Vilken kategori tillhör du?

Har sett med egna ögon en bil som vänt på ett minst sagt farligt ställe, efter att ha blivit varnad. Varför skulle ett fyllo inte vända?

Det kan ju ha varit någon som:
Hade tappat avgassystemet och riskerade böter för det
Hade en trasig glödlampa och riskerade böter för det
Hade glömt att klistra på skattelappen och riskerade böter för det
Körde utan främre regskylt och riskerade böter för det
osv...

Det finns tusentals anledningar till att man inte vill bli stoppad, en av dom är att man kör på fyllan.

Jag varnade en grå saab om att han snart skulle köra igenom en fartkontroll och döm till min förvåning när han tackade genom att blinka med en stor fet blå strob i framrutan.

Jag förstår ditt resonemang.. delvis. Visst finns det stolpskott, pundare och annat folk som inte borde vara i trafiken överhuvudtaget, men låt oss säga att det är en av tio som jag möter, resten är vanligt folk som är påväg någonstans och kanske inte riktigt kör 90 eller 70 utan 5-10 km för fort och som flyter på bra med trafikströmmen. Ska jag låta bli att varna dessa människor bara för att det ev. kan vara en "objuden gäst" på våra vägar? Han som fipplar med mobilen lägger säkert inte ens märke till att jag varnar, pundaren är garanterat för hög för att bry sig och killen som buskör för att impa på sina kompisar anser säkert bara att jag hejjar på honom för att han har fräsig bil.

Jag gör hellre gott för 9 personer och får väl då anse mig riskera att ev råka rädda någon idiot nån gång mellan varven. Är övertygad om att dessa personer förr eller senare får smaka på polisens långa arm ändå..

Så du anser att det är att göra gott genom att varna "9" förare och låta den "10:e" köra ihjäl någon annan? (I väldigt enkelt uttryck)

Om man ska se på det "vanliga" folket som ligger 5-10 över på en tex 70-sträcka så kommer dom att klara sig i en fartkontroll. Detta pga att hastighetsmätaren har en feltolerans på lika mycket. Sen har man ytterligare några km/h till godo för avräkning på mätinstrument. Ligger man medvetet på 90km/h mätarfart på en 70-sträcka så har man gjort ett val.

Även om det enbart skulle vara en hastighetsövervakning som du varnar mötande för, så stoppar även dessa poliser alkohol/drogpåverkade som har kört för fort. Av dessa så kommer någon att åka dit, vilket medför en mindre alkohol/drogpåverkad i trafiken. Men tyvärr så varnas dessa förare av mindre vetande som enbart klagar på internet hur polisen borde satsa mer på att stoppa rattonykterhet istället för att jaga fortkörningar...

Även om det enbart skulle vara en hastighetsövervakning som du varnar mötande för, så stoppar även dessa poliser alkohol/drogpåverkade som har kört för fort. Av dessa så kommer någon att åka dit, vilket medför en mindre alkohol/drogpåverkad i trafiken. Men tyvärr så varnas dessa förare av mindre vetande som enbart klagar på internet hur polisen borde satsa mer på att stoppa rattonykterhet istället för att jaga fortkörningar...

Så sant så sant.

Och alla som varnar för att ni tycker synd om alla vanliga Svenssons eftersom polisen borde ha viktigare saker för sig, tror ni att om ni bara fortsätter varna så ingen får stå för sitt betéende så kommer polisen sluta med fartkontroller och börja göra annat??

Det finns en jäkla bra anledning till att de har fartkontroll, de gör inte det för att det är roligt. (Och nej, det är inte för att få in pengar)

2

Och den dagen pÅlisen står vid ställen där deras insats betyder något, då har de min respekt igen.
Runt mina dagliga rutter är det 70- och 90-vägar på vischan, där man smyger med laserpistoler och jagar jobbpendlare.

Det är ruskigt ovanligt att man ser dem inom tätbebyggt område, där de verkligen behövs, men det är väl antagligen högre flöde av fordon på större vägar, och bättre siffror i statistiken för de små liven (japp, de har beläggningskrav på sig, precis som vilken annan arbetare som helst).

Varför görs det inte fler utandningsprov, varför ser man dem enbart med laserpickan i högsta hugg?

Min personliga åsikt är att det är helt åt helvete med prioriteringen, att slå sig för bröstet och påvisa en snitthastighet på 3km mindre efter punktmarkering på en vägsträcka, som det *aldrig* händer något på - är ju stort värre... :rolleyes

Som sagt, den dagen de bränner mina skattepengar på något annat än target practice på riksvägarna så kan de börja förtjäna min respekt igen, tills dess - så varnar jag mötande.

/J

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...