WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
oFFkeFF skrev:
Skulle nu styrdämpare/bakstötdämpare/framgaffel vara något som "rättar" förarfel?
Nej, inte om ser det ur det perspektiv du ritar upp.

Zee skrev:
2681929Tja, det är väl bara två däcktillverkare som finns representerade i MotoGP, Michelin och Bridgestone (right, eller är jag senil?).
Ja, du är lika senil som vanligt ;)
Dunlop är också med och leker, dock inte så framgångsrikt.
Zee skrev:
Själv är jag kluven i frågan.
Samma här!
Efter den här tråden och inputen från OffKeff, Elwe mfl så är jag kanske på väg att svänga i frågan om TC.

Last edited:
elwe skrev:
2681610 Hårddra vet jag inte precis ... jag bara extrapolerar lite ...
Behöver visst förklara ännu lite tydligare.
Nej, jag har inget emot datorer som sådana ... jag har använt dem sedan slutet på 80-talet i arbetet och hade min första privata 1981 .. jag har konstruerat många olika produktionsmaskiner som styrs med allt från PLC till PC. I produktionen, för att ta bort slitsamma och monotona arbetsmoment, fungerar de jättebra. De har också fördelen att du inte behöver utbilda folk till någon större yrkesskicklighet utan det går bra med "känna-till-kunskap", dvs vilka knappar man ska trycka på och i vilken ordning. All den kunskapen är sådan kunskap som du kan ha på en lapp bredvid dig. En enkel checklista ...
Denna typen av arbetare är också lätta att ersätta om man nu vill det.

Så, verkar det vara ett kul scenario för den sport som vi gillar? Maskiner som sköter allt svårt eller farligt? Visserligen med någon åkandes med, men utan krav på några större insatser från denne ...

Så vill inte jag ha det ... jag vill att den som vinner ett race gör det för att han har skaffat sig kunskapen att behärska en lynnig, elak, stark hoj bättre än någon annan kan just då.
För att bevara den distinktionen mellan bra och dåliga förare så tycker jag att alla styrningar som aktivt går in och bitvis kör hojen åt föraren ska förbjudas!
Föraren ska köra hojen, inte en massa active driving aids ... behöver jag ta fler exempel?
Säger allt jag själv tycker om traction control. Bra formulerat!

Edit: Citatet från Rossi tycker jag blev en lämplig spik i kistan för hela idén med elektronik som underlättar det svåraste momentet med att köra effektstinna motorcyklar. Det Chris Ash brukar skriva (och av somliga bli hånad för) om att dagens unga MotoGP-förare inte skulle ha haft en chans på en 500 har verkligen bäring.

Nyteknik skrev:
2682169 Det Chris Ash brukar skriva (och av somliga bli hånad för) om att dagens unga MotoGP-förare inte skulle ha haft en chans på en 500 har verkligen bäring.
Det skulle antagligen tagit längre tid innan resultaten börjat komma,men annars finns väl inget som talar emot att dagens förare också skulle kunna lära sig att köra 500:a?

Busaberg skrev:
2682256 Det skulle antagligen tagit längre tid innan resultaten börjat komma,men annars finns väl inget som talar emot att dagens förare också skulle kunna lära sig att köra 500:a?
En snabb förare är en snabb förare. Inlärningstiden skulel vara längre men de snabba skulel ju vara snabba även på en 500:a. Dessutom blev ju även 500:orna mindre och mindre svårkörda och troligen skulle utvecklingen gått mot mer elektronik, styrmedel även där. Se tex på KTMs insprutade 250.

Gustav O skrev:
2682267 En snabb förare är en snabb förare. Inlärningstiden skulel vara längre men de snabba skulel ju vara snabba även på en 500:a.
Precis. Jag tvivlar faktiskt på att inlärningstiden skulle vara så värst mycket kortare idag än på 500-tiden. Biaggi och Rossi var väl båda riktigt snabba redan sitt första år i 500. Biaggi vann väl sitt första lopp i klassen, körde ifrån Doohan och höll på att slå över när han wheelade över mållinjen.

Bingo skrev:
2682296 Precis. Jag tvivlar faktiskt på att inlärningstiden skulle vara så värst mycket kortare idag än på 500-tiden. Biaggi och Rossi var väl båda riktigt snabba redan sitt första år i 500. Biaggi vann väl sitt första lopp i klassen, körde ifrån Doohan och höll på att slå över när han wheelade över mållinjen.
Biaggi vann sitt första 500 lopp men wheelande var i Brno, första racet var Suzuka.
Rossi vann först på nionde försöket, han kraschade de två första racen.

Bingo skrev:
2682296 Precis. Jag tvivlar faktiskt på att inlärningstiden skulle vara så värst mycket kortare idag än på 500-tiden. Biaggi och Rossi var väl båda riktigt snabba redan sitt första år i 500. Biaggi vann väl sitt första lopp i klassen, körde ifrån Doohan och höll på att slå över när han wheelade över mållinjen.
Det är en dålig jämförelse. Som Axxexs skriver tidigare i tråden var 250-hojarna - och i synnerhet Aprilia som Biaggi körde - riktigt lynniga och svårkörda. Att han vann sitt första 500-lopp berodde inte på att hans 500 var lättkörd.

Bingo skrev:
Med andra ord har finns det gott om bevis för att det som NyTeknik skriver att Chris Ash brukar skriva ("...att dagens unga MotoGP-förare inte skulle ha haft en chans på en 500 har verkligen bäring.") inte alls har någon bäring.

Nyteknik skrev:
2682393 Det är en dålig jämförelse. Som Axxexs skriver tidigare i tråden var 250-hojarna - och i synnerhet Aprilia som Biaggi körde - riktigt lynniga och svårkörda. Att han vann sitt första 500-lopp berodde inte på att hans 500 var lättkörd.
Så du tror inte att tex Butter skulle ha vunnit något lopp i år om vi fortfarande haft de "elaka" 500-orna?

Last edited:
Nyteknik skrev:
2682393 Det är en dålig jämförelse. Som Axxexs skriver tidigare i tråden var 250-hojarna - och i synnerhet Aprilia som Biaggi körde - riktigt lynniga och svårkörda. Att han vann sitt första 500-lopp berodde inte på att hans 500 var lättkörd.
Det var en rätt bra jämförelse faktiskt. Det hände även förr att nykomlingar direkt slog sig in i toppen.

Jag tror att segern berodde på att han är en riktigt vass förare.

sandstream skrev:
2682403 Med andra ord har finns det gott om bevis för att det som NyTeknik skriver att Chris Ash brukar skriva ("...att dagens unga MotoGP-förare inte skulle ha haft en chans på en 500 har verkligen bäring.") inte alls har någon bäring.
Hmm, jag kan faktiskt inte riktigt se hur det jag skrev kan tolkas så.

Last edited:
2006 års MotoGP-säsong bjöd på fantastisk racing, ett hårresande jämnt förarmästerskap och ett otroligt underhållsvärde. Med TC. Det räcker för mig. Att ropa på gamla båtmotorer och brytarspetsar blir mot bakgrund av detta bara löjeväckande.

Bingo skrev:
2682432Jag tror att segern berodde på att han är en riktigt vass förare.
...som redan hade tränats på en svårkörd hoj. Kanske därför blev steget till 500 ett inte lika stort kliv som om han kommit från en mer lättkörd hoj. Det är ju en viss skillnad.

Lättkörd -> svårkörd.
Svårkörd -> svårkörd.
Svårkörd -> lättkörd.

Om inte annat så ser jag det som att han är undantaget som bekräftar regeln.

Med det är väl inte riktigt sådana undantag vi diskuterar, utan snarare det omvända att rutin spelar en mindre roll då den genomsnittlige nybörjaren idag gör bättre prestationer än tidigare.

valmers skrev:
2682527 2006 års MotoGP-säsong bjöd på fantastisk racing, ett hårresande jämnt förarmästerskap och ett otroligt underhållsvärde. Med TC. Det räcker för mig. Att ropa på gamla båtmotorer och brytarspetsar blir mot bakgrund av detta bara löjeväckande.
Vem ropar på brytarspetsar och båtmotorer?

Man kan ju bara konstatera att tekniken är här för att stanna. Punkt slut.
Alla vi som åker sporthoj får ju dra nytta av den tekniska utvecklingen med iom att mkt godis kommer ut på saluhojarna mm.

Rotorp skrev:
2682691 Man kan ju bara konstatera att tekniken är här för att stanna. Punkt slut.
Alla vi som åker sporthoj får ju dra nytta av den tekniska utvecklingen med iom att mkt godis kommer ut på saluhojarna mm.
Det där är bara gamla klyschor. Racing befinner sig inte alls alltid på teknikens framkant, tvärt om befinner den sig ofta i kölvattnet. Tillgänglig teknik används inte alltid p g a reglementen. En cykel tillverkad för max prestanda utan några regelbegränsingar hade inte sett ut som dagens MotoGPhojar. Det som finns på gathojarna hade funnits där oavsett racing eller ingen racing. Det som speciellt tas fram för racing stannar där eftersom det inte går att applicera på gathojar. Ställ Valentinos M1 bredvid en massproducerad R1 och tänk en gång till. Det finns orsaker till varför en racinghoj ser ut som den gör och varför en gathoj ser ut som den gör. Allt utveckligsarbete på R1 sker helt oberoende av M1. Det är bara marknadsavdelningarna som vill få oss att tro annat. Texterna från de glansiga produktbroschyrerna är bara trams, rent skrattretande faktiskt. "Direkt från banan..." "Vi tog vår titelvinnande hoj...". "Racer med lyktor...". "Vi har inte kompromissat...". O s v, bla bla bla. Prestanda står oftast i direkt motsats till hållbarhet. Att man genom utveckligsarbete lycktas öka hållbarheten på befintliga och förhållandevis nya material är inget man kan tacka racingen för.

Teddy skrev:
2682758 Det där är bara gamla klyschor. Racing befinner sig inte alls alltid på teknikens framkant, tvärt om befinner den sig ofta i kölvattnet. Tillgänglig teknik används inte alltid p g a reglementen. En cykel tillverkad för max prestanda utan några regelbegränsingar hade inte sett ut som dagens MotoGPhojar. Det som finns på gathojarna hade funnits där oavsett racing eller ingen racing. Det som speciellt tas fram för racing stannar där eftersom det inte går att applicera på gathojar. Ställ Valentinos M1 bredvid en massproducerad R1 och tänk en gång till. Det finns orsaker till varför en racinghoj ser ut som den gör och varför en gathoj ser ut som den gör. Allt utveckligsarbete på R1 sker helt oberoende av M1. Det är bara marknadsavdelningarna som vill få oss att tro annat. Texterna från de glansiga produktbroschyrerna är bara trams, rent skrattretande faktiskt. "Direkt från banan..." "Vi tog vår titelvinnande hoj...". "Racer med lyktor...". "Vi har inte kompromissat...". O s v, bla bla bla. Prestanda står oftast i direkt motsats till hållbarhet. Att man genom utveckligsarbete lycktas öka hållbarheten på befintliga och förhållandevis nya material är inget man kan tacka racingen för.

Nä men vad säger du?! Det är väl klart som fasiken att en del av den teknik som man använder i MotoGP så småningom ebbar ut i en eller annan form på gathojarna. Det stod ju t.o.m. i den där Yamaha M1-presentationen (en powerpointhistoria gjord av Yamaha själva) som cirkulerade här på forumet för ett tag sen. Där stod det uttryckligen att endel av den utveckling som varit lyckad har varit applicerbar på R1:an. Sen kanske det inte är direkta komponentöverföringar (utan snarare principiella), men utveckling av chassie, motorstyrning osv osv rinner självklart ner på gathojarna.

Notera nu att jag pratar om tekniken i sig, inte att en delprodukt av M1 flyttas över till R1 helt transparant. T.ex. det här med fly-by-wire vad gäller gasrullen. Vissta har ny R6 denna teknik? Och var tror du denna teknik utvecklades?

Zee skrev:
..
T.ex. det här med fly-by-wire vad gäller gasrullen. Vissta har ny R6 denna teknik? Och var tror du denna teknik utvecklades?

R6 hade väl insprutning från 2003? M1 fick insprutning 2004.

Teddy skrev:
Med det är väl inte riktigt sådana undantag vi diskuterar, utan snarare det omvända att rutin spelar en mindre roll då den genomsnittlige nybörjaren idag gör bättre prestationer än tidigare.

Det du tar upp är intressant, men ställer en följdfråga.
Är vägen idag kortare från nybörjarstadiet till absoluta toppskiktet i MotoGp än det var i tvåtakts 500?
Man kanske kan tro det, då hjälpmedlen sorterar bort de värsta förarrelaterade misstagen för nybörjaren och gör att andelen nybörjargrodor sjunker.
Men innebär det att vägen från rookie till mästare är kortare och att det är lättare att nå toppen idag än för 20 år sedan?
Jag tror många i den här tråden slår i hop dessa två frågor till en men som jag ser det är det två helt skillda saker.

Bingo skrev:
Hmm, jag kan faktiskt inte riktigt se hur det jag skrev kan tolkas så.
Då ska pappa förklara! :D

En person skrev "att dagens unga MotoGP-förare inte skulle ha haft en chans på en 500". Ditt exempel med Biaggi och Rossi tycker jag visar att det är ett felaktigt antagande. Jag tror tex att Butter kunde ha vunnit ett lopp sitt första år på en 500:a. Varför skulle Biaggi och Rossi varit så mycket bättre än Butter sitt första år i stora klassen?

EDIT: En poll om TC bör förbjudas i MotoGP eller inte: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=143511

Last edited:
Axxexs skrev:
2682789 R6 hade väl insprutning från 2003? M1 fick insprutning 2004.

Fly-by-wire var kanske felformulerat från min sida. Nedanstående är saxat från Yamaha Sverige:

Bland de avancerade lösningarna på YZF-R6 finns det MotoGP-utvecklade systemet YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) för perfekt respons och gaskontroll.

Zee skrev:
2682807 Fly-by-wire var kanske felformulerat från min sida. Nedanstående är saxat från Yamaha Sverige:
Så här skriver det om nya R1:an:
Den nya R1:an är fullpackad med teknik som inspirerats av vår YZR-M1 MotoGP-fabriksracer.

Tror inte att de tar några lösningar direkt från MotoGP-hojarna men en del grejer landar nog på våra gathojar i något utförande.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman