Byta olja men inte filter

På vilket sätt sliter växellådan mer än passera kamaxlar och duscha kolvar???
Det är extremt höga tryck mellan kugghjulen som helt enkelt spränger de långa oljemolekylkedjorna i delar.
Detta syns när man jämför hur fort oljeviskositeten sjunker i en bilmotor med separat olja i växellådan jämfört med en MC-motor med samma olja i motor och växellåda.
Men visst är det höga tryck vid kamaxlarna....
BMW S1000RR fick ju kamaxelras vid Motorrads 5000 mila test efter ca 2500 mil.
Fabrikationsfel ?
Eller berodde det på nyare oljor med mindre / ingen alls ZDDP skyddstillsats för att skydda bl.a. kamaxlarna?
ZDDP minskat / borttaget i nyare oljor för ge katalysatorn en livslängd på 150000 miles, 24000 mil i moderna bilar.
 
Last edited:
I alla fall en del filter gör så att dom släpper förbi oljan orenad om dom är för smutsiga.
En så kallad övertrycksventil släpper igenom olja när tryckfallet i oljefiltret är för stort
(tex på grund av oljan är kall vid start av motorn, d.v.s har hög viskositet, eller filtret är helt enkelt fullt med skit)
kostar pengar.
Och utan övertrycksventil trycks filtret ihop och släpper inte igenom tillräckligt med olja för att smörja motorn.
Detta har inneburit att det har funnits MC-motorer (finns?) som vid racing körts / körs(?) utan oljefilter.
Att KTM1290 vid introduktionen för att spara pengar(?) saknade övertrycksventil i oljefiltret, något som ledde till att motorerna skar p.g.a. av oljebrist när oljefiltret tryckts ihop. Skuren motor är inget garantifel för KTM Sverige.
Jag känner en 1290-ägare som råkat ut för det. Kul va ? Ny 1290 med skuren motorn, inte garantifel hos KTM.
 
Last edited:
En så kallad övertrycksventil släpper igenom olja när tryckfallet i oljefiltret är för stort
(tex på grund av oljan är kall vid start av motorn, d.v.s har hög viskositet, eller filtret är helt enkelt fullt med skit)
kostar pengar.
Och utan övertrycksventil trycks filtret ihop och släpper inte igenom tillräckligt med olja för att smörja motorn.
Detta har inneburit att det har funnits MC-motorer (finns?) som vid racing körts / körs(?) utan oljefilter.
Att KTM1290 vid introduktionen för att spara pengar(?) saknade övertrycksventil i oljefiltret, något som ledde till att motorerna skar p.g.a. av oljebrist när oljefiltret tryckts ihop. Skuren motor är inget garantifel för KTM Sverige.
Jag känner en 1290-ägare som råkat ut för det. Kul va ? Ny 1290 med skuren motorn, inte garantifel hos KTM.
Jävligt surt med 1290:in. Men det bör ju gå att ta på maskinskadeförsäkringen åtminstone.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top