Vill ni ha 75.000:- i månaden?

mb skrev:
Jaså, jag som trodde att det var därför som bratsen ber sina pappor om chefsjobb; alternativt leker med värdepapper på kvällarna för att slippa jobba.

Oj, vilken bitter ton. :(
Är det olagligt att skaffa sig en anställning via kontakter? Är det olagligt att handla med värdepapper? Är det olagligt att fuska med bidrag?

Tänk en gång till.

mb skrev:
Vilka obehagliga frågor?

Jag skulle t.ex. gärna sett motiveringen till att vi har matmoms á 25% men 6% moms på porrtidningar. Allt á la Partiet plus Undersåtar.

mb skrev:
Skulle tippa på att många av dom inte röstar alls. Det är trist att inte jobben räcker åt alla.
Snarare jobben som inte duger. Senast jag kollade så finns det både städfirmor, McD, Volvo som anställer helt utan krav på utbildning. Det är ju där jag bor dock

mb skrev:
Skulle tippa på att många av dom inte röstar alls. Det är trist att inte jobben räcker åt alla.
Det finns hur mycket jobb som helst, men så länge det är bättre betalt att sitta hemma och lira TV-spel är det knappast speciellt många som väljer att ta dem.

Markus skrev:
Jag skulle t.ex. gärna sett motiveringen till att vi har matmoms á 25% men 6% moms på porrtidningar. Allt á la Partiet plus Undersåtar.

...för att du inte ska bli sexuellt frustrerade och tjock!
:tummenupp

Markus skrev:
Att vi har lägre skatt på böcker och tidningar är bra, tycker jag. Du antyder en idé om att vi skulle införa någon speciell porrtidningsskatt. Kanske... jag är osäker. Det skulle nog vara ett kontroversiellt förslag

valmers skrev:
Det finns hur mycket jobb som helst, men så länge det är bättre betalt att sitta hemma och lira TV-spel är det knappast speciellt många som väljer att ta dem.
HanneZ skrev:
Snarare jobben som inte duger. Senast jag kollade så finns det både städfirmor, McD, Volvo som anställer helt utan krav på utbildning. Det är ju där jag bor dock
Menar ni att vi har brist på villig arbetskraft när det gäller låglönejobb? Inte en chans. Så mycket jobb finns inte.

korvgubbe skrev:
...för att du inte ska bli sexuellt frustrerade och tjock!
:tummenupp

Byt avatar, eller jag kommer undvika alla dina inlägg för att slippa se den. (Kom på att det hotet kanske inte uppfattas så skrämmande) VAD är det där för äckligt?

mb skrev:
Menar ni att vi har brist på villig arbetskraft när det gäller låglönejobb? Inte en chans. Så mycket jobb finns inte.
Jag kan inte svara för norrland, jag kan bara svara för där jag bor och i trakten. Om det nu finns jävla ont om jobb där du är ifrån så får väl dessa arbetsvilliga stackare som tvingas gå på sos flytta på sig.

mb skrev:

Jo då, det gör det visst. Varför är det bara polacker som plockar bär? För att svenskarna har för bra bidrag.

Jag har visat dig förut följande:

Ett par (man+kvinna helst) som går på bidrag där den ene får erbjudande om jobb, måste få en lön á 24.000 eller mer för att de ska tjäna på att ta jobbet och inte sitta kvar på bidrag. Det är fel. Det är sjukt. Och framför allt är det orealistiskt eftersom jag tror få arbteslösa kvalificerar in sig för jobben som är bättre betalda än snittet.

xtreme skrev:
Börjar förstå varför de här landet är på väg åt helvete.....

Det och "det är den svenska avundsjukan" är nog tamigfan de mest använda i förhållande till sin betydelse uttrycken som finns.

Idag ligger 6 000 jobb ute på ams sida. Är det fler än 6 000 pers som är sysslolösa? (retorisk fråga)

mb skrev:
Att vi har lägre skatt på böcker och tidningar är bra, tycker jag. Du antyder en idé om att vi skulle införa någon speciell porrtidningsskatt. Kanske... jag är osäker. Det skulle nog vara ett kontroversiellt förslag

Det här visar egentligen varför jag anser det här landet redan förlorat, om majoriteten hellre betalar skatt på mat än på Bilsport, Cats, Brott och Straff eller vad fan som helst som ryms inom två pärmar så har de fått vad de förtjänar - världens högsta skatter och världens mest statsberoende folk. Låga skatter borgar för frihet under ansvar, vilket majoriteten säkert inte skulle klara. Du har rätt, jag ser det nu.

mb skrev:
Idag ligger 6 000 jobb ute på ams sida. Är det fler än 6 000 pers som är sysslolösa? (retorisk fråga)

Finns alla lediga jobb på ams hemsida? (Också retorisk fråga) Vad sägs om att skapa sig ett jobb? Inte bara vänta på sparvarna som kungen sade.

Markus skrev:
Ett par (man+kvinna helst) som går på bidrag där den ene får erbjudande om jobb, måste få en lön á 24.000 eller mer för att de ska tjäna på att ta jobbet och inte sitta kvar på bidrag. Det är fel. Det är sjukt. Och framför allt är det orealistiskt eftersom jag tror få arbteslösa kvalificerar in sig för jobben som är bättre betalda än snittet.
På nyheterna i fjol redovisades någon form av statlig utredning som tydde på att man idag (till skillnad från för 10 år sedan) generellt tjänade lite på att ta låglönejobb framför att gå hemma. Framförallt tjänar man i välmående på att jobba. Många långtidsarbetslösa blir till slut apatiska och frustrerade.

mb skrev:
På nyheterna i fjol redovisades någon form av statlig utredning som tydde på att man idag (till skillnad från för 10 år sedan) generellt tjänade lite på att ta låglönejobb framför att gå hemma. Framförallt tjänar man i välmående på att jobba. Många långtidsarbetslösa blir till slut apatiska och frustrerade.

Ja, och med det kan man dra vilken slutsats? Det jag skrev är fortfarande giltigt. 24.000? Inte konstigt att folk går hemma och lallar.

jag tjänar cirka 80kr mer före skatt på att fara och jobba ifall det är förmiddag. tror du jag svarar många gånger då det ringer halv sex på morgonen?

Markus skrev:
Ja, och med det kan man dra vilken slutsats? Det jag skrev är fortfarande giltigt. 24.000? Inte konstigt att folk går hemma och lallar.
Vi har en arbetslöshet på runt 10% i sverige har jag för mig. Några procent går av olika anledningar inte att komma undan, men låt oss säga att 6-7 av de procenten teoretiskt sett skulle kunna elimineras givet ditten och datten. Då är frågan; är det i "sossens inneboende lathet(tm)" eller är det i samhällsstrukturen som flaskhalsen finns. Jag tror på det senare alternativet. Däremot tror jag inte att någon chocksänkning av skatterna hjälper. Vi har under de senaste decennierna haft en utveckling där arbetsbelastningen för de jobbande ökat, samtidigt som jobben inte räckt till alla. Här tror jag att problematiken ligger, men vilka åtgärder som är lämpliga är klurigare. Sex timmars arbetsdag skulle kunna vara en lösning, men det skulle kräva stora strukturella förändringar för att fungera.

Varför tror du man pressar de arbetande på att jobba mer istället för att anställa en ny?

HanneZ skrev:
Varför tror du man pressar de arbetande på att jobba mer istället för att anställa en ny?
Därför att företaget tjänar på det. Så fungerar rådande ekonomi.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park