Nu har jag inte läst hela tråden, men Swedol säljer sbk-olja på dunk.
Biltemas olja är inte bra, då skär den DiREkt.
#oljetråd
Inte för att jag behöver bry mig om vilka oljor och kostnader folk blir saliga på, men det låter mer som något religiöst än saklighet.
Alla oljor som får sin klassificering märkt på flaskan genomgår ett test av ett internationellt godkänt institut.
Således är oljorna kvalitetstestade enligt kraven för de märkningar de är stämplade med.
En viss livslängd på oljan innan den bryts ner för mycket kan säkert infinna sig ju mer man sliter på oljan (oljemolekylerna ”mals ner” och oljefilmen brister lättare vid högre temp/tryck/mekanisk belastning), men normalt serviceintervall och normal användning skall oljorna klara ändå.
Där kan additiven i oljan göra skillnad (ju dyrare olja desto större chans att oljan håller längre).
En viss fördel kan man få av en bättre olja för att tåla högre temperaturer (”kokning”) även när oljan åldras.
Men skillnaderna torde vara på marginalen.
En generation gammal olja är knappast så dålig att det ger ett maskinhaveri nästan per automatik.
Nä vid normal användning så lär det inte märkas någon skillnad om man är noga med bytesintervallen, med undantag för om man pressar oljan till gränserna.
Biltemas bästa olja brukar vara en generation gammal.
Och oljor brukar få ett snäpp högre klassificering ca vart 3:e år.
Och de flesta nya fordon är godkända för oljor 2-3 generationer tillbaka (något annat vore helt orimligt av praktiska skäl, förutom i ett yttersta specialfordon).
Så nya fordon borde kunna använda oljor som är 6-9 år gamla i utförande.
Kan finnas undantag så klart där det faller mer in under 3-6 år gammal oljor.
Poängen är att Biltemas bästa olja bör passa de flesta nya fordon.
OM det har varit ett exempel på någon motor som har rasat så skall man nog finna förklaringen i något annat.
Överhettad motor?
Vatten i oljan?
Blockerad vevhusventilation?
Bytte man bara olja utan att byta oljefilter?
Bytte man till ett kvalitetsfilter?
Hällde man på rätt viskositet?
Gäller det fyrtakts eller tvåtaktsmotor?
Fanns det metallspån kvar i motorn, eller andra avlagringar?
Har avlagringar lossnat pga ny olja som löst upp dem från kanterna inne i motorn och därmed korkat till oljeflödet i någon oljekanal?
Har motorn lidit av något problematiskt slitage redan innan oljebytet?
Har det varit någon mekanisk defekt i motorn?
Har man övervarvat motorn som sjutton?
För hojar, har man kört mycket på bakhjulet eller liknande?
Hur länge har man kört med oljan i fordonet?
Vilken oljekvalitet hällde man i? Biltemas helsyntet, delsyntet, eller vanlig mineral?
Och med bättre, eller högre, klassificering så kommer rimligtvis marginellt bättre tålighet mot hög temperatur, marginellt bättre oljefilm etc.
Nyckelordet är marginellt, för en ny generation olja är inte natt/dag skillnad.
Men en dyrare olja med samma märkning av klassificeringen kan vara bättre om man tänker utnyttja den till gränsen (många kallstarter, överskrida bytesintervallet, ofta överhetta den något etc).
Allt annat är på absoluta marginalerna för en vanlig brukare, eller om man behåller fordonet i många år, speciellt som ett samlarobjekt.
Men å andra sidan behöver inte samlarobjekt någon fin olja då de ändå används försiktigt och sparsamt, om ens alls.