Vill ni ha 75.000:- i månaden?

HansJ skrev:
Jag håller med dig i sak, men... 75000 i månadslön, hur räknar du för att det ska kosta 150000 för företaget, och att han får ut 15000 efter skatt?

Nu är jag ingen expert alls på området, men jag vet att min arbetsgivare betalar ungefär dubbelt så mycket för mig som jag har i bruttolön. Det är arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, något mer? Totalt blir alltså en bruttolön á 75' ungefär en kostnad á 150'.

Om han då har 75' i brutto så är inkomstskatten ca ~35'. (~22 skattas i kommunalt+landsting och 53' även statligt)

Alltså har han 40' kvar, och sedan kommer alla andra skatter och moms.

Ungefär så. :gnissla

Så här ser det ut med en lägre lön:

Så hög är medianlöntagarens skatt
Hela lönen 320 603
– Löneskatter – 79 003
Bruttolön 241 600
Inkomstskatt - 77 165
Nettolön 164 435
Indirekta
skatter
– 46 502
Total skatt 202 670
Skattekvot 63,22 %
Kvar 117 933

(http://www.skattebetalarna.se/)

Last edited:
Markus skrev:
Det är skillnad på 60 och 90 procent. Då är det ändå tveksamt ifall det är meningsfullt att räkna in alla indirekta skatter. Tänk också på allt som dras av i deklarationen.

mb skrev:
Det är skillnad på 60 och 90 procent. Då är det ändå tveksamt ifall det är meningsfullt att räkna in alla indirekta skatter. Tänk också på allt som dras av i deklarationen.

Ja, men 60' är om du har en medianlön.

80% är den siffra jag hört, och jag utgick ifrån att den var på bruttot. Vilket kanske var fel.

Hur som helst, de som ger pengar till RK kan börja med att förbanna att de får betala skatt på de pengarna, samt att RK betalar mer i skatt för de pengarna än vad de betalar sin VD.

Markus skrev:
Hihi, känner du avsmaken? Vacklar du i tron?

:rofl
Nja. Att betala en tredjedel av lönen i skatt för en stor offentlig sektor som man får ut väldigt mycket av har jag ingenting emot.

Markus skrev:
Hur som helst, de som ger pengar till RK kan börja med att förbanna att de får betala skatt på de pengarna, samt att RK betalar mer i skatt för de pengarna än vad de betalar sin VD.
Du har en poäng, men skattepengarna som staten drar in ifrån välgörenhet är fortfarande mycket små siffror relaterat biståndet via sida.

mb skrev:
Nja. Att betala en tredjedel av lönen i skatt för en stor offentlig sektor som man får ut väldigt mycket av har jag ingenting emot.

Dom som arbetar får ut skit av att betala skatt. Förövrigt så har vi väl glömt momsen?

plus bensinskatt, skatt på sprit och såna grejer. Tror inte uppemot 80% i skatt vore helt galet faktiskt.

Markus skrev:
Nu är jag ingen expert alls på området, men jag vet att min arbetsgivare betalar ungefär dubbelt så mycket för mig som jag har i bruttolön. Det är arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, något mer? Totalt blir alltså en bruttolön á 75' ungefär en kostnad á 150'.

Om han då har 75' i brutto så är inkomstskatten ca ~35'. (~22 skattas i kommunalt+landsting och 53' även statligt)

Alltså har han 40' kvar, och sedan kommer alla andra skatter och moms.

Ungefär så. :gnissla

Så här ser det ut med en lägre lön:

Så hög är medianlöntagarens skatt
Hela lönen 320 603
– Löneskatter – 79 003
Bruttolön 241 600
Inkomstskatt - 77 165
Nettolön 164 435
Indirekta
skatter
– 46 502
Total skatt 202 670
Skattekvot 63,22 %
Kvar 117 933

(http://www.skattebetalarna.se/)
[Besserwissermode/On]
Jag är inte heller nöjd med skattesystemet, men fakta måste stämma...

75000 i bruttolön, arbetgivaravgift på 32,7 % (inkl. sociala avgifter) är 99525:-. Av detta betalas enl skattetabell 31 2004 är 47 %, dvs 35250. RK hövdingen får alltså behålla 39750 i månaden.

Din arbetsgivare har en merkostnad för att ha dig som anställd (del av arbetsplats, utbildning etc) och den brukar ingå i höftningen dubbla lönekostnaden.

Sen att det i sig är rätt höga belopp som går i skatt, och att man måste betala moms och så vidare är en annan diskussion. (Sen kan nog inte RKchefen jobba svart som många andra verkar göra; "Vill du ha en insamling gjord med eller utan kvitto?", men det är en helt annan diskussion...)

Rätt ska vara rätt!
[Besserwissermode/Off]

xtreme skrev:
:)

Jo... det har du ju rätt i - men det är liksom fel företag att jobba på man man ska kräma ut hög lön!
Röda korset får nog svårt att skaffa sig en bra vd om dom motiverar att dom bara ger halva lönen p.g.a. att det faktiskt är Röda korset.

HansJ skrev:
[Besserwissermode/On]
Jag är inte heller nöjd med skattesystemet, men fakta måste stämma...
...
Rätt ska vara rätt!
[Besserwissermode/Off]

Rätt ska vara rätt, och fakta skall vara korrekta.... .... har jag hört, Markus :tungan

honkiie skrev:
Dom som arbetar får ut skit av att betala skatt. Förövrigt så har vi väl glömt momsen?

plus bensinskatt, skatt på sprit och såna grejer. Tror inte uppemot 80% i skatt vore helt galet faktiskt.
Nja, inte bara skit väl? Men visst finns det både gott och blandat.

Och återigen, ta exemplet med 75000:- lönen. Han får ut nästan 40 papp i månaden. Han bpor säkert ståndsmässigt och betalar i hyra kanske 10000. Kvar att konsumera är ca 30 papp i månaden. Nu sparar han säkert en hel del också, men säg att han konsumerar allt nu. Högsta momssatsen vi har är 25 %, låt säga att all konsumtion är med den, dvs han betalar 20 % av 30000 i moms, dvs 6000 i moms. En del utlägg är säkert punktskatter på sprit, tobak och bensin (även en RK:are har säkert sina laster :D) men jag tror det äts upp av mina andra avrundningar. Men OK, kör för att 4000 till går i diverse punktskatte, så har han pyntat ytterligare 10000 till staten.

30000 är alltså det han nettokonsumerat för, och det har gått 70000 till staten, och då har jag räknat ganska högt. De siffrorna räcker, man behöver inte överdriva...

Röda korset har nånstans runt 400 anställda och omsätter ca 600 miljoner. 75' i månaden för att leda en sån organisation är definitivt inte mycket.

stavgren skrev:
Röda korset har nånstans runt 400 anställda och omsätter ca 600 miljoner. 75' i månaden för att leda en sån organisation är definitivt inte mycket.
Ahmen lixom varför ska han ha så himla mykke lixom, ja har jobat som stedare i 43 år på kåmunen o förschänar minst lika mykket.

Sån där attityd är det alltid när det diskuteras löner. Inte FAN går jag och snokar i vad grannen betalar för sin bil.

mb skrev:

En tredjedel betalar ingen, så det kan vi lägga ner direkt. Även om du bara betalar kommunal+landstingsskatt i hela ditt liv utan att konsumera en krona så blir det mer, för då får du betala förmögenhetsskatt.

Offentlig sektor är en annan femma, orkar inte gå in på det mer än att tala om att jag får ingenting - give or take - av den och jag anser den otroligt ineffektiv.

HansJ skrev:
[Besserwissermode/On]

Rätt ska vara rätt!
[Besserwissermode/Off]

Håller med. :tummenupp

Nåja, det är ändå för mycket och jag hade ju rätt i mina 40' som blir kvar. :)
Men... du måste väl räkna med alla skatter som kommer efter att du får ut dina nettopengar? :confused: Det är ju inte så han får sina 40' och där slutar statens inkomster. De skatterna är iofs svåra att räkna ut då de beror på vad du konsumerar. Men jag betalr ungefär, på mina nettopengar:

1000 i bränsleskatt
xxx i tobaksskatt
xxx i spritskatt
xxx i skatter som min bostadsrättsförening betalar
1000-2000 i moms
osv osv

Så beroende på konsumtionsvanor så är det nog inte omöjligt att komma upp i 90%. Är det ingen som vet vad Astrid råkat ut för när hon skrev sin pomperipossa artikel? Hon påstod väl att hon betalat 103%?

mb skrev:
Du har en poäng, men skattepengarna som staten drar in ifrån välgörenhet är fortfarande mycket små siffror relaterat biståndet via sida.

Jo, det har du rätt i - men visst är det knasigt att ALLT beskattas? Borde inte mat t.ex. vara momsbefriad? Att man sänker skatten på böcker men inte på vetemjöl ter sig konstigt i mina ögon. Eller att fackföreningsavgiften är avdragsgill...

Markus skrev:
xxx i tobaksskatt
xxx i spritskatt
Att du ens kan med att ta upp de punkterna när statens utgifter för hälsoskadorna är långt mycket högre än skatteintäkterna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park