Linjera framdrev mot bakdrev

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hur mycket offset mellan fram-och bakdrev är acceptabelt?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
+/- 1.0 mm skulle jag säga är okej.
Prova att skjuta kedjan i sidled på respektive drev så ser man att rörelsen är ganska generös.
Bryt fram och tillbaka i sidled på bakdrevet så sitter inte det fast heller. (Beroende på hoj.)
Även kedjan är lite flexibel i sidobryt, även om absolut rakt är att föredra.
Så Noll är en utopi.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur mycket flexar kedjan på drevet?
Där har du marginalen på linjefelet.
Kedjan ska gå rakt! :fakta
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
+/- 1.0 mm skulle jag säga är okej.
Prova att skjuta kedjan i sidled på respektive drev så ser man att rörelsen är ganska generös.
Bryt fram och tillbaka i sidled på bakdrevet så sitter inte det fast heller. (Beroende på hoj.)
Även kedjan är lite flexibel i sidobryt, även om absolut rakt är att föredra.
Så Noll är en utopi.
utopi kan du själv vara
kedje hjul ska line upp 100 %
att börja säga.. tja det inte så noga är fullständigt förryckt
det som att borra en cylinder med ett trä borr
påmind mej om att du alldrig ska få skruva på min mc
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
utopi kan du själv vara
kedje hjul ska line upp 100 %
att börja säga.. tja det inte så noga är fullständigt förryckt
det som att borra en cylinder med ett trä borr
påmind mej om att du alldrig ska få skruva på min mc
Jag får hålla med att det är en utopi. Eftersträvansvärt ja, men med det sagt vill jag tro att linjeringen kommer förändras under körning, att kedjan faller när du lutar cykel. Därtil flex i sving och glapp i lagring.
Marginalerna blir mindre med en dålig linjering men att säga att 0 är det enda som rullar är inte sant.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
utopi kan du själv vara
kedje hjul ska line upp 100 %
att börja säga.. tja det inte så noga är fullständigt förryckt
det som att borra en cylinder med ett trä borr
påmind mej om att du alldrig ska få skruva på min mc

De som pratar om 0 i toleranser och 100% exakt kan man inte ta seriöst.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns offsetdrev, förskjutet centrum, men det är bara utåt sett från motorn (brukar vara trångt inåt).
Annars om det får plats med en distans på utgående axel så är ju det en lösning.
Svarva av drevhubben men då kan ju kedjan skava i däcket.
Flytta motorn i sidled.

Ta lite bilder och lägg in i tråden så kan du säkert få mer konkreta tips :hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
3.25 mm (nominellt).
Är det motordrevet som ligger 3,25 mm in mot centrum av hojen kanske du kan lägga en bricka på insidan och flytta ut drevet. Enligt den här lilla bilden är som redan sagts +-1mm OK.
Är det bakhjulsdrevet som sitter för långt in kanske lägg brickor under alla skruvarna som håller drevet så drevet kommer längre ut.
Vad är det för motor , antal cylindrar, effekt, vridmoment ?
1716478779974.png
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
3.25 mm (nominellt).

Det skulle jag försöka åtgärda. Jag tror iofs det krävs mer för att kedjan ska lägga av men ryggmärgsmässigt känns det lite för mycket för att jag skulle känna mig nöjd.

Jag vet egentligen inte mer än någon annan men 1mm skulle jag inte bry mig om, 2mm skulle jag nog försöka titta hur det ser ut med hur kedjan går på samt hur det sen slits men 3mm skulle jag vilja justera.

Åt vilket håll behöver dreven justeras och hur ser monteringen ut just nu?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top