Watch the film Theo van Gogh was murdered for

Chris Ash skrev:
Att ha religionen som ensam förklaringsvariabel till allt skit som händer är dock mer än lovligt trångsynt.

Men att vägra se anledningen till skiten, när den finns nedtecknad i vad som utövarna använder som rättesnöre är nog snäppet mer trångsynt.

Chris Ash skrev:
Det finns dessutom länder som visat att man kan praktisera islam utan att ha människoföraktande totalitärt styre.
Vilka (jag förutsätter att du talar om länder med islam som statsreligion eller motsvarande)?

OBS! Frågan ovan är ställd i välmening, jag är uppriktigt nyfiken för jag kan själv inte på rak arm komma på något riktigt bra exempel, möjligtvis Bosnien-Herzegovina och Malaysia.

korvgubbe skrev:
Fullvärdiga medmänniskor!?
....Jag är inte en ynklig liten rasist va men.... De där muslimerna va!?

Du kritiserade mig (indirekt) för att ha en viss syn på muslimer. Där kategoriserade DU muslimer. Jag svarade enbart på ditt inlägg och gav min syn på muslimer. Vill du få mig till rasist, baserat på detta inlägg, fine by me. Men det säger nog mer om dig än mig...

sgtpepper skrev:
Vilka (jag förutsätter att du talar om länder med islam som statsreligion eller motsvarande)?

OBS! Frågan ovan är ställd i välmening, jag är uppriktigt nyfiken för jag kan själv inte på rak arm komma på något riktigt bra exempel, möjligtvis Bosnien-Herzegovina och Malaysia.

Turkiet, Marocko, Indonesien är ju exempel på inte alltför hemska regimer. Men allt är ju givetvis relativt, det är ju inte som Sverige.

Chris Ash skrev:
Turkiet, Marocko, Indonesien är ju exempel på inte alltför hemska regimer. Men allt är ju givetvis relativt, det är ju inte som Sverige.
Marocko känner jag inte till. Turkiets regim har dels jävligt mycket skit på sitt samvete (förföljelse av kurder, förhindrande av kurdernas mänskliga rättigheter, tortyr i polishäkten etc etc) och har ju åtminstone tidigare jobbat med i princip alla medel för att just trycka ned religiösa yttringar. Vafan, det moderna Turkiet är ju i princip tvångssekulariserat. Oerhört dåligt exempel.

Det aktuella situationen i Indonesien är jag något dåligt uppdaterad på, men med tanke på de övergrepp som sker och skett i det muslimska Aceh och tidigare på det kristna öst-Timor samt det faktum att Indonesien i princip var en diktatur fram till för ett par år sen gör att även det exemplet känns sådär.

sgtpepper skrev:
Marocko känner jag inte till. Turkiets regim har dels jävligt mycket skit på sitt samvete (förföljelse av kurder, förhindrande av kurdernas mänskliga rättigheter, tortyr i polishäkten etc etc) och har ju åtminstone tidigare jobbat med i princip alla medel för att just trycka ned religiösa yttringar. Vafan, det moderna Turkiet är ju i princip tvångssekulariserat. Oerhört dåligt exempel.

Det aktuella situationen i Indonesien är jag något dåligt uppdaterad på, men med tanke på de övergrepp som sker och skett i det muslimska Aceh och tidigare på det kristna öst-Timor samt det faktum att Indonesien i princip var en diktatur fram till för ett par år sen gör att även det exemplet känns sådär.

Du ville ha exempel på stater som inte praktiserade totalitärt styre och fick dem. Hur jävligt Turkiet än är i dina ögon så är det ljusår bättre än Iran eller Saudiarabien. Att de har "jobbat med alla medel för att trycka ner religiösa yttringar" känner jag inte till, menar du andra yttringar än islam? Du kanske kan utveckla?

Men om du ville ha ett exempel på ett muslimskt land som kommer upp i Sveriges, Norges,Schweiz eller motsvarande lands klass vad gäller välstånd,välfärd och demokratiska rättigheter så well, det existerar inte.
Malaysia är kanske närmast.

JoUh skrev:
Men att vägra se anledningen till skiten, när den finns nedtecknad i vad som utövarna använder som rättesnöre är nog snäppet mer trångsynt.

Men snälla nån, då kanske du kan svara på en fråga för omväxlings skull. Om det nu är så att religionen är roten till det onda hos muslimerna. Hur kan det då komma sig att de inte har varit varken våldsammare eller mindre toleranta än de andra bokfolken genom historien? Är det för att muslimerna var så jäkla mycket smartare än de andra och tänkte "Det står visserligen i koranen att vi ska döda och fördriva alla kufar som inte underkastar sig oss men vi skiter i det eftersom vi fattar att det bara är trams som står i koranen". Och var de kristna så dumma att de inte fattade att deras religion inte var lika ond utan ändå spred lite terror och död då och då.

Eftersom islam med facit i hand inte har varit våldsammare än kristendomen trots att den påbjuder allt skit måste det ju finnas en annan förklaring till detta. Vilken är det? Givetvis en hel uppsjö olika faktorer som spelar in och på ett ganska övertygande sätt punkterar tesen om att "anledningen till skiten finns nedtecknad i vad utövarna använder som rättesnöre".

Tänk efter lite som avslutning. Du har din uppfattning om hur koranen tolkas av muslimerna, samma tolkning som du, du anser att koranen innehåller motsägelser och uppmaningar att döda och fördriva icke muslimer osv och du har också en uppfattning om att det är därför dessa saker borde tolkas som just motsägelser och uppmaningar att döda osv. Ett cirkulärt resonemang som är tämligen ointressant, för att inte säga dumt.

korvgubbe skrev:
1) Som sagt... Sharialagar och andra primitiva tolkningar av religionen har ingen plats i ett modernt sammhälle...

...

2) Lika självklart är det för mig att väldigt många muslimer redan idag har samma förhållande till koranen som vi har till bibeln. Däremot är Islam i huvudsak utbredd i fattiga och lågt utvecklade länder. I.o.m. detta känns det inte så förvånnande att för oss "sjuka" seder och bruk kan leva kvar...

1) Håller med fullt ut. Att dessa bibel- och korancitat finns är för mig ännu bara ett argument för att det är vanliga "dumma" primitiva människor som författat dessa. Varken nån sk Gud eller dess avkomma.

2) Jag håller med om att det inte finns någon anledning av svartmåla islam eller dess utövare men jag kan heller inte blunda för en gemensam nämnare när man så tycker sig se en. Påfallande ofta tycks det vara muslimska etniciteter som med lagen i ryggen utövar sin religion på ett vedervärdigt sätt med extremt kvinnoförtryck, stening, stympning mm som följd. Det finns därtill många andra fattiga länder i världen som inte praktiserar samma religiöst försvarade barbari. Vidare är det i flera fall, framförallt inom arabvärlden, relativt gott om resurser pga av stora oljerikedomar men de känns ändå inte som det kommer någon större del av befolkningen till godo. Demokrati och demokratiska värderingar lyser med sin frånvaro.

Ovan är alltså min nuvarande uppfattning men bra exempel som ruckar denna världsbild är givetvis välkomna.

/Olzki

Chris Ash skrev:
Att de har "jobbat med alla medel för att trycka ner religiösa yttringar" känner jag inte till, menar du andra yttringar än islam? Du kanske kan utveckla?
Nej, jag menar inte andra yttringar än islam, jag menar just islam. Det "moderna Turkiets" grundare Kemal Atatürk ville sekularisera samhället för att föra det framåt, om inte jag minns fel så förbjöds bland annat slöjor (appropå diskussionen här). Militären har alltid kämpat mot religiösa (islamiska) yttringar i Turkiet, med alla tänkbara smutsiga knep. Att ta Turkiet som exempel på en islamisk stat som fungerar är helt knäpp eftersom statsapparaten hela tiden strävat efter sekularisering och det gör mig grymt förvirrad, jag trodde att du hade lite koll.

Malaysia är kanske närmast.
Tack professorn, men Malaysia har jag redan nämt själv i ett tidigare inlägg.

sgtpepper skrev:
Nej, jag menar inte andra yttringar än islam, jag menar just islam. Det "moderna Turkiets" grundare Kemal Atatürk ville sekularisera samhället för att föra det framåt, om inte jag minns fel så förbjöds bland annat slöjor (appropå diskussionen här). Militären har alltid kämpat mot religiösa (islamiska) yttringar i Turkiet, med alla tänkbara smutsiga knep. Att ta Turkiet som exempel på en islamisk stat som fungerar är helt knäpp eftersom statsapparaten hela tiden strävat efter sekularisering och det gör mig grymt förvirrad, jag trodde att du hade lite koll.

Jag ber om ursäkt för hjärnblödningen, jag var helt inne på att du menade att man undertryckte andra religioner till förmån för islam, som fallet ofta är i de andra länderna vi diskuterat.

Jo slöjor är förbjudan i turkiet, men inte överallt vad jag vet. Läste någon artikel om man bla inte fick ha det om man skule läsa på högskola eller universitet.

Att turkiet är sekulariserat och dessutom är stolta över det är visserligen sant, men det var Irak under delar av Saddam Husseins styre också. Det betraktades dock fortfarande som en muslimsk stat.

Edit: Förlåt att jag höll med dig om malaysia, det ska inte hända igen...... :3freak

t-rex skrev:
@jouh, vart hittar du alla dessa små käcka korancitat? Jag antar att du inte sitter och knackar korancitat på engelska hemma på din kammare för nöjes skull? Kanske en länk?

Edit; nm, hittade den.

http://answering-islam.org.uk/Terrorism/peace-loving.html

Verkar vara en tvpredikan :va

Har en arabisk koran här i handen, men antar att du min vän inte fattar ett ord arabiska så jag försöker hitta översättningar som ni kan förstå.

Länk? Har för mig att jag tidigare länkat till en ganska intressant artikel i denna tråd.

EDIT: Det hade jag --> Länken

Last edited:
JoUh skrev:
Har en arabisk koran här i handen, men antar att du min vän inte fattar ett ord arabiska så jag försöker hitta översättningar som ni kan förstå.
Och det gör du då? Kom igen, det har jag myyyyycket svårt att tro. Skriv "sgtpepper är en cool kille" på arabiska och lägg in som en bild här för att bevisa.

Nähepp, nu ska jag gå och läsa lite rätoromanska böcker och skriva ett par artiklar på grekiska. :rolleyes:

JoUh skrev:

Länk? Har för mig att jag tidigare länkat till en ganska intressant artikel i denna tråd.

EDIT: Det hade jag --> Länken

Vad jag kan, min vän, och inte kan har du ingen aning om. Spekulera inte.

Du glömde att länka till den artikel som du i mångt och mycket plankat ordagrant när du skrev inlägget i den "förra" tråden. Källhänvisningar gör världen så mycket trevligare.

sgtpepper skrev:
Och det gör du då? Kom igen, det har jag myyyyycket svårt att tro. Skriv "sgtpepper är en cool kille" på arabiska och lägg in som en bild här för att bevisa.

Nähepp, nu ska jag gå och läsa lite rätoromanska böcker och skriva ett par artiklar på grekiska. :rolleyes:

Jag behärskar arabiska i både tal och skrift.
Är ej född i Sverige...

t-rex skrev:
Vad jag kan, min vän, och inte kan har du ingen aning om. Spekulera inte.

Du glömde att länka till den artikel som du i mångt och mycket plankat ordagrant när du skrev inlägget i den "förra" tråden. Källhänvisningar gör världen så mycket trevligare.

Det är sant, jag vet inte, men jag tog mig friheten att anta. Kan ha fel, du kanske är en gud på arabiska. Jaja, har f ö ej plankat någon artikel och i ärligheten namn ej sett "din länk" innan. Men jag är säker på att om du fortsätter ditt surfande så kommer du hitta en rad till men samma innehåll. Har även en avhandling skriven på arabiska där samma kritik riktas mot islam och de aktuella koran-/hadith-citaten presenteras.

JoUh skrev:
Det är sant, jag vet inte, men jag tog mig friheten att anta. Kan ha fel, du kanske är en gud på arabiska. Jaja, har f ö ej plankat någon artikel och i ärligheten namn ej sett "din länk" innan. Men jag är säker på att om du fortsätter ditt surfande så kommer du hitta en rad till men samma innehåll. Har även en avhandling skriven på arabiska där samma kritik riktas mot islam och de aktuella koran-/hadith-citaten presenteras.

En rad? Det finns meningar som har precis samma ordföljd som du har i ditt inlägg, och korancitaten är i exakt samma följd som i predikan, vilken sedan, precis som i ditt inlägg går över till "Hadeeth", och tar återigen upp dem i samma ordning.

Detta är alltså bara en slump? Eller kanske guds hand?

t-rex skrev:
En rad? Det finns meningar som har precis samma ordföljd som du har i ditt inlägg, och korancitaten är i exakt samma följd som i predikan, vilken sedan, precis som i ditt inlägg går över till "Hadeeth", och tar återigen upp dem i samma ordning.

Detta är alltså bara en slump? Eller kanske guds hand?

En rad artiklar ja. Korancitaten i EXAKT samma följd, kollar du vilka nummer citaten har då?

JoUh skrev:
En rad artiklar ja. Korancitaten i EXAKT samma följd, kollar du vilka nummer citaten har då?

Du missupfattar mig. Naturligtvis är citaten i samma ordning, nummerordning, men strukturen, ordningen på argumenten, ordföljd i vissa delar, hela upplägget är exakt som tv-predikan. Detta är alltså en slump?

En fråga till, om din arabiska är flytande och du vill förklara för oss, varför inte bara översätta verserna till svenska? Varför engelska?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT