Watch the film Theo van Gogh was murdered for

von reisen skrev:
Religonsfrihet finns ju och innebär ju oftast inga problem om man kan skilja på politik, lagar och religon. Där det finns problem borde praxis vara att svensk lag och tradition gäller före religionsfriheten. Vilka frågor som ska prövas kan man diskutera men slöjan är en fråga. :gnissla

Fast religionsfriheten är ju lagstadgad :va

Markus skrev:
Du kan inte jämföra ett samhälle som bildats genom folkvandringar på medeltiden under 100-tals år med samhällen som plötsligt (under 10-20 år) tar emot stora mängder invandrare. Och det vet du.

Man kan inte jämföra dem sett ur de vitt skilda tidsepokerna eller sätten de bildades på, det är helt riktigt.Dessutom är ju Sverige en monokultur där invandrare uppmanas att lära sig tex det svenska språket och anpassa sig, de influerar i viss mån men de bidrar knappast till någn mångkultur.

Men man kan se det som ett exempel på ett någorlunda väl fungerande mångkulturellt samhälle, liksom Andalusien på sin tid. Vilket även Ryssland (Väl fungerande är ett relativt begrepp givetvis) och viss mån Schweiz kan sägas vara.

Kan det existera mångkulturer bör en monokultur som Sverige kunna hantera en och annan smärre influens utifrån utan att landet rämnar.

Tolkningsföreträde för svensk lag eller tradition, före lag om religonsfrihet vid behov. Jag är ju inte ju jurist men det kanske du har räknat ut. :D

von reisen skrev:
Tolkningsföreträde för svensk lag eller tradition, före lag om religonsfrihet vid behov. Jag är ju inte ju jurist men det kanske du har räknat ut. :D

:tungan åfanken.

Religionsfriheten är en av de sex frihter som man slår vakt om i 2 kap regeringsformen (som utgör del av grundlagen). Med andra ord så har man från lagstiftarens sida vinnlagt sig om att vi ska tolka så lite som möjligt när det gäller religionsfriheten - eller för den delen friheten att inte tillhöra en religion.
Vad gäller slöja så ska vi inte lagstifta det minsta mot den. Lika lite som vi ska lagstifta mot pentagram på t-shirts eller för den delen halskjedjor med kors.
Däremot så ska vi debattera varför man väljer att ta på sig slöjan och huruvida man gör det fritt och frivilligt eller under tvång.

Chris Ash skrev:
De "de" du pratar om är i runda slängar 1 miljard människor. Alla människor bör ha rätt att bedömas som enskilda individer. Generaliseringarna och fördomarna rotar sig alltid i okunskap och rädsla och baseras konstigt nog alltid på de värsta elementen.

Bara för att jag vet att många svenskar är korkade,lönnfeta soffrasister eller hustrumisshandlare så dömer jag inte ut hela svenska folket för det.

Sen tjatet om "egna erfarenheter", om folk kunde sluta vara så jäkla hjärndöda att de kategoriskt avfärdar en sjättedel av jordens befolkning som "levandes kvar på medeltiden" på grund av "egna erfarenheter" så hade världen varit en trevligare plats.

Deprimerande låg nivå för att komma från dig Chris.

Min uppfattning är generellt att muslimska världen har svårt att hålla jämna steg med andra världsdelar som i större utsträckning domineras av andra religioner och etniciteter. Vad det i sin tur beror på vet jag naturligtvis inte utan jag kan bara konstatera att flera av dessa länder trots allt har ganska goda statsinkomster pga av olja.

Personligen kan åtminstone inte jag utsluta att det inte är kopplat till en i många fall strikt religionsutövning. Utifrån den nyhetsrapportering man tar del av från dessa delar av världen får man intrycket av att ju striktare utövning av islam desto sämre välstånd. Stämmer inte i alla fall men frånvaron av demokrati eller ens försök till demokrati känns som en gemensam nämnare i flera fall.

/Olzki

Jag tror folk drar för stora växlar just på slöjandet och associerar det med mer kvinnoförtryck än vad det egentligen är. Anledningen till att det står att man ska bära slöja i koranen (över barmen och inte huvudet visserligen) är förmodligen för att man brukade slöja i de trakterna på 600-talet. Det var fler än muslimerna som gjorde det och dessutom långt tidigare. Det är alltså snarare fråga om en kulturell yttring som tagit sig religiösa uttryck än tvärtom. Vilket ofta är fallet även om man diskuterar andra saker än just slöjor. Det finns muslimska kvinnor som vill ha slöja och det finns de som inte vill ha det. Det bästa borde vara om det var upp till dem själva att avgöra.

Ett förbud mot slöja ser jag givetvis som en styggelse. Vi har ändå yttrandefrihet och religionsfrihet i detta landet.

Olzki skrev:
Deprimerande låg nivå för att komma från dig Chris.

Jaså? När det kommer från dig känns det som en komplimang.

Olzki skrev:
Personligen kan åtminstone inte jag utsluta att det inte är kopplat till en i många fall strikt religionsutövning. Utifrån den nyhetsrapportering man tar del av från dessa delar av världen får man intrycket av att ju striktare utövning av islam desto sämre välstånd. Stämmer inte i alla fall men frånvaron av demokrati eller ens försök till demokrati känns som en gemensam nämnare i flera fall.

Nähä det tror jag säkert inte att du kan. Men det är en annan fråga. Att "strikt" och påtvingad religionsfrihet är vedervärdigt är givetvis något jag skriver under på, precis som alla andra totalitära yttranden i statsbildningar. Du behöver inte påpeka uppenbara saker.

benrangel skrev:
Religionsfriheten är en av de sex frihter som man slår vakt om i 2 kap regeringsformen (som utgör del av grundlagen).
Jag tror inte att någon förutom de mest korkade extremisterna vill begränsa religionsfriheten. Däremot kan man debattera vad som faller in under just termen religionsfrihet - frihet att utöva sin religion. Utövar man sin religion om man påtvingar (medvetet eller omedvetet) sina barn ett klädesplagg som är avsett att skyla deras anletsdrag?

Om en muslimsk tjej väljer att bära slöja helt av sin egna fria vilja så är det helt ok, men om hon känner sig tvungen att bära den på grund av gamla traditioner och familjens påtryckningar så är det fel och jag tror inte att alla muslimska tjejer med slöja bär den för att de som korvgubbe tycks tro, är så glada och trygga i sig själva, utan snarare för att de känner ett uttalat eller outtalat tvång.

Man kan blunda och överskyla det faktum att "hedersrelaterade" mord och "hedersrelaterat" tvång förekommer. Man kan t.ex som korvgubbe helt ignorera det genom att hela tiden försöka skyla över det med att "vi svenskar minsann inte är bättre", men jag tror knappast att det är en tröst för tjejer som Pela och Fadime och det är den problematiken som Theo van Gogh tog upp i sin film och det var därför han mördades!

Chris Ash skrev:
Ett förbud mot slöja ser jag givetvis som en styggelse. Vi har ändå yttrandefrihet och religionsfrihet i detta landet.

Religonsfrihet betyder inte "frihet till att göra vad man vill i religonens namn". Tanken var väl att folk skulle få tro på vad de vill, och utöva vad de vill. Men om det i det utövandet förekommer t.ex. slöjor och man konstaterar att slöjan är olaglig så är slöjorna borta, och religonsfriheten intakt.

sgtpepper skrev:
Man kan t.ex som korvgubbe helt ignorera det genom att hela tiden försöka skyla över det med att "vi svenskar minsann inte är bättre", men jag tror knappast att det är en tröst för tjejer som Pela och Fadime och det är den problematiken som Theo van Gogh tog upp i sin film och det var därför han mördades!

Word.

sgtpepper skrev:
.. och jag tror inte att alla muslimska tjejer med slöja bär den för att de som korvgubbe tycks tro, är så glada och trygga i sig själva, utan snarare för att de känner ett uttalat eller outtalat tvång.
.........
Man kan t.ex som korvgubbe helt ignorera det genom att hela tiden försöka skyla över det med att "vi svenskar minsann inte är bättre",

Nu får du ju ta och kamma dig och läsa vad som skrivs..!

korvgubbe skrev:
* får man aga eller på annat sätt behandla sitt barn illa om det tar av sig slöjan
- lika lite som du får örfila sonen som kastar mössan på marken
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1229751&postcount=122

korvgubbe skrev:
Det är helt åt helvete att någon kvinna eller tjej blir misshandlad, psykiskt eller fysiskt eller än värre mördad för att hon vill leva som hon själv vill....
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1229818&postcount=136

korvgubbe skrev:
Att problem finns kan nog de flesta se ...
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1229691&postcount=107

sgtpepper skrev:
Små barn bär (oftast) inte slöja, åtminstone inte upp till 6-7 års ålder.

Oftast och oftast, det är då inte ovanligt om du åker ut till valfritt "utsatt område" och kollar. Jag har sett än yngre bära också, men 6-årsåldern är definitivt inget ovanligt.

Markus skrev:
Religonsfrihet betyder inte "frihet till att göra vad man vill i religonens namn". Tanken var väl att folk skulle få tro på vad de vill, och utöva vad de vill. Men om det i det utövandet förekommer t.ex. slöjor och man konstaterar att slöjan är olaglig så är slöjorna borta, och religonsfriheten intakt.

Nej, men att förbjuda klädesplagg är en inskränkning i människors frihet. Vilka klädesplagg ska mer förbjudas?

korvgubbe skrev:
Nu får du ju ta och kamma dig och läsa vad som skrivs..!
Jag läste bland annat det här: "en religös sed som strävar efter anständighet", skrivet av dig.

Jag tror inte att Pela höll med om din anständighetsdefinition när hon blev ihjälskjuten av sina farbröder och/eller farsa i den kurdiska delen av Irak just på grund av hennes vilja att klä sig västerländskt, ha pojkvän och leva som sina svenska kompisar.

Att bära slöja är lagligt, att tvinga någon att bära slöja med våld eller hot om våld, är olagligt. Vad är problemet?

Chris Ash skrev:
Nej, men att förbjuda klädesplagg är en inskränkning i människors frihet. Vilka klädesplagg ska mer förbjudas?

Välj svar själv:

A)
Det är inte ett klädesplagg, det är en symbol. Andra symboler har förbjudits, med uppnått resultat.
Inga kläder, i vanlig bemärkelse, skall förbjudas.

B)
Inga andra kläder behöver förbjudas eftersom inga andra plagg är ett uttryck för förtryck eller hinder för integration.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti