Vilken kategori tillhör du?

1 och inget annat än 1, polisens jobb är att KONTROLLERA att hastigheten efterföljs och inte att nita folk, enligt deras officiella hållning...
Så jag hjälper till, att varna för hastighetskontroll är inget olagligt, det gör bara medtrafikanterna uppmärksammade på gällande hastighet, vad folk gör med min varning skiter jag i!
Känns bra att bli varnad, och varnar gärna andra, dock med reservation för 30 vid skolor, men varför inte, det ska inte behöva vara grisdyrt att bli uppmärksammad.
Kör jag hoj spelar det ingen större roll, är det tätbebyggt ligger jag otroligt sällan över gällande och är det inte det får dom väl försöka hinna upp mig för att kontrollera mig.
Fyyyyyfaaaan, dUBbla fyGGAr på 5hALVan bAHHH.

Fredrik:glömdet

Du har inte allt för stor förståelse för trafikregler och det kan ju kvitta. Men det finns flera anledningar till varför hastigheterna är satta som de är. Vägarna är arbetsplatsen för tunga fordon och håller du dig till reglerna så finns det marginaler för dig att hinna göra undanmanöver när(inte om) nån annan skulle göra ett misstag och så kan du överleva istället för att gasa i 180 på bulten och "så bara stod bilen stilla liksom" - och PANG!

Här är en 4a och fler kontroller på gatorna samt fler kameror med möjlighet till att fota baken på fordonet vid passage! :banana
Så slipper man sånt oförståndigt vägpatrask som Quazar!

Köp dig en Virago istället. :rolleyes:

(Eller du måste vara ironisk va?)

TILL MAVVE----
haha, du är för rolig du. antar att du ej fått något k-ull av tjejen din (om du ens har en) på evigheter.
man blir lätt grinig då och leker moralpolis och surtant.
men snälla gör som en bad dig i ett tidigare inlägg, byt forum. testa lunarstorm eller liknande forum där kommer du säkert trivas.

edit: nr 1=varnar alltid

Kan jag ha mött dig precis norr om Göteborg runt fem i eftermiddags? :)

Jajemen, brände E6:an först norrut, åkte ut till Marstrand och vände och sen söderut igen vid den tiden nånting. Svart hood, vit hjälm med lite mönster. Körde ensam. Körde du hoj?

Last edited:
Jajemen, brände E6:an först norrut, åkte ut till Marstrand och sen söderut igen vid den tiden nån gång. Svart hood, vit hjälm med lite mönster. Körde ensam. Körde du hoj?

Ja då var det du då :) Nej jag var på väg till Norge och jobb, så jag hade bil med verktyg och packning. :gnissla

Ja då var det du då :) Nej jag var på väg till Norge och jobb, så jag hade bil med verktyg och packning. :gnissla

Haha, ja världen är liten. Hoppas jag höll laglig fart och bra avstånd(så inte Mavve lackar), var ganska mycket bilar som inte ville flytta på sig :D

Jajemen, brände E6:an först norrut, åkte ut till Marstrand och vände och sen söderut igen vid den tiden nånting. Svart hood, vit hjälm med lite mönster. Körde ensam. Körde du hoj?

Undrar om åtminstone jag mötte dig? Helvit Kawa, svart skinn och mörkt visir hade jag, jag var på väg ut mot Marstrand vid 5?

Vad gäller tråden är jag en tvåa. Har förhoppningsvis räddat någon och har väl själv blivit räddad 1-2 ggr.

Last edited:
Att varna för farbror blå och deras ofta tveksamma syfte med kontroller på 70, 90 och 110 sträckor känns för mig naturligt och är något jag alltid har gjort.

Om jag däremot ser att de pysslar med nykterhetskontroll så ser jag inte någon anledning att varna för den då jag anser att sådan verksamhet är vettig jämfört med att jaga svensson som kör några kilometer för fort.

Svaret blir därmed en blandning av 1 & 2

Undrar om åtminstone jag mötte dig? Helvit Kawa, svart skinn och mörkt visir hade jag, jag var på väg ut mot Marstrand vid 5?

Vad gäller tråden är jag en tvåa. Har förhoppningsvis räddat någon och har väl själv blivit räddad 1-2 ggr.

Kan hända. PM:ade dig.

Jag är också en tvåa. Blinkar som en galning när jag ser dem stå med sin tuffa laserpicka och tracka svennar.

Man gör ett eget val. Kan man inte stå för konsekvenserna har man valt fel!

Synen på "svensson" ni varnar för kontroll verkar vara att allt är frid och fröjd i den bilen. Hur många stulna bilar/hojar finns ute på våra vägar som endast är där för att busköra, eller transportera sig någonstans? Hur många stressade bilister sitter i sina fordon och fipplar med sina telefoner etc medan hastigheten sakta stiger? Hur många ungdomar sitter och ska stila för polarna, som samtidigt sitter och filmar hastighetsmätaren? Hur många irriterade förare finns det pga att barnen bråkar i baksätet, och lägger fokus på barnen istället för trafiken? etc etc etc...

Eller vilka är det som ni anser sitta i/på mötande fordon som gör våra vägar säkra, och inte behöver en tillsägelse från lagens tillsynsmän? För de som följer gällande hastighet har inget att oroa sig för vid en hastighetskontroll.

Ett antal av dessa distraherade förare är sådana som motorcyklister kolliderar med när dom kommer över på fel sida... Vill du vara den som hjälpte till och såg till att denne person fick behålla sitt körkort?

Synen på lagens tillsynsmän är helt fel bland folket. Dom är domarna i en fotbollsmatch, gör någon spelare fel så ska detta påpekas!

Klar 4:a (men varnar ändå ibland pga att man föddes med medkänsla)
Själv står jag för mina val! 3st totalt...

Självklart 4a i san SH-anda, sköt dig själv o skit i andra :rolleyes:

Ärligt, jag skiter i att varna då jag kan köpa att några får böter än att jag skulle råka varna en drogpåverkad förare

Jag kräver av alla andra att bli varnad före kontroll eftersom det då kanske går att vända eller ta en annan väg om man skulle ha tagit ett par järn för mycket eller nåt.
Så fortsätt varna.
Jag varnar ingen eftersom jag gillar när andra mottrafikanter åker fast.
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.:banana

Närå.
Jag brukar varna men jag vet faktiskt inte om det är rätt.
Jag tackar för de gånger jag blivit varnad och hunnit sakta ner.
Jag är kluven i frågan.

Vad jag vet så kollar de inte om man är drogpåverkad vid hastighetskontroller förrutom som nån skrev att de kanske luktar lite halvhemligt på utndningsluften jämt (bara alkhol alltså). Aldrig hänt mig iaf trots stoppad 5 ggr. Andra kanske har andra upplevelser.

Har hänt några ggr men för det mesta är det bara hastighet. Oavsett vad jag kan tycka om fartkontroller så väger eventuell risk att varna påverkade förare högre, så inga varningar från mig :)

Man gör ett eget val. Kan man inte stå för konsekvenserna har man valt fel!

Synen på "svensson" ni varnar för kontroll verkar vara att allt är frid och fröjd i den bilen. Hur många stulna bilar/hojar finns ute på våra vägar som endast är där för att busköra, eller transportera sig någonstans? Hur många stressade bilister sitter i sina fordon och fipplar med sina telefoner etc medan hastigheten sakta stiger? Hur många ungdomar sitter och ska stila för polarna, som samtidigt sitter och filmar hastighetsmätaren? Hur många irriterade förare finns det pga att barnen bråkar i baksätet, och lägger fokus på barnen istället för trafiken? etc etc etc...

Eller vilka är det som ni anser sitta i/på mötande fordon som gör våra vägar säkra, och inte behöver en tillsägelse från lagens tillsynsmän? För de som följer gällande hastighet har inget att oroa sig för vid en hastighetskontroll.

Ett antal av dessa distraherade förare är sådana som motorcyklister kolliderar med när dom kommer över på fel sida... Vill du vara den som hjälpte till och såg till att denne person fick behålla sitt körkort?

Synen på lagens tillsynsmän är helt fel bland folket. Dom är domarna i en fotbollsmatch, gör någon spelare fel så ska detta påpekas!

Klar 4:a (men varnar ändå ibland pga att man föddes med medkänsla)
Själv står jag för mina val! 3st totalt...

Jag förstår ditt resonemang.. delvis. Visst finns det stolpskott, pundare och annat folk som inte borde vara i trafiken överhuvudtaget, men låt oss säga att det är en av tio som jag möter, resten är vanligt folk som är påväg någonstans och kanske inte riktigt kör 90 eller 70 utan 5-10 km för fort och som flyter på bra med trafikströmmen. Ska jag låta bli att varna dessa människor bara för att det ev. kan vara en "objuden gäst" på våra vägar? Han som fipplar med mobilen lägger säkert inte ens märke till att jag varnar, pundaren är garanterat för hög för att bry sig och killen som buskör för att impa på sina kompisar anser säkert bara att jag hejjar på honom för att han har fräsig bil.

Jag gör hellre gott för 9 personer och får väl då anse mig riskera att ev råka rädda någon idiot nån gång mellan varven. Är övertygad om att dessa personer förr eller senare får smaka på polisens långa arm ändå..

Last edited:
Jag gör hellre gott för 9 personer och får väl då anse mig riskera att ev råka rädda någon idiot nån gång mellan varven. Är övertygad om att dessa personer förr eller senare får smaka på polisens långa arm ändå..
Jag låter hellre 9 personer stå för sina egna handlingar än att riskera att jag har hjälpt en pundare komma undan som kanske kör ihjäl någon ett par dagar senare.

Jag låter hellre 9 personer stå för sina egna handlingar än att riskera att jag har hjälpt en pundare komma undan som kanske kör ihjäl någon ett par dagar senare.

Och alla vet ju att pundare bryr sig jättemycket om att farbror polisen säger till dom att olovlig körning är förbjudet. När de väl har fått en olovlig körning eller rattonykterhet gör de aldrig om det. Jepp, så är det.

Ett rejält kok batongstryk a la Rodney King varje gång de torskar däremot kanske hade fått dem på andra tankar.

Last edited:
Jaha och hur vet du att det är hast-/eller nykterhetskontroll, stannar du och frågar.
Jag varnar INTE, rattfyllon och höga hastigheter dödar.

Självklart stannar jag och frågar, smartass. NOT. Jag ska förklara.
Har jag blivit stoppad och fått blåsa, då vet jag säkert!
Om någon bekant blivit stoppad och fått blåsa, då vet jag också säkert.
I vissa fall är det också uppenbart synligt om det står någon med laser, då vet jag också säkert.
Var det svårt?
Om jag inte vet, varnar jag alltid!

I Sverige har det blivit en överdriven häxjakt på hastighetsöverträdelser.
Jag var på Transportforum i Linköping förra året, Sveriges största årliga trafikkonferens för den som inte känner till det. Där lyssnade jag bl.a. på redogörelser kring de nya hastighetsgränserna (60, 80 osv). I det sammanhanget tog man upp riskerna i trafiken, bl.a. att det är en extremt liten risk att dö på landsvägar och ännu mindre risk på motorvägar.. Minns inte statistiken exakt, men det var EXTREMT liten risk (typ att du måste köra bil oavbrutet i 7000 år för att dö, det var den typen av jämförelse man drog).
Varför sätter man då fartkameror på så många 90-vägar, och inte i tätorter, vid skolor osv? Varför åker civila trafikpoliser och jagar vanliga svensson som kör 105 på 90-vägen?
När hastighetsöverträdelser hanteras som en missbrukad mjölkko för att få in böter på vägar med liten risk, under förevändning att man vill rädda liv, då tappar jag respekten (och många med mig).

Därför varnar jag för allt vad jag är värd!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT