Vilken olja?

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Sorry, men nu kommer en fråga i det omdebatterade ämnet olja. Jag ska byta olja tänkte jag och då är frågan? Hel eller delsyntet? Jag funderar på Motul 5100 delsyntet eller ska jag ta den helsyntetiska 7100 istället? Jag vet inte vad dom använde vid servicen då jag köpte hojen. Spelar det någon roll vilken av dessa jag häller i?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Rent generellt så kan du blanda olika oljor, för med ev vissa undantag så skall alla motoroljor klara blandas (normalt ett krav i klassificeringen).
Dock så skall man inte blanda bil-olja med mc-olja då additiven i vissa bil-oljor inte är bra för kopplingslamellerna i en mc med våtkoppling.
Hojar med torrkoppling kan dock använda bil-olja.

Använd rekommenderad viskositet på oljan, det är det främsta att checka av.
T.ex. 10W/40.
Samt om hojen är ganska ny så kolla att oljan uppfyller de kvalitetsgraderingar som anges för hojen.
Om hojen är 5 år eller äldre så finns det väl knappast några oljor ute på marknaden som inte uppfyller minst de krav som fanns för 5-6 år sedan.
Men bara lugn, motorn går inte sönder bara för att man råkat hälla i en olja med ett kvalitetssnäpp lägre än rekommenderat.

Skall man tävla med hojen så får man ta hänsyn till den högre belastningen och högre tempen på hojens motor.
Men det finns ju då s.k. racingoljor att ta till om man så vill, eller möjligen att man går upp ett snäpp i viskositet, typ från 10W/40 till 10W/60.
10W/60 klarar något högre temperatur i motorn utan att viskositeten börjar ge upp.

Skillnaden på syntet och mineral olja är att synteten är en mineral som renats från oönskade biprodukter, eller förädlats om man så vill.
En delsyntet är en blandning av mineral och syntet.
Men det finns inget krav på hur många procent syntet som skall finnas i blandningen…
Men mineraloljor kan vara av olika grundkvalitet, speciellt beroende på var de kommer ifrån.
Olja från Pennsylvania i USA har t.ex. naturligt fler längre molekylsträngar av olja än från Mellanöstern, vilket är bra för att bibehålla oljefilmen vid hög belastning och högt varvtal.
För vardagligt bruk så räcker det oftast med mineralolja om man skall vara helt ärlig, speciellt om man byter olja oftare än vad manualen anger.
Vill man kosta på sig och ge pyttelite extra kärlek så köper man helsyntet.
Det köper trygghet, och en gnutta mindre slitage om man skall behålla hojen i många år.
Men det svider mer i plånboken.

Slutligen, hojar brukar få ny olja väldigt ofta jämfört med bilar, ofta långt tidigare än vad som anges i servicemanualen.
De flesta brukar ju ge hojen lite mer kärlek än bilen… ;)
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nu har jag inte läst hela tråden, men Swedol säljer sbk-olja på dunk.
Biltemas olja är inte bra, då skär den DiREkt.
#oljetråd
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nu har jag inte läst hela tråden, men Swedol säljer sbk-olja på dunk.
Biltemas olja är inte bra, då skär den DiREkt.
#oljetråd
Inte för att jag behöver bry mig om vilka oljor och kostnader folk blir saliga på, men det låter mer som något religiöst än saklighet.
Alla oljor som får sin klassificering märkt på flaskan genomgår ett test av ett internationellt godkänt institut.
Således är oljorna kvalitetstestade enligt kraven för de märkningar de är stämplade med.
En viss livslängd på oljan innan den bryts ner för mycket kan säkert infinna sig ju mer man sliter på oljan (oljemolekylerna ”mals ner” och oljefilmen brister lättare vid högre temp/tryck/mekanisk belastning), men normalt serviceintervall och normal användning skall oljorna klara ändå.
Där kan additiven i oljan göra skillnad (ju dyrare olja desto större chans att oljan håller längre).
En viss fördel kan man få av en bättre olja för att tåla högre temperaturer (”kokning”) även när oljan åldras.


Men skillnaderna torde vara på marginalen.
En generation gammal olja är knappast så dålig att det ger ett maskinhaveri nästan per automatik.
Nä vid normal användning så lär det inte märkas någon skillnad om man är noga med bytesintervallen, med undantag för om man pressar oljan till gränserna.
Biltemas bästa olja brukar vara en generation gammal.
Och oljor brukar få ett snäpp högre klassificering ca vart 3:e år.
Och de flesta nya fordon är godkända för oljor 2-3 generationer tillbaka (något annat vore helt orimligt av praktiska skäl, förutom i ett yttersta specialfordon).
Så nya fordon borde kunna använda oljor som är 6-9 år gamla i utförande.
Kan finnas undantag så klart där det faller mer in under 3-6 år gammal oljor.
Poängen är att Biltemas bästa olja bör passa de flesta nya fordon.

OM det har varit ett exempel på någon motor som har rasat så skall man nog finna förklaringen i något annat.
Överhettad motor?
Vatten i oljan?
Blockerad vevhusventilation?
Bytte man bara olja utan att byta oljefilter?
Bytte man till ett kvalitetsfilter?
Hällde man på rätt viskositet?
Gäller det fyrtakts eller tvåtaktsmotor?
Fanns det metallspån kvar i motorn, eller andra avlagringar?
Har avlagringar lossnat pga ny olja som löst upp dem från kanterna inne i motorn och därmed korkat till oljeflödet i någon oljekanal?
Har motorn lidit av något problematiskt slitage redan innan oljebytet?
Har det varit någon mekanisk defekt i motorn?
Har man övervarvat motorn som sjutton?
För hojar, har man kört mycket på bakhjulet eller liknande?
Hur länge har man kört med oljan i fordonet?
Vilken oljekvalitet hällde man i? Biltemas helsyntet, delsyntet, eller vanlig mineral?

Och med bättre, eller högre, klassificering så kommer rimligtvis marginellt bättre tålighet mot hög temperatur, marginellt bättre oljefilm etc.
Nyckelordet är marginellt, för en ny generation olja är inte natt/dag skillnad.
Men en dyrare olja med samma märkning av klassificeringen kan vara bättre om man tänker utnyttja den till gränsen (många kallstarter, överskrida bytesintervallet, ofta överhetta den något etc).
Allt annat är på absoluta marginalerna för en vanlig brukare, eller om man behåller fordonet i många år, speciellt som ett samlarobjekt.
Men å andra sidan behöver inte samlarobjekt någon fin olja då de ändå används försiktigt och sparsamt, om ens alls.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Snälla, sluta skriva om oljor. Ut & kör och posta en hojbild i "Dagens Bild" istället men även där har man börjar diskutera... däck och norgeresor, fattas bara om oljor.
Helt korrekt noterat min bäste herre ?
Vad skriver herrn här på forumet själv då? ?

Jag själv fick dagens stora utflykt med en polare inställd pga av regn…grrr. ??
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Inte för att jag behöver bry mig om vilka oljor och kostnader folk blir saliga på, men det låter mer som något religiöst än saklighet.
Alla oljor som får sin klassificering märkt på flaskan genomgår ett test av ett internationellt godkänt institut.
Således är oljorna kvalitetstestade enligt kraven för de märkningar de är stämplade med.
En viss livslängd på oljan innan den bryts ner för mycket kan säkert infinna sig ju mer man sliter på oljan (oljemolekylerna ”mals ner” och oljefilmen brister lättare vid högre temp/tryck/mekanisk belastning), men normalt serviceintervall och normal användning skall oljorna klara ändå.
Där kan additiven i oljan göra skillnad (ju dyrare olja desto större chans att oljan håller längre).
En viss fördel kan man få av en bättre olja för att tåla högre temperaturer (”kokning”) även när oljan åldras.


Men skillnaderna torde vara på marginalen.
En generation gammal olja är knappast så dålig att det ger ett maskinhaveri nästan per automatik.
Nä vid normal användning så lär det inte märkas någon skillnad om man är noga med bytesintervallen, med undantag för om man pressar oljan till gränserna.
Biltemas bästa olja brukar vara en generation gammal.
Och oljor brukar få ett snäpp högre klassificering ca vart 3:e år.
Och de flesta nya fordon är godkända för oljor 2-3 generationer tillbaka (något annat vore helt orimligt av praktiska skäl, förutom i ett yttersta specialfordon).
Så nya fordon borde kunna använda oljor som är 6-9 år gamla i utförande.
Kan finnas undantag så klart där det faller mer in under 3-6 år gammal oljor.
Poängen är att Biltemas bästa olja bör passa de flesta nya fordon.

OM det har varit ett exempel på någon motor som har rasat så skall man nog finna förklaringen i något annat.
Överhettad motor?
Vatten i oljan?
Blockerad vevhusventilation?
Bytte man bara olja utan att byta oljefilter?
Bytte man till ett kvalitetsfilter?
Hällde man på rätt viskositet?
Gäller det fyrtakts eller tvåtaktsmotor?
Fanns det metallspån kvar i motorn, eller andra avlagringar?
Har avlagringar lossnat pga ny olja som löst upp dem från kanterna inne i motorn och därmed korkat till oljeflödet i någon oljekanal?
Har motorn lidit av något problematiskt slitage redan innan oljebytet?
Har det varit någon mekanisk defekt i motorn?
Har man övervarvat motorn som sjutton?
För hojar, har man kört mycket på bakhjulet eller liknande?
Hur länge har man kört med oljan i fordonet?
Vilken oljekvalitet hällde man i? Biltemas helsyntet, delsyntet, eller vanlig mineral?

Och med bättre, eller högre, klassificering så kommer rimligtvis marginellt bättre tålighet mot hög temperatur, marginellt bättre oljefilm etc.
Nyckelordet är marginellt, för en ny generation olja är inte natt/dag skillnad.
Men en dyrare olja med samma märkning av klassificeringen kan vara bättre om man tänker utnyttja den till gränsen (många kallstarter, överskrida bytesintervallet, ofta överhetta den något etc).
Allt annat är på absoluta marginalerna för en vanlig brukare, eller om man behåller fordonet i många år, speciellt som ett samlarobjekt.
Men å andra sidan behöver inte samlarobjekt någon fin olja då de ändå används försiktigt och sparsamt, om ens alls.
Appsilut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vill ha norsk nordsjöolja, vad skall jag köpa då?
SBK Racing 10W-50 handlar jag på SWEDOL i 20 liter dunk.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Snälla, sluta skriva om oljor. Ut & kör och posta en hojbild i "Dagens Bild" istället men även där har man börjar diskutera... däck och norgeresor, fattas bara om oljor.
Metzler, Geiranger, Dunlop, Oslo, Lusekofta, Motul :banana :fyllisar:kiss!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag kör så lite så motorerna hinner inte skära utan oljan så jag har tömt ur och häller kanske i till touringen till mcD.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top