WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Chris Ash skrev:
2682903 Enligt Doohan var den det, det oblyade bränslet stal mellan 10-15% effekt och gav NSR:en en betydligt snällare effektkurva. Doohan kallade ju dem super-twofiftys och sade (citerat från en översatt Mat Oxleyartikel) "500:orna är snälla nu, vem som helst kan köra dem, de är som traktorer".

Men visst var Biaggi gudabenådad, höll på att sno Doohans titel första säsongen, det är svårt att tänka sig någon av dagens förare (förutom Rossi) göra samma sak. Folk hyllar tex Capirossi väldigt mycket idag men faktum är att han var chanslös för tio år sedan trots sin brutala 500-inspirerade körstil.
Oj, denna "gudabenådade" förare måste ha ett flertal VM-titlar i 500/MotoGP. Eller?

Nyteknik skrev:
2683273 Precis! Kunskaps- och historielösa fåntrattar som Rossi, Mamola och Corser ska man inte ta på allvar. :rolleyes:
Jag tyckte det var en intressant detalj som Axxexs framförde och med tanke på vad Corser och Mamola har sagt så skulle det inte förvåna mig om de skulle ha synpunkter på bromsningen också.

PierFrancesco skrev:
2683082 Räcker inte för mig. Det finns många klasser och tävlingar som erbjuder tät racing men som ändå är helt ointressanta att följa. MotoGp bör erbjuda de hårigaste maskinerna och de skickligaste förarna.

Citerar Randy Mamola från en interjuv gjord av Dennis Noyes:
"Valentino would be smoking these guys on 500s. He’s the best rider out there, but with these bikes that mask errors and let riders of lesser ability run in the same second, Rossi wins by being the foxiest, the smartest. They guy who paces himself and knows when to go. You don’t see him go early because he knows that he can’t get away and he doesn’t what to give away his lines and his braking points.

One thing I do see is that Valentino is having fun, even this year with all the problems, but anybody who says that the races are as good now as they were when the bikes were actually ridden 100% by the riders, is probably a big fan of Rossi or Dani or Marco or somebody, but if you forget about the personalities and just step back and ask somebody who doesn’t know these riders which is more exciting…and you show them DVDs from 500 and from MotoGP, they’ll say that the 500s are more exciting."
Mamola är färgad av sina erfarenheter under sin aktiva karriär. Vad skulle han annars säga?

Att se ett gammalt 500-lopp är som att se på en hockeylandskamp från 80-talet. Intressant och nostalgiskt, men tempot är osannolikt lågt och förare och utrustning ser korpmässiga ut.

valmers skrev:
2683293 Mamola är färgad av sina erfarenheter under sin aktiva karriär. Vad skulle han annars säga?

Att se ett gammalt 500-lopp är som att se på en hockeylandskamp från 80-talet. Intressant och nostalgiskt, men tempot är osannolikt lågt och förare och utrustning ser korpmässiga ut.

Ja, ja vi har olika åsikter. Tycker dock att hockey jämförelsen riktigt var dålig. Ser jag en gammal hockeylandskamp så ser jag förmodligen inte mycket som dagen spelare inte kan åstadkomma. Ser jag däremot ett gammalt 500 lopp med Doohan eller Gardner så ser jag fantastisk åkning på gränsen till de omöjliga som de flesta av dagens 250-skolade förare inte skulle klara av.

valmers skrev:
2683267 Väldigt många.

Ja, gamla 500-förare brukar ju verkligen krossa motståndet när de går över till lättkörda gatsoffor med TC i WSBK.

Du får nog ta och se över dina matematikkunskaper en aning ;)

Om du syftar på Barros, så fick väl han aldrig någon TC till sin klaffi-honda?

oFFkeFF skrev:
2683377 Du får nog ta och se över dina matematikkunskaper en aning ;)
Snarare medicineringen. Rösterna är säkert många. Mata inte trollen!

sandstream skrev:
2683241 Du får berätta det för Corser, Mamola mfl :D
Fast då går väl snacket igång om att kolfiberbromsarna gjort inbromsningarna sååååå mycket enklare än för 15 år sedan (vem var först med kolfiberbromsar och när?).

Nä inte dom som sagt det. Nu hittar jag inte var det framfördes sånna ideér. Men det har varit uppe av insatta folk i GP att TC kan försvåra andra delar av körningen jepp.

Chris Ash skrev:
2682903
Men visst var Biaggi gudabenådad, höll på att sno Doohans titel första säsongen, det är svårt att tänka sig någon av dagens förare (förutom Rossi) göra samma sak.
Att säga att han höll på att sno titeln från Doohan är väl att ta i när Max var drygt 50 poäng efter i sammandraget och inte före Mick i något race där båda fullföljde.

Busaberg skrev:
2683555 Att säga att han höll på att sno titeln från Doohan är väl att ta i när Max var drygt 50 poäng efter i sammandraget och inte före Mick i något race där båda fullföljde.
Det finns vissa saker du behöver lära dig om sporthoj.com;

Det är helt okej att ifrågasätta Nicky Hayden. Det spelar ingen roll att han vunnit VM, för han är amerikan, har kört fyrtakt i USA och har sydstatsdialekt.

Det är inte okej att ifrågasätta Max Biaggi. Han har aldrig och kommer aldrig att vinna VM, men det spelar ingen roll. Han är bäst i världen ändå, för det har RR-esteterna bestämt.

Bingo skrev:
2683413 Snarare medicineringen. Rösterna är säkert många. Mata inte trollen!
Se upp så att inte knäna pajar nu när du ska motionera gubbfläsket efter julhelgerna.

PierFrancesco skrev:
2683371 Ja, ja vi har olika åsikter. Tycker dock att hockey jämförelsen riktigt var dålig. Ser jag en gammal hockeylandskamp så ser jag förmodligen inte mycket som dagen spelare inte kan åstadkomma. Ser jag däremot ett gammalt 500 lopp med Doohan eller Gardner så ser jag fantastisk åkning på gränsen till de omöjliga som de flesta av dagens 250-skolade förare inte skulle klara av.
När jag ser dagens MotoGP-stjärnor, som världsmästaren, Rossi, Melandri, Pedrosa med flera, ser jag fantastisk åkning i ett tempo som hade blåst alla halvoseriösa 80-talsförare av banan innan de hade hunnit tända morgonciggen.

Last edited:
Busaberg skrev:
2683555 Att säga att han höll på att sno titeln från Doohan är väl att ta i när Max var drygt 50 poäng efter i sammandraget och inte före Mick i något race där båda fullföljde.

Han ledde VM med fyra race kvar om jag inte minns fel var ställningen

Biaggi 189 p
Doohan 185 p
Criville 182 p

Hade det inte varit för den legendariska svartflaggningen hade utgången varit öppen.

Chris Ash skrev:
Hade det inte varit för den legendariska svartflaggningen hade utgången varit öppen.
Var det då Biaggi vägrade att köra in i depån och fullföljde hela loppet?

Chris Ash skrev:
2683622 Han ledde VM med fyra race kvar om jag inte minns fel var ställningen

Biaggi 189 p
Doohan 185 p
Criville 182 p

Du menar när han gjorde sig till världspucko genom att igorera en solklar svartflagg?

sandstream skrev:
2683278 Men det är väl knappast något unikt för RR?

Inom de flesta andra sporter brukar gamla mästare uttala sig positivt om de som är aktiva nu och menar att de är avsevärt bättre än vad de själva var på sin tid.
Räknar du Rossi och Corser som "gamla mästare"?

:va

Chris Ash skrev:
2683622 Han ledde VM med fyra race kvar om jag inte minns fel var ställningen

Biaggi 189 p
Doohan 185 p
Criville 182 p

Men att han var i mästerskapsledning måste ju isåfall berott på "tur" då eftersom han aldrig körde ifrån Doohan? Oundviklig fråga med tanke på diskussionerna kring årets världsmästare.

Busaberg skrev:
2683831 Men att han var i mästerskapsledning måste ju isåfall berott på "tur" då eftersom han aldrig körde ifrån Doohan? Oundviklig fråga med tanke på diskussionerna kring årets världsmästare.
Biaggi var aldrig vassare än Doohan i 500 men knappast så långt efter honom i talang som Hayden i jämförelse med Rossi. Min åsikt. Men jag tycker den styrks av Biaggis titlar i 250.

sandstream skrev:
2683864Rossi är det du som har blandat in, läs om läs rätt.
Hur blandade jag in Rossi på ett felaktigt sätt i frågan om TC?

Last edited:
Nyteknik skrev:
2683252 Men att seriösa bedömare gång på gång säger att 500 var svårare, rättvisare och galnare går inte ignorera.

Tvärtom är det såklart! Dagens motogp race har fler förare på likvärdiga cyklar än på gamla 500cc tiden. Jag kan dra till med att kanske 7-8 förare körde på dåtidens toppmaskiner o var likvärdiga, i motogp kan jag lätt räkna in 15 förare som kvalar o tävlar på likvärdiga cyklar o att det är tight visar ju som oftast kvalen med tiotalet innom samma sekund osv osv..Nej jag tror inte motogp cyklarna är för lätta att köra se på däcksidan som med nöd hänger med i utvecklingen som tur är så har Bridgestone tagit upp kampen med Michelin vilket i sig breddar motogp.Vm i highsider var en trist historia från början till slut..

#space skrev:
2683927 Tvärtom är det såklart! Dagens motogp race har fler förare på likvärdiga cyklar än på gamla 500cc tiden. Jag kan dra till med att kanske 7-8 förare körde på dåtidens toppmaskiner o var likvärdiga, i motogp kan jag lätt räkna in 15 förare som kvalar o tävlar på likvärdiga cyklar o att det är tight visar ju som oftast kvalen med tiotalet innom samma sekund osv osv..Nej jag tror inte motogp cyklarna är för lätta att köra se på däcksidan som med nöd hänger med i utvecklingen som tur är så har Bridgestone tagit upp kampen med Michelin vilket i sig breddar motogp.Vm i highsider var en trist historia från början till slut..
Det är alltid lika uppfriaskande när en riktig auktoritet på området visar var skåpet ska stå. Klart du har rätt. Sicka stollar Rossi, Corser och Mamola är!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman