Olja till Yamaha FZ6-S 2008?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det bara jag som tycker det låter som överkurs för en fz6 för gatubruk? :va

Nej det enklaste är ju att följa Yamahas rekommendation.
Citat: Men tänkte kolla med er vilken olja jag ska ha i min maskin? Fått fram att det ska va API SG och JASO MA slut citat.
Har du nått tips om var han inhandlar API SG och JASO MA ?

Själv tycker jag det här är ganska lugnt. Såg på en mack i somras några killar med en "större amerikanare" från ca 50- eller 60-talet. I bakluckan hade dom rejäla dunkar. Jag frågade om det var olja (för klara kamnockar, kamsläpor) med det var det inte.
Det var blytillsats för att blanda i bensinen för att klara vad jag tror var ventiler och ventilsäten.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var blytillsats för att blanda i bensinen för att klara vad jag tror var ventiler och ventilsäten.

Mera korrekt - för att de motorer med gjutjärnstoppar med sätesytan fräst direkt i gjutjärnet inte skall slitas i förtid. Det var den enda anledningen till blyad bensin, dvs TEL. Snålhet från dåtidens tillverkare att inte montera stålsäten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det skulle vara intressant att veta i vilket skick oljan egentligen är vid byte i en modern motor?
Vi analyserar oljan i elbranschen i dom stora transformatorerna, för att se hur den mår.
Konceptet kommer egentligen från större entreprenadmaskiner, typ gruvindustri och motsvarande.
Har en avlägsen kompis som jobbar med det, och där är varje maskin en individ, som inte har något bytesintervall för oljan, utan den analyseras, och byts när det behövs.
Han verkar rätt passionerad, så på sin egen bil har han flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör med oljeanalys på den.
Det är klart, har man resurserna så....
Men det intressanta är att när jag pratade med honom så hade han kört 8000mil och inte bytt olja ännu, men däremot filter några gånger.
Det var en ny volvo XC70, och Volvo ville inte vara med på experimentet, så han sa att garantin är nog borta.
Men helt klart ett intressant koncept, och han har ganska bra körningar, pendlar längre sträckor, så i annat fall kan det bli åt andra hållet, tätare oljebyten.
Förlåt för OT, men jag fick en tidslucka i mitt hemmakontor :)

Det har en bekant testat på en ny Volvo 745 Turbo. 34000 mil utan oljebyte eller kamremsbyte.. Testet upphörde då en av sönerna till min bekant testade gränsen till vad en Volvo Turbo motor klarar av utan oljetrycket.

Men en bensin Turbo motor från Volvo klarade som sagt 34000 mil utan någon som helst servis mer än att fylla på den oljeskvätten som stog närmast när lampan tände sig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Någon amerikansk hotrod-tidning som jag läste på sent 70-tal eller möjligen väldigt tidigt -80 testade ett antal olika motorer utan olja.
Först varmkördes alla med rätt olja i och så tappades den ur och motorerna fick gå med en konstlast, någon vattenpumpgrej om jag minns rätt.
Näst längst gick en Cheva 283cui och längst gick en Volvo B18 eller om det ev var en B20.
Den stängde de av för att de tröttnade på att vänta.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det skulle vara intressant att veta i vilket skick oljan egentligen är vid byte i en modern motor?

Varierar nog:
Det här hände på 1980-talet. Bilägaren jag åker med beklagar sig:
Dom säger på verkstan jag måste byta kamaxel för jag kört med för lite olja. Men det har jag inte. Varenda gång oljelampan lyser rött åker jag in på en bensinsattion och köper en liter olja och häller i.
Jag bad bilägaren stanna bilen, öppna motorhuven och så drog jag upp och visade den kruttorra oljestickan.
På nästa bensinstation fylldes det på mera olja. Och oljestickans funktion förklarades.

En Volvo eDRIVE diesel, som servats helt enligt instruktionerna, ramlager ras efter 20000 mil.

Eller
https://www.theguardian.com/money/2017/jan/28/nissan-qashqai-engine-failure-mechanical-oil-problems
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varierar nog:
Det här hände på 1980-talet. Bilägaren jag åker med beklagar sig:
Dom säger på verkstan jag måste byta kamaxel för jag kört med för lite olja. Men det har jag inte. Varenda gång oljelampan lyser rött åker jag in på en bensinsattion och köper en liter olja och häller i.
Jag bad bilägaren stanna bilen, öppna motorhuven och så drog jag upp och visade den kruttorra oljestickan.
På nästa bensinstation fylldes det på mera olja. Och oljestickans funktion förklarades.

En Volvo eDRIVE diesel, som servats helt enligt instruktionerna, ramlager ras efter 20000 mil.

Eller
https://www.theguardian.com/money/2017/jan/28/nissan-qashqai-engine-failure-mechanical-oil-problems

“I took my car in for a service only to be told it was almost empty of oil. It was refilled and I was told to bring it back after 3,000 miles, and it was the same story,” he says. “The dealer’s been great but Nissan’s been woeful. I am aware of other owners with the same problem, including one guy whose car was only driveable for six weeks out of the seven months he owned it. In the end he got so fed up he traded it in at a huge loss, just to get rid of it,” he says.

https://www.theguardian.com/money/2017/jan/28/nissan-qashqai-engine-failure-mechanical-oil-problems
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top