Watch the film Theo van Gogh was murdered for

Chris Ash skrev:
Passar Turkiet in på beskrivningen fridfullt? Du hittar ju iaf kyrkor och synagogor i Istanbul.

Ja, det är fridfullt men inte jämförbart med de samhällen vi har i väst. Israel är också fridfullt mig veterligen, sedan vet jag inga fler ställen där Judendom, Kristendom och Islam lever integrerat sida vid sida.

Markus skrev:
Och våra "idiotiska seder och ideal" tåls visst att diskuteras, men de har ingenting med barn i slöja att göra.

Oki.. Då ska jag göra dig till lags och enbart svara på vad jag anser om slöja:

- Jag kan varken säga ett definitivt JA eller absolut NEJ till slöja.

* Slöja som plagg:
- fine, får man ha moonboots och keps kan man väl ha slöja
* slöja på barn:
- får man tvinga på dem fula mössor som förälder kan man väl låta ungarna springa ut i slöja
* får man aga eller på annat sätt behandla sitt barn illa om det tar av sig slöjan
- lika lite som du får örfila sonen som kastar mössan på marken
* slöja i skolan
- samma regler som för keps

korvgubbe skrev:
Oki.. Då ska jag göra dig till lags och enbart svara på vad jag anser om slöja:

- Jag kan varken säga ett definitivt JA eller absolut NEJ till slöja.

* Slöja som plagg:
- fine, får man ha moonboots och keps kan man väl ha slöja
* slöja på barn:
- får man tvinga på dem fula mössor som förälder kan man väl låta ungarna springa ut i slöja
* får man aga eller på annat sätt behandla sitt barn illa om det tar av sig slöjan
- lika lite som du får örfila sonen som kastar mössan på marken
* slöja i skolan
- samma regler som för keps

Jag håller inte med dig, men du har nu hållt dig till ämnet. :tummenupp

Markus skrev:
Ja, det är fridfullt men inte jämförbart med de samhällen vi har i väst. Israel är också fridfullt mig veterligen, sedan vet jag inga fler ställen där Judendom, Kristendom och Islam lever integrerat sida vid sida.

Ok, men då ska vi ta och titta på påståendet "Muslimer kan inte leva i fredlig samexistens med andra religioner". Hittar man ett ställe där de gjort det, även om det är 1000 år tillbaka i tiden så har man falsifierat påståendet.

Anmärkningsvärt är ju faktiskt att det i Ottomanska riket levde en väldigt brokig samling kulturer och religioner under nästan 750 år och mång av de åren i relativt lugn harmoni med varandra. Något att tänka på för "nationalistiska" politiker som inte tror att mångkulturella samhällen kan existera utan att det blir pannkaka.

Chris Ash skrev:
Ok, men då ska vi ta och titta på påståendet "Muslimer kan inte leva i fredlig samexistens med andra religioner". Hittar man ett ställe där de gjort det, även om det är 1000 år tillbaka i tiden så har man falsifierat påståendet.

Ja, det korrekta hade alltså varit:
"På ytterst få platser kan olika aktivt religösa människor bo tillsammans i dagsläget"

Chris Ash skrev:
Något att tänka på för "nationalistiska" politiker som inte tror att mångkulturella samhällen kan existera utan att det blir pannkaka.

Du kan inte jämföra ett samhälle som bildats genom folkvandringar på medeltiden under 100-tals år med samhällen som plötsligt (under 10-20 år) tar emot stora mängder invandrare. Och det vet du.

Markus skrev:
Jag håller inte med dig, men du har nu hållt dig till ämnet. :tummenupp

Du kan du väl delge oss din åsikt om slöjan samt några argument till varför den är ett sådant övergrepp på små barn..

korvgubbe skrev:
Då bör man väl inte ha några regler för slöjan heller så länge man kan se ansiktet på eleven!?
...huvudbeklädnad som huvudbeklädnad..

Jämför du keps som ungar har på sig "för att det är coolt" med ungar som tvingas bära lakan för att det står i en bok som pappa läst?

korvgubbe skrev:
Du kan du väl delge oss din åsikt om slöjan samt några argument till varför den är ett sådant övergrepp på små barn..

Ska ha lunchdate om 9 minuter så det får gå undan:
-Den är ett hinder för integration
-Den är en symbol för kvinnoförtryck
-Den är inte ett naturligt inslag i den svenska kulturen

Av dessa anledningar är det olämpligt att bära den.

Markus skrev:
Jämför du keps som ungar har på sig "för att det är coolt" med ungar som tvingas bära lakan för att det står i en bok som pappa läst?

Jag drar som sagt ingen skiljelinje mellan idiotiska ideal och religösa idiotiska ideal..
Hade nog nästan kunnat hävda att "Svenska" ickereligösa tonårstjejer generellt sätt mår sämre i sin strävan att passa in i "våra" ideal än vad muslimska tjejer gör när de bär sjal och lever ett ideal som inte exploaterar kvinnor...

(självklart är taliban-varianten och hedersmord och dyl. avarter exkluderade ur detta påstående på samma sätt som jag inte nämner alla hundratals svenska tjejer som mår så pissigt att de försöker begå självmord eller drabbas av anorexi . depressioner och dyl.)

korvgubbe skrev:
Små barn bär (oftast) inte slöja, åtminstone inte upp till 6-7 års ålder.

Slöjan symboliserar ovilja till integration i vårt sekulariserade samhälle, det är även i förlängningen en form av kvinnoförtryck (du skall inte visa håret för någon man för då vill han direkt knulla dig ditt lösaktiga stycke).

Saxat från Bris hemsida:
http://www.bris.se/press/debatearticle.asp

"2002 rapporterade BRIS om de ökande mejlen som främst berörde unga flickors självdestruktivitet, vanligen att skära sig med rakblad eller andra tillhyggen. 2003 berättade vi om den oväntat stora ökningen (+185 procent jämfört med året innan) av mejl från flickor med självmordsproblematik.
Vi hoppades då att gränsen var nådd, men under 2004 fortsatte ökningen inom båda dessa områden. Närmare 1 600 kontakter under fjolåret berörde självmord medan nästan exakt lika många handlade om självdestruktivitet; en ökning med cirka10 respektive drygt 40 procent jämfört med 2003."
......

korvgubbe skrev:
Jag drar som sagt ingen skiljelinje mellan idiotiska ideal och religösa idiotiska ideal..
Hade nog nästan kunnat hävda att "Svenska" ickereligösa tonårstjejer generellt sätt mår sämre i sin strävan att passa in i "våra" ideal än vad muslimska tjejer gör när de bär sjal och lever ett ideal som inte exploaterar kvinnor...

(självklart är taliban-varianten och hedersmord och dyl. avarter exkluderade ur detta påstående på samma sätt som jag inte nämner alla hundratals svenska tjejer som mår så pissigt att de försöker begå självmord eller drabbas av anorexi . depressioner och dyl.)
Du är oerhört kvick på att hela tiden försöka urskulda vissa kulturella och religiösa yttringar med att vi minsann inte är särskilt mycket bättre i Sverige. Tänk om man gjorde det omvända; i en debatt om hustrumisshandel så drar man helt plötsligt upp "app, app, visst misshandlar svenskar sina fruar, men se på alla muslimer som mördar sina döttrar! va! va!".

Visst är det fel att Kapp Ahl säljer sexiga underkläder till 6-åringar och visst är det förbannat fel att snubbar slår sina fruar, men urskuldar det på något sätt att kurdiska tjejer blir avrättade för sin vilja att klä sig som de vill och vara en del av det svenska samhället?

Varför kan man aldrig diskutera problemen med integration, föråldrade kulturella regler och seder i vissa muslimska familjer utan att någon jävla politiskt korrekt petimeter ska komma och spela Allan?

sgtpepper skrev:
Slöjan symboliserar ovilja till integration i vårt sekulariserade samhälle...

Så det är som symbol du ser ett problem?!
.... Så om de f.ö, lever efter alla våra lagar och regler så är det ändå problematiskt att de bär slöja eftersom det är en symbol för vad?.. För följer de våra regler och lagar så borde slöjan inte vara något problem?!

Och ser du en religös sed som strävar efter anständighet som ett större problem än den sexualisering som var och varannan tonåring nu drabbas av?!
Är det faktum att grannens dotter bär slöja mer upprörande än att din egen lillesyrra går i avklippta jeans som visar halva skåran och den minimala stringtrosa hon bär tillsammans med kort tight top och pushup och en jäkla massa smink?!

sgtpepper skrev:
Visst är det fel att Kapp Ahl säljer sexiga underkläder till 6-åringar och visst är det förbannat fel att snubbar slår sina fruar, men urskuldar det på något sätt att kurdiska tjejer blir avrättade för sin vilja att klä sig som de vill och vara en del av det svenska samhället?

Det är helt åt helvete att någon kvinna eller tjej blir misshandlad, psykiskt eller fysiskt eller än värre mördad för att hon vill leva som hon själv vill.... Det finns ingen ursäkt för sådant handlande och jag skulle inte argumentera mot någon som ger anhängare av sådana seder långa straff och utvisning..

Däremot tycker jag trots allt att det blir så enkelriktat samtal när visa enbart ser problem hos andra och är totalt blinda för sina egna....

korvgubbe skrev:
Och ser du en religös sed som strävar efter anständighet
Nej, nej, oj så tokigt, nu förutsätter du ju att du och jag gör samma tolkning av vad den religiösa seden med slöja strävar efter. Det gör vi ju självklart inte, jag ser det som en strävan att undertrycka den personliga friheten för kvinnor, du ser det som anständighet(!).

Är det faktum att grannens dotter bär slöja mer upprörande än att din egen lillesyrra går i avklippta jeans som visar halva skåran och den minimala stringtrosa hon bär tillsammans med kort tight top och pushup och en jäkla massa smink?!
Min syster klär sig inte som en prostituerad, kanske gör din det? Som sagt, självklart är det upprörande med de snedvridna skönhetsidealen vi har idag, som till stor del har skapats av kommersiella intressen, men gör ett fel att vi inte kan diskutera andra fel? Varför drar du hela tiden upp paralleller istället för att fokusera på det som diskussionen handlar om?

Anser du att det var rätt att Theo van Gogh mördades av dina muslimska polare på grund av hans film?

Är inte så insatt i ämnet men jag har hört någonstans att:

En kvinna i många muslimska länder har inte samma värde inför lagen som en man. I en domstol gäller t.ex. en mans vittnesbörd mot två kvinnors.

Stämmer det?

Edit: glömde visst ett T

Last edited:
:tummenupp

sgtpepper skrev:
Slöjan symboliserar ovilja till integration i vårt sekulariserade samhälle, det är även i förlängningen en form av kvinnoförtryck (du skall inte visa håret för någon man för då vill han direkt knulla dig ditt lösaktiga stycke).

Religonsfrihet finns ju och innebär ju oftast inga problem om man kan skilja på politik, lagar och religon. Där det finns problem borde praxis vara att svensk lag och tradition gäller före religionsfriheten. Vilka frågor som ska prövas kan man diskutera men slöjan är en fråga. :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti