Vilken bil är mest bil för pengarna? Ångest!

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Är i bilbytar tider och har en längre tid suttit och bläddrat genom blocket, kvd, netbil osv efter lämpliga offer. Har riktigt svårt att bestämma mig för vad jag ska slå till på. :confused:

Budgeten är på max 200kkr, men helst runt 150kkr. Kollat på Volvo S80 2.5T (-07 och framåt. endast nya modellen), Audi A6 2,4 (-06 och framåt) och diverse bmw (-06 och framåt) men kan inte komma fram till något vettigt. Vilken bil i detta segment ger mest för pengarna, bäst totalekonomi, bekvämast, roligast att köra och bra andrahandsvärde när det är dags att sälja igen?
Är alltid trevligt med en rikligt utrustad bil, så det får inte vara någon instegsmodell. :tungan

Ska iväg i eftermiddag och provköra en S80 och en A6. Kanske hittar man sin kärlek där..

Har kört BMW i några år och trivs som attan med 3-serien.

Alternativ är en Lexus IS250 som ju har alla fördelar med japansk tillverkning tillsammans med äkta tysk känsla.

Farsan åker en IS220 Diesel Executive -06 med 1800 mil på mätarn och den fick vi för 157.000. JÄVLAR vad mycket bil det är för pengarna! Lexus är klart undervärderad alltså. MYCKET prutläge. Säljaren av den farsan köpta hade den ute för 190´ men sålde för 159´ på netbil.se

EDIT: Skall du göra ett klipp skulle jag rekommendera netbil. Vi fick sjukt bra service och bemötande av dem och det är riktigt bilhandlare man har att göra med, inget källarföretag. Bilarna jag såg på deras anläggning i jönköping stämde väl överens med det skick man ser hos normala handlare. Deesutom får man garantier som om man köpt av en handlare. Att man inte kom upp i reservationspriset hindrade inte oss från att få ett riktigt klipp på en fin bil.

Last edited:
Jag håller med om Lexus! Med dom pengarna hade jag åkt till Tyskland och köpt mig en GS300( -05 eller nyare) direkt!
Tyskland för att det finns fler av dom och dom verkar kunna vara upp mot 100 lakan billigare än i Sverige. :confused:
Jag har inte kört någon men dom vinner komfort/kvalitetsronden i alla tester man har läst. På bekostnad av körglädjen tyvär så man får väl ha klart för sig vad som är viktigast först. Men 250hk iaf! :jäs

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...000&customerIdsAsString=&lang=en&pageNumber=1

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...000&customerIdsAsString=&lang=en&pageNumber=1

Som Martein säger.. Finns inte många tester där Lexus är med där de inte vinner. Speciellt inte bensinbilarna! just IS220 Dieseln lider av för hög utväxling, men bensinaren är j*vligt fin. Storleksmässigt så är IS något mindre än A6:an, men inte mycket. GS´n är lite större.

Tack för inputen! Nu blir det ju verkligen enklare det hela :gnissla :D
Har inte ens haft Lexus med i spelet, men det kanske inte är så dumt att även kolla på en sådan faktiskt. Skiljer sig GS och IS bara storleksmässigt eller är det även andra faktorer som skiljer dom åt? 250 kusar låter kul, men kanske inte så lämpligt varken försäkrings- och drivmedelsmässigt? :P
Vad tror ni om andrahandsvärdet på en sådan? De länkar som Martein lade in är av årsmodell -05 och -06, men då har de kanske också genomgått den största värdeminskningen?

amullo: Ska absolut kolla netbil lite mer. Det verkar vara en intressant kanal.

Den farsan köpte är också en -06, så det är då de tappat mest.
Lexus är lite speciella.. Man blir exempelvis uppringd av sin lokala serviceleverantör när man reggas som ägare av sin Lexus och de ställer lite frågor och förhör sig om hur nöjd man är med bilen och ger en ett namn på sin egna lokala kontaktperson.

I Stockholm hämtar och lämnar de bilen hemma hos dig eller på jobbet när den skall servas och den lämnas alltid tillbaka nytvättad för hand. Säljarna är trevliga och bemötande när man kommer in. Jag o brorsan hämtades exempelvis av bilförsäljaren själv på flyget när vi skulle hämta av en bil på Lexus i Göteborg, just då köpte jag min BMW, men ändå! Hämta en BEG bilköpare på flygetplatsen en SÖNDAG då bilhandlaren har STÄNGT för att lämna ut en bil! Det var precis i det ögonblicket som man var benägen att inte ta den beggade BMW´n de fått i inbyte utan titta runt på en beggad lexus istället.

Last edited:
Har inget vettigt svar på din fråga men jag gillar kombinationen av sökord på den här tråden. :D

När det gäller bil så tycker jag du skall satsa på lexus, håller länge och ger lite lyxkänsla fast det är en Toyota i grunden.

Bifogat

• SH_1.jpg
    SH_1.jpg
    20 KB · Visningar: 270
Storleksmässigt så är IS något mindre än A6:an, men inte mycket.

Provkörde en IS i våras. Jag upplevde innerutymmena som sämre än i en A4. Skuffen är verkligen inte stor, tyvärr.

Nåja baksätet är i alla fall större än i A5:an jag slutligen fastnade för.:)

Svaret är enkelt: Lada Niva.
Du kan byta till dig en fabriksny i Ryssland mot en påse potatis. Dessutom har den startvev(!) som original i meklådan som följer med. Som ägare till en Niva kan du utan att ljuga citera filmen Tillbaka till framtiden: "Where we're going we don't need roads."

Michur_Pol_92LadaNiva_RR.jpg

Mest bil för pengarna får du om du köper en BMW 7serie eller alternativt en 5serie runt 00/01.
De har tappat allt vad de kan i värde och kommer knappast sjunka mycket mer om du inte kör sönder dem.

Köper du Audi kommer du gråta.
Lexus är iofs fin, men sen är den ju japansk :hihi

I sedvanlig ordning lägger jag rösten på BMW.

Som Snake eyes sa, så gör de framhjulsdrivna pråmarna som fanns som alternativ ingen glad. :)

Mest bil för pengarna får du om du köper en BMW 7serie eller alternativt en 5serie runt 00/01.
De har tappat allt vad de kan i värde och kommer knappast sjunka mycket mer om du inte kör sönder dem.

En 8-9 år gammal 7-serie kan omöjligt vara en höjdaraffär för den som vill åka något så när billigt eller driftsäkert. Billig i inköp, ja. Billig att äga knappast. Och skulle den gå sönder finns all anledning att gråta....

Då framstår 5-serien som ett rakt igenom mer seriöst alternativ. Bättre på alla plan.

Valfri äldre Porsche, roligare och mer bil får man knappast för pengarna, speciellt inte så billigt (dom sjunker knappt i pris jämfört med andra och/eller nyare bilar)

Japanskt är ghej.
Ryssräser ftw:
[YOUTUBE-ID]sgOgylwagyI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]JJ1kPGK1HJU[/YOUTUBE-ID]
Eller möjligen en tjeckisk spåttbil:
[YOUTUBE-ID]zfLEjvswyo4[/YOUTUBE-ID]

Är ni på riktigt? Han letar uppenbarligen efter en familjesedan och ni föreslår Porschar, 350z och rallywannabefolkor.. :va

Tack för inputen! Nu blir det ju verkligen enklare det hela :gnissla :D
Har inte ens haft Lexus med i spelet, men det kanske inte är så dumt att även kolla på en sådan faktiskt. Skiljer sig GS och IS bara storleksmässigt eller är det även andra faktorer som skiljer dom åt? 250 kusar låter kul, men kanske inte så lämpligt varken försäkrings- och drivmedelsmässigt? :P
Vad tror ni om andrahandsvärdet på en sådan? De länkar som Martein lade in är av årsmodell -05 och -06, men då har de kanske också genomgått den största värdeminskningen?

amullo: Ska absolut kolla netbil lite mer. Det verkar vara en intressant kanal.

Jag vet inte mer än vad internet kan berätta men enligt mobile.de/transportstyrelsen så ska den dra 1.44 i stan 0.98 blandat och 0.72 på landsväg. Som en standard survolvo mao. Försäkringen kollar du nog bäst själv.

Personligen tror jag att andrahandsvärdet på bilar rent allmänt kommer sjunka som stenen ganska snart. :madmax :yoparty
Men om vi bortser från det skulle jag gissa att den mest akuta sänkningen på de GS300:or under 200.000kr redan har skett. =)

Jag håller med om Lexus! Med dom pengarna hade jag åkt till Tyskland och köpt mig en GS300( -05 eller nyare) direkt!
Tyskland för att det finns fler av dom och dom verkar kunna vara upp mot 100 lakan billigare än i Sverige. :confused:
Jag har inte kört någon men dom vinner komfort/kvalitetsronden i alla tester man har läst. På bekostnad av körglädjen tyvär så man får väl ha klart för sig vad som är viktigast först. Men 250hk iaf! :jäs

Nota bene att utrustningsnivån kan skilja sig på bilarna i Tyskland, dvs det som ingår som standard är inte samma.
Men även det faktum att det är extra viktigt med att ha bra papper på bilen då fiffel med miltal etc sker i lite större omfång där.

Men till TS: Vad exakt har du tänkt använda bilen till? Jag läser ditt förstainlägg men får inte grepp på det ändå.

Tror det blir lättare för alla om du listar upp vad du tänk använda bilen till (jo, att köra vet jag), tex ska den vara två- eller fyrdörrars? Motorstorlek, hästar, bensinförbrukning, bensin/diesel etc

Annars tycker jag själv att Volvo, hur tråkiga de än må vara i vissa fall, är bland de märken som ger mest bang for the buck. Sen kommer BMW, Mercedes, Audi, VW and company

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT