Byta olja men inte filter

På vilket sätt sliter växellådan mer än passera kamaxlar och duscha kolvar???
Det är extremt höga tryck mellan kugghjulen som helt enkelt spränger de långa oljemolekylkedjorna i delar.
Detta syns när man jämför hur fort oljeviskositeten sjunker i en bilmotor med separat olja i växellådan jämfört med en MC-motor med samma olja i motor och växellåda.
Men visst är det höga tryck vid kamaxlarna....
BMW S1000RR fick ju kamaxelras vid Motorrads 5000 mila test efter ca 2500 mil.
Fabrikationsfel ?
Eller berodde det på nyare oljor med mindre / ingen alls ZDDP skyddstillsats för att skydda bl.a. kamaxlarna?
ZDDP minskat / borttaget i nyare oljor för ge katalysatorn en livslängd på 150000 miles, 24000 mil i moderna bilar.
 
Last edited:
I alla fall en del filter gör så att dom släpper förbi oljan orenad om dom är för smutsiga.
En så kallad övertrycksventil släpper igenom olja när tryckfallet i oljefiltret är för stort
(tex på grund av oljan är kall vid start av motorn, d.v.s har hög viskositet, eller filtret är helt enkelt fullt med skit)
kostar pengar.
Och utan övertrycksventil trycks filtret ihop och släpper inte igenom tillräckligt med olja för att smörja motorn.
Detta har inneburit att det har funnits MC-motorer (finns?) som vid racing körts / körs(?) utan oljefilter.
Att KTM1290 vid introduktionen för att spara pengar(?) saknade övertrycksventil i oljefiltret, något som ledde till att motorerna skar p.g.a. av oljebrist när oljefiltret tryckts ihop. Skuren motor är inget garantifel för KTM Sverige.
Jag känner en 1290-ägare som råkat ut för det. Kul va ? Ny 1290 med skuren motorn, inte garantifel hos KTM.
 
Last edited:
En så kallad övertrycksventil släpper igenom olja när tryckfallet i oljefiltret är för stort
(tex på grund av oljan är kall vid start av motorn, d.v.s har hög viskositet, eller filtret är helt enkelt fullt med skit)
kostar pengar.
Och utan övertrycksventil trycks filtret ihop och släpper inte igenom tillräckligt med olja för att smörja motorn.
Detta har inneburit att det har funnits MC-motorer (finns?) som vid racing körts / körs(?) utan oljefilter.
Att KTM1290 vid introduktionen för att spara pengar(?) saknade övertrycksventil i oljefiltret, något som ledde till att motorerna skar p.g.a. av oljebrist när oljefiltret tryckts ihop. Skuren motor är inget garantifel för KTM Sverige.
Jag känner en 1290-ägare som råkat ut för det. Kul va ? Ny 1290 med skuren motorn, inte garantifel hos KTM.
Jävligt surt med 1290:in. Men det bör ju gå att ta på maskinskadeförsäkringen åtminstone.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top