Watch the film Theo van Gogh was murdered for

Chris Ash skrev:
Skilj på slöjbärandet i sig, som är en frihet, och påtvingandet av den, som är diametralt motsatt, dvs en kränkning av friheten.

Det är en frihet att gå naken också, men det är inte tillåtet - tycker du att det borde vara tillåtet? Man får inte åka skateboard i tunnelbanan, det är också en inskränkning av friheten. Det finns massor av saker som är förbjudna av bättre eller sämre skäl, jag tycker det finns fullgoda skäl för alla inblandade att försöka stävja användandet av slöja i Sverige.

Markus skrev:
Det är en frihet att gå naken också, men det är inte tillåtet - tycker du att det borde vara tillåtet? Man får inte åka skateboard i tunnelbanan, det är också en inskränkning av friheten. Det finns massor av saker som är förbjudna av bättre eller sämre skäl, jag tycker det finns fullgoda skäl för alla inblandade att försöka stävja användandet av slöja i Sverige.

Jag tänkte faktiskt ta upp det med nakenhet när jag skrev att om man hårddrar det är alla normer och allmänna uppfattningar en sorts förtryck. Jag har dock inget principiellt emot att folk går nakna (speciellt inte om de är flickor och är vackra) om de nu skulle vilja det. Att det finns ordningsregler som reglerar vad man får och inte får göra, tex skateboard i T-banan, för att undvika olyckor och kaos ser jag som lika självklart som att man borde få ha på sig vilka kläder eller symboler som helst(nej jag räknar inte bombbälten som plagg). Det förra är inte en inskränkning i yttrandefriheten och endast en marginell inskränkning i "skateboardfriheten" då man får åka på nästan alla andra ställen, att ha kläder eller symboler är en form av yttrande.

Men det är ju alltid en avvägning, och anser man att ett förbud mot slöjor vinner mer på något annat område än det man förlorar i rättigheter så är det ju upp till var och en att propagera för ett förbud.

Chris Ash skrev:
Jag har dock inget principiellt emot att folk går nakna (speciellt inte om de är flickor och är vackra) om de nu skulle vilja det.

Ja, dagen till ära måste vi alla slå ett slag för kvinnors rätt att slippa kläder helt och hållet. :D

Mr_White skrev:
Är inte så insatt i ämnet men jag har hört någonstans att:

En kvinna i många muslimska länder har inte samma värde inför lagen som en man. I en domstol gäller t.ex. en mans vittnesbörd mot två kvinnors.

Stämmer det?

"But if the debtor is of poor understanding, or weak, or is unable himself to dictate, then let his guardian dictate in justice. And get two witnesses out of your own men. And if there are not two men (available), then a man and two women, such as you agree for witnesses, so that if one of them (two women) errs, the other can remind her." 2:282

JoUh skrev:
"But if the debtor is of poor understanding, or weak, or is unable himself to dictate, then let his guardian dictate in justice. And get two witnesses out of your own men. And if there are not two men (available), then a man and two women, such as you agree for witnesses, so that if one of them (two women) errs, the other can remind her." 2:282

Är bara nyfiken på i hur många muslimska länder Koranen är grund för alla nationella lagar..!? Eller rättare sagt är lagen..?

Chris Ash skrev:
...Enligt sharialagarna så får du inte lämna islam och i Iran så har det hänt att folk blivit dömda till döden för just detta.

Dock är det precis som jag skrev, inte så att sharialagarna tillämpas överallt. Långt därifrån...

Ooops... Vänta lite nu.
Du säger alltså:
Där sharialagarna inte tillämpas är det "frid och fröjd", men där sharialagarna tillämpas så döms folk till döden då de lämnar islam?

Hur får du ihop det till "fredlig religion"? I mina öron låter det fredligare utan den religionen, då hade ju ingen dömts till döden.

JoUh skrev:
Hur får du ihop det till "fredlig religion"? I mina öron låter det fredligare utan den religionen, då hade ju ingen dömts till döden.

Mm.. tacka vet jag våra goa kristna lagar

Bibeln skrev:
"2 Mos 21:28
Om en oxe stångar ihjäl en man eller en kvinna, skall oxen stenas, och dess kött får inte ätas, men ägaren skall gå fri. "

- titta titta.. vi stenar iaf inte folk!

Bibeln skrev:
"2 Mos 21:29
Men om oxen brukar stångas och ägaren vet om det men ändå inte vaktar den, och om oxen dödar en man eller en kvinna, då skall oxen stenas och dess ägare skall också mista livet. "

- Fan, dödstraff fanns här med!

Bibeln skrev:
"3 Mos 20:13

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen. "

- Det här blev ju bara värre å värre.. tydligen ska vi ha ihjäl bögar oxå!

Last edited:
korvgubbe skrev:
Är bara nyfiken på i hur många muslimska länder Koranen är grund för alla nationella lagar..!? Eller rättare sagt är lagen..?
Många muslimska länder har rättssystem som är mer eller mindre baserade på islamisk rätt. Vissa länder tillämpar Sharia-lagar.

Här kan du själv plöja igenom definitionerna av världens olika länders rättssystem och se vad deras rättssystem baseras på, men exempel på länder med Sharia-lagstiftning är t.ex Iran, Saudi Arabien och Nigeria och exempel på länder med rättsystem som delvis baseras på islamisk lagstiftning är t.ex Bahrain, Brunei, Libyen, Oman etc. etc.

korvgubbe skrev:
Mm.. tacka vet jag våra goa kristna lagar

"2 Mos 21:28
Om en oxe stångar ihjäl en man eller en kvinna, skall oxen stenas, och dess kött får inte ätas, men ägaren skall gå fri. "

- titta titta.. vi stenar iaf inte folk!

"2 Mos 21:29
Men om oxen brukar stångas och ägaren vet om det men ändå inte vaktar den, och om oxen dödar en man eller en kvinna, då skall oxen stenas och dess ägare skall också mista livet. "

- Fan, dödstraff fanns här med!

"3 Mos 20:13

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen. "

- Det här blev ju bara värre å värre.. tydligen ska vi ha ihjäl bögar oxå!
Det där är taget från Gamla Testamentet, den viktigaste skriften i kristendomen är Nya Testamentet.

Nu tycker jag att om kristna lagar ska diskuteras så bör de göra det i en egen tråd, men som sgtpepper snabbt påpekade så ska nog GT tas med en nypa salt, då Jesus ständigt predikade "Ni har hört att XXXX, men jag säger YYYY..."

korvgubbe skrev:
Sharialagar är åt helvete och jag hoppas att vi övriga nationer kan kämpa ytterligare för att bekämpa dessa....
Jo och medans du gör dig lustig över att stening förekommer i GT som skrevs för tusentals år sedan så används alltså stening fortfarande som straff i vissa islamistiska stater. Mig veterligen är inte stening ett vedertaget straff i något kristet land längre och har inte varit det på väldigt länge.

sgtpepper skrev:
Jo och medans du gör dig lustig över att stening förekommer i GT som skrevs för tusentals år sedan så används alltså stening fortfarande som straff i vissa islamistiska stater. Mig veterligen är inte stening ett vedertaget straff i något kristet land längre och har inte varit det på väldigt länge.

Som sagt... Sharialagar och andra primitiva tolkningar av religionen har ingen plats i ett modernt sammhälle...

Det jag vänder mig mot är alla försök att svartmåla alla Muslimer genom att citera koranen.. då valde jag att enkelt citera något som står i "våra" skrifter för att visa att gamla skrifter i mångt och mycket är ute och cyklar oavsett tillhörighet...

Lika självklart är det för mig att väldigt många muslimer redan idag har samma förhållande till koranen som vi har till bibeln. Däremot är Islam i huvudsak utbredd i fattiga och lågt utvecklade länder. I.o.m. detta känns det inte så förvånnande att för oss "sjuka" seder och bruk kan leva kvar...

korvgubbe skrev:
Det jag vänder mig mot är alla försök att svartmåla alla Muslimer genom att citera koranen.. då valde jag att enkelt citera något som står i "våra" skrifter för att visa att gamla skrifter i mångt och mycket är ute och cyklar oavsett tillhörighet...

Om du är kapabel till den ädla konsten "läsning", så kan du försöka tala om för mig var JAG (i synnerhet) försökt svartmåla alla muslimer genom att citera koranen. Det jag alltid sagt är att islam som påfund är åt skogen och att koranen är full av skit, men att jag ser alla muslimer som "fullvärdiga medmänniskor" (eller vad du själv vill kalla det).

EDIT: stvafle ijen

JoUh skrev:
Bekämpa sharia? Menar du det nu??

Klart som fan det åligger varje civilicerad nation att bekämpa sharialagar om de innebär t.ex. att en kvinna stenas för att hon våldtagits och annat absurt..

Lika självklart tycker jag det är att stå emot USA som försöker hindra FN från att utbilda i abortfrågor p.g.a. av det kristna budskapet...

(ja, stening är värre än abortförbud.. jag använder det för att peka på en princip.. religion ska inte påverka rättskipning)

JoUh skrev:
Ooops... Vänta lite nu.
Du säger alltså:
Där sharialagarna inte tillämpas är det "frid och fröjd", men där sharialagarna tillämpas så döms folk till döden då de lämnar islam?

För det första så undrar jag var du fått det där med "fredlig religion" ifrån? Islam har aldrig haft några som helst pacifistiska traditioner som tex Buddhismen eller den tidiga Kristendomen. Vi har ju tex diskuterat Jihad tidigare.

Kanske hade världen varit mycket trevligare utan någon religion alls. Att ha religionen som ensam förklaringsvariabel till allt skit som händer är dock mer än lovligt trångsynt. Det finns dessutom länder som visat att man kan praktisera islam utan att ha människoföraktande totalitärt styre.

JoUh skrev:
Det jag alltid sagt är att islam som påfund är åt skogen och att koranen är full av skit, men att jag ser alla muslimer som "fullvärdiga medmänniskor" (eller vad du själv vill kalla det).

Fullvärdiga medmänniskor!?
....Jag är inte en ynklig liten rasist va men.... De där muslimerna va!?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti