WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Följande uttalande kommer från Troy Corser:
http://www.motorcyclenews.com/nav?p...&resourceId=6209620&articleCategory=SPORT_WSB

Troy Corser has said he thinks modern racers have never had it so easy – and claimed that sophisticated electronic aids are allowing average riders to run at the pace of the very best. Now we want to know what you think. Is Corser right, and should we mind anyway if it makes racing closer?

The two-time world champion said he thought the level of data acquisition and electronic assistance in WSB is now so high and so sophisticated that poorer riders are able to get up to winning speed in record time. This is despite having less ability to understand what a machine is doing. Corser is renowned for his ability to analyse machinery and get the best from it, but he claims the situation in WSB mirrors that of MotoGP and F1 where inexperienced riders are on the front-running pace almost from the first time they ride the bike.

The works Yamaha man said: “Before we had all the telemetry and electronics, it was the rider that made the difference – but not now. “We’re at a level where the telemetry guys know everything and can adjust everything. Now they have information that’s better than what the rider can give, feedback is less important. “Anyone who can ride a bike can get on it, and between the telemetry and suspension guy they can set the bike up to suit him.

“There are riders in MotoGP now that never would have been able to ride the old GP bikes and still be walking. “They would have had broken legs and stuff, but they can ride them now because they can be tamed with the electronics. I think Rossi would agree with that. “He’s the level of rider that makes a big difference, but now that big difference doesn’t translate to the track. The bikes now are so good and the technicians have got them all worked out.”
“Look at F1. There’s kids that have been in F1 for one year and they’re beating Schumacher in tests and stuff.

“You can see how it’s changing the sport, because the times have got a lot closer now; before there used to be one second covering the top few, but now if you’re one second off you’re 16th.”

Tja, detta har jag sagt i tre-fyra år nu. Roligt dock att det kommer från en av dem som inte lyckades tämja en 500.

Håller med....Corser...Det är för mycket hjälpmedel i racing idag...
kolla F1....vet i fan om förarna verkligen styr bilarna längre...Sitter
ju så många i depåboxen att dom styr säkert därifrån med datorernas hjälp..
Tyvärr verkar ju MotoGP gå åt samma hålla.....
Mitt förslag i MotoGP för att få förarnas skicklighet att avgöra race:
Förbjud all form av traction control, Förbjud system som hjälper till vid tex start ögonblicket. Föraren skall inte kunna justera någonting på hojen när
väl racet startat tex engine mapping....Då blir det mera rättvist och lägg till också en viktgräns på 70kg för förarna. Om man väger under så skall den vikten läggas på hojen....och jag tror faktiskt att visa förare skulle försvinna från toppen och det skulle ta längre tid för rookies att nå toppen i värsting klassen.
Men något måste göras....

Annars har vi en framtid där anorexi-förare ( nästan där i och med Tiny Pedo och Stoner) sitter på hojen och det är bara att justera reglage/knappar på hojen..Tex när däcken börjar ta slut så ökar föraren traction controllen och fortsätter med full gas..:(
Anledningen till att Stoner krashade så mycket i år var ju att han hade svårt att hålla isär vilket reglage/knappar han skulle mixtra med hela tiden...så tillslut så blev det så många fel tryckningar och Hondans operativsystem (Windows) krashade och det resulterade i att hojen la sig..

Last edited:
Den väsentliga frågan är väl vilken typ av racing vi, publiken, vill se.
Är det tät racing som i årets MotoGP eller är det hjältar typ Doohan som vinner överlägset?

Jösse skrev:
70kg= förare inkl all utrustning ?
Viktsnacket kan ni väl ta i tråden om Haydens bantning?

Last edited:
sandstream skrev:
2679149 Den väsentliga frågan är väl vilken typ av racing vi, publiken, vill se.
Är det tät racing som i årets MotoGP eller är det hjältar typ Doohan som vinner överlägset?

Viktsnacket kan ni väl ta i tråden om Haydens bantning?

Om någon är överlägsen ska han såklart vinna överlägset.

Chris Ash skrev:
2679155 Om någon är överlägsen ska han såklart vinna överlägset.
Det är ju det mest sportsliga men åren med Doohan var ju knappast något som gynnade sporten i sig. Folk slutade titta för frågan var inte om utan med hur mycket Doohan skulle vinna (lite förenklat).

sandstream skrev:
2679160 Det är ju det mest sportsliga men åren med Doohan var ju knappast något som gynnade sporten i sig. Folk slutade titta för frågan var inte om utan med hur mycket Doohan skulle vinna (lite förenklat).

Det var bara ett av åren med Mick som var som du beskriver, 1997. Mycket pga Alex Crivilles handskada.

Vad är källan till att "folk slutade titta"?

jian skrev:
2679121 Anledningen till att Stoner krashade så mycket i år var ju att han hade svårt att hålla isär vilket reglage/knappar han skulle mixtra med hela tiden...så tillslut så blev det så många fel tryckningar och Hondans operativsystem (Windows) krashade och det resulterade i att hojen la sig..

Är detta sant?

Manhattan skrev:
2679182 Är detta sant?

:rofl :rofl :rofl

jian skrev:
2679121
Anledningen till att Stoner krashade så mycket i år var ju att han hade svårt att hålla isär vilket reglage/knappar han skulle mixtra med hela tiden...så tillslut så blev det så många fel tryckningar och Hondans operativsystem (Windows) krashade och det resulterade i att hojen la sig..

Tror du på allvar att ett välbetalt proffs som Stoner skulle börja "mixtra" med knappar på sin hoj om han inte visste vad de gjorde?!
Du har nog hittat på det där, eller hört det från någon annan som har hittat på det!

Last edited:
Ja, tillbaka till tiden helt utan elektronik. Bort med fjärdring. Inget gummi heller, trähjul räcker bra. Vem vill inte se Stoner och Pedrosa bemästra vars en Maybach Reitwagen? Det finns Classic racing för de som vill köra gammalt material.

Vore kul om Corser kunde namnge vilka okunniga nybörjare som hållt hans tempo i år. Har de bara skolats av att köra PS2 och ändå hamnat i WSBK-toppskiktet?

Startfälten behöver iaf. inte bli glesare och fler varvade förare för sportens skull.

FireSalle skrev:
2679238 Ja, tillbaka till tiden helt utan elektronik. Bort med fjärdring. Inget gummi heller, trähjul räcker bra. Vem vill inte se Stoner och Pedrosa bemästra vars en Maybach Reitwagen? Det finns Classic racing för de som vill köra gammalt material.

Men visst måste du erkänna att det blir tråkig rejsing om det inte krävs lika mycket av förarna? Man kan ju vända på det, hur bra ska man låta de olika hjälpmedlen bli? Om 15 år kanske kan både du och jag valla runt en MotoGP-buss inom samma tiondelar som en världsmästare? Kanske vi ska utrusta hjämlar med Heads Up Display i kombination med virtuell spårvisning så räcker det med att föraren styr efter spårmarkeringen? Gärna i olika färger så att han vet vart optimala bromspunkten är. Exaktare GPS-system kan kanske t.o.m. bidra till automatisk bromsning och accelerattion, så slipper föraren tänka på det. Automatiska omkörningsautopiloter (subrutiner) för att minimera tidsförlusten för en omkörning? Osv osv.

Vart ska vi dra gränsen?
F1 har ju varit snudd på VM i kortegekörning ett par säsonger (kanske inte den sista iofs), det är väl inget att sträva efter?

Jag säger inte att jag har svaret för hur det ska vara, endast att man borde fråga sig själv för var gränsen borde vara. Vad är MotoGP? Världens bästa förare? Förare + hoj? Bästa stall/team? Bäst teknik?

Så här kan en lista på dom olika programen för tractioncontrol se ut:

pedsheet2.jpg

Är från det senaste testet på Jerez. Föraren måste hålla reda på lite mera än att bara gasa nu för tiden.

Hondas 800cc har fyra olika lägen att välja mellan och varje läge har 2 olika mappar. En där man har TC på 1:an och 2:ans växlar och en där man bara har TC på 1:an. Förmodligen kör man bara med TC på 1:ans växel det mesta av racen och i slutet kan man välja att även hadet på 2:an när däcken börjar bli sämre eller så byter man till en snällare mappning.

Chris Ash skrev:
2679181 Det var bara ett av åren med Mick som var som du beskriver, 1997. Mycket pga Alex Crivilles handskada.
Vad är källan till att "folk slutade titta"?
Har ingen källa, bara min allmäna uppfattning om bekantskapskretsens intresse för att se GP på Eurosport under dessa är.
Zee skrev:
2679322 Men visst måste du erkänna att det blir tråkig rejsing om det inte krävs lika mycket av förarna?
Tycker du att årets MotoGP-säsong var tråkig?

Zee skrev:
2679322 Om 15 år kanske kan både du och jag valla runt en MotoGP-buss inom samma tiondelar som en världsmästare?
Fy f-n va ball! :tummenupp Då kan jag säga upp mitt Boxer-abonemang.
Zee skrev:
2679322
Vart ska vi dra gränsen?

Jag säger inte att jag har svaret för hur det ska vara, endast att man borde fråga sig själv för var gränsen borde vara. Vad är MotoGP? Världens bästa förare? Förare + hoj? Bästa stall/team? Bäst teknik?
Har uttryckt det i många trådar förr. Problemet är tycker jag att utveckling och teknik inte går att hejda. Iom. att elektronik är tillåtet så får de till traction control på ett eller annat sätt ändå - vad hjälper förbud då? Fuskrisken, gränsdragning?
Alternativet är enhetsprylar eller förbud av elektronik, men då kommer nästa problem. Tekniken kommer iaf. Till SBK och till gathojar. Vad händer med MotoGP om MotoGP inte har de snabbaste hojarna? Dyr prototyp-racing som "vanliga" hojar kan mäta sig med.

Klart det vore trist om min farmor kunde köra MotoGP-hoj, men utveckling är också kul.

Axxexs skrev:
Hondas 800cc har fyra olika lägen att välja mellan och varje läge har 2 olika mappar. En där man har TC på 1:an och 2:ans växlar och en där man bara har TC på 1:an. Förmodligen kör man bara med TC på 1:ans växel det mesta av racen och i slutet kan man välja att även hadet på 2:an när däcken börjar bli sämre eller så byter man till en snällare mappning.
Intressant! Jag trodde de hade TC för alla växlar.

Zee skrev:
2679322 Men visst måste du erkänna att det blir tråkig rejsing om det inte krävs lika mycket av förarna?
Så länge det är tät racing är det kul att titta på oavsett om det är TC på hojjarna eller ej.

hmm,
resonemanget är nog lite snett
om ni såg Ruben Xaus köra ikapp och tampas med täten något race i år för att sen falla tillbaka och krascha så såg ni skillnaden mellan TC (Bayliss) och utan TC (Xaus). Det går att köra lika fort utan TC något varv men det tär på orken och däcken. Vete tusan hur det skulle påverka racens kvalitet om ingen hade TC när jag funderar på det....

Stoners ständiga framhjulssläpp beror knappast på trasslig elektronik... :huvet

sandstream skrev:
2679361 Tycker du att årets MotoGP-säsong var tråkig?

Nej, absolut inte. Kanske dåligt formulerat av mig. Vad jag menade var att fler ickesupertalanger kan köra GP-hojarna på riktigt vassa tider samt att rejsen kanske blir tätare men inte nödvändigtvis mer spännande.

Men det behöver ju inte vara så (att rejsen inte är spännande alltså), vi såg ju den senaste säsongen vilka hårresande rejs det var fastän alla stallen kör med än mer hjälpmedel än tidigare.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman