Vilken bil är mest bil för pengarna? Ångest!

Och smaken är som baken, Bmw är roliga och sportiga men det kostar ju in på en del annat. Kvalité är det inga fel på, betydligt sämre kvalité är det på vårt egna överreklamerade märke Volvo, och även Saab för den delen.

Det är för att BMW och MB gör sina egna bilar så som de vill ha dem medans de flesta övriga bilar bygger på någon pressa-produktionspriset-till-max-plattform.

Volvo V50 är samma bil som Renault megane och ford fikus medan SAAB är samma som opel och alla andra GM-ägda märken, isuzu, mfl.

Men "teknikens värld" skriver alltid gott om SAAB och Volvo som säkra kvalitetsbilar och sågar renault, ford och opel trots att det är samma soppor.

Eftersom det inte behövs fler biltrådar på ett sporthojsforum lånar jag tråden lite. Bilmodellen jag är intresserad av har ju faktiskt nämnts i tråden.

Igår sålde jag min merca (rostig) och mobiliserar resurser för fullt för att köpa annan bil. Det blir en volvo s40 2,4 typ nollfemma eller nåt sånt.

* Hur stor skillnad är det på 140hk- respektive 170hk-motorn? Att det är 30 hästars skillnad har jag räknat ut, men känns det? Är den med mer effekt mycket törstigare?
* Är det nåt som brukar gå sönder på dom?
* Är metallic-lack mindre rostbenägen?
* Om bilen står som säkerhet för ett lån, framgår det alltid i fordonsregistret?

* Hur stor skillnad är det på 140hk- respektive 170hk-motorn? Att det är 30 hästars skillnad har jag räknat ut, men känns det? Är den med mer effekt mycket törstigare?
* Är det nåt som brukar gå sönder på dom?
* Är metallic-lack mindre rostbenägen?
* Om bilen står som säkerhet för ett lån, framgår det alltid i fordonsregistret?

1. Lite piggare blir den väl men ändå inte pigg så kör på 140 och kör snålare i stället.

2. ingen aning.

3. Nej men klarar sig bättre mot solen. Det är inte lacken som rostar.

4. Det är inte bra att ha en bil som säkerhet.

1. Lite piggare blir den väl men ändå inte pigg så kör på 140 och kör snålare i stället.

2. ingen aning.

3. Nej men klarar sig bättre mot solen. Det är inte lacken som rostar.

4. Det är inte bra att ha en bil som säkerhet.

1. Jag vill egentligen ha en med 140 hk men det säljs ungefär tusen gånger fler med 170. :(

och

4. Nej, det är det inte. Det är därför jag inte vill chöpa en bil som är belånad och där bilen är som säkerhet. Därför undrar jag om det ALLTID framgår i trafikregistret om bilen är belånad och står som säkerhet.

så en kompletterande fråga

5. Hur betalar man en bil för >100 000 till en privatperson? Postväxel? Hur fungerar det?

Jo, kreditköp ska alltid framgå. Men det kan finnas anledning att ringa Transportstyrelsen ändå och kolla status på ett tilltänkt fordon vad avser betalda skatter och avgifter.

Jag råkade köpa en bil som varit avställd och efter påställning, besiktning och betald skatt, stod den fortfarande som havandes körförbud. Det visade sig vara en tidigare ägare ett par led bort, som skitit i att betala skatt och det var upp till mig att slanta upp eller driva privat process mot karln för att få bruka fordonet (som för övrigt jagades av kronofogden i samma ärende - men sånt kan dra ut på tiden). Samma bil som för övrigt snabbexporterades österut efter att jag ledsnat - köp inte franskt!

5. Hur betalar man en bil för >100 000 till en privatperson? Postväxel? Hur fungerar det?

Postväxel funkar bra och den kan ställas ut på säljaren och om köpet ej blir av, ger du tillbaka till banken som löser in den. Men det där kan de förklara bättre på banken, exakt hur du ska göra. Annars tar man en vanlig vardag och knatar in på bankkontor tillsammans och flyttar över slantarna och får då kvittens och allt. Litar man på köpare/säljare, så kan man fixa allt via egen dator och med bankdosa - men där är risken större för att bli dragen vid näsan.

Last edited:
Det är för att BMW och MB gör sina egna bilar så som de vill ha dem medans de flesta övriga bilar bygger på någon pressa-produktionspriset-till-max-plattform.

Volvo V50 är samma bil som Renault megane och ford fikus medan SAAB är samma som opel och alla andra GM-ägda märken, isuzu, mfl.

Men "teknikens värld" skriver alltid gott om SAAB och Volvo som säkra kvalitetsbilar och sågar renault, ford och opel trots att det är samma soppor.

Återigen, säger inte emot dig allt för mycket :D
Men att påstå att det är samma bilar bara för att de delar många komponenter/bottenplatta etc är ju lite väl att ta i. Det är ju som att påstå att Audi är samma bil som Skoda, och sånt vill ju ingen höra...
Jag tror inte på din teori om att mb/bmw bygger bilarna som de vill ha dem. Åtminstone inte mb, för varför har de fortfarande inte gjort något åt rosten som fortfarande är ett problem?
Man kan köpa bil med hjärtat, hjärnan eller både och. Köper man en Bmw så gör man inte ett dåligt köp.
Köper man, som jag gjorde, en 9-5 2.0t så gör man ett fruktansvärt dåligt köp.
Av ren princip så vägrar jag nu den bilen service, bara för att skiten ska få skära så att jag kan skratta åt helvetet när det ligger och ryker i diket eller dylikt. 2000mil över service :banana
Enda nackdelen är att det blir tjejen som får uppleva det om jag har otur, hon kör den mestadels :(

På den punkten vill jag faktiskt svara att jag personligen föredrar 170hk framför 140 samt att jag märker skillnaden, iaf om vi pratar om volvo 850 med de två nåmnda motoralternativen.

170 känns för mig som ett minimum, då det även medför högre vrid och lastar man bilen med passagerare eller saker så kommer man märka skillnaden desto mer.
vad beträffar bränsleekonomin så är det väldigt mycket du som avgör själv, men på de två nämnda bilarna, skilde det inget signifikant i förbrukning.

my 2 cents

På den punkten vill jag faktiskt svara att jag personligen föredrar 170hk framför 140 samt att jag märker skillnaden, iaf om vi pratar om volvo 850 med de två nåmnda motoralternativen.

De nya motorerna kan du inte jämföra med de gamla, helt annan effektkurva.
Sen att du kan accelerera normalt med ytgas och de levererar.

Men att som Mavve ens föreslå en 7-serie är bara pinsamt, speciellt när man bara får gamla häckar för den pengen. Ska man ha en 7-serie ska man ha en 06:a eller dylikt.

Trådens rubrik lyder: VILKEN BIL ÄR MEST BIL FÖR PENGARNA?

Då ÄR det 7serien och inget annat. Odiskutabelt.
De okunniga kan fortsätta då jag redan skrivit vad som gäller, men man kommer inte ifrån att man får mest bil för pengarna om man köper sig just en gammal 7serie i fint skick.

Byta avgasrör liksom. Såklart kommer något sådant upp att ens polares bekant som kände någon och då kostade det 20tusen att byta så det betyder att bilen måste vara värre än en papptillverkad Trabant.
Man bytar avgasrör kanske EN GÅNG eller TVÅ om man nu gillar att köra 66.000 MIL med sin bil.

Inget slits så mycket som avgasröret då det blir varmt&kallt samt utsätts för mycket skit. Man måste byta på ALLA BILAR I HELA VÄRLDEN SOM NÅGONSIN TILLVERKATS OCH KOMMER ATT TILLVERKAS. Fysiklagarna säger detta.

Sen vill jag inte bli kallad BMWnerd tack :hihi Jag gillar även Mercedes S65 AMG, deras CLSer, Jaguar XJR, Aston Martin, Lamborghini och Bugatti Veyron - inget annat. Alla andra bilar är bedrägeri anser jag. :brinnerup

De nya motorerna kan du inte jämföra med de gamla, helt annan effektkurva.
Sen att du kan accelerera normalt med ytgas och de levererar.
Jo, det slog mig också och var på väg in att lägga in en edit i mitt inlägg. :)

Sen vill jag inte bli kallad BMWnerd tack :hihi Jag gillar även Mercedes S65 AMG, deras CLSer, Jaguar XJR, Aston Martin, Lamborghini och Bugatti Veyron - inget annat. Alla andra bilar är bedrägeri anser jag. :brinnerup
Att du gillar Lamborghini borde redan där diska dig från diskussionen...

För att inte nämna jaguar. Brittiska biltillverkare har kunskap och material för att bygga bilar, tyvärr lyckas de ändå aldrig med att bygga bilar av kvalité. För du vet väl vad man säger om jaguarförare? De är överlyckliga två gånger: den första är när de köper sin jaguar, den andra är de väl får skiten såld.

Men om vi går OnT igen så vet både du och jag att det är ren BS du kommer med om hur en BMW 7-serien är enda bilen som gäller och det med motiveringen att du sagt så.:tuttar

Jag håller dock med om att ett argument som min polares polare bytte avgasrör för 20k på en BMW inte duger för att helt utesluta bilen, men du kan ändå inte neka till att delarna till en 7-serie är dyrare än de andra modellerna av samma årgång.

Ekonomin är det som diskar den bilen från att vara mest prisvärd i min bok iaf, inte bara reservdelsekonomin, utan även bränsleekonomin. Även om sättet man kör påverkar bränsleekonomin så är det i slutändan dryga 2ton bil som ska flyttas runt.

Last edited:
Återigen, säger inte emot dig allt för mycket :D
Men att påstå att det är samma bilar bara för att de delar många komponenter/bottenplatta etc är ju lite väl att ta i. Det är ju som att påstå att Audi är samma bil som Skoda, och sånt vill ju ingen höra...
Det är precis så det är. Just Audi (Seat, Skoda, Folka, Audi) är den mest överskattade bilen som finns. Min A4-05 var ett stort skämt så så många punkter.
Det som skiljer mellan bilarna är mest plåt och plast. Det viktiga i konstruktionen delas ofta rakt av.

Jag tror inte på din teori om att mb/bmw bygger bilarna som de vill ha dem. Åtminstone inte mb, för varför har de fortfarande inte gjort något åt rosten som fortfarande är ett problem?

Jag har inte sett så många sönderrostade mb utan tror det är lite R1-syndrome med 2:ans växel där icke mb-ägare hittar en svag punkt och hackar på den trots att den inte är värre än på andra bilar. Varför är en V70-taxi slut efter 17.000 mil medan en MB-E klasse rullar på och känns tämligen ny efter 40.000?

Byta avgasrör liksom. Såklart kommer något sådant upp att ens polares bekant som kände någon och då kostade det 20tusen att byta så det betyder att bilen måste vara värre än en papptillverkad Trabant.
Man bytar avgasrör kanske EN GÅNG eller TVÅ om man nu gillar att köra 66.000 MIL med sin bil.

Inget slits så mycket som avgasröret då det blir varmt&kallt samt utsätts för mycket skit. Man måste byta på ALLA BILAR I HELA VÄRLDEN SOM NÅGONSIN TILLVERKATS OCH KOMMER ATT TILLVERKAS. Fysiklagarna säger detta.

Avgassystem var ett enkelt exempel på dyra reservdelar. En slitdel som måste bytas förr eller senare dessutom. Det är relevant här därför att på en tio år gammal häck som gått 20 000 mil. åker du på att byta detta inom snar framtid. Mest bil för pengarna; jo tjenare. Lägger man bara inköpspriset i detta så kanske du har en poäng men inte om du ser till vad du riskerar att få lägga ut på bilen totalt sett.

Det är bara att konstatera att Du saknar förmåga att diskutera BMW någotsånär objektivt. :tungan

-Pinsamt, sa Bill.
-Nerd, sa Bull

Avgassystem var ett enkelt exempel på dyra reservdelar. En slitdel som måste bytas förr eller senare dessutom. Det är relevant här därför att på en tio år gammal häck som gått 20 000 mil. åker du på att byta detta inom snar framtid. Mest bil för pengarna; jo tjenare. Lägger man bara inköpspriset i detta så kanske du har en poäng men inte om du ser till vad du riskerar att få lägga ut på bilen totalt sett.

Det är bara att konstatera att Du saknar förmåga att diskutera BMW någotsånär objektivt. :tungan

-Pinsamt, sa Bill.
-Nerd, sa Bull

Angående bmw och avgassystem så har verkstaden här aldrig behövt att byta ett avgassystem på någon e39. De kom 1996.

Kolla gärna också vad ett avgassystem kostar till exempelvis en v70. Hu.

Tycker att min e39 var den bilen med de billigaste reservdelarna jag har haft, värre priser till Mazda 6 och Volvo 70 samt speciellt allt som har man vag att göra. Bytte instrumenteringslampor för samma pris som ett hjullagerbyte till Bmw'n kostade. (800:-)

Sedan är det ju så att delar till lyxbilarna som 7 serien är dyrare på vissa punkter. Men det måste vara en sjukt vanlig bil då alla har en kompis som bytt avgasrör på dem, speciellt med tanke på att det är mycket ovanligt att det behövs till e39'an :)

Last edited:
Jag har inte sett så många sönderrostade mb utan tror det är lite R1-syndrome med 2:ans växel där icke mb-ägare hittar en svag punkt och hackar på den trots att den inte är värre än på andra bilar. Varför är en V70-taxi slut efter 17.000 mil medan en MB-E klasse rullar på och känns tämligen ny efter 40.000?

Jag sålde en sönderrostad merca i dagarna och ganska stor del av min uppmärksamhet har gått till att notera rost på andra mercor senaste tiden. Mina observationer visar på att mercor visst rostar, främst c-klassen. Det är inte som tvåans växel.

Jag sålde en sönderrostad merca i dagarna och ganska stor del av min uppmärksamhet har gått till att notera rost på andra mercor senaste tiden. Mina observationer visar på att mercor visst rostar, främst c-klassen. Det är inte som tvåans växel.

1. Hur gammal var den?

2. Polaren har en Ford Ka som är rätt käxig, tror du någon noterar att den är rostig eller förväntar man sig det bara? Bilar rostar men om det är en BMW eller en MB så är det en sensation.

Det är precis så det är. Just Audi (Seat, Skoda, Folka, Audi) är den mest överskattade bilen som finns. Min A4-05 var ett stort skämt så så många punkter.
Det som skiljer mellan bilarna är mest plåt och plast. Det viktiga i konstruktionen delas ofta rakt av.

En väns Eklass anno 1998, var hålrostad i skärmarna. Den som han numera kör (2002) lackades om innan det blev hålrost. Så visst rostar de tokigt mycket. Kolla även vito etc.

På tal om rost så var sambons Mazda 6 2003 rävröd i alla plåtskarvar då den var otroligt lite underredsbehandlad när den såldes för några år sedan. Undrar hur de ser ut om några år. Samma sak med Toyota, kolla ramen på de nya pickuperna. Köpa en Hilux för över 300.000:- och det enbart är en vanligt lackad ram utan något mer!

Last edited:
En väns Eklass anno 1998, var hålrostad i skärmarna. Den som han numera kör (2002) lackades om innan det blev hålrost. Så visst rostar de tokigt mycket. Kolla även vito etc.

På tal om rost så var sambons Mazda 6 2003 rävröd i alla plåtskarvar då den var otroligt lite underredsbehandlad när den såldes för några år sedan. Undrar hur de ser ut om några år.

Ja skit i att köpa MB då, allt jag vet är att om man tar en bulle och det är en MB så blir man förvånad hur jäkla ny den känns när man kollar på milen medan en V70 förvånar åt det andra hållet.

Har själv aldrig ägt en MB men 3 st 330 XI och de var jag tvärnöjd med.

Ja skit i att köpa MB då, allt jag vet är att om man tar en bulle och det är en MB så blir man förvånad hur jäkla ny den känns när man kollar på milen medan en V70 förvånar åt det andra hållet.

Har själv aldrig ägt en MB men 3 st 330 XI och de var jag tvärnöjd med.

Jag säger inte att man inte skall köpa dem men man skall vara uppmärksam på rost när det gäller eklass runt 2000talet. Förövrigt så tror jag de flesta bilar blir sämre för varje år. Mer plast och lägsta möjliga tillverkningspris stärker ju inte precis hållbarheten i längden. Lite som att gnälla över att en reservdel är dyrare på en bil än en annan fast den kanske enbart behövs att bytas en gång istället för 3 vilket vag har missuppfattat då det är premium pris och Lidl hållbarhet.

Hade en själv en mb 300te. Trevlig bil som man åker gott i. Kompisens är en 430 vilken även rör på sig bra.

Last edited:

Ok, talar bara av egen erfarenhet efter att ha jobbat på lackverkstad och den största delen av bilarna som kom in för rostproblem var just Merca och inget annat. Visst, Saab har sina bakluckor och Ford likaså men inget är så dåligt som MB när det gäller rost och då snackar vi årsmodeller ända fram till 05/06. Pinsamt är bara förnamnet. Hundben och A-stolpar var standard att lacka om på dessa häckar, men även annat titt som tätt.
En V70 är inte slut efter 17 000mil men den känns inte lika fräsch som en merca efter 40 000mil, det kan jag hålla med om, och jag vill absolut INTE höja V70 till skyarna för det är en tråkig jävla skitbil som säljs till överpris. Sen kostar de lite olika, men det kanske är oväsentligt i sammanhanget :näsblod

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!