WSBK Portimao 2009

Status
Ej öppen för fler svar.
Du har svårt att acceptera att det är World Superbike det handlar om och inte World 1000cc inline four Championship? Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.

Var nämnde jag Aprilia någonstans?

Läs inte in sånt jag inte skrev då jag tycker de har visat på det direkt motsatta dvs gått runt problemet och skapat en konkurrenskraftig maskin istället för att gå till mamma och gråta!

Har du någonsin hört om ett fotbollslag som får ha tolv spelare på planen för att deras spelsystem kräver det? :rolleyes:
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.

Nu vet jag inte exakt vilka två italienska tillverkare du talar om man uppskattar ändå korr-tänkta och sakliga inlägg :tungan

Och jag diggar Reas körstil grymt, han och Haga är de skojigaste att titta på.
 
Du har svårt att acceptera att det är World Superbike det handlar om och inte World 1000cc inline four Championship? Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.
Och du verkar ha svårt att acceptera att reglementet ändrades för att passa Ducati. Det var ingen annan som skrek efter mer kubik...
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Du har svårt att acceptera att det är World Superbike det handlar om och inte World 1000cc inline four Championship? Det är fritt för alla att bygga en hoj som passar inom reglementet och det är tur att de två italienska tillverkarna vågar gå en annan väg än japanerna och BMW.
Eller så slutar man helt enkelt att tillverka sin cykel som passar i reglementet och vips så får twinnarna 200cc större volym...
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Och du verkar ha svårt att acceptera att reglementet ändrades för att passa Ducati. Det var ingen annan som skrek efter mer kubik...
Fantastiskt att en liten firma som Ducati kan köra över alla de andra sex tillverkarna och tvinga igenom en förändring endast till sin egen fördel. Ducatis företagsledning måste vara otroligt skrämmande som klarar att hota en hel organisation.:näsblod
Det kan ju inte alls ha att göra med att det var så mycket svårare och dyrare att klämma ur samma effekt ur en twin än än fyra. Tror ni som klagar verkligen att Ducati har mer effekt än de andra tack vare kubikövertaget? För det är väl ändå effekten som för hojen framåt och inte antalet cc?

Nu vet jag inte exakt vilka två italienska tillverkare du talar om man uppskattar ändå korr-tänkta och sakliga inlägg :tungan

Och jag diggar Reas körstil grymt, han och Haga är de skojigaste att titta på.
Jag refererade till 1000cc inline four championship när jag menade en annan väg än jappsen och BMW.

Eller så slutar man helt enkelt att tillverka sin cykel som passar i reglementet och vips så får twinnarna 200cc större volym...
Jag förstår inte ditt inlägg? Vem skall sluta tillverka vad för att twinnarna ska få större volym? :va
 
Last edited:
Yamaha is THE SHIT! Fy fan va jag älskar yamaha! Idag beställdes även en yamaha Yz450... dagen till ära! fint de!
 
Var nämnde jag Aprilia någonstans?

Läs inte in sånt jag inte skrev då jag tycker de har visat på det direkt motsatta dvs gått runt problemet och skapat en konkurrenskraftig maskin istället för att gå till mamma och gråta!

Har du någonsin hört om ett fotbollslag som får ha tolv spelare på planen för att deras spelsystem kräver det? :rolleyes:
Jaha, och med det säger du att 1000cc fyrcylindrigt är det enda rätta spelsystemet eftersom det bara är det som skall tillåtas? Ska jag tolka dig så?
 
Samma visa varje år när superbike vm avgörs tycker b.s har en skön stil när han kör men förstår om Haga är besviken nu
 
Fantastiskt att en liten firma som Ducati kan köra över alla de andra sex tillverkarna och tvinga igenom en förändring endast till sin egen fördel. Ducatis företagsledning måste vara otroligt skrämmande som klarar att hota en hel organisation.:näsblod
WSBK drivs av italienare, har en lång historia ihop med Ducati och sket antagligen ner sig när Ducati sa att de skulle sluta tillverka 999:an. Ett avhopp skulle innebära 5-6 hojar mindre på gridden så istället sa man att de kunde få köra med sin nya 1198-kubiks hoj. Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.
 
WSBK drivs av italienare, har en lång historia ihop med Ducati och sket antagligen ner sig när Ducati sa att de skulle sluta tillverka 999:an. Ett avhopp skulle innebära 5-6 hojar mindre på gridden så istället sa man att de kunde få köra med sin nya 1198-kubiks hoj. Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.

Men det är inte första gången twinnar har haft "övertag" i kubik inom sbk. :tummenupp
Och anledningen till det är att få jämare racing. Och det är mer i reglementet än bara kubik, såsom insugsarea osv. Detta för att göra serien billigare för tillverkare och hålla effekten hyffsat lika mellan olika märken.

Även i motogp har man liknande regler när det kommer till antal cyllar och kubik och även vikt har jag för mig. :va

Tänkte bara göra ett försök att förklara så ni förstår lite bakgrunden till det. :tummenupp Näe, mer än så vet jag inte men någon annan insatt kanske kan svara på mer frågor som kommer hagla in. :D

Annars... ja.. grattis Spisen.. Haga kanske vinner nästa år då.. eller så kommer rea eller biaggi få upp farten mer.. eller varför inte fabrizio.
 
Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.
...och alla andra tillverkare som har lust att tävla med en twin. :fakta
Det står väl inte någonstans i reglementet att 1200 cc bara gäller för Ducati? Hade det varit bättre för serien om de hoppat av?
Har duccen bevisat mer effekt?
Har duccen dominerat årets WSBK på grund av allt "fusk" med 200cc extra?

1. Ben Spies - Yamaha 462
2. Noriyuki Haga - Ducati 456
3. Michel Fabrizio - Ducati 382
4. Max Biaggi - Aprilia 319
5. Jonathan Rea - Honda 315
6. Leon Haslam - Honda 241
7. Carlos Checa - Honda 209
8. Shane Byrne - Ducati 192
9. Tom Sykes - Yamaha 176
10. Jakub Smrz - Ducati 169

Tycker det är tråkigt att så många ser 1000cc fyrcylindrigt som det enda rätta när det gäller Super Bike.

:glömdet

Grattis till Ben Spies och fan va kul det ska bli att se honom live i Valencias MotoGP om två veckor!
 
Om mitt minne inte är allt för risigt så var det ju möten med Ducati som föranledde denna regelförändringen så i sak har Du nog rätt. Ducce tänkte inte fortsätta producera en 1 000 cc twin, förmodligen för att gatversionen inte skulle komma att sälja tillräckligt bra.

Men även FIM tillåter ju större cylindervolym för motorer med färre cylindrar. I grunden kan väl detta vara vettigt både för oss konsumenter och för motorkonstruktörer för att undvika rena tävlingsmotorer med eoner av effekt och klent användbart register? Nu kan vi ju välja mellan "tillåtna" hojar med både två, tre och fyra cylindrar med dess karaktärskillnader utan att den ena eller andra konstruktionen har allt för många för- eller nackdelar.

Sedan finns ju alltid tilläggsvikten som ett verktyg för att detaljjustera prestandan.

Vad som ibland slår mig är att det ju är rätt häftigt att vi som konsumenter för i sammanhanget "små" pengar kan handla så pass kompetenta maskiner att dom med rimlig ombyggnation kan räcka hysat långt i racing. Jag kommer på rak arm faktiskt inte ihåg någon annan fordonstyp där detta är möjligt?

Så något gott har väl denna ordning med sig?

Men nu är vi kanske duktigt OT, diskussionen har ju förts i andra trådar och kanske ska hålla sig där?

Mina 2p

... Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.
 
Last edited:
Det är något skumt med den där Spies, äckligt korrekta svar och verkar inte beröras av något.

Ducati vann märkesmästerskapet med 20% kubikövertag, helt klart verkar gynnas av det.
 
Som jag har hört det så hotade Ducati med att dra sig ur WSBK till 2007 om de inte fick ersätta 999:an med 1098:an. Anledningen var att Ducati tyckte att det var för dyrt att hålla hojen konkurrenskraftigt uppdaterad.

Eftersom Flamini & ägarna till FG Sports är nära besläktade så var det tydligen inte ett svårt val. Undrar hur det hade gått om det hade varit KTM eller Aprilia eller för den delen ett radfyra-team som kommit med "hotet"...

Tydligen skulle väl kubikövertaget kompenseras genom en viktbestraffning men hur det blev med det vet jag ej.

Däremot var det direkt tvärstopp när Öhlins började använda elektroniska stötdämpare på Troy Corsers R1:a.

Om det är favorisering eller bara slump kan bara den insatte svara på. (och det är inte jag) :)


Om mitt minne inte är allt för risigt så var det ju möten med Ducati som föranledde denna regelförändringen så i sak har Du nog rätt. Ducce tänkte inte fortsätta producera en 1 000 cc twin, förmodligen för att gatversionen inte skulle komma att sälja tillräckligt bra.

Men även FIM tillåter ju större cylindervolym för motorer med färre cylindrar. I grunden kan väl detta vara vettigt både för oss konsumenter och för motorkonstruktörer för att undvika rena tävlingsmotorer med eoner av effekt och klent användbart register? Nu kan vi ju välja mellan "tillåtna" hojar med både två, tre och fyra cylindrar med dess karaktärskillnader utan att den ena eller andra konstruktionen har allt för många för- eller nackdelar.

Sedan finns ju alltid tilläggsvikten som ett verktyg för att detaljjustera prestandan.

Vad som ibland slår mig är att det ju är rätt häftigt att vi som konsumenter för i sammanhanget "små" pengar kan handla så pass kompetenta maskiner att dom med rimlig ombyggnation kan räcka hysat långt i racing. Jag kommer på rak arm faktiskt inte ihåg någon annan fordonstyp där detta är möjligt?

Så något gott har väl denna ordning med sig?

Men nu är vi kanske duktigt OT, diskussionen har ju förts i andra trådar och kanske ska hålla sig där?

Mina 2p
 
Har Du då beaktat hur många hojar av respektive fabrikat som finns i startlistan? Du kan ha rätt i sak men ta till exempel SuperSport, där dominerar Honda fullständigt startfältet och därmed också märkescupen? Trots att Crutchlow vann mästerskapet på en av två R6. Har inte Ducce flest satellithojar även i WSB?

Det vore intressant att jämföra snittpoäng per start för respektive fabrikat, vad jag förstått tittar man mycket på acceleration och toppfart när man bedömer t ex vikttillägg för vissa konstruktioner idag.

...Ducati vann märkesmästerskapet med 20% kubikövertag, helt klart verkar gynnas av det.

Ja Du, inte jag heller räknar mig till de invigdas skara:)

Vad jag vet är att Trajjan i SS600 åkt runt med ett antal extrakilon sedan den kom med för två år sedan. Och att det var i samband med det som man gick igenom processen för hur viktkompensationen kunde förändras.

Öhlinsdämparen ja, visst slog det förbudet genom på bred front? Omfattas även MotoGP av den regeln?

...Tydligen skulle väl kubikövertaget kompenseras genom en viktbestraffning men hur det blev med det vet jag ej.

Däremot var det direkt tvärstopp när Öhlins började använda elektroniska stötdämpare på Troy Corsers R1:a.

Om det är favorisering eller bara slump kan bara den insatte svara på. (och det är inte jag) :)
 
Last edited:
Det kan bli klart med tre VM titlar för Yamaha imorgon MotoGP, WSS och WSBK. Hyfsat starkt i så fall...

Riktigt trist att Haga inte kvalat bättre, han såg väldigt frustrerad ut på slutet när hojen gick rakt fram pga det bättre fästet i kvaldäcken. Dock är han notoriskt snabb i starten och har varit bra med tidsmässigt på racedäcks så allt kan hända.

Tada, så blev det. Fick en inre bild framför mig nu. En medelålders man på en superduper dekaltrimmad TZ-M från nittonhundrakallt vinner (bottenstriden) på nästa KM i Linkeboda.:yoparty
 
Last edited:
Tada, så blev det. Fick en inre bild framför mig nu. En medelålders man på en superduper dekaltrimmad TZR från nittonhundrakallt vinner (bottenstriden) på nästa KM i Linkeboda.:yoparty

Nop. För det kommer en man utsänd ifrån "the evil empire" TM att sätta stopp för ;)
 
Nja ... Ducati skulle ju kunna homologisera desmosedicin och köra med den istället för twinnen ... Det är tillräckligt många tillverkade ... Vad skulle ni gilla det, ni som brinner för riskokarna? :)
 
Nja ... Ducati skulle ju kunna homologisera desmosedicin och köra med den istället för twinnen ... Det är tillräckligt många tillverkade ... Vad skulle ni gilla det, ni som brinner för riskokarna? :)
Ja, den är n-ä-s-t-a-n lika bra som en R1 i originalskick. Kanske kan Ducati komma tvåa med den också?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top