-5000rpm. Då petar man ner några steg så lcd stapeln hamnar på 10.000rpm, okej den var inte så slö :D .

Jag har kört R1:or och tycker att dom har ett mycket bra mellanregister. Kanske tack vare deras smarta avgasventil.

Båda hojarna är mycket bra, men väldigt olika. Som sagt, du måste provköra hojarna.

Lycka till :tummenupp

Last edited:
:) rolig tråd . Jag tror jag skall byta till en Benelli 1000cc "3 cylidrig"
Det måste ju var den ultimata kompromissen,då kanske man blir accepterad från de som kör "skit" som twin och den mest pjåååra racinghojen som byggts
(R1) :arsele

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back