Olja till Yamaha FZ6-S 2008?

asjohem

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Skövde
Hoj
Yahama FZ6-S 2008
Tjena!

Sitter och ska beställa lite service grejer till hojen inför vintern. Men tänkte kolla med er vilken olja jag ska ha i min maskin? Fått fram att det ska va API SG och JASO MA, men dom oljor jag hittar har API SL eller SL/SJ och JASO MA2, spelar det någon roll?

Tänker att jag kör delsyntet iaf och 10w40?

Hojen kommer mest stå nästa år, lite småsvängar bara så behöver ingen svindyr racing olja direkt
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Åh en oljetråd!

Du kommer att bli rekommenderad biltema racing 10w-40 och q8 sbk racing 10w-50. Någon galning kommer säkert nämna någon dyr motul olja och någon annan kör på begagnad fritösolja.

Jag brukar köra på biltemas. Lycka till! :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

asjohem

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Skövde
Hoj
Yahama FZ6-S 2008
Ja det finns säkert ingen tråd om detta innan ;) Jag är helt ny i denna världen och jag har fått fram allt egentligen, men jag blev osäker på klassningarna API SG, SL, SL/SJ, JASO MA, MA2. Så egentligen bara det jag undrar men drog allt ändå
 

RN

Medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om jag fattat rätt så är en olja som är klassad API SJ eller senare i alfabetet (efter j alltså) "bättre" än en som är klassad SG. Samma sak med JASO MA, en MA2 uppfyller MA och lite till typ.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag fattat rätt så är en olja som är klassad API SJ eller senare i alfabetet (efter j alltså) "bättre" än en som är klassad SG. Samma sak med JASO MA, en MA2 uppfyller MA och lite till typ.

Jag tycker att det snarare är nyare klimatanpassade standarder.
Ungefär som bensin.
Bara för det är mer alkohol i bensinen idag än för 30 år sedan är väl inte bensinen bättre för MCn ?

Eller borde det stå för 50 år sedan ? När kom alkoholen i bensinen ?
 
Last edited:

RN

Medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tycker att det snarare är nyare klimatanpassade standarder.
Ungefär som bensin.
Bara för det är mer alkohol i bensinen idag än för 30 år sedan är väl inte bensinen bättre för MCn ?

Då har jag fattat fel och ni kan bortse från mitt inlägg.:rodnar
 

asjohem

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2020
Ort
Skövde
Hoj
Yahama FZ6-S 2008
Då har jag fattat fel och ni kan bortse från mitt inlägg.:rodnar

Fast jag har nog fattat det så också, eller precis som han skriver om bensinen, de är en ny "standard". Så SL/SJ och MA2 är bara en ny standard av SG och MA. Sen om de har med klimatanpassning eller kemisk uppbyggnad, de vet jag inte. Men oavsett så funkar oljan för min mc och de va det jag ville ha svar på :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
9st Yamaha
Jag knallar in på Yamahacenter, får en kopp kaffe, och kan oftast diskutera lite allmänt trevliga saker.
Går ut med en påse som innehåller det jag behöver, olja, oljefilter och kansle något mer.
Problem solved.....
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
Körde Biltema helsyntet när jag hade en FZ6 2008. Och för övrigt likaså i alla hojar jag äger nu, och alla jag ägt tidigare. Nemas problems.
 

n_andersson

Medlem
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Körde mutul i min Ninja jag hade men efter allt tjat på denna sidan om att Biltema hade sån bra olja testa jag det och fick kopplingslir. Så jag har inte kört på biltema sen dess..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
6
Jag har kört med olja i mina hojar och de har aldrig gått sönder annat än när de har tvångsmatats med lustgas eller turbo. Mitt råd är, kör med olja.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM SXF 450
Tyvärr är Dr. C inte med oss (VIF) men det han lärde oss var att tänka lite längre än marknadsföringen.

En sak är klassificering och högre klassificering är bättre. Sedan kan en olja vara bättre än sin klassificering. I många år hade Biltema högre klassificering än Motul 300V, det betyder inte att den är bättre, bara att den är certifierad till en högre nivå.

I princip alla som tävlar och förbrukar stora mängder kör på SBK RACING 10W-50 och de motorerna exploderar sällan. På andra plats kommer biltemas helsyntetiska och de verkar inte explodera då heller. Tydligen är vardagsåkare de mest krävande kunderna då (om man skall tro SH) de ständigt får problem med alla olja som inte kostar >200kr/l.
 

gundj

Medlem
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Jag ska berätta vad som är bäst efter nästa säsong.
Min ena Ducati har en liten antydan till klickande ibland när jag växlar.
Den körs på OKQ8 SBK10W-50.
Nästa oljebyte skall jag krossa spargrisen och hälla i Motul 300V.

Så framåt september 2021 ska jag berätta om det blev någon skillnad.
Enligt Motultillbedjarna skall min nästa sommar på den hojen bli som att inträda i paradiset, fan vet.
Banhojen får fortsätta på OKQ8.

Det som är viktigt är att inte köpa bilolja. Den innehåller friktionssänkande tillsatser som sabbar kopplingen.
Jag tror att många som säger att Biltemaolja sabbade hojen helt enkelt köpte fel flaska.
 
Last edited:
Top