Vildsvin - ytter&innan-lår - Recept?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Korvpappa och Korvmamma prackade på mig lite vildsvin, som de köpt av någon granne, så här sitter jag med ca ett halvt kilo innanlår och ett halvt kilo ytterlår.

Vad kan man göra på det?! :va

Hittar inga recept värda namnet.

Någon som har bättre koll?

Jag hade nog gått på det här receptet oavsett vilken del på svinet man har... http://www.tasteline.com/Recept/ingefarsdoftande_vildsvinsstek

Noga med att det är rätt temperatur på köttet när man tar ut steken, är det i alla fall... Kött-termometer är guld värd..

Eller spring o köp: http://www.bokus.com/b/9789132332210.html

Det där är inget dumt recept... Tror nog att det får bli en variant på det.
Och... ..bära eller brista.. ..får ingefära, farinsocker och rödvin bytas mot glögg(!!)... jepp, glögg. :)

Det där är inget dumt recept... Tror nog att det får bli en variant på det.
Och... ..bära eller brista.. ..får ingefära, farinsocker och rödvin bytas mot glögg(!!)... jepp, glögg. :)

Det är fan så att jag är avis... Stekar är favoriten att laga. Lammstek och nötstek mest då. Vildsvin har jag faktiskt inte provat på än..
Ett tips är att strimla rotgrönsaker och bakpotatis i rätt tjocka bitar och rosta dom i timjan och rosmarinhonung i ugnen... Passar nog ypperligt till vildsvin!

Vi tog vårat vildsvin och lämnade på rökning!
Rökt vildsvinsfläsk är en underbar delikatess.
Dock var det (som väntat) ingen som rökte här i klåparholm,
så det fick lämnas in "hemmavid"
Och det var inte gratis att röka heller: ca 30:-/kg.

Men: Värt varenda krona! :)

Snuskigt gott med rökt svin, och skjuter man det själv så är det ju inte så dyrt men det är ju tråkigt om man måste betala för köttet också :(
Kan man inte ta en gammal fiskrök och röka lite bog :gnissla

Korvis: Du använder starkvinsglögg åtminstone hoppas jag?

Snuskigt gott med rökt svin, och skjuter man det själv så är det ju inte så dyrt men det är ju tråkigt om man måste betala för köttet också :(
Kan man inte ta en gammal fiskrök och röka lite bog :gnissla

Korvis: Du använder starkvinsglögg åtminstone hoppas jag?

Jo, jag har funderat på en fiskrök. Men här där jag bor nu har jag ingen stor, bara en låda. Det blir för oeffektivt.
Men i skärgården där jag jobbade tidigare hade vi alltid en stor rök på varje ö.
Tänkte nästan bygga en liknande. Undrar bara vad grannarna skulle säga? :hihi

Tillgången på kött är både gratis och obegränsad, så den biten är löst s.a.s

Är det möjligt att det finns rökt vildsvin i delikatessdisken på ica? Dom har stor delikatessdisk i alla fall... Nu blev man ju sugen på att prova!

Det låter gott och klart värt att göra om man har lite större mängder men när jag sitter med två fryspåsar á 500g så känns det som lite väl mycket jobb. Dessutom är det idag jag är hungrig.

Ska däremot tipsa seniorerna om rökning eftersom de har ca 10 kilo och dessutom bor i närheten av ett rökeri så de kanske kan kolla om rökeriet tar emot och röker kött som man själv lämnar in.

Det låter gott och klart värt att göra om man har lite större mängder men när jag sitter med två fryspåsar á 500g så känns det som lite väl mycket jobb. Dessutom är det idag jag är hungrig.

Ska däremot tipsa seniorerna om rökning eftersom de har ca 10 kilo och dessutom bor i närheten av ett rökeri så de kanske kan kolla om rökeriet tar emot och röker kött som man själv lämnar in.

Berätta gärna hur det blev... Om det är värt att köpa sig en vildsvinsstek själv o tillreda.

Berätta gärna hur det blev... Om det är värt att köpa sig en vildsvinsstek själv o tillreda.

Jag återkommer med resultatet! Kikade ut i min lilla "kryddträdgård" som jag inte sett åt sedan i augusti och till min glädje växte det timjan och rosmarin så det knakade så jag har ett överflöd av just timjan och rosmarin...

Gräslök och mynta väste oxå men såhär i vintertider blir det inte lika mycket silltallrikar och färre mojitos så det lär inte gå åt...
(om jag inte kommer ihåg att ta in och frysa in)

Så om en stund blir det till å knyta upp ytterfilén med rosmarin och timjan och sedan fräsa och skjutsa in i ugnen...
Rödvinssåsen med ingefära får blir glöggsås istället..

Och den rekommenderade potatisgratängen byts ut mot ugnsrostade rotsaker med hela vitlöksklyftor... Vitlökar är ju galet gott när de blir lagom karamelliserade.

Om du nu fick det och inte vet vad du ska göra av det... varför inte testa göra torrkött?
Det går göra av det mesta, och brukar bli helt ok om man är ovan. Men sjukt gott om man är duktig (det är inte jag).

Det har ju torkats allt från köttfärs till filé (okej kanske inte). Såatte...

...varför inte testa göra torrkött?...

Den främsta anledningen är tidsbrist. Jag tog det ur frysen i morse och vill äta det ikväll....

Så jag körde på en variant på Blancos recept.

Jag "rubbade" in salt, vitpeppar och krossade enbär och knöt upp köttbiten omgiven av kvistar med rosmarin och timjan.
Har precis fräst på köttet så det fått färg och därefter ställt in det i ugnen så det får gå klart.

Har en långpanna med potatisklyftor, bitar av morot och palsternacka samt hela vitlöksklyftor.

När rotsakerna skickas in i ugnen tänkte jag göra en reduktion på glögg & kalvfond med lite fräst lök& morot som jag sedan silar bort...

Bara hålla tummarna.

Den främsta anledningen är tidsbrist. Jag tog det ur frysen i morse och vill äta det ikväll....

Så jag körde på en variant på Blancos recept.

Jag "rubbade" in salt, vitpeppar och krossade enbär och knöt upp köttbiten omgiven av kvistar med rosmarin och timjan.
Har precis fräst på köttet så det fått färg och därefter ställt in det i ugnen så det får gå klart.

Har en långpanna med potatisklyftor, bitar av morot och palsternacka samt hela vitlöksklyftor.

När rotsakerna skickas in i ugnen tänkte jag göra en reduktion på glögg & kalvfond med lite fräst lök& morot som jag sedan silar bort...

Bara hålla tummarna.

Det där kan ju bara bli bra! :) Fast jag vet nog inte hur vildsvin smakar... Möjligt att jag ätit det, men minns inte i så fall...

Jag skulle aldrig få för mig att torka griskött. Kan man ju jämnställa med att äta griskött som inte är genomstekt. Inte omöjligt att jag är helt ute och cyklar med det uttalandet men det känns hur som helst fel när man kan torka älgkött och renkött och istället röka fläsket.

Är det möjligt att det finns rökt vildsvin i delikatessdisken på ica? Dom har stor delikatessdisk i alla fall... Nu blev man ju sugen på att prova!

Rökt vildsvin finns antagligen inte. Lufttorkad hittar du i dem flesta butiker däremot. Jobbar själv i en delikatessdisk. Vildsvinsalami är bland det godaste som finns :tummenupp

Gå fram och fråga dem borde kunna fixa det mesta åt dig.

Eftersom du inte skrytit här om hur gott det var så tar jag för givet att vildsvin inte är grejen!?

Jag har legat på soffan och klappat mig på magen och jäst som en valross i solen.....

Det var kalasgott. Ytterlår är inte den roligaste biten på svinet men det blev riktigt gott. Färska örter gav mycket smak och glöggreduktionen blev riktigt god när den fick en skvätt oxfond så den blev en aning kraftigare än vad enbart kalvfond gjorde den. Reducerade ner den ordentligt så den blev blev mer trögflytande.
Glöggreduktion är en höjdare till en stadig köttbit!

Rotsakerna stod länge i ugnen så det blev nästintill perfekta. De hela vitlöksklyftorna blev krispiga på utsidan och nästan som kola på insidan. :tummenupp

Fikon & myntaglass med chokladsås blev efterrätt och efter det kunde man koppla av med en Lagavulin 16yo...

Sedan blev det inte mycket rörelse...
524804551_f500981852.jpg

*/ ?>
Back