WSBK Portimao 2009

Status
Ej öppen för fler svar.

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.

NB! Trangsynhet er oftest et utfall av kunnskapsløshet, eller forutinntatthet (aner ikke hva det heter på svensk)! Redgjør for Ducatis forfordeling, ville vært interessant for en uinvidd som meg?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är du som är ute och cyklar, och det är långt ifrån första gången. Om du ska försöka tillrättavisa någon, se till att kunna ämnet.
Klockren analys från en kille som kämpar med tidszoner...
Superbike-VM har sedan första säsongen 1988 haft ett reglemente som tillåter tvåcylindriga motorer med drygt 20% större cylindervolym än fyrcylindriga. Från början var det 749 cc kontra 851/888/916 cc. Idag är det 1000 cc kontra 12000 cc.
Ett uselt reglemente, som gjorde att serien döptes om i folkmun till Ducati-cup, är inte bra bara för att det funnits en längre tid. Du måste lära dig att skilja på det.
Det står varje tillverkare fritt att välja motortyp. Honda har tävlat och vunnit titeln med tvåcylindrig motor men valt att återgå till fyra cylindrar.
För att det var för dyrt.
Jag har väldigt svårt att förstå inställningen att Ducati vinner på grund av positiv särbehandling, inte för att de vet hur man bygger riktigt bra motorcyklar.
Särbehandling är rätt, positiv får stå för dig. Precis som det stod alla tillverkare fritt att bygga twinnar på 1000 cc innan Ducati fixade regeländringen, stod det Ducati fritt att bygga en V4:a, en radfyra, en tripple eller nästan vad som helst så länge de höll sig under 1000 cc men det passade inte Ducatis affärsplan som bygger på att de ska sälja twinnar. Att du inte förstår det är beklagligt...
Det luktar slutsatser gjorda utifrån ruskigt torftiga livserfarenheter och jag tycker imasters liknelse med Volvo, Anebyhus och RIX FM var klockren.
Tack och lov vet du inte så mycket om mitt liv men härskarteknikens ena del, som går ut på att förlöjliga motståndaren i en diskussion, den behärskar du även om den är lite uttjatad från din sida.

Håll dig till ämnet istället utan att blanda in mig som person. Det är svårt men jag tror att du kan klara det :)
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Att det motorkoncept som Ducati vill köra med, tvåcylindriga motorer, har särbehandlats genom alla år i SBK är inget nytt. Dock gör ju Ducati ett ruskigt bra jobb ionom de förutsättningar som finns vilket bland annat bevisades när Honda skulle spöa Ducati med en liknande konfiguration. HRC plöjde ju ner löjliga summor i RC51:an.

vadå särbehandlats genom alla år... skitsnack... dom blev ju tvingade att köra 999rs mot alla radfyror förklara den särbehandligen... eller köra med restriktor när baylis körde från alla förra året:va snarare negativ särbehandling. dom blev erbjudna att köra med 1200 kubik..... ducati tänkte bygga 1100or och sluta med superbike då det blev för dyrt då motorerna hade nästan dubbla kolvhastigheten mot mots radfyror. jag tycker att reglerna som är nu är bra då restriktorerna gör att satelitteamen har råd att köra lika bra cyklar som fabriksteamet, ducati kan inte skruva upp kostnadsspiralen för att vinna + att det blir mer omkörningar med olika motor typer då hojarna är olika snabba på partierna runt banan:)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
”Positiv särbehandling” = ”Orättvisa”. Kolla i ordbok eller Googla. Hade kunnat bli en intressant diskussion men med någon som kan ämnet och framför allt kan diskutera det med sakliga argument; både för och emot.
Oj då, argumenten blev tydligen lite för jobbiga för att bemötas :hihi
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Om nu kubikgränsen är den begränsning som skall gälla stenhårt i alla lägen så skulle det bara funnits 2-taktare på startlinjen.... en 2-cyl fyrtaktare är lättare men kan inte varva lika mycket som enfyrtakt radfyra och om man inte tycker att man bör ha ett regelsystem som avspeglar det tillverkarna tänkt sälja så borde alla kört 1000 2-takt... rätt fräckt ljud med 25st 1000 2-taktare:D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
vadå särbehandlats genom alla år... skitsnack... dom blev ju tvingade att köra 999rs mot alla radfyror förklara den särbehandligen... eller köra med restriktor när baylis körde från alla förra året:va snarare negativ särbehandling. dom blev erbjudna att köra med 1200 kubik..... ducati tänkte bygga 1100or och sluta med superbike då det blev för dyrt då motorerna hade nästan dubbla kolvhastigheten mot mots radfyror. jag tycker att reglerna som är nu är bra då restriktorerna gör att satelitteamen har råd att köra lika bra cyklar som fabriksteamet, ducati kan inte skruva upp kostnadsspiralen för att vinna + att det blir mer omkörningar med olika motor typer då hojarna är olika snabba på partierna runt banan:)
När Ducati körde 999:an var det ett mycket friare reglemente för vad de fick göra i motorn kontra en fyrcylindrig samt att de fyrcylindriga motorerna hade hårt ställda restriktorer i insugen, mycket snålare än vad Ducati har idag.
Hela reglementet är ju en balansgång och det är ju ingen slump att alla japanska märken drog ner på sin delaktighet i SBK 2004 för att återkomma när reglementet justerats mer mot dagens reglemente.

Säger inte att Ducati har ett gigantiskt förskott men det är tämligen uppenbart att det faktum att Ducati gör V-twinnar har påverkat hur reglementet har varit utformat, det borde den mest inbitne Ducatist kunna medge.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.

Eller så är det rent av så att Ducati passade in i "WSBK:s" affärsplan. Det är väl rätt uppenbart att makthavarna faktiskt vill ha med Ducati i serien. Inte fan är detta ett resultat av någon sorts svågerpolitik som det antytts tidigare. Självfallet tjänar WSBK på att fler tillverkare är med. Lika självklart är det att olika motorkonstruktioner och konfiguarationer fungerar olika. Vad är det för fel att försöka jämna ut skillnaderna genom reglementet?:va Alla vill väl ha en jämn serie. I WSBK tillåter man olika motorvolym i förhållande till cylinderantal, i MotoGP är volymen fast men den som väljer fler cylindrar straffas med högre vikt. Olika sätt att jämna ut skillnader men med samma syfte. Att få jämna race.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tråden stängs eftersom den bytat ämne. Vore även önskavärt att ett par av de som diskuterar kunde sluta bete sej som 2-åringar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top