Vilken bil är mest bil för pengarna? Ångest!

Ska du ha mest bil för pengarna så ska du inte ens kolla åt Tysk-bilar. Med pengar menar jag ALLT av ekonomiskt intresse.
Fortfarande så är Avensis den klart bästa bilen överlag. Jag vet fortfarande inte varför jag inte har minst en sån i mitt garage. Men jag vet varför jag inte ha en Bmw ståendes där, jag har lärt mig av mina misstag här i livet.

Men till TS: Vad exakt har du tänkt använda bilen till? Jag läser ditt förstainlägg men får inte grepp på det ändå.

Tror det blir lättare för alla om du listar upp vad du tänk använda bilen till (jo, att köra vet jag), tex ska den vara två- eller fyrdörrars? Motorstorlek, hästar, bensinförbrukning, bensin/diesel etc

Du har helt rätt. Det var dåligt beskrivet. My bad!
Är mycket sugen på något sportigt och roligt att köra, men är inte beredd att punga ut en massa dollars extra för något som är mer sportigt än praktiskt..
Sportig och bekväm bil att köra året runt. 4 säten. Har inga barn än så det ska inte vara en kombi. Kommer pendla med den till jobbet (ca 5 mil ToR) samt använda den i tjänsten när jag är på kundbesök. Den bör därför helst inge ett bra och propert intryck. Har inga problem med att sticka ut, men det får inte vara någon skrytbil. Sådant sticker tyvärr i ögonen på kunder. GS-Lexusen är därmed lite på gränsen trots att den hamnar i rätt prisintervall. Svennebanan Volvo går alltid hem trots de kan vara ganska så dyra i inköp, men personligen är jag lite tveksam över gubbracer. Gillar dock deras nya S80 utseendemässigt.
Har än så länge lämnat motoralternativen öppna. Jag tror inte att jag kommer upp i så många mil att det blir fördelaktig rent ekonomiskt med en diesel och därför har jag riktat in mig på bensinare. Här är jag dock öppen för många alternativ - även dieslar, hybrider (gas/bensin eller el/bensin) och etanol. Måste inte tvunget vara 200hk+, men tillräckligt för att inte gråta varje gång man kört bilen.

blev det klarare? :gnissla

Du har helt rätt. Det var dåligt beskrivet. My bad!
Är mycket sugen på något sportigt och roligt att köra, men är inte beredd att punga ut en massa dollars extra för något som är mer sportigt än praktiskt..
Sportig och bekväm bil att köra året runt. 4 säten. Har inga barn än så det ska inte vara en kombi. Kommer pendla med den till jobbet (ca 5 mil ToR) samt använda den i tjänsten när jag är på kundbesök. Den bör därför helst inge ett bra och propert intryck. Har inga problem med att sticka ut, men det får inte vara någon skrytbil. Sådant sticker tyvärr i ögonen på kunder. GS-Lexusen är därmed lite på gränsen trots att den hamnar i rätt prisintervall. Svennebanan Volvo går alltid hem trots de kan vara ganska så dyra i inköp, men personligen är jag lite tveksam över gubbracer. Gillar dock deras nya S80 utseendemässigt.
Har än så länge lämnat motoralternativen öppna. Jag tror inte att jag kommer upp i så många mil att det blir fördelaktig rent ekonomiskt med en diesel och därför har jag riktat in mig på bensinare. Här är jag dock öppen för många alternativ - även dieslar, hybrider (gas/bensin eller el/bensin) och etanol. Måste inte tvunget vara 200hk+, men tillräckligt för att inte gråta varje gång man kört bilen.

Mycket klarare, nu vet åtminstone jag vad jag kan rekommendera :)

Nya Volvo S40 T5 kanske är ett alternativ?
Det må vara en volvo, men den har likheter med S80, men är mindre och mer ekonomisk.
Hade en S80 T6 innan och den gick ju som ett skållat ollon, men den drog därefter, var inte billigaste bilen att skatta och försäkra, samt reservdelarna var inte billiga. Men, om jag ska köpa en S80 så är det bara en sån som gäller för min del.

Om du inte vill ha Volvo, så tycker jag också att Lexusen är ett väldigt bra alternativ, den kombinerar en hel del saker och egenskaper till en väldigt bra bil så vitt jag vet.

Är inte så insatt i BMWs, Audis och Mercedes olika modeller så håller mig borta från att rekommendera enskilda modeller där.

När jag provkörde en Skoda octavia RS blev jag grymt imponerad riktigt kul bil att köra.

Annars köpte jag själv en BMW 318D -07 du får ju inget sportigt direkt men helt ok med en kcr-box Samt låg skatt 1000:-/kvartalet. Grymt snål drar ca 0,5l/milen blandad. När jag brände ner till Skåne och för det mesta låg i 160 låg jag på 0,57l. Försäkringen är inte heller så dum 4400:-/året halv nästa år blir det 7000:-/hel. Ytterliggare några stora plus tyst och bekväm samt fri service i 3 år. Allt har verkligen varit grattis har inget att klaga på hos bmw.

//Dafe

Snackar vi komfort och nöje så föreslår jag Volvo s40 T5.

Mycket klarare, jag trodde du skulle ha en familjebil som var bäst när det gäller ekonomi :)

Nu är det nästan så att du kan komma undan med att köpa en tysk isåfall om det gäller sedan och inte bäst på ekonomi.
Vad du än gör, håll dig borta från franska bilar. Och italienska.
Lexusen är ett grymt bra val, det är världens bästa biltillverkare som står bakom den så det kan ju inte gå fel. Och inte bäst enligt min personliga åsikt utan välrenommerade bilmedier över hela världen.
Att det skulle sticka i ögonen på kunderna bara för att du kör en Lexus låter ju konstigt, det är numer som vilken jävla svenssonbil som helst ju. Om inte annat så får du förklara det för dem :tummenupp

Varför ens nämna Audi och framhjulsdrift i samma mening när de även har världens bästa fyrhjulsdrift att tillgå? :va

Köp en A6 eller A4 quattro med en 2,0 TDI spis. Du kommer absolut INTE att bli missnöjd med vare sig förbrukning, hållbarhet eller körglädje. De är ruskigt bekväma och ser sådär lyxigt gigantiska ut. Dessutom kan du skratta åt alla stackare som får köra försiktigt som gamla kärringar på vintern pga att de har hopplöst stenåldersbetonad bak eller framhjulsdrift. :D
Du kommer aldrig vilja ha något annat sen :tummenupp

Audi/vw dieselspisar är nog ibland det mest driftsäkra som finns, och har utvecklats under måååånga år. Fyrhjulsdriften är MYCKET stryktålig.
Enda som talar emot Audi är väl möjligvis andrahandsvärde och dyra delar (elektronik) om något pajar. Dock är ju Bmw och Volvo minst lika dyra nu för tiden..
Vill du tvunget ha bensinare (finns diesel med iaf 170hp vad jag vet) så finns ju 2,0TFSI med 200hp, en trevlig 3,2 liters 6a på 260hp och även att par V8or till a6an :yoparty

Last edited:
Tack för hjälpen alla som skrivit än så länge. Tur man har SH:s samlade kunskaper så nära. Ska ta mig en tur till Lexus Malmö i slutet på veckan och kolla läget.

En 8-9 år gammal 7-serie kan omöjligt vara en höjdaraffär för den som vill åka något så när billigt eller driftsäkert. Billig i inköp, ja. Billig att äga knappast. Och skulle den gå sönder finns all anledning att gråta....

Då framstår 5-serien som ett rakt igenom mer seriöst alternativ. Bättre på alla plan.

Du har verkligen ingen aning om vad du skriver. De bilarna går mindre sönder än andra vanliga misskötta förekommande.

Det enda den faller på är försäkringskostnaden och möjligen skatten om man tycker 3000kr är mycket pengar.

Gå sönder??? Vad är det som går sönder på en bil som kostar gråtande tårar egentligen?
Varför har jag aldrig problem med mina bilar? Jag gråter av lycka varje gång jag kör nån av dem :hihi

Det är de billigaste bilarna att serva om du jämför med Volvo S80, A6/A8 och Mercaskit. Allting sitter på rätt ställe i en 7serie som det inte gör i en Merca eller Audi. Volvo luktar bara plast när du sätter dig i den och sen tickar&tjuter bältesvarnaren så man vill köra ner för ett stup med bilen.

Nix, inget annat än BMW/Alpina här och det av fler anledningar än du nånsin kommer förstå, kanske ;)

http://www.aftonbladet.se/bil/article5685057.ab

Om man inte absolut måste ha det fränaste och senaste så är SAAB 9-5 sedan en prisvärd bil idag. Ingen dålig bil men med finfint prutläge!

Aeromodellen har hyfsade prestanda och är oftast välutrustad men kostar förstås lite mer att äga.

2.3T-modellens 185 hk räcker för husbehov och har relativt låga ägandekostnader. Det finns också en del rätt välutrustade exemplar.

Det går att hitta nästan nya bilar under 150.000:- :)

Du har verkligen ingen aning om vad du skriver.

Det är öppet mål men jag undviker det :D Seriöst, en 7-serie är INTE ekonomisk på något vis, och de skänker ungefär lika mycket körglädje som vilken annan tung bil som helst. De är grymt sköna att köra, men det är ingen sport alls i dem. Jag har kört både gamla och nya 7-serier och det är en grym bil om man ska ha en lyxkryssare för motorväg etc.

Ligist, jag vet inte om mina geografikunskaper är helt borta. Ligger inte Karlskrona nere i Danmark typ? Vad fan ska du med Audis förträffliga fyrhjulsdrift till där nere?
Ok om TS bodde i norrland där man har mer än 1mm snö per årtionde, då är det försvarbart med en Quattro. Annars är det bara slöseri på effekt att skicka ut till ytterligare ett hjulpar att driva.
Jag kände i vintras att jag saknade en A6 quattro när jag var i Lillehammer och åkte skidor, på dessa vägar krävs det fyrhjulsdrift och en fwd-v70 var inte jätteskoj men det funkade.

Tack för hjälpen alla som skrivit än så länge. Tur man har SH:s samlade kunskaper så nära. Ska ta mig en tur till Lexus Malmö i slutet på veckan och kolla läget.

BMW ligger precis bredvid så då kan du ju kika inom där med! :tummenupp

Sådant sticker tyvärr i ögonen på kunder. GS-Lexusen är därmed lite på gränsen trots att den hamnar i rätt prisintervall.

Tror faktiskt inte det är så många som skulle uppfatta det så. Lexus är iofs ett ordentligt lyxbilsmärke i USA, men i Sverige så lever det mycket i skymundan av BMW, Mercedes, Audi och Volvo/Saab

Man kan ju titta på en Opel Vectra OPC också.. eller en Mazda 6 MPS
Där kan man snacka om anonyma bilar med BRA prestanda. Personligen skulle jag inte ta i en Opel med tång, men en anonym Mazda med 260 häst och 4-hjulsdrift är ju inte fel!
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/mazda/6_mps/index.xml

Finns några på blocket och de hamnar defintivt innanför budgeten!
http://www.blocket.se/hela_sverige?...s&ps=&pe=&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=&ca=11&md=th

Last edited:
Du har verkligen ingen aning om vad du skriver. De bilarna går mindre sönder än andra vanliga misskötta förekommande.

Jaha, jag börjar förstå. BMW är inte misskötta och går därför inte sönder. Det handlar alltså inte om bättre byggkvalitet.:)

Enligt Bilprovningens statistik avseende 10 år gamla bilar underkänns 18 procent av 7-seriebilarna, inte särskilt mycket kan man tycka, men det innebär ändå bara 46:e plats i statistiken. Det lustiga är att det kryllar av Oplar, Toyotor, och Mercedesar före i statistiken. Det är således inte korrekt att BMW går mindre sönder än många andra vanligen förekommande modeller.

http://www.bilprovningen.se/Externt...e/Personbilar_10_ar_modellrelaterade_2008.pdf

Gå sönder??? Vad är det som går sönder på en bil som kostar gråtande tårar egentligen?

Tja, en bekant till mig skulle nyligen få betala över 20 000 kr för ett original avgassystem till en 740. Anledningen till att han sökte ett nytt var att det gamla gått sönder... Billigt? Tja, allt är ju relativt. Tror det är få människor som tycker det är en höjdare att slänga ut sådana pengar på en nästan tio år gammal bil.

Varför har jag aldrig problem med mina bilar? Jag gråter av lycka varje gång jag kör nån av dem :hihi

Du gråter tydligen i stort sett oavsett vilken bil Du kör. :D Kanske dax att söka hjälp? Trevligt att du gillar dina bilar i alla fall.

Nix, inget annat än BMW/Alpina här och det av fler anledningar än du nånsin kommer förstå, kanske ;)

http://www.aftonbladet.se/bil/article5685057.ab

Vad jag förstår är att du är värsta sortens inrökta BMW-nerd, det har framgått med all önskvärd tydlighet här på SH de senaste åren. Det är okej att vara nerd, men då får man också ta att andra kanske försöker nyansera den bild man ger av sitt favoritmärke en aning.:krama

Har själv ägt både BMW, Mercedes och Audi, så jag kanske vet något lite i alla fall även om jag självfallet inte har DIn obegränsade kompetenskälla att ösa kunskap ur. Om BMW då alltså.

Araben köpte inte 8-10 år gamla bilar väl??

Tror faktiskt inte det är så många som skulle uppfatta det så. Lexus är iofs ett ordentligt lyxbilsmärke i USA, men i Sverige så lever det mycket i skymundan av BMW, Mercedes, Audi och Volvo/Saab

Man kan ju titta på en Opel Vectra OPC också.. eller en Mazda 6 MPS
Där kan man snacka om anonyma bilar med BRA prestanda. Personligen skulle jag inte ta i en Opel med tång, men en anonym Mazda med 260 häst och 4-hjulsdrift är ju inte fel!
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/mazda/6_mps/index.xml

Finns några på blocket och de hamnar defintivt innanför budgeten!
http://www.blocket.se/hela_sverige?...s&ps=&pe=&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=&ca=11&md=th
Oplar är inte så dumma faktiskt.
Diskreta.
Blir varken stulna eller "nycklade".
Har ofta en inbyggd lätthanterlighet som inte syns i siffror.
Turbomatad tvålitersfyra på 240 kusar eller V6a på 284 kusar på topp borde räcka till.
Hur många oplar som säljs med topp end motorer vet jag inte.
Opelköpare är oftast ute efter en pendlarcontainer.

Ska du ha mest bil för pengarna så ska du inte ens kolla åt Tysk-bilar. Med pengar menar jag ALLT av ekonomiskt intresse.
Fortfarande så är Avensis den klart bästa bilen överlag. Jag vet fortfarande inte varför jag inte har minst en sån i mitt garage. Men jag vet varför jag inte ha en Bmw ståendes där, jag har lärt mig av mina misstag här i livet.

Nu snackas det ju om 150-200 schmacarou och då är det väl mer intressant att köpa en bil som kostar en halv mille ny och som har tappat 200-300 kakor i värdeminskning på 5.000 mil än en sketen japan som kostar 200 ny och sen tappa den där hundringen själv?

Jag har resonerat som trådskaparen och under några år hållit mig flytande med ett bilkapital på runt tvåhundringen. Jag kom fram till att en tysk bil med så mycket extrautrustning som möjligt som gått några tusen mil är det absolut mest ekonomiska köpet. Har haft 3 st BMW 330 XI och tappat 10-20 loppor per år och bil.
En annan bra grej med BMW är att alla adidaskillar har sådana och tjöper nya 19-tummare konstant och då blir det fullt i garaget i Jakobsberg så orginalhjulen åker ut på blocket där det nu gått inflation och man kan få en uppsättning komletta orginal 17" hjul med bra däck för fyra tusen spänn!

Nu snackas det ju om 150-200 schmacarou och då är det väl mer intressant att köpa en bil som kostar en halv mille ny och som har tappat 200-300 kakor i värdeminskning på 5.000 mil än en sketen japan som kostar 200 ny och sen tappa den där hundringen själv?

Sant till viss del, jag jämförde mest med de bilar han hade föreslagit i första inlägget och dessa är inte bättre eller roligare än en fullsmetad avensis. Och jag funderade även mer på en begagnad.
Men du har rätt för övrigt, man köper inte en ny bil som privatperson och förlorar massa pengar. Tjänstebil är en annan femma men då är det inte din egen bil så det behöver vi inte ens diskutera.
Och smaken är som baken, Bmw är roliga och sportiga men det kostar ju in på en del annat. Kvalité är det inga fel på, betydligt sämre kvalité är det på vårt egna överreklamerade märke Volvo, och även Saab för den delen.

Men att som Mavve ens föreslå en 7-serie är bara pinsamt, speciellt när man bara får gamla häckar för den pengen. Ska man ha en 7-serie ska man ha en 06:a eller dylikt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT