Vilken V-twin har mest pulver

Jag tycker det låter riktigt.. Hojen borde väl lämna runt 95hk på hjulet orginal..

tycker när man läst om vtr o tl1000s så är dom väldigt likn.
har haft tl o kollat på vtr dom flesta bruka hamna runt 115-121 hk på hjulet..
men som sagt.. kan va annat som spökar som bänk mm.

(min tls 121rhp 118nm har jag för mig)

min tls lämnade 95 eller 98hk på bakhjulet i bänken om jag inte mins fel:va
då hade jag slipon, moddad luftburk med sport filter, 3modd och pc3 då är klart

Såg att VTR ger 106-110hk "på pappret" beroende på årsmodell, vilket borde ge drygt 95 på hjulet..

God Jul förresten..

..

Last edited:
121 hp kan jag gå med på, men 118 nm låter lite saftigt för en litermaskin?? :va

japp tänkte fel där..
strax över 100 nm när jag tänker efter..

bänkad med k&n pc samt URM helsystem :)

min tls lämnade 95 eller 98hk på bakhjulet i bänken om jag inte mins fel:va
då hade jag slipon, moddad luftburk med sport filter, 3modd och pc3 då är klart

låter extremt lite..
går man in på tl-zone el vad de heter o kollar alla tls o tlr där så står effekt uppgifter mm och med dom moddarna så ligger dom närmre 120. en jag känner hade en tlr med exakt samma moddar o i samma bänk fick uppemot 130 på hjulet. då ska ju R va på 10hk mer.
kanske glädjebänk men tror inte det :va

Last edited:
låter extremt lite..
går man in på tl-zone el vad de heter o kollar alla tls o tlr där så står effekt uppgifter mm och med dom moddarna så ligger dom närmre 120. en jag känner hade en tlr med exakt samma moddar o i samma bänk fick uppemot 130 på hjulet. då ska ju R va på 10hk mer.
kanske glädjebänk men tror inte det :va

det var i alla fall där omkring. plus, minus några hk kanske.

en polare med en tlr var med och bänkade samtidigt med samma moddar. tror inte han fick riktigt 130 på hjulet men det var nog inte långt där ifrån.

sen om man talar effekt kurvor istället så var det ganska kul att jämnföra dom med varandra. min tls började högt redan vid 3000 och ökade konstant lite upp till knappa 8000 innan den gick ner igen. tlr n låg lägre i början men hade en helt annan topp

Tror han menade sporthojar ;)

Om det är någon harley som förtjänar att kallas sporthoj så är det Jörgens "fetingtjejster"...:D :tummenupp :tummenupp :yoparty

Rookies med för mkt ego på R6or...beware :tummenupp

Last edited:
Allt står ju dock i samma inlägg, på samma rad.
Så jag tolkar detr som att han frågar efter en twin i det prisintervallet. :näsblod

O eftersom han verkar tänka ekonomiskt, så e nog ingen gammal sur-Ducce med obskyra servicekostnader o tänka på.. :rolleyes: :D

Lägger min röst på SP-1an :tungan

Fast mest hoj för pengarna i de intervallet bör väl en Mille R 02-03 ge kanske ge?? Förutom ett bra chassie o motor så e de ju Öhlinare runt om, magnesiumfälgar o diverse kolfiber..

Ja nu är det klart vad han frågar efter =)

Men servicekostnaderna är dyra på Ducati om man gör allt på verkstaden, så är det. Men har man inte tummen mitt i handen klarar man det själv till mycket låg kostnad. Ducatiklubben är ofta mycket hjälpsam med specifika frågor m.m. om man får problem.

Men har man ej möjlighet att göra service själv samt kör mycket så behöver absolut ta det i beaktning. Mycket trevliga hojar är de i alla fall.
Men även Millen är fin så klart, de ligger mycket bra i pris.

I den prisklassen lägger jag min röst på (såklart :) ) Honda SP1/SP2 alt. Aprilia RSV Mille. Provkörde det mesta från 750-1000 cc när jag shoppade twin för ett antal år sedan -dessa två stod ut från resten.

TLS/TLR har rätt mullig motor med fin sång men resten är rätt medelmåttigt, på bana är den riktigt trög. SV1000 är i så fall mer bang for the buck, en klart underskattad hoj. Det jag tycker den saknar är attityd i linjespelet, vilket både Millen och Spettan har så det räcker o blir över.

Vilken man gillar är en smaksak, de är rätt lika som körupplevelse. Millen är lättare, något kvickare i reaktionerna och mer allround. Dock går Rotaxtwinnen råare, det vibrerar och slamrar lite mer även om kvaliteten visat sig vara riktigt bra.

Hondan känns i mitt tycke mer förfinad, en grymt välbyggd hoj som det går att modda till förbannelse. Att den inte är lika vanlig som Millen (en Sp1 kostade 142000 kr ny 2000) gör också att den känns lite mer exklusiv. Körställningen är extrem (testa noga, vissa hatar den), den är sävlig i reaktionerna i jämförelse med en Fireblade men ljudet, känslan...det får iaf inte jag av en radfyra -en litertwin ÄR speciell. :yoparty :)

Och pulver...tja jag har 129 hk på bakslangen och har ingen annan modd än ett Akra helsystem...det räcker för mig.:tummenupp

Ducati 1098 är den starkaste v-twinnen som tillverkats.

Ducati-mode: ON
App app app, nu svär du i kyrkan... L-twin, inte V-twin... :mattias
Ducati-mode: OFF

;)

Jag är också inne på en V-Twin mest för försäkringens skull då de har lägre KW än en Rad 4:a...
Enligt min erfarenhet (kollar försäkringspremier på samtliga f-bolag varje år) så spelar 100kW eller 130KW ingen större roll för försäkringskostnaden hos flera bolag. Premien blir densamma... Kolla innan köp om du enbart byter hoj av den anledningen.

Vad är det för skillnad på en 90 graders V-twin och en 90 graders L-twin då?

Men Suzuki själva kallar sin 90 graders twin för V-twin.
Det är riktigt, så gör även Honda m.fl.
Ducati däremot skriver alltid "L-twin" på sina (90grad) V-twin-maskiner. (Det är egentligen inte någon skillnad, jag ironiserade bara lite över detta "fenomen").

Det är riktigt, så gör även Honda m.fl.
Ducati däremot skriver alltid "L-twin" på sina (90grad) V-twin-maskiner. (Det är egentligen inte någon skillnad, jag ironiserade bara lite över detta "fenomen").

Jo jag vet att de gör det. Jag ville bara veta vad Lam-Kaka menade.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti