WSBK Portimao 2009

Status
Ej öppen för fler svar.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Nja ... Ducati skulle ju kunna homologisera desmosedicin och köra med den istället för twinnen ... Det är tillräckligt många tillverkade ... Vad skulle ni gilla det, ni som brinner för riskokarna? :)

En bra idé, då slipper vi väl desmosedici i MotoGP?:brinnerup
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Förstår inte riktigt de upprörda känslorna över att det är olika kubik gränser för twinnar och fyror. Det har det ju i stort sett alltid varit, 750cc fyror mot 1000cc twinnar är ju det klassiska konceptet. Tycker istället att det var jäkligt märkligt att det var samma kubikgräns för båda ett tag. Är det inte mycket skummare regler om man tillåter olika trimmningsgrad istället?
Gillar det nuvarande konceptet och Yamahan och Aprilian ser ju uppenbarligen ut att gå fortare rakt fram....

Spies är en värdig mästare men fan vad jag tycker synd om Haga!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nop. För det kommer en man utsänd ifrån "the evil empire" TM att sätta stopp för ;)
Du är ju inte med i bottenstriden men du kanske menar någn av de andra äckliga "HRC förarna"? :mad:

Tada, så blev det. Fick en inre bild framför mig nu. En medelålders man på en superduper dekaltrimmad TZ-M från nittonhundrakallt vinner (bottenstriden) på nästa KM i Linkeboda.:yoparty
Ja det vore något det. :)
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Vilket roligt race det blev! ´Mycket imponerad av hur fort de vågar köra, sicka stollar! Banan är ju helt klart bland dom roligare i världen!
Bra kört av spisen:tummenupp synd på Haga bara:gnissla
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
WSBK drivs av italienare, har en lång historia ihop med Ducati och sket antagligen ner sig när Ducati sa att de skulle sluta tillverka 999:an. Ett avhopp skulle innebära 5-6 hojar mindre på gridden så istället sa man att de kunde få köra med sin nya 1198-kubiks hoj. Reglementet ändrades därför för att passa Ducati.

Om man skall prata special regler hit och dit så glömer ni att tala om att det sitter restriktorer i insugen på duccarna (vilken är tur då det inte är kul med ducce wm).... så den enda fördelen är att dom håller bättre än 999rs.. för mer effekt har dom inte. sen kan man ju undra varför yaman i Wsbk går som ett spjut och "orginalhojarna" som en "påse skit":va
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Det är något skumt med den där Spies, äckligt korrekta svar och verkar inte beröras av något.

Ducati vann märkesmästerskapet med 20% kubikövertag, helt klart verkar gynnas av det.

Det kan inte bero på att vilka som körde cyklarna eller tror du att det var för att dom blev ifrånåkta på rakorna som gjorde det:D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vilken jävla diskussion. Fy fan för trångsynta människor. Och ja, vi har haft den här diskussionen massor av gånger men jag fattar liksom inte, vari ligger felet? Ducati är för en gång skull JÄMNA, hojen drar JÄMNT med rad4:eek:rna. Fattar ni hur snuskigt mycket rad4:eek:rna får trimma jämfört med twinnarna? Spies hade ett 20 km/h hastighetsövertag över Byrne i race 1 då Byrne hade två att slip-streama och Spies inte hade nån. Det med en hoj som i originalskick saknar typ 10% effekt mot övriga rad4:eek:r.

Det är ingen som har funderat på att det kanske har att göra med att Ducati lyckats pricka in ett gäng kompetenta förare?

Men jag som avskyr likformighet tycker det här är bra. Vill ni andra fortsätta köra Volvo, bo i Anebyhus och lyssna på Rix FM så får ni det, jag föredrar mångfald.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vilken jävla diskussion. Fy fan för trångsynta människor. Och ja, vi har haft den här diskussionen massor av gånger men jag fattar liksom inte, vari ligger felet? Ducati är för en gång skull JÄMNA, hojen drar JÄMNT med rad4:eek:rna. Fattar ni hur snuskigt mycket rad4:eek:rna får trimma jämfört med twinnarna? Spies hade ett 20 km/h hastighetsövertag över Byrne i race 1 då Byrne hade två att slip-streama och Spies inte hade nån. Det med en hoj som i originalskick saknar typ 10% effekt mot övriga rad4:eek:r.

Det är ingen som har funderat på att det kanske har att göra med att Ducati lyckats pricka in ett gäng kompetenta förare?

Men jag som avskyr likformighet tycker det här är bra. Vill ni andra fortsätta köra Volvo, bo i Anebyhus och lyssna på Rix FM så får ni det, jag föredrar mångfald.
Och detta blir veckans klokaste inlägg. :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
DET ska bli intressant att se honom i gp.. :tummenupp

Och vi behöver inte vänta så länge heller.

Jag är BTW imponerad av Camiers framträdande i båda racen i helgen på Aprullan. Jag tror att Camier kan bli den nya Spies nästa år! Störtskön körstil och mycket jävlar anamma verkar det vara i grappet!

/ Jens
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vilken jävla diskussion. Fy fan för trångsynta människor. Och ja, vi har haft den här diskussionen massor av gånger men jag fattar liksom inte, vari ligger felet?
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.
 

MC Doktorn

Guest
Det kan inte bero på att vilka som körde cyklarna eller tror du att det var för att dom blev ifrånåkta på rakorna som gjorde det:D

Fast frågan gällde inte förarens kapacitet utan om att tävla på lika villkor.
I Mgp har man en kubikgräns och cylinderantalet är relaterat till minimivikts begränsningar.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.
Det är du som är ute och cyklar, och det är långt ifrån första gången. Om du ska försöka tillrättavisa någon, se till att kunna ämnet.

Superbike-VM har sedan första säsongen 1988 haft ett reglemente som tillåter tvåcylindriga motorer med drygt 20% större cylindervolym än fyrcylindriga. Från början var det 749 cc kontra 851/888/916 cc. Idag är det 1000 cc kontra 12000 cc.

Det står varje tillverkare fritt att välja motortyp. Honda har tävlat och vunnit titeln med tvåcylindrig motor men valt att återgå till fyra cylindrar.

Jag har väldigt svårt att förstå inställningen att Ducati vinner på grund av positiv särbehandling, inte för att de vet hur man bygger riktigt bra motorcyklar.

Det luktar slutsatser gjorda utifrån ruskigt torftiga livserfarenheter och jag tycker imasters liknelse med Volvo, Anebyhus och RIX FM var klockren.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Det är uppenbart att du inte inser "problemet" trots åtskilliga diskussioner i ämnet. Det kanske kommer som en chock för dig men, tro det eller ej, det finns några som tycker att WSBK gjorde fel när de ändrade sitt reglement för att det skulle passa Ducatis affärsplan. Att kalla det trångsynt säger nog mer om dig än om de andra.

varför kör du inte 750kubik... du gillar ju inte förändringar... tacka ducati för att det blev 1000kubiks hojar... va glad för att det finns folk som köper och åker ducati som i sin tur är den tillverkare som lägger mest av sin omsättning på racing..... har du inte fattat vad som skulle inträffa om ducati drar med sina pengar.... inte blir det bättre racing av mindre pengar och färre hojar... men det är tur att det inte är du som sätter regelverket för WSBK :mattias
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att det motorkoncept som Ducati vill köra med, tvåcylindriga motorer, har särbehandlats genom alla år i SBK är inget nytt. Dock gör ju Ducati ett ruskigt bra jobb ionom de förutsättningar som finns vilket bland annat bevisades när Honda skulle spöa Ducati med en liknande konfiguration. HRC plöjde ju ner löjliga summor i RC51:an.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top