Vilket bakdrev?

gå upp två/tre kuggar bak.

eller en ner fram. (mer slitage på kedjan, men enklare och billigare.)
 
Last edited:
prova orginaldrev och korta kedjan istället en länk så framhjulet kommer längst fram i justerspåren.

på min hoj gjorde det enorm skillnad med bakhjulet längst fram vs längst bak (ca 4cm skillnad mellan ändlägena)
 
PD skrev:
prova orginaldrev och korta kedjan istället en länk så framhjulet kommer längst fram i justerspåren.

på min hoj gjorde det enorm skillnad med bakhjulet längst fram vs längst bak (ca 4cm skillnad mellan ändlägena)


Det var en riktigt bra idé! :tummenupp
zx7r är ju sällan den mest omtalade "bakhjulsåkarhojen".
så ska nog ta bort en länk från kedjan.. plus en kugge mindre fram.
 
Jag bytte från 17 till 15 fram och från 42 till 45 bak.
Men är man talanglös så spelar det ingen större roll :rolleyes:
 
sandstream skrev:
Jag bytte från 17 till 15 fram och från 42 till 45 bak.
Men är man talanglös så spelar det ingen större roll :rolleyes:

På en GSXR 1000?? Du måste skämta.

På en 750 hade jag gått ner ett fram eller upp 3 bak.
 
bakdrev

Jag har ett 76 kuggs bakdrev funkar hur bra som helst den är i princip alltid på bakhjulet då :tummenupp
 
minskade två kugg fram (från rgv 250) ökade en bak. går på bakhjulet på trean :banana :yoparty
 
Jag gick ner en kugg fram på min 929 och den vart sämre att åka bakhjul med, fast roligare att köra.
 
ulf_lundin skrev:
Wow, det var mycket ! Ca 20 %, Hade det inte varit enklare att prova med lägre växel ?
/u
1:an var den lägsta. Finns det en ½ också? :D
Rigge skrev:
På en GSXR 1000?? Du måste skämta.
På en 750 hade jag gått ner ett fram eller upp 3 bak.
Det var på R750. Jag gick alltså ner 1 mer fram än vad du gjorde. Mest för att testa.
 
sandstream skrev:
1:an var den lägsta. Finns det en ½ också? :D
Det var på R750. Jag gick alltså ner 1 mer fram än vad du gjorde. Mest för att testa.

från 17 till 15 och från 42 till 45 är mer. Fast 17 är väl inte original?
 
500 skrev:
minskade två kugg fram (från rgv 250) ökade en bak. går på bakhjulet på trean :banana :yoparty

att dra ner två kuggar fram är jag inte så intresserad av.. kedjan får nog lite väl mycket stryk då.
har du någe trimm på den bågen?
 
sandstream skrev:
1:an var den lägsta. Finns det en ½ också? :D
Ok, insåg inte att du ville ha trialväxling på den. Gissningvis tappar du (utväxlingsmässigt) dom två översta växlarna m 20 % nerdrevning.

Dom flesta vill kunna slanga på högsta möjliga växel(nummer). Det är tydligen
viktigare än vilken fart man kan ta upp den på bakhjulet i.
Möjligen är det samma personer som vill ha en felkalibrerad bromsbänk för att få så höga effektsiffror som möjligt.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Ok, insåg inte att du ville ha trialväxling på den. Gissningvis tappar du (utväxlingsmässigt) dom två översta växlarna m 20 % nerdrevning.

Dom flesta vill kunna slanga på högsta möjliga växel(nummer). Det är tydligen
viktigare än vilken fart man kan ta upp den på bakhjulet i.
Möjligen är det samma personer som vill ha en felkalibrerad bromsbänk för att få så höga effektsiffror som möjligt.
/u

:tummenupp Har aldrig heller förstått mig på det där men som du skrev så är det väl när endel sitter på pubben och berättar "min hoj går på bakhjulet på aaaalla växlar" :lol
 
ulf_lundin skrev:
Ok, insåg inte att du ville ha trialväxling på den. Gissningvis tappar du (utväxlingsmässigt) dom två översta växlarna m 20 % nerdrevning.

Dom flesta vill kunna slanga på högsta möjliga växel(nummer). Det är tydligen
viktigare än vilken fart man kan ta upp den på bakhjulet i.
Möjligen är det samma personer som vill ha en felkalibrerad bromsbänk för att få så höga effektsiffror som möjligt.
/u

Jag skulle gärna dreva ner min och motiveringen till det är; Som det är nu får jag bara upp den på 1:an och ska jag ha i 2:an så riskerar jag att få i friläge, vilket inte är sådär jätte nyttigt. Får jag däremot upp den på 2an så är det ju bara att peta ostört. Farten ökar! Säkert om man var överjävlig på Ouilies så skulle det inte vara några probs mellan 1:an och 2:an, men tills dess!
 
Valentinic skrev:
Jag skulle gärna dreva ner min och motiveringen till det är; Som det är nu får jag bara upp den på 1:an och ska jag ha i 2:an så riskerar jag att få i friläge, vilket inte är sådär jätte nyttigt. Får jag däremot upp den på 2an så är det ju bara att peta ostört. Farten ökar! Säkert om man var överjävlig på Ouilies så skulle det inte vara några probs mellan 1:an och 2:an, men tills dess!

precis samma tanke som min :tummenupp
men fortfarande får en kugge ner där fram räcka.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top