Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Bör TC förbjudas i MotoGP?

• Antal röstningar
    0
En öppen poll hade smakat ännu bättre. :)

Jag röstade för ett förbud. :hej

EDIT: Är det vi som har för lite att göra som bara hänger häromkring eller? :va

Då får du definiera TC. Ett förbud skulle inte funka eftersom någon form av "antispinn" alltid går att implementera. Jag är för den enklaste formen, av denna anledning, och eftersom att jag tror att den inte är tidsvinnande men kan förhindra skador.

Zee skrev:
2682814 En öppen poll hade smakat ännu bättre. :)
Då hade inte jag vågat rösta.
imaster skrev:
EDIT: Är det vi som har för lite att göra som bara hänger häromkring eller? :va
Tvärtom har vi ett brinnande intresse och prioriterar bort jobb, familj etc.
Bearing skrev:
2682831 Då får du definiera TC. Ett förbud skulle inte funka eftersom någon form av "antispinn" alltid går att implementera. Jag är för den enklaste formen, av denna anledning, och eftersom att jag tror att den inte är tidsvinnande men kan förhindra skador.
Jag tar ingen hänsyn till om det är genomförbart eller inte, vill bara veta vad folk tycker.

Tycker nog att alla former av avancerad TC borde förbjudas. Racen blir "ärligare" om det är mer upp till piloten att kontrollera hojen. Kanske farligare, men man räjsar väl inte för att det är säkert? Däremot är det ju bra om de tekniska framsteg som görs på banan kommer gatåkarna till godo...frågan är om TC spelar någon större roll för den ordinäre sporthojsföraren?

Seerdon skrev:
Däremot är det ju bra om de tekniska framsteg som görs på banan kommer gatåkarna till godo...frågan är om TC spelar någon större roll för den ordinäre sporthojsföraren?
Jag tycker mig ha sett en och annan film på gatåkare där de gasat iväg och tappat baken, för dem hade nog TC sparat både pengar och värk.

sandstream skrev:
2682860 Jag tycker mig ha sett en och annan film på gatåkare där de gasat iväg och tappat baken, för dem hade nog TC sparat både pengar och värk.

Jag tycker det är helt rätt att TC utvecklats för MotoGP racing - det är här ny ball teknik utvecklas. Den kommer komma gatåkaren tillgodo och det är säkert många som kan ha nytta och glädje av det. Men jag röstade för förbud mot TC. Nu när det är framtaget kan det väl tas bort.

Jag röstar för att förarmisstag skall göra ont...TC gör hojarna mer lättkörda = mer teknikerna som tävlar än förarna...innan man vet ordet av är det F1 mossa över hela skiten.

NÄE för f-n vrider man för mycket på rullen skall det smärta !!!

Triggerhappy skrev:
NÄE för f-n vrider man för mycket på rullen skall det smärta !!!
Men är det inte rätt bra att vi slipper få bra förare skadade pga high siders som TC hjälper till att minimera?

sandstream skrev:
2682924Jag tycker mig ha sett en och annan film på gatåkare där de gasat iväg och tappat baken, för dem hade nog TC sparat både pengar och värk.

Sant...men det blir ju svårt att göra tuffa börnisar med TC :D Den måste i så fall vara lätt av slå av och på.

sandstream skrev:
2682924 Men är det inte rätt bra att vi slipper få bra förare skadade pga high siders som TC hjälper till att minimera?

Jo men det är ju oxå en del av spelet...var det inte mer spännande att titta på Schwants och Doohan när det begav sig på de vilda 500:orna?

TC borde vara kvar, men kanske reglerat till enbart första växeln. Givetvis ska all styrning från depån vara förbjuden.

Nej varför alla kör väl på lika vilkor Moto GP är en prototyp klass där nya saker ska tas fram och utveckling är en del av spelet...så länge dom inte ändrar nått från depån så är tc okej för min del

jag vill ha TC på min race hoj om 3 år tänk att gå fyllt ut i depåböjen på åsen utan att highsida :gnissla

MagnusK skrev:
2682952 TC borde vara kvar, men kanske reglerat till enbart första växeln. Givetvis ska all styrning från depån vara förbjuden.
Om jag tolkade Axxexs inlägg i en annan tråd rätt så har tex Hondas RC212V (800:an) bara TC på 1:an och 2:an.

sandstream skrev:
2682969 Om jag tolkade Axxexs inlägg i en annan tråd rätt så har tex Hondas RC212V (800:an) bara TC på 1:an och 2:an.

Jo jag läste det också, kan vara så att det inte ger någon större hjälp på högre växlar. Vet inte vad Yamaha kör med för system men de är ju inte helt failsafe vilket min avatar vittnar om. Det är ju inte så att det inte går att åka omkull med detta system, jag tror också de tillåter ganska mycket hjulspinn av olika anledningar.

Tycker det har gått överstyr i moto gp när man tom använder olika motorbroms i olika kurvor på banorna med hjälp av gps...

Tycker de kan stanna i gp så tt de utveckar de. sen så ska så klart inget styras från depån, vi som sen får de efter ett tag har ju oftast inte tillgång till de så

MagnusK skrev:
2682983 Jo jag läste det också, kan vara så att det inte ger någon större hjälp på högre växlar. Vet inte vad Yamaha kör med för system men de är ju inte helt failsafe vilket min avatar vittnar om. Det är ju inte så att det inte går att åka omkull med detta system, jag tror också de tillåter ganska mycket hjulspinn av olika anledningar.

Om jag inte missminner mig så läste jag i yamahas infomaterial som publicerades här för en tid sedan att man hade TC på vxl 1+2 och sen hade man någon form av elektronisk strypning när trotteln öppnades hastigt på de högre växlarna.

Personligen tycker jag att man helst av allt borde förbjuda varje form av "kretaiv" motorstyrning men inser att det blir svårt så jag hoppas man förbjuder hastighetssensorer på hjulen och begränsar inputen till sprutdatorn till att endast omfatta växeläge/TPS/motorparametrar.

Boris JR skrev:
2683071 Om jag inte missminner mig så läste jag i yamahas infomaterial som publicerades här för en tid sedan att man hade TC på vxl 1+2 och sen hade man någon form av elektronisk strypning när trotteln öppnades hastigt på de högre växlarna.

Personligen tycker jag att man helst av allt borde förbjuda varje form av "kretaiv" motorstyrning men inser att det blir svårt så jag hoppas man förbjuder hastighetssensorer på hjulen och begränsar inputen till sprutdatorn till att endast omfatta växeläge/TPS/motorparametrar.

Nyare gathojar har ju motorstyrt sekundärspjäll idag som tillexempel GSXR 1000. Det används till att få ett mjukare pådrag samt att inte "choka" motorn vid försnabbt pådrag men det är ju inte långt ifrån att man kan använda samma spjäll till strypning av motor med hjälp av TC inbyggt i sprutet, tror det blir en svår gränsdragning. Att mäta hastighet är något vitalt och det kommer de nog aldrig att sluta med.

Tycker dock att om det stämmer med GPS-styrd motorbroms så är det lite lustigt. Det är ju frågan om en aktiv yttre påverkan.

Last edited:
sandstream skrev:
2682924 Men är det inte rätt bra att vi slipper få bra förare skadade pga high siders som TC hjälper till att minimera?

High sidar föraren är han ju inte bra och skall därför få ont!:näsblod

Alternativet är att han slår av på farten och slipper slå sig + att han loosar.
Den som är bäst skall vinna !! till skillnad mot i år (flaimbaite):D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...