Vill ni ha 75.000:- i månaden?

eus skrev:
Vad är maximal a-kassa?
5 Karensdagar.
730:- de första 100 dagarna därefter 680:- i 200 dagar
Dock aldrig överstigande 80% av tidigare lön

Nåt sånt va, eller har jag missat nåt?

Är inte max 18' per månad? (730 blir ju 14-15).
Är skillnaden 80kr på att jobba och inte jobba så är det för generöst.

eus skrev:

Det där måste väl vara om man inte är ansluten? 320 är ju inte mycket att hänga i granen.

Det här hittade jag:

Ersättningen från arbetslöshetskassan är 80 % av din inkomst. Ersättningen per dag (dagpenningen) är dock högst 680 kr (lägst 320 kr).

Om du haft en lön som överstiger 18700 kr per månad kan den inkomstrelaterade arbetslöshetsersättningen betalas ut med ett förhöjt belopp under de första hundra ersättningsdagarna. Den förhöjda dagpenningens maxbelopp är 730 kr.

Hur som helst så tycker jag att detr ska vara stor skillnad på inkomsten om man jämför arbetande vs icke arbetande.

Markus skrev:
Hur som helst så tycker jag att detr ska vara stor skillnad på inkomsten om man jämför arbetande vs icke arbetande.
Klart det ska löna sig att jobba, MEN...
Det finns en twist på arbetslöshetsersättning, om den är för låg, och vi har många arbetslösa, så sjunker efterfrågan på varor och tjänster, vilket kan generera fler konkurser och därmed fler arbetslösa. Ekonomi är mer komplext än fjädringsinställning...

HansJ skrev:
....om den är för låg, och vi har många arbetslösa...

Du har rätt, men.... Om den är låg, så hade vi inte haft många arbetslösa. Och även om vi hade det så skulle det innebära att de med beskattningsbara inkomster skattade mindre, dvs konsumerade mer, så det skulle sannolikt inte bli några större nedgångar i konjunkturen pga den redan icke köpkraftiga gruppens minskade köpkraft.

Markus skrev:
Du har rätt, men.... Om den är låg, så hade vi inte haft många arbetslösa.
Nja, om man förutsätter att all arbetslöshet enbart beror på individens arbetsvilja, ja, men arbetslöshetshet beror väl inte enbart på att folk är lata? Konjunktur, löneläge, konkurrens utifrån styr oxå...

Markus skrev:
Och även om vi hade det så skulle det innebära att de med beskattningsbara inkomster skattade mindre, dvs konsumerade mer, så det skulle sannolikt inte bli några större nedgångar i konjunkturen pga den redan icke köpkraftiga gruppens minskade köpkraft.
Det finns ju en "sweetspot" någonstans (beroende av andelen arbetande/bidragstagande), men en 20 %ig reduktion av arbetslöshetsersättning ger inte motsvarande skattesänkning för de skattebetalande (dessutom är inte A-kassan statligt finansierad, det är väl bara KAS och vad det heter nu för tiden som finasieras av det "allmänna")?

Exakta sambanden vet jag inte, men jag vill bara peka på att det inte är så enkelt som en del tror. Till synes enkla lösningar medför ofta oönskade konsekvenser...

HansJ skrev:
Nja, om man förutsätter att all arbetslöshet enbart beror på individens arbetsvilja, ja, men arbetslöshetshet beror väl inte enbart på att folk är lata? Konjunktur, löneläge, konkurrens utifrån styr oxå...

Hela samhällsklimatet uppmuntrar lathet och likgiltighet, inte framåtanda och kreativitet. Att det finns fler parametrar är riktigt, men det viktigaste måste ju vara att folk verkligen vill jobba. Om inte det incitamentet finns så fallerar resten också.

HansJ skrev:
Det finns ju en "sweetspot" någonstans (beroende av andelen arbetande/bidragstagande), men en 20 %ig reduktion av arbetslöshetsersättning ger inte motsvarande skattesänkning för de skattebetalande (dessutom är inte A-kassan statligt finansierad, det är väl bara KAS och vad det heter nu för tiden som finasieras av det "allmänna")?

A-Kassan är väl visst statligt finansierad, med små bidrag från medlemsavgifterna. Det är jag 90% säker på.

En 20% sänkning av ersättningen skulle förmodligen resultera i en 50% minskning av arbetslösheten, en 100% sänkning skulle resultera i en 90% sänkning av arbetslösheten. Tror jag. Och en 50% sänkning av arbetslösheten, skulle medföra dubbelt upp för stat och kommun - 50% lägre utgifter och x% högre intäkter. Således skulle skatten visst kunna sänkas mer än motsvarande utgiftssänkning i form av utebliven ersättning.

Markus skrev:
Hela samhällsklimatet uppmuntrar lathet och likgiltighet, inte framåtanda och kreativitet. Att det finns fler parametrar är riktigt, men det viktigaste måste ju vara att folk verkligen vill jobba. Om inte det incitamentet finns så fallerar resten också.
Håller helt med!

Markus skrev:
A-Kassan är väl visst statligt finansierad, med små bidrag från medlemsavgifterna. Det är jag 90% säker på.
Mer än jag vet, jag borde skrivit att jag antar

Markus skrev:
En 20% sänkning av ersättningen skulle förmodligen resultera i en 50% minskning av arbetslösheten, en 100% sänkning skulle resultera i en 90% sänkning av arbetslösheten. Tror jag. Och en 50% sänkning av arbetslösheten, skulle medföra dubbelt upp för stat och kommun - 50% lägre utgifter och x% högre intäkter. Således skulle skatten visst kunna sänkas mer än motsvarande utgiftssänkning i form av utebliven ersättning.
Tror du, jag är inte säker på att det är så enkelt.

HansJ skrev:
Tror du, jag är inte säker på att det är så enkelt.

Enkelt är det inte, men nog skulle alla de som verkligen går och lallar ta tag i sin situation om de plötsligt bara hade pengar till det allra nödvändigaste, fick sälja lägenheten, bilen, hojen, plasman etc.

Men man kan inte bara försämra för folk, man måste i andra änden öppna möjligheter. Om jag t.ex. blev av med jobbet och någon ville att jag skulle jobba på McD så skulle jag vägra så långt som möjligt. Men om jag hade att välja att jobba på McD och starta en egen hamburgerrestaurang så skulle det kännas bättre. I dagsläget är det för svårt för folk att realisera sina tankar och idéer.

Markus skrev:
Enkelt är det inte, men nog skulle alla de som verkligen går och lallar ta tag i sin situation om de plötsligt bara hade pengar till det allra nödvändigaste, fick sälja lägenheten, bilen, hojen, plasman etc.

Så enligt dig så är alla arbetslösa hojägare, plasmaskärmsägare och dessutom bostadsrättsinnehavare som inte gör något annat än lever i välmående på sin a-kassa (eller kas eller socialbidrag)?

benrangel skrev:
Så enligt dig så är alla arbetslösa hojägare, plasmaskärmsägare och dessutom bostadsrättsinnehavare som inte gör något annat än lever i välmående på sin a-kassa (eller kas eller socialbidrag)?

Nej, så är det ju inte. Och det vet du ju. :pannkyss
Men snart är PC med i vad som kallas existensminimum...:skrämd

Markus skrev:
Nej, så är det ju inte. Och det vet du ju. :pannkyss
Men snart är PC med i vad som kallas existensminimum...:skrämd

Tja, det är ett jäkligt bra redskap att söka jobb med. Inte helt fy skam att ha när man ska ta sina stapplande första steg som egen företagare.

benrangel skrev:
Tja, det är ett jäkligt bra redskap att söka jobb med. Inte helt fy skam att ha när man ska ta sina stapplande första steg som egen företagare.

TV:n är ju också oumbärlig för den arbetssökande, och bilen, och den centralt belägna lägenheten, och sommarstället, och dagstidningarna.... :hihi

Markus skrev:
TV:n är ju också oumbärlig för den arbetssökande, och bilen, och den centralt belägna lägenheten, och sommarstället, och dagstidningarna.... :hihi

Beroende på var man bor kan bilen vara en förutsättning för tillgänglighet för arbetsmarknaden (hela Sverige ska leva heter det ju). Däremot centralt beläget lägenhet eller sommarstuga tillhör inte saker som gör dig anställningsbar.
TV, dagstidning och fast telefon är däremot saker som faller in under norm för lägsta standard, inte som nödvändighet för arbetssökande.

benrangel skrev:
Beroende på var man bor kan bilen vara en förutsättning för drägligt liv. Däremot centralt beläget lägenhet eller sommarstuga tillhör inte livsnödvändigheterna.
TV, dagstidning och fast telefon är däremot saker som faller in under norm för lägsta standard, inte som nödvändighet för arbetssökande.

Kan jag kräva dagstidning av socialkontoret då? :va
Poängen var i alla fall att man bör få dra ner på sina utgifter själv om man blir arbetslös, ganska nämnvärt också innan man får bidrag. Så anser jag inte att det är idag om man sitter hemma med tv och pc.

Markus skrev:
Kan jag kräva dagstidning av socialkontoret då? :va
Nej, men du kan ansöka om att få ekonomiskt bistånd för prenumeration av dagstidning om du inte kan täcka utgifterna för detta. Ekonomiskt bistånd från social kontoret kan du läsa mer om på http://www.stockholm.se/templates/t...late_117.asp_Q_number_E_1126_A_category_E_320

Poängen var i alla fall att man bör få dra ner på sina utgifter själv om man blir arbetslös, ganska nämnvärt också innan man får bidrag. Så anser jag inte att det är idag om man sitter hemma med tv och pc.

Beroende på tidigare inkomst så kan reduceringen av inkomst bli ganska så kännbar om du förlorar ditt arbete. Utan att du för den skull har rätt till socialbidrag.

Min poäng är att din bild av arbetslösa som smårika gnetar som skiter i att söka arbete bara för att de tjänar så bra på a-kassa och gillar sin plasmaskärm, den stämmer nog in på en försvinnande lite del av de arbetslösa.

För övrigt ingår inte PC i normen, det var något som du påstod.

benrangel skrev:
Nej, men du kan ansöka om att få ekonomiskt bistånd för prenumeration av dagstidning om du inte kan täcka utgifterna för detta. Ekonomiskt bistånd från social kontoret kan du läsa mer om på http://www.stockholm.se/templates/t...late_117.asp_Q_number_E_1126_A_category_E_320

Ansökan ska skickas, tack för tipset.

benrangel skrev:
Beroende på tidigare inkomst så kan reduceringen av inkomst bli ganska så kännbar om du förlorar ditt arbete. Utan att du för den skull har rätt till socialbidrag.

Inte tillräckligt, enligt mig. De som drabbas hårt är höginkomsttagarna utan inkomstförsäkring. Låginkomsttagarna tjänar för lite på att börja jobba igen, allt enligt mitt personliga tycke.

Kanske du kunde svara på hur det kan anses rimligt med det jag tjatat om á 24.oookr förresten? Ingen verkar sugen på att utveckla, gör en insats.

benrangel skrev:
Min poäng är att din bild av arbetslösa som smårika gnetar som skiter i att söka arbete bara för att de tjänar så bra på a-kassa och gillar sin plasmaskärm, den stämmer nog in på en försvinnande lite del av de arbetslösa.

Då har vi olika bilder du och jag, är inte mångfald underbart? :)

benrangel skrev:
För övrigt ingår inte PC i normen, det var något som du påstod.

Nej det var det inte, jag skrev: Men snart är PC med i vad som kallas existensminimum vilket jag någonstans läst, men om det inte stämmer så har jag läst fel - och du har helt rätt i detta ickepåstående. :tummenupp

EDIT:
Jag reviderar min ödmjuka attityd, och frågar dig istället varför du inte hänger med i samhällsdebatten när du nu vill delta i den?

Därför ska den som behöver kunna få bidrag för att betala dator och internet. Det föreslår en arbetsgrupp på justitiedepartementet.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,449132,00.html

:hihi

Last edited:
valmers skrev:
Han är där för att driva företaget/organisationen Röda Korset framgångsrikt. För det jobbet, om han utför det väl, är han värd minst 75' i månaden, med tanke på företagets storlek.

Behöver han en lön som är marknadsmässig när han jobbar med välgörenhet så är han bevisligen olämplig för jobbet. Ska man börja betala marknadsmässiga löner till alla insamlare också, dom jobbar väl gratis nu?

Men det är ju skillnad på folk och folk förstås.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park