WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Zee skrev:
2682769 Nä men vad säger du?! Det är väl klart som fasiken att en del av den teknik som man använder i MotoGP så småningom ebbar ut i en eller annan form på gathojarna.
Notera nu att jag pratar om tekniken i sig, inte att en delprodukt av M1 flyttas över till R1 helt transparant. T.ex. det här med fly-by-wire vad gäller gasrullen. Vissta har ny R6 denna teknik? Och var tror du denna teknik utvecklades?

Jag håller med och anser att det skall vara så. Men det är precis som du säger:"så småningom".

Men visst Teddy, vissa delar av teknikutvecklingen begränsas av just reglementet. Tex så är det ju ingen som kör 4t i de mindre prototypklasserna för reglementet tillåter samma slagvolym för 2t o 4t. Men på det stora hela så tror jag att vi som konsumenter får produkter med högre kvalitet i och med racing. (däck, bromsar, bränslen, smörjmedel, fjädringskomponenter ... ...)

Vill vi se motorsport där det är föraren som dominerar utfallet och vi tillåter INGA hjälpmedel överhuvudtaget så finns ju speedway:D. Där pratar vi intressanta begränsningar i reglementet (typ damcykel med 80 hk). De skulle säkert tycka att vi är fjollor i RR, vi har ju broms och bakfjädring :gnissla .

Om TC nu gör livet lite lättare ut ur kurvor så äts väl det upp med att det blir svårare in i kurvorna pga en högre toppfart?

bean305 skrev:
2682853Vill vi se motorsport där det är föraren som dominerar utfallet och vi tillåter INGA hjälpmedel överhuvudtaget så finns ju speedway:D. Där pratar vi intressanta begränsningar i reglementet (typ damcykel med 80 hk). De skulle säkert tycka att vi är fjollor i RR, vi har ju broms och bakfjädring :gnissla .

Problemet är att de inte kör på intressanta banor... ;)

sandstream skrev:
2682849 Tror inte att de tar några lösningar direkt från MotoGP-hojarna men en del grejer landar nog på våra gathojar i något utförande.

Sorry, jag avskyr att krossa dina illusioner men din gat-GSXR1000 har inte ens en enda skruv gemensamt med Suzukis MotoGP-hoj GSRV eller någon av dess föregångare heller.

Teddy skrev:
2682874 Sorry, jag avskyr att krossa dina illusioner men din gat-GSXR1000 har inte ens en enda skruv gemensamt med Suzukis MotoGP-hoj GSRV eller någon av dess föregångare heller.

Så är det, men det hindrar ju inte att tekniken överförs till gathojarna i någon form.

Teddy skrev:
2682874 Sorry, jag avskyr att krossa dina illusioner men din gat-GSXR1000 har inte ens en enda skruv gemensamt med Suzukis MotoGP-hoj GSRV eller någon av dess föregångare heller.

Haha, iofs vet jag en sak som suttit på många yamaha-racers, ink YZR 500'or som suttit på yamahas hojar sen 1975 (kanske ännu tidigare) bland annat xt500/600 ;)
Nämligen spärren till kopplingsjusteringen ;)

Teddy skrev:
Du behöver inte ursäkta dig, jag lever inte i någon illusion av att min hoj skulle ha något gemensamt med Suzukis MotoGP-hoj. Vad jag menade, och trodde framgick tydligt, var att en del tekniker som utvecklas inom MotoGP (eller annan form av racing) kommer gatmodellern tillgodo inom sin tid.

Nyteknik skrev:
2682393 Det är en dålig jämförelse. Som Axxexs skriver tidigare i tråden var 250-hojarna - och i synnerhet Aprilia som Biaggi körde - riktigt lynniga och svårkörda. Att han vann sitt första 500-lopp berodde inte på att hans 500 var lättkörd.

Enligt Doohan var den det, det oblyade bränslet stal mellan 10-15% effekt och gav NSR:en en betydligt snällare effektkurva. Doohan kallade ju dem super-twofiftys och sade (citerat från en översatt Mat Oxleyartikel) "500:orna är snälla nu, vem som helst kan köra dem, de är som traktorer".

Men visst var Biaggi gudabenådad, höll på att sno Doohans titel första säsongen, det är svårt att tänka sig någon av dagens förare (förutom Rossi) göra samma sak. Folk hyllar tex Capirossi väldigt mycket idag men faktum är att han var chanslös för tio år sedan trots sin brutala 500-inspirerade körstil.

Last edited:
Axxexs skrev:
2682867 Om TC nu gör livet lite lättare ut ur kurvor så äts väl det upp med att det blir svårare in i kurvorna pga en högre toppfart?
Visst, men då är det fortfarande föraren som bestämmer när bromsningen ska ske och hur mycket broms som ska användas.

sandstream skrev:
2682906 Visst, men då är det fortfarande föraren som bestämmer när bromsningen ska ske och hur mycket broms som ska användas.

Ja. Alltså blir det svårare. För att det är bara föraren som kan se till att bromsa så sent det går. Nu i högre farter pga TC.

Chris Ash skrev:
2682903 Folk hyllar tex Capirossi väldigt mycket idag men faktum är att han var chanslös för tio år sedan trots sin brutala 500-inspirerade körstil.
Att påstå att Capirossi var chanslös blir ju bra fånigt då han just för cirka tio år sen tog sin första 500cc gp seger...Men jag vet ju inte riktigt vad just du lägger för värden i ordet chanslös.

Chris Ash skrev:
2682903 Enligt Doohan var den det, det oblyade bränslet stal mellan 10-15% effekt och gav NSR:en en betydligt snällare effektkurva. Doohan kallade ju dem super-twofiftys och sade (citerat från en översatt Mat Oxleyartikel) "500:orna är snälla nu, vem som helst kan köra dem, de är som traktorer".
Jag vet, men jämfört med dagens MotoGP-hojar var de (som Rossi intygar) en utmaning att köra fort med.

#space skrev:
2682963 Att påstå att Capirossi var chanslös blir ju bra fånigt då han just för cirka tio år sen tog sin första 500cc gp seger...Men jag vet ju inte riktigt vad just du lägger för värden i ordet chanslös.
Han fick sin första 500-seger till skänks på Eastern Creek när Criville och Doohan vurpade. Han var aldrig i närheten av att vara en titelutmanare på 500.

Nyteknik skrev:
2683041 Jag vet, men jämfört med dagens MotoGP-hojar var de (som Rossi intygar) en utmaning att köra fort med.

Jo det är tragiskt egentligen, tänk om Mick varit aktiv fortfarande, inte svårt att tänka sig hans giftdrypande kommentarer om dagens unga förare och vilken utveckling den hårdaste racingklassen i världen haft.

Nyteknik skrev:
2683041
Han var aldrig i närheten av att vara en titelutmanare på 500.

Vilket naturligtvis var vad jag åsyftade.

Nyteknik skrev:
2683041

Han fick sin första 500-seger till skänks på Eastern Creek när Criville och Doohan vurpade.

Criville är å andra sidan oftare hånad än hyllad, jag skulle vilja se hur många av dagens förare som hade klarat att grilla Doohan på en 500 på det viset han gjorde.

Last edited:
valmers skrev:
2682527 2006 års MotoGP-säsong bjöd på fantastisk racing, ett hårresande jämnt förarmästerskap och ett otroligt underhållsvärde. Med TC. Det räcker för mig. Att ropa på gamla båtmotorer och brytarspetsar blir mot bakgrund av detta bara löjeväckande.

Räcker inte för mig. Det finns många klasser och tävlingar som erbjuder tät racing men som ändå är helt ointressanta att följa. MotoGp bör erbjuda de hårigaste maskinerna och de skickligaste förarna.

Citerar Randy Mamola från en interjuv gjord av Dennis Noyes:
"Valentino would be smoking these guys on 500s. He’s the best rider out there, but with these bikes that mask errors and let riders of lesser ability run in the same second, Rossi wins by being the foxiest, the smartest. They guy who paces himself and knows when to go. You don’t see him go early because he knows that he can’t get away and he doesn’t what to give away his lines and his braking points.

One thing I do see is that Valentino is having fun, even this year with all the problems, but anybody who says that the races are as good now as they were when the bikes were actually ridden 100% by the riders, is probably a big fan of Rossi or Dani or Marco or somebody, but if you forget about the personalities and just step back and ask somebody who doesn’t know these riders which is more exciting…and you show them DVDs from 500 and from MotoGP, they’ll say that the 500s are more exciting."

Last edited:
Teddy skrev:
Om inte annat så ser jag det som att han är undantaget som bekräftar regeln.

Med det är väl inte riktigt sådana undantag vi diskuterar, utan snarare det omvända att rutin spelar en mindre roll då den genomsnittlige nybörjaren idag gör bättre prestationer än tidigare.
Vilket är det som skall bevisas. Du kan för all del ha rätt men för att övertyga mig vill jag se "det" i tabellform.

Sen har jag en känsla av att de som är i topp idag började i yngre år, med minimoto, minicross och sånt, än de som var i topp för 15 år sedan -> mycket racingrutin även om vi inte sett dem på TV.

Axxexs skrev:
2682932 Ja. Alltså blir det svårare. För att det är bara föraren som kan se till att bromsa så sent det går. Nu i högre farter pga TC.
Du får berätta det för Corser, Mamola mfl :D
Fast då går väl snacket igång om att kolfiberbromsarna gjort inbromsningarna sååååå mycket enklare än för 15 år sedan (vem var först med kolfiberbromsar och när?).

PierFrancesco skrev:
2683082 Räcker inte för mig. Det finns många klasser och tävlingar som erbjuder tät racing men som ändå är helt ointressanta att följa. MotoGp bör erbjuda de hårigaste maskinerna och de skickligaste förarna.

Citerar Randy Mamola från en interjuv gjord av Dennis Noyes:
"Valentino would be smoking these guys on 500s. He’s the best rider out there, but with these bikes that mask errors and let riders of lesser ability run in the same second, Rossi wins by being the foxiest, the smartest. They guy who paces himself and knows when to go. You don’t see him go early because he knows that he can’t get away and he doesn’t what to give away his lines and his braking points.

One thing I do see is that Valentino is having fun, even this year with all the problems, but anybody who says that the races are as good now as they were when the bikes were actually ridden 100% by the riders, is probably a big fan of Rossi or Dani or Marco or somebody, but if you forget about the personalities and just step back and ask somebody who doesn’t know these riders which is more exciting…and you show them DVDs from 500 and from MotoGP, they’ll say that the 500s are more exciting."
Smaken är som baken och man ska förstås inte döma de som föredrar MotoGP lika lite som de som tycker bättre om 500. Men att seriösa bedömare gång på gång säger att 500 var svårare, rättvisare och galnare går inte ignorera.

:fakta

Gustav O skrev:
2682687 Vem ropar på brytarspetsar och båtmotorer?
Väldigt många.

Teddy skrev:
2682673 ...som redan hade tränats på en svårkörd hoj. Kanske därför blev steget till 500 ett inte lika stort kliv som om han kommit från en mer lättkörd hoj. Det är ju en viss skillnad.

Lättkörd -> svårkörd.
Svårkörd -> svårkörd.
Svårkörd -> lättkörd.

Om inte annat så ser jag det som att han är undantaget som bekräftar regeln.

Med det är väl inte riktigt sådana undantag vi diskuterar, utan snarare det omvända att rutin spelar en mindre roll då den genomsnittlige nybörjaren idag gör bättre prestationer än tidigare.
Ja, gamla 500-förare brukar ju verkligen krossa motståndet när de går över till lättkörda gatsoffor med TC i WSBK.

Last edited:
sandstream skrev:
2683241 Du får berätta det för Corser, Mamola mfl :D Fast då går väl snacket igång om att kolfiberbromsarna gjort inbromsningarna sååååå mycket enklare än för 15 år sedan (vem var först med kolfiberbromsar och när?).
Precis! Kunskaps- och historielösa fåntrattar som Rossi, Mamola och Corser ska man inte ta på allvar.

:rolleyes:

Nyteknik skrev:
2683252 Smaken är som baken och man ska förstås inte döma de som föredrar MotoGP lika lite som de som tycker bättre om 500. Men att seriösa bedömare gång på gång säger att 500 var svårare, rättvisare och galnare går inte ignorera. :fakta
Men det är väl knappast något unikt för RR?

Inom de flesta andra sporter brukar gamla mästare uttala sig positivt om de som är aktiva nu och menar att de är avsevärt bättre än vad de själva var på sin tid.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman