Vilken bil är mest bil för pengarna? Ångest!

Förövrigt så tror jag de flesta bilar blir sämre för varje år. Mer plast och lägsta möjliga tillverkningspris stärker ju inte precis hållbarheten i längden.

+att det är vattenbaserad lack som gäller numer. Det där met lägsta möjliga tillverkningspris var det jag var inne på förut. MB och BMW bygger bilar på sitt sätt och tar betalt där efter medan resten delar bottenplattor, drivlinor, hjulupphängningar, mm med sina koncernsyskon. Sen lyckas de smacka iväg bilar till låga priser men samtidigt har de en betydande reservdelsomsättning i stället. De få gånger jag köpte delar till BMW blev jag förvånad över hur billigt det var. BMW är ju alltid så dura när de pajar :floskel har man ju fått höra.

De få gånger jag köpte delar till BMW blev jag förvånad över hur billigt det var. BMW är ju alltid så dura när de pajar :floskel har man ju fått höra.

Med tanke på att det är bra, snygga, komfortabla och trevliga att köra undrar jag varför de så gott som helt lyser med sin frånvaro när man ser på fordonsparken i Taxibranchen med tanke på hur "ekonomiska" de verkar vara enligt bl.a. mavve och andra här...

Om de nu är så ekonomiska som många i tråden påstår borde de väl vara ett givet alternativ för en taxi-åkare?! Han vet ju att bilen måste palla 60000 mil och vill helst slippa dyra haverier och långa verkstadstider...

Eller är det så, i ärlighetens namn, att BMW förvisso är grymma bilar men att de därför kostar därefter och att de under sin levnadstid fortsätter att kosta lite extra?!

Med tanke på att det är bra, snygga, komfortabla och trevliga att köra undrar jag varför de så gott som helt lyser med sin frånvaro när man ser på fordonsparken i Taxibranchen med tanke på hur "ekonomiska" de verkar vara enligt bl.a. mavve och andra här...

Om de nu är så ekonomiska som många i tråden påstår borde de väl vara ett givet alternativ för en taxi-åkare?! Han vet ju att bilen måste palla 60000 mil och vill helst slippa dyra haverier och långa verkstadstider...

Eller är det så, i ärlighetens namn, att BMW förvisso är grymma bilar men att de därför kostar därefter och att de under sin levnadstid fortsätter att kosta lite extra?!

Jag tror det främst är 2 orsaker:

1. Kör man taxi i Sverige kör man Merca eller kanske Volvo, så har det alltid varit och alla kan sina historier om hur en taxi har gått 60.000mil utan problem någon gång 1987.

2. Alla har haft en kompis som har bytt avgassystem på sin Bmw 740 för 20.000:-

Skulle vilja se den kalkylen som visar att exempelvis en Bmw 3/520diesel (ca170hp) har dålig totalekonomi eller att en peugeot inte håller lika bra som taxi. Är väl som i de flesta bransher "Det skall vara som det alltid har varit då det som var sant för 30år sedan är lika sant nu!"

Last edited:
1. Hur gammal var den?

2. Polaren har en Ford Ka som är rätt käxig, tror du någon noterar att den är rostig eller förväntar man sig det bara? Bilar rostar men om det är en BMW eller en MB så är det en sensation.

Det var en 97:a och den har varit rostig senaste fem åren, men invändigt var den som ny. 14000 mil. :näsblod

Man ser en del 5-serietaxi i sthlm men det är sant att de är glest. Tror det har med att Merca har varit synonymt med Diesel i alla tider och BMW har inte riktigt satsat på det för ens de senare 10 åren och det är först på senare tid man sett BMW i sammanghanget. Jag tror stora taxibolag som har många MB eller V70 har avtal med servicefirmor så de håller sig gärna till samma märken.

Något som är konstigt är att så många kör V70 vilket är en skitbil och är färdig för demonteringen efter knappt 20k mil.

En släkting till mig köpte en ny Daihatsu Charade i mitten på -80 talet. Den körde hon ca 50 000 mil utan regelbunden service och större ingrepp. En vän till hennes dotter gjorde bilen obrukbar efter ett möte med en refug någon gång runt år 2000. Totalekonomiskt en lysande affär för henne.

Många bilar håller hög klass idag när det gäller driftsäkerhet. Vill man få premium känsla i bilarna får man titta på BMW, Mercedes och Audi. De övriga har en bit kvar innan de är ifatt på det området. Ändå måste jag säga att jag tyckte att den senaste Mercedes E-klass gav ett sämre kvalitetsintryck än tidigare generationer. Helt klart har dessa premium tillverkare sparat in lite här och där. De får passa sig så att det inte går för långt eftersom de andra tillverkarna höjer sitt kvalitetsintryck för varje generation.

Jag tror stora taxibolag som har många MB eller V70 har avtal med servicefirmor så de håller sig gärna till samma märken.

Något som är konstigt är att så många kör V70 vilket är en skitbil och är färdig för demonteringen efter knappt 20k mil.

Men så gott som samtliga "stora bolag" har ju en uppsjö med underentrepenörer som är de som äger bilarna. Det finns ju en oerhörd mängd små åkare i Sthlm som äger en eller ett par bilar. För dem är ju ekonomi A och O. Min bild av verkligheten är att BMW är finfina bilar men man får å andra sidan betala extra för den komforten, kvalitén och körglädjen. Det som framförallt diskvalificerar BMW när man vill ha "bra ekonomi" är dyrt ägande... Dyr service och dyra försäkringar...

Så jag har inget emot BMW, tvärtom, skulle gärna ha en men jag tror ändå BMW inte kvalar in när någon söker en "bil med bra ekonomi"...

Men så gott som samtliga "stora bolag" har ju en uppsjö med underentrepenörer som är de som äger bilarna. Det finns ju en oerhörd mängd små åkare i Sthlm som äger en eller ett par bilar. För dem är ju ekonomi A och O. Min bild av verkligheten är att BMW är finfina bilar men man får å andra sidan betala extra för den komforten, kvalitén och körglädjen. Det som framförallt diskvalificerar BMW när man vill ha "bra ekonomi" är dyrt ägande... Dyr service och dyra försäkringar...

Så jag har inget emot BMW, tvärtom, skulle gärna ha en men jag tror ändå BMW inte kvalar in när någon söker en "bil med bra ekonomi"...

Jag är inte alls så säker på att Bmw är dyrare än Merca. Visst jämför man med en Ford Ka men det är ju inte riktigt grejen. Eller har bmw sjukt olika reservdelspriser i landet, de som jag har haft var billigare med samma delar än volvon de gånger jag kollat och v70'n hade samma premie som min Bmw 523 :va

Last edited:
Nu snackas det ju om 150-200 schmacarou och då är det väl mer intressant att köpa en bil som kostar en halv mille ny och som har tappat 200-300 kakor i värdeminskning på 5.000 mil än en sketen japan som kostar 200 ny och sen tappa den där hundringen själv?

Jag har resonerat som trådskaparen och under några år hållit mig flytande med ett bilkapital på runt tvåhundringen. Jag kom fram till att en tysk bil med så mycket extrautrustning som möjligt som gått några tusen mil är det absolut mest ekonomiska köpet. Har haft 3 st BMW 330 XI och tappat 10-20 loppor per år och bil.
En annan bra grej med BMW är att alla adidaskillar har sådana och tjöper nya 19-tummare konstant och då blir det fullt i garaget i Jakobsberg så orginalhjulen åker ut på blocket där det nu gått inflation och man kan få en uppsättning komletta orginal 17" hjul med bra däck för fyra tusen spänn!

:D Intressant iakttagelse..
Läste lite tester på nätet och i princip alla säger samma sak. S80:n är på god väg, men håller inte måttet. Svajig och gungig. Både MB E220 och BMW 525 som tydligen är två av konkurrenterna i klassen fick bättre betyg på det mesta.

Efter att ha fipplat runt med miniräknaren och jämfört 2007 års modell S80, E-klassen, CLK-klassen, bmw 5-serien, så kommer jag fram till att ren drivmedelskostnad blir vettigast med en diesel. Hur det är på servicesidan har jag ingen aning. Brytpunkten ligger runt 1200 mil så går det jämt ut med en bensinare på runt 200hk. Om jag pendlar varje dag 5mil ToR till jobbet så är jag i princip redan där (5x220=1100 mil).
Både MB och BMW går tydligen dessutom att få med relativt snåla dieselar på trevliga 170hk och 250hk vilket inte heller är fy skam. hmmm...
Har ingen erfarenhet av någon av dem, så det får bli en runda till Lexus, BMW och MB efter jobbet idag och kika runt.

Köper man en bil som ska gå som taxi tecknar man ett avtal med biltillverkaren på service mm. Volvo, Saab och MB har bra avtal, BMW har inte så bra....
Detta är vad jag fått berättat för mig av en taxichaffis i sthlm.

. Det som framförallt diskvalificerar BMW när man vill ha "bra ekonomi" är dyrt ägande... Dyr service och dyra försäkringar...

Det stämmer inte. Om jag tar det närmaste jämförbara jag har att komma med, A4-05 mot mina 330XI så hade Audin helt bizzart mycket dyrare servicekostnader. Dessutom så slänger Audi in en lillservice vid 9.000 mil för byte av stift och luftfilter:näsblod och detta när föregående service ligger på runt 8.000 mil!

Dessutom är kostnaderna för hjul, mm till BMW´s fördel så de har ett bultmönster till skillnad mot övrigas förton olika, samt olika ET-nr och allt vad fan det är. att behöva slänga på en laddning gislaved för 12 tusen+moms på känns surt när man i BMW´s fall kan köpa en komplett uppsättning fräsha hjul på blocket för 4.

Köper man en M3 blir det så klart dyra försäkringar men en 5-seriekombi är väl inte värre än någon annan bil.

Det som kostar (som hos alla andra bilar men mer påtagligt här om man pröjsar en halv mille för en ny) är förstaägarens värdeminskning. Men som jag resonerar så har någon annan krake redan blåst sig själv på de 200-300 färdigskattade kakorna och dessutom köpt div komfort, active, liftyle-paket för multum de inte får ett smack för vid begagnatförsäljning.

Det är DÅ man kliver in och köper en nästan ny tysk prestandakombi med allt för 200 shmacarou och åker skönt, säkert och fort gatan fram.

• Gilla
Reaktioner: Zee
Det som kostar (som hos alla andra bilar men mer påtagligt här om man pröjsar en halv mille för en ny) är förstaägarens värdeminskning. Men som jag resonerar så har någon annan krake redan blåst sig själv på de 200-300 färdigskattade kakorna och dessutom köpt div komfort, active, liftyle-paket för multum de inte får ett smack för vid begagnatförsäljning. .

:tummenupp
Där har du iofs en klar poäng som jag inte har vägt in tillräckligt i denna diskussion... Jag har nog sett för mycket till nybil och för lite till det som TS faktiskt frågar efter.. Nyare begagnat...

Sen är det ju så med "folk" också... När "folk" ska vara ekonomiska så tjöper det en flång ny bil bara för att de får nån sketen rabatt och för att den drar 07 i stället för 09. Sen att de får en värdeminskning på hundratusentalskronor struntar de blankt i. Det är DÄR hela ekonomin ligger.

Ska du köpa en bil för 300.000 och köra 10.000 mil med den så kostar det 400.000 intjänade kronor. Först ryker skatten -100.000, sen värdeminskningen på bilen -200.000 och under tiden du har bilen måste den vara försäkrad, servad, skattad, ha nya däck, mm -ytterligare 100.000.
Då har du inte ens kört de 10.000 milen utan bara haft bilden förberedd för detta. Varför bryr sig folk mer om en tusing mer eller mindre i soppakostnader per år när de gladerligen torkar sig i arslet med ett par hundra tusen i samma affär?

:tummenupp
Där har du iofs en klar poäng som jag inte har vägt in tillräckligt i denna diskussion... Jag har nog sett för mycket till nybil och för lite till det som TS faktiskt frågar efter.. Nyare begagnat...

Jo ekonomiskt ägande skiljer sig beroende på om man ska köpa ny, bättre beggad eller budgetbil.

Ska man köpa en bil för 70.000 är värdeminskningen ingen större bov längre utan då handelar det om billiga delar och kvalitet som även här talar för BMW (det jag skrev om hjul, mm).

Last edited:
Angående bmw och avgassystem så har verkstaden här aldrig behövt att byta ett avgassystem på någon e39. De kom 1996.

Kolla gärna också vad ett avgassystem kostar till exempelvis en v70. Hu.

Tycker att min e39 var den bilen med de billigaste reservdelarna jag har haft, värre priser till Mazda 6 och Volvo 70 samt speciellt allt som har man vag att göra. Bytte instrumenteringslampor för samma pris som ett hjullagerbyte till Bmw'n kostade. (800:-)

Sedan är det ju så att delar till lyxbilarna som 7 serien är dyrare på vissa punkter. Men det måste vara en sjukt vanlig bil då alla har en kompis som bytt avgasrör på dem, speciellt med tanke på att det är mycket ovanligt att det behövs till e39'an :)

Tja,den aktuella bilen stod härutanför och brappade, så nog var det läckage på systemet alltid. Prisuppgiften är en förstahandsuppgift från ägarenutan mellanhänder. Men visst; jag har själv inte ägt en gammal 7-seriehäck och kommer aldrig att bli ägare till någon heller. En ny skulle jag kanske kunna tänka mig dock...:)

mest bil för pengarna är: AHLGRENS bilar, prisvärda, goda, går snabbt att tugga, finns i 3 färger, inte så krocksäkra dock då dom är lite mjuka, pruttvänliga efter några påsar, emballaget återvinns som plast,
helt originalsmak

Bifogat

• bonus-ahlgrens-bilar_dtl_400x346_northerner.jpg
    bonus-ahlgrens-bilar_dtl_400x346_northerner.jpg
    29.7 KB · Visningar: 35
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...