Vilken kategori tillhör du?

Självklart stannar jag och frågar, smartass. NOT. Jag ska förklara.
Har jag blivit stoppad och fått blåsa, då vet jag säkert!
Om någon bekant blivit stoppad och fått blåsa, då vet jag också säkert.
I vissa fall är det också uppenbart synligt om det står någon med laser, då vet jag också säkert.
Var det svårt?
Om jag inte vet, varnar jag alltid!

I Sverige har det blivit en överdriven häxjakt på hastighetsöverträdelser.
Jag var på Transportforum i Linköping förra året, Sveriges största årliga trafikkonferens för den som inte känner till det. Där lyssnade jag bl.a. på redogörelser kring de nya hastighetsgränserna (60, 80 osv). I det sammanhanget tog man upp riskerna i trafiken, bl.a. att det är en extremt liten risk att dö på landsvägar och ännu mindre risk på motorvägar.. Minns inte statistiken exakt, men det var EXTREMT liten risk (typ att du måste köra bil oavbrutet i 7000 år för att dö, det var den typen av jämförelse man drog).
Varför sätter man då fartkameror på så många 90-vägar, och inte i tätorter, vid skolor osv? Varför åker civila trafikpoliser och jagar vanliga svensson som kör 105 på 90-vägen?
När hastighetsöverträdelser hanteras som en missbrukad mjölkko för att få in böter på vägar med liten risk, under förevändning att man vill rädda liv, då tappar jag respekten (och många med mig).

Därför varnar jag för allt vad jag är värd!

Jag håller med om varje ord du skrev!:yoparty

Jag varnar alltid. Det är en reflex.

Last edited:
Frågan är oxå varför folk har ändrat beteende?

Vad jag vet har aldrig någonsin polisen kollat och tagit in folk som blinkat Hur ska dem bevisa att det var just för att varna andra och inte något el-fel eller att man tröck fel då man ska skulla ha spolarvätska t.ex. Och vad kan straffet vara för det liksom, kom igen.

Jag blev stannad av en polisbil när jag blinkade massor på mötande att de var poliskontroll längre fram, det var mörkt ute och en av dem jag varnade var en polisbil:P han drog på blåljusen och drog efter mig och stannade mig. Men fick bara blåsa sen frågade han varför jag blinkade och sade som det var sen sa han att de hade vart en olycka där precis där en liten tjej blev påkörd på ett övergångställ när en bil kört för fort. Så han sa att jag får ringa mina kompisar och säga att de är poliskontroll nästa gång:)

2.

men som sagt onykterister ska man låta bli o varna, därav blinkar jag inte många gånger i Blekinge... (oftast rattfylleri kontroller)

De där brukar jag be att blåsa först, sedan varnar jag de om de är nyktra !

Ok, ett litet klargörande från mitt delvis moppefuckosvar, "räseråkarna" som filmar hastighetsmätare gör det knappast dom tider du hittar regelrätta hastighetskontroller, pundare och andra ouppmärksamma mottrafikanter ser iaf inte varningen. Chatrine (sorry om det är felstavvat) satte bra ord på saken med bra info med källa.

Fredrik:tummenupp

Det där med blåskontroller...menar ni att om man varnar så stannar fyllot, vänder om och drar därifrån...eller saktar han ner osv ? Det spelar ju liksom ingen roll eftersom för blåskontroll vinkas man in slumpmässigt oavsett fart och vid fartkotroll kollas man ju för sprit ändå standardmässigt...Jag vet inte riktigt på vilket sätt man kan varna ett fyllo innan blåskontroll...annat än att fyllon märker varningen och vänder.

Vars i Umeå var det dom hade den kontrollen? Tyvärr står dom allt som oftast efter Obbolavägen när folk är påväg till och från sina arbeten och det är fanimej skamlöst!:mad: (1:a varnar allt som oftast )

Det var en solig helgdag, alla är på väg till bettnes och jag är på väg att smeka några kurvor på bussjövägen - precis där stod dom! Tycker mest dom står efter E4an, men även kring skolorna osv.

Bäst var när jag körde taxi och var på väg in mot stan efter tegs industriområde, då står en ensam polis gömd bakom en vägskylt och skjuter på mig haha, annars brukar dom ju gömma sig bakom sun-tan i stan och skjuta!

Bäst var när jag körde taxi och var på väg in mot stan efter tegs industriområde, då står en ensam polis gömd bakom en vägskylt och skjuter på mig haha, annars brukar dom ju gömma sig bakom sun-tan i stan och skjuta!

Haha fyfan vad tragiskt. Men vid sun-tan tycker jag att det är helt okej att dom står, det är ju E12:an som leder in i stan och det blir snabbt 70-50-30 och eftersom det är mitt inne i smeten med övergångsställen, många korsningar, samt busstation så är det enligt mig befogat.. även fast jag bara har sett dom stå där på helgkvällar och skjuta, kanske bättre med blåskontroll då!:mad:

Det där med blåskontroller...menar ni att om man varnar så stannar fyllot, vänder om och drar därifrån.

Har sett med egna ögon en bil som vänt på ett minst sagt farligt ställe, efter att ha blivit varnad. Varför skulle ett fyllo inte vända?

Haha fyfan vad tragiskt. Men vid sun-tan tycker jag att det är helt okej att dom står, det är ju E12:an som leder in i stan och det blir snabbt 70-50-30 och eftersom det är mitt inne i smeten med övergångsställen, många korsningar, samt busstation så är det enligt mig befogat.. även fast jag bara har sett dom stå där på helgkvällar och skjuta, kanske bättre med blåskontroll då!:mad:

Ja alltså för mig får dom stå vart dom vill, fast helst inne i stan och inte ute på mina busvägar :gnissla

Det jag inte gillar är när dom kommer bakifrån i civilbil med polispiloten på som mäter snitthastighet med referenspunkter, då kan dom ligga långt bakom och sen dyker dom upp som gubben i lådan! :D

Jag varnar så ofta jag kan.
Vill dock se MYCKET mer nykterhetskontroller på vägarna och mindre fartkontroller.

Tycker det bara är löjligt av snuten och stå och peta in fortkörare. Fart/blåskontroll vid skolorna är också bra, alltså på 30 vägar. Resten kan dom skippa.

Det jag inte gillar är när dom kommer bakifrån i civilbil med polispiloten på som mäter snitthastighet med referenspunkter, då kan dom ligga långt bakom och sen dyker dom upp som gubben i lådan! :D

Sluta skrämma upp mig sådär! :ajjabajja
Btw Vars i Umeå bor du? Tänkte om du hade garage så man kan få hyra in sig i sommar :D

Har sett med egna ögon en bil som vänt på ett minst sagt farligt ställe, efter att ha blivit varnad. Varför skulle ett fyllo inte vända?

För full för att märka / fatta. Jag tror fan inte att ett fyllo skulle reagera.

Ni måste skämta "jag varnar inte för det kan vara ett rattfyllo"

DET VAR DET DUMMASTE JAG HÖRT :)

Rattfyllon per dag: ca 13 000 (inte ens 1% av bilisterna)
Dom ansvarar för ca 20% av olyckorna (rätt sjukt)

Jag vet att ni i era försök att bli helgonförklarade inte kan förstå detta, men det är inte ens 1% chans att ni varnar en påverkad förare, och hur stor är chansen sen att han kommer undan?

Ännu viktigare hur sannolikt är det att NI genom att inte varnat för en poliskontroll, förhindrar en olycka?! Låt mig gissa: 0.000000000000001 %

Om ni vill göra trafiken säkrare, bli trafikpolis och jobba gratis dygnet runt med att försöka ta fast asen..

Annars kan ni sluta spela duktiga, tack!

Alla fyllon har väl kanske inte 2.0 promille i blodet.

Man kan hårdra allt och ta hänsyn till riktigt långsökta "men det är inte omöjligt, eller hur ?" scenarier. I verkligheten är det nog ingen större risk att ett fyllo drar nytta av någons varningar..OCH till råga på allt orsakar en olycka när han vänt. Vem vet, kanske vänder han och åker hem, kanske vänder han inte och inte blir invinkad ändå (det är ju slumpen som avgör) osv.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti