WSBK Portimao 2009

Status
Ej öppen för fler svar.
Nja ... Ducati skulle ju kunna homologisera desmosedicin och köra med den istället för twinnen ... Det är tillräckligt många tillverkade ... Vad skulle ni gilla det, ni som brinner för riskokarna? :)

En bra idé, då slipper vi väl desmosedici i MotoGP?:brinnerup
 
Förstår inte riktigt de upprörda känslorna över att det är olika kubik gränser för twinnar och fyror. Det har det ju i stort sett alltid varit, 750cc fyror mot 1000cc twinnar är ju det klassiska konceptet. Tycker istället att det var jäkligt märkligt att det var samma kubikgräns för båda ett tag. Är det inte mycket skummare regler om man tillåter olika trimmningsgrad istället?
Gillar det nuvarande konceptet och Yamahan och Aprilian ser ju uppenbarligen ut att gå fortare rakt fram....

Spies är en värdig mästare men fan vad jag tycker synd om Haga!
 
Nop. För det kommer en man utsänd ifrån "the evil empire" TM att sätta stopp för ;)
Du är ju inte med i bottenstriden men du kanske menar någn av de andra äckliga "HRC förarna"? :mad:

Tada, så blev det. Fick en inre bild framför mig nu. En medelålders man på en superduper dekaltrimmad TZ-M från nittonhundrakallt vinner (bottenstriden) på nästa KM i Linkeboda.:yoparty
Ja det vore något det. :)
 
Last edited:
Vilket roligt race det blev! ´Mycket imponerad av hur fort de vågar köra, sicka stollar! Banan är ju helt klart bland dom roligare i världen!
Bra kört av spisen:tummenupp synd på Haga bara:gnissla
 
WSBK drivs av italienare, har en lång historia ihop med Ducati och sket antagligen ner sig när Ducati sa att de skulle sluta tillverka 999:an. Ett avhopp skulle innebära 5-6 hojar mindre på gridden så istället sa man att de kunde få köra med sin nya 1198-kubiks hoj. Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.

Om man skall prata special regler hit och dit så glömer ni att tala om att det sitter restriktorer i insugen på duccarna (vilken är tur då det inte är kul med ducce wm).... så den enda fördelen är att dom håller bättre än 999rs.. för mer effekt har dom inte. sen kan man ju undra varför yaman i Wsbk går som ett spjut och "orginalhojarna" som en "påse skit":va
 
Det är något skumt med den där Spies, äckligt korrekta svar och verkar inte beröras av något.

Ducati vann märkesmästerskapet med 20% kubikövertag, helt klart verkar gynnas av det.

Det kan inte bero på att vilka som körde cyklarna eller tror du att det var för att dom blev ifrånåkta på rakorna som gjorde det:D
 
Vilken jävla diskussion. Fy fan för trångsynta människor. Och ja, vi har haft den här diskussionen massor av gånger men jag fattar liksom inte, vari ligger felet? Ducati är för en gång skull JÄMNA, hojen drar JÄMNT med rad4:orna. Fattar ni hur snuskigt mycket rad4:orna får trimma jämfört med twinnarna? Spies hade ett 20 km/h hastighetsövertag över Byrne i race 1 då Byrne hade två att slip-streama och Spies inte hade nån. Det med en hoj som i originalskick saknar typ 10% effekt mot övriga rad4:or.

Det är ingen som har funderat på att det kanske har att göra med att Ducati lyckats pricka in ett gäng kompetenta förare?

Men jag som avskyr likformighet tycker det här är bra. Vill ni andra fortsätta köra Volvo, bo i Anebyhus och lyssna på Rix FM så får ni det, jag föredrar mångfald.
 
Vilken jävla diskussion. Fy fan för trångsynta människor. Och ja, vi har haft den här diskussionen massor av gånger men jag fattar liksom inte, vari ligger felet? Ducati är för en gång skull JÄMNA, hojen drar JÄMNT med rad4:orna. Fattar ni hur snuskigt mycket rad4:orna får trimma jämfört med twinnarna? Spies hade ett 20 km/h hastighetsövertag över Byrne i race 1 då Byrne hade två att slip-streama och Spies inte hade nån. Det med en hoj som i originalskick saknar typ 10% effekt mot övriga rad4:or.

Det är ingen som har funderat på att det kanske har att göra med att Ducati lyckats pricka in ett gäng kompetenta förare?

Men jag som avskyr likformighet tycker det här är bra. Vill ni andra fortsätta köra Volvo, bo i Anebyhus och lyssna på Rix FM så får ni det, jag föredrar mångfald.
Och detta blir veckans klokaste inlägg. :tummenupp
 
DET ska bli intressant att se honom i gp.. :tummenupp

Och vi behöver inte vänta så länge heller.

Jag är BTW imponerad av Camiers framträdande i båda racen i helgen på Aprullan. Jag tror att Camier kan bli den nya Spies nästa år! Störtskön körstil och mycket jävlar anamma verkar det vara i grappet!

/ Jens
 
Vilken jävla diskussion. Fy fan för trångsynta människor. Och ja, vi har haft den här diskussionen massor av gånger men jag fattar liksom inte, vari ligger felet?
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.
 
Det kan inte bero på att vilka som körde cyklarna eller tror du att det var för att dom blev ifrånåkta på rakorna som gjorde det:D

Fast frågan gällde inte förarens kapacitet utan om att tävla på lika villkor.
I Mgp har man en kubikgräns och cylinderantalet är relaterat till minimivikts begränsningar.
 
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.
Det är du som är ute och cyklar, och det är långt ifrån första gången. Om du ska försöka tillrättavisa någon, se till att kunna ämnet.

Superbike-VM har sedan första säsongen 1988 haft ett reglemente som tillåter tvåcylindriga motorer med drygt 20% större cylindervolym än fyrcylindriga. Från början var det 749 cc kontra 851/888/916 cc. Idag är det 1000 cc kontra 12000 cc.

Det står varje tillverkare fritt att välja motortyp. Honda har tävlat och vunnit titeln med tvåcylindrig motor men valt att återgå till fyra cylindrar.

Jag har väldigt svårt att förstå inställningen att Ducati vinner på grund av positiv särbehandling, inte för att de vet hur man bygger riktigt bra motorcyklar.

Det luktar slutsatser gjorda utifrån ruskigt torftiga livserfarenheter och jag tycker imasters liknelse med Volvo, Anebyhus och RIX FM var klockren.
 
Last edited:
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.

varför kör du inte 750kubik... du gillar ju inte förändringar... tacka ducati för att det blev 1000kubiks hojar... va glad för att det finns folk som köper och åker ducati som i sin tur är den tillverkare som lägger mest av sin omsättning på racing..... har du inte fattat vad som skulle inträffa om ducati drar med sina pengar.... inte blir det bättre racing av mindre pengar och färre hojar... men det är tur att det inte är du som sätter regelverket för WSBK :mattias
 
Att det motorkoncept som Ducati vill köra med, tvåcylindriga motorer, har särbehandlats genom alla år i SBK är inget nytt. Dock gör ju Ducati ett ruskigt bra jobb ionom de förutsättningar som finns vilket bland annat bevisades när Honda skulle spöa Ducati med en liknande konfiguration. HRC plöjde ju ner löjliga summor i RC51:an.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top