Linjera framdrev mot bakdrev

....
Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...
Tydligen hade nån på Triumph missat det här för som jag minns det var det på Triumphen Sprint RS jag kunde skruva av muttern med fingrarna när det var dags för drivpaketbyte.
Likaså verkar inte heller Suzuki fattat det för det var inga problem lossa muttern för mig med gamla kedjan på plats och en planka genom bakhjulet stöd mot svingen vare sig på SV650S eller GSX1300R.
Däremot verkar Kawasaki förstått det här, att dra främre drevmuttern så den är hopplös svår få loss. Eller är det att Kawa använder gänglåsning ? (Enligt en bekant som fick låna mina kedjeverktyg men fick åka till däckverkstad för få loss muttern. Efter misslyckats med mutterpicka tog den välbyggde däckaren fram en 2 meter lång hävarm och muttern gav sig inte innan han lyfte ZX10R med ägaren i sadeln från marken.)
 
Last edited:
Om man vill ha ett drev som sitter lite löst och sladdrigt på utgående axel så hade man knappast valt en mutter för dryga hundringen som säkring. Då hade man valt en låspinne för några ören...

Jag tror inte att du kan bedöma konstruktionen utifrån det lossdragningsmoment som krävs. Att avsiktligt montera ett drev "löst och sladdrigt" på en så pass kort splineskoppling är ett konstruktionsfel enligt vilken maskiningenjör som helst. Det må fungera med längre splineskopplingar typ kardanknutar och kardanstänger som har en längd som är flera gånger diametern, men knappast på ett motorcykeldrev där splineskopplingen ju är kortare än axelns diameter. Det är därför riskfritt att antaga att muttern är där för att hålla fast drevets sidor med en hög kraft.
 
Själv tycker jag det är en viss skillnad om det är en 400 hk turbomatad dragster, en encylindrig 800 cc motor eller en 8 hk veteran hoj. I det senaste fallet hade jag inte brytt mig alls om 3,25 mm fel..
Jag tänker precis tvärtom, om motorn bara har 8 hk, vill man inte kasta bort 0.5 hk på olinjerade drev.
 
Jag tänker precis tvärtom, om motorn bara har 8 hk, vill man inte kasta bort 0.5 hk på olinjerade drev.
Jag tänkte mest att det är inte så stor chans kedjan kommer gå av på 8 hk maskinen innan du har tröttnat på den ! :)
 
Har gjort ett hjulbyte och det var ju en hel del mätande för att få fram var allt skulle sitta. Jag mätt väldigt mycket med original hjulet på så jag hade bra med måty för att sen kunde mäta in det nya hjulet.

Då det gäller framdrevets fastsättning så är det väl lite olika, på Hondan sitter det en låsbricka som vrids in i ett spår i axeln och skruvas fast i drevet och här blir drevet lite "glappt" och all kraft kommer att gå via splinesen på axeln till drevet, Trajan och KLR:en har en mutter som ska dras hårt så här sitter drevet stumt. Med bara tvåårigt gymnasium som största merit så tror jag ändå att det finns en tanke bakom kostruktionerna. I Hondan fall med den brutala effekten på hela 27 hp så är nog konstruktion nog stadig för att överföra kraften medans muttern på de kraftigare hojarna nog också har en funktion att fylla genom att ordenligt låsa drevet på axeln.

Har du mätt upp var du hade bakdrevet placerat i sida med original hjulet så får man väl räkna ut hur mycket som ska shimsade och sen kolla om det går och i sånt fall var det är vettigast att shimsa och hur mycket som ska shimsas. Andra alternativet om man inte kan shimsa är väl att svarva ut ett centrum från ett drev och sen anpassa en kuggkrans från ett annat drev att svesta fast den på centrumet med rätt offset, hade ett sånt drev på min Puch Montana då man inte kunde köpa mindre bakdrev än 36 och jag hade problem med att den varvade så jag behövde 32 nytt bak. Allan Millyard har ju gjort offsetdrev i en eller flera av sina videor.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top