Vi måste börja arbeta med somalierna på deras villkor

Intressant att TV-licensen alltid dras in debatten. En helt sjuk, påtvingad avgift som man betalar för något som man inte ens utnyttjar om man inte uppskattar Kristina Lugn och Bruno K Öijer.

Denna används sen av rödtjutssmaffian i frenetiska försök till motargumentation emot hederligt folk som anser att det borde kunna krävas någon slags motprestation av lata människor när de nyttjar andras pengar i form av boende, nöjen, vägar, sjukvård etc etc.

Snacka om att jämföra äpplen och päron. Å andra sidan är detta ett ypperligt exempel på att vissa inte besitter bättre försvar än så, och det känns ändå tryggt. :tummenupp

Intressant att TV-licensen alltid dras in debatten. En helt sjuk, påtvingad avgift som man betalar för något som man inte ens utnyttjar om man inte uppskattar Kristina Lugn och Bruno K Öijer.

Denna används sen av rödtjutssmaffian i frenetiska försök till motargumentation emot hederligt folk som anser att det borde kunna krävas någon slags motprestation av lata människor när de nyttjar andras pengar i form av boende, nöjen, vägar, sjukvård etc etc.

Snacka om att jämföra äpplen och päron. Å andra sidan är detta ett ypperligt exempel på att vissa inte besitter bättre försvar än så, och det känns ändå tryggt. :tummenupp

Nazist!!!111

Jaha.. Du tänker så.. Ja om du skall värdera allt jag inte skriver så blir det ju svårt att argumentera emot. Det är ju av förklarliga skäl ganska mycket om mycket jag aldrig skrivit, tyvärr.
Jag ska försöka igen och jag är öppen för att jag missförstår dig men som jag har uppfattat det så står du för följande:
Du vill inte att staten ska slava med dina pengar som du betalar i skatt, du vill, helt logiskt, ha ut så mycket som möjligt av dina pengar!?
Du anser att man i Sverige följer lagar, det menar du är en svensk värdering och att denna ska man acceptera om man flyttar hit?!
Du antyder också, om än det säkert smärtar politiskt, att vi ska vara solidariska. D.v.s. folk ska delvis följa regler för att du inte ska få extra problem, t.e.x i form av sämre ekonomi!?
Du verkar även anse att det i Sverige finns ett antal värderingar som alla ska följa? För mig är det dock lite oklart vem det är som ska lära ut dessa värderingar då du är emot en statlig hjärntvätt...

Missförstår jag dig eller inte??

Åtminstone de tre första är väl inget att tjafsa om och det tror jag att de flesta skriver under på. Jag gör det i alla fall.
Problemet som jag, och ett par andra vill lyfta fram, är att detta bara är ord utan något djup.
Om du verkligen vill att staten ska vara aktsam om dina pengar bör du propagera för minskat skattefusk och utnyttjande av svartarbetskraft eftersom det hade sparat mer pengar åt dig. Vilket är anledningen till min kommentar att om skatten, och inte förlöjligandet av andra och förhärligandet av dig själv, hade varit din hjärtesak så borde du fokuserat på det också annars klingar dina ord falska... Fast då hade det antagligen varit svårare att dela upp världen i vi och dem!

Vidare är det bara i ord som vi följer regler och är solidariska, istället är vi ett folk som myglar och bryter regler när der passar oss, speciellt om vi kan tjäna pengar på det. Och det finns alltid bra förklaringar till varför vi gör det och vi motiverar det sällan med att vi själv skulle ha dålig moral. Dålig moral är något som andra har, vi är smarta och ser igenom hjärntvätten el. likn. Ur det perspektivet skiljer en som inte vill jobba sig särskilt mycket från oss övriga. Något som jag fattar att du inte är enig i! Hemska tanke!

Plus att det verkar som om du blir mer irriterad av sådant som du får betala extra för men inte stör dig så mycket när dina handlingar får mig att behöva betala mer.

Vi kommer antagligen inte att bli eniga om detta och du och dina kompisar kommer aldrig att acceptera att ni är mycket mer lika dem ni hånar än vad ni vill erkänna. Så nu får detta ligga för min del om inget revolutionerande kommer upp.

Jag svarar även om jag inte är tilltalad. Jag tycker inte att systemet kring anmälan av vård av sjukt barn är det allra bästa. Att en förälder måste få en handskriven påskrift av dagispersonal på ett papper som först skickas från Försäkringskassan och sedan skall skickas tillbaka är otroligt mycket korkat extraarbete som för mig personligen inte uppvägs av eventuellt minskat fuskande.

Så nej, jag tycker inte att statlig minutkontroll per automatik är att föredra.

Ok. Så ditt förslag för detta är? Vem ska ha hand om det? Dagispersonalen?
Eller tycker du att vi bara ska släppa bollen? För det är ju knappt någe fusk med vabbning idag :rolleyes: så det bästa vore väl om det vore ännu lättare?

Jag är själv förälder och jag skulle inte ha några som helst problem att tuta förbi försäkringskassan och plocka upp ett papper och få det underskrivet om min avkomma nu var sjuk. Jag kan däremot förstå att han/hon som har en "bad hairday" och drar till med en vabbning tycker att det är lite besvärligt.

Väntar fortfarande på Bonnys svar.

Ok. Så ditt förslag för detta är? Vem ska ha hand om det? Dagispersonalen?
Eller tycker du att vi bara ska släppa bollen? För det är ju knappt någe fusk med vabbning idag :rolleyes: så det bästa vore väl om det vore ännu lättare?
.

"Antalet uttagna vab-dagar har inte drastiskt minskat, utan tvärtom ökat något. Statistik från Försäkringskassan visar att föräldrar i snitt tog ut 2,73 vab-dagar i februari 2008, medan siffran för februari 2009 var 2,82 dagar."
....
"Försäkringskassans kostnader för att administrera intygen uppgå till runt 40 miljoner kronor om året. Dessutom visar riksdagens utredningstjänst att
enbart portokostnaden för alla utskick som det nya intyget kräver går på nära 10 miljoner kronor varje år."

http://www.alltombarn.se/foraldraliv/nya-vab-intygen-dyrt-och-krangligt-1.26307

Jag tycker inte man ska hålla på å belasta en redan ansträngd dagispersonal med den här typen av trams.
Minska istället krångel och byråkrati och ha en fungerande kontrollmyndighet som utför stickprovskontroller hos alla typer av bidragstagare på samma sätt som man gör utandningstest hos billister, slappfisor som kollar p-biljetter eller tv-pejlare som knackar dörr i jakt på licensfuskare...

Väntar fortfarande på Bonnys svar.
Jag vet inte helt vilket svar du vill ha av mig men som jag ser det handlar detta om att vi har olika syn på hur människor är och fungerar.
Den stora skillnaden är nog att jag tror att alla människor är i grunden helt lika men samma behov och samma önskningar och att jag är likadan som en getfarmare från Agfha..Afgahn..Irak.

Jag tror också att vi är relativt sociala varelser som inte vill komma i konflikt med andra eller vara så väldigt mycket till problem om än vi även vill ha lite fördelar i förhållande till andra och är sociala myglare. Jag tror inte att vi är slöa, omoraliska individer där total anarki skulle utbryta om inte Pappa Staten var där och kontrollerade och straffade oss hela tiden, utan att vi till stor del kan utnyttja vår inneboende, och medfödda, moraluppfattning. (Givetvis har jag även gott om vetenskapligt stöd för min åsikt, annars skulle det liksom inte vara jag...)

Du verkar uppfatta saker lite annorlunda och har en mörkare syn på hur vi fungerar. Jag är inte heller helt klar med om du anser att du är annorlunda än alla andra eller om du också behöver kontroll och straff för att fungera i samhället. Det är ju lite som de säger: Som man känner sig själv känner man andra.

Kan vara att jag är naiv och har fel och att du har rätt och att vi verkligen behöver extern kontroll av allt vi säger och gör annars går vi över lik för att sko oss själv. Problemet med strategin är att den inte skulle vara evolutionärt hållbar.

Så lite grand är ju ditt, och en del andras, tjat om kontroll och straff, även ett erkännande av att ni inte tror att vare sig ni eller andra har en fungerande inre moralisk kompass. Vilket åter en gång gör att argument om personligt ansvar ihåligt och tomt ekande när det kommer från er sida.

Faktum är att det skulle vara lite kul att se dig slingra dig ur detta dilemma, även om jag är cynisk nog att tro att du varken har förstått det, insett det eller erkänner det...

Jag vet inte helt vilket svar du vill ha av mig men som jag ser det handlar detta om att vi har olika syn på hur människor är och fungerar.
Den stora skillnaden är nog att jag tror att alla människor är i grunden helt lika men samma behov och samma önskningar och att jag är likadan som en getfarmare från Agfha..Afgahn..Irak.

Jag tror också att vi är relativt sociala varelser som inte vill komma i konflikt med andra eller vara så väldigt mycket till problem om än vi även vill ha lite fördelar i förhållande till andra och är sociala myglare. Jag tror inte att vi är slöa, omoraliska individer där total anarki skulle utbryta om inte Pappa Staten var där och kontrollerade och straffade oss hela tiden, utan att vi till stor del kan utnyttja vår inneboende, och medfödda, moraluppfattning. (Givetvis har jag även gott om vetenskapligt stöd för min åsikt, annars skulle det liksom inte vara jag...)

Du verkar uppfatta saker lite annorlunda och har en mörkare syn på hur vi fungerar. Jag är inte heller helt klar med om du anser att du är annorlunda än alla andra eller om du också behöver kontroll och straff för att fungera i samhället. Det är ju lite som de säger: Som man känner sig själv känner man andra.

Kan vara att jag är naiv och har fel och att du har rätt och att vi verkligen behöver extern kontroll av allt vi säger och gör annars går vi över lik för att sko oss själv. Problemet med strategin är att den inte skulle vara evolutionärt hållbar.

Så lite grand är ju ditt, och en del andras, tjat om kontroll och straff, även ett erkännande av att ni inte tror att vare sig ni eller andra har en fungerande inre moralisk kompass. Vilket åter en gång gör att argument om personligt ansvar ihåligt och tomt ekande när det kommer från er sida.

Faktum är att det skulle vara lite kul att se dig slingra dig ur detta dilemma, även om jag är cynisk nog att tro att du varken har förstått det, insett det eller erkänner det...

Jag vet inte vilken fantasivärld du lever i, men i den världen jag lever i så sträcker sig folks moral i bästa fall till familjemedlemmar, släkt och eventuellt till och med till bekanta?
Personligen så skiter jag (och jag tror faktiskt att det gäller de flesta andra människor också) fullständigt i om Herr Gurgut Mehmed får pungen avryckt flera tusen mil härifrån pga politiskt inkorrekta åsikter, det är liksom utanför mitt empatiområde. Däremot skulle jag naturligtvis inte skita i om min bror i Flen fick det.
Men du som är så beläst kanske kan förklara varför brottslighet (och *allmän uselhet) ökar i samma takt som hövlighet, omtanke och ridderlighet försvinner i dagens samhälle? Tror du att det kan ha något med att göra att folks moral kanske har sociala gränser? Jag bryr mig om min "tribe" and that's it?

Så mitt svar är: Ja jag tror de flesta är slöa, omoraliska individer där total anarki skulle utbryta om inte Pappa Staten var där. Det ligger i människans natur.
Å andra sidan så tycker jag inte, som kommunistkramarna gör, att Staten ska behöva dra oss framåt i moralfrågor utan snarare knuffa oss framåt. Mao de som redan har en fungerande moral ska inte behöva styras utan de i bottenskiktet som inte sköter sig bör däremot uppmuntras att göra rätt.

Återigen, det är lite otippad att du som påstår dig sitta med så mycket kunskap, fortfarande inte kan svara på den enkla frågan jag ställde utan måste slingra dig och dra upp motfrågor.

(*allmän uselhet= t.ex inte ingripa när brott begås, inte hjälpa gamla, normalt hyfs helt enkelt)

(*allmän uselhet= t.ex inte ingripa när brott begås, inte hjälpa gamla, normalt hyfs helt enkelt)

Bara för att i Sverige idag, så har vi slutat att tro på den sanna läran om hjälten som fanns för 2000 år sen, vilket finns beskriven i en välkänd sagobok. Där det står hur vi ska vara och har givetvis drabbat "svenskens" och sveriges kulturella beteende. :rolleyes:

Funkar den religiösa förklaringen tror du?
:glömdet

Last edited:
Bara för att i Sverige idag, så har vi slutat att tro på den sanna läran om hjälten som fanns för 2000 år sen, vilket finns beskriven i en välkänd sagobok. Där det står hur vi ska vara och har givetvis drabbat "svenskens" och sveriges kulturella beteende. :rolleyes:

Funkar den religiösa förklaringen tror du?
:glömdet

Jag vet inte om du med det där inlägget ville bevisa att normalt hyfs är ett resultat av religion? :va

Vad vill du?

Jag vet inte om du med det där inlägget ville bevisa att normalt hyfs är ett resultat av religion? :va

Nej fan,
Bonny ger dig en vetenskaplig förklaring vilket du inte "köpte", så jag bara undrar ifall du "köper" den religiösa.

Eller så är du en bara en bitter cyniker som inte tror på nånting eller någon "godhet" förutom på den egna flocken via blodsband o möjligtvis nån polare/flickvän, LR:)

Nej fan,
Bonny ger dig en vetenskaplig förklaring vilket du inte "köpte", så jag bara undrar ifall du "köper" den religiösa.

Eller så är du en bara en bitter cyniker som inte tror på nånting eller någon "godhet" förutom på den egna flocken via blodsband o möjligtvis nån polare/flickvän, LR:)

Haha, nu får ni väl ändå ta ur ansiktet ur Bonnys röv. Han skrev:

som jag ser det..

Sedan när blev det "vetenskapligt"?

Och jodå, jag tror på godhet utanför "flocken", men jag tycker mig se varje dag att den dör ut. Se bara på dagens ungdomar. Antingen så har jag råkat ut för fel sort eller så är det bara jag som ser att de flesta inte skulle pissa på sina medmänniskor om de brann.
Bara ett exempel: Hur många fall av stenkastning på fordon från broar såg vi för 40 år sedan? Det förekom garanterat, men inte ens i närheten av idag. (Visst vi kan skylla det på allkönskans dåliga orsaker men det är fortfarande brist på hyfs).

Ahaa! Det räcker alltså med att dra till med den meningen så kan alla andra hålla käft sen? Strålande, det ska jag lägga på minnet! :tummenupp

Dessutom: Om han nu har vetenskapligt stöd som han skriver, varför skrivar han då i samma stycke att "han tror.."?
Då borde han väl veta? :va

Dessutom skriver han inte hela sanningen. Han glömmer tex att nämna att det ligger i människans natur att följa vägen med minsta möjliga motstånd. Men det är klart, eftersom han inte själv skrev det så är det väl inte vetenskapligt förankrat. :rolleyes:

Last edited:
Ahaa! Det räcker alltså med att dra till med den meningen så kan alla andra hålla käft sen? Strålande, det ska jag lägga på minnet! :tummenupp

Dessutom: Om han nu har vetenskapligt stöd som han skriver, varför skrivar han då i samma stycke att "han tror.."?
Då borde han väl veta? :va
hur j-kla outbildad är du, för direkt trög verkar du inte vara trots att du försöker bevisa det.:va

Han är akademiker, liksom jag har akademisk bakgrund. Utifrån vetenskapliga fakta går det dra logiska slutsatser, vilka då är faktabaserade. Begreppet "tror" är en försiktighetsprincip man brukar använda sig av ibland inom vissa områden pga det inte styrs av naturvetenskapliga lagar och är därför mer komplext.

Den religiösa synsättet hade passat dig bättre tror jag, där en auktoritet berättar för dig hur verkligheten ser ut och ge dig bekräftelse i dina åsikter, än se till vetenskaplig fakta.:brinnerup

Svårt, eller ska jag börja från början att första bokstaven i alfabetet är A:arsele

Last edited:
hur j-kla outbildad är du, för direkt trög verkar du inte vara trots att du försöker bevisa det.:va

Han är akademiker, liksom jag har akademisk bakgrund. Utifrån vetenskapliga fakta går det dra logiska slutsatser, vilka då är faktabaserade. Begreppet "tror" är en försiktighetsprincip man brukar använda sig av ibland inom vissa områden pga det inte styrs av naturvetenskapliga lagar och är därför mer komplext.

Den religiösa synsättet hade passat dig bättre tror jag, där en auktoritet berättar för dig hur verkligheten ser ut och ge dig bekräftelse i dina åsikter, än se till vetenskaplig fakta.:brinnerup

Svårt, eller ska jag börja från början att första bokstaven i alfabetet är A:arsele

Du e ju för rolig :) För att vara "akademiker" (vad nu det säger) så är du väldigt snabb att gå på person istället för ämnet vi diskuterar.

Jag är Prins av Trollhättan. Gör det att allt jag säger är obestridlig sanning, dessutom utan att jag behöver lägga fram någon typ av bevisning för det jag påstår? Jag är ledsen över att förstöra den älskvärda bild du har av dig själv och Bonny, men det han lägger fram är inte odiskutabel sanning, även om delar av det han säger kanske är baserade på fakta.
Faktum kvarstår, han svarade inte på min fråga.

När jag tänker efter så skulle jag nog vilja påstå att om du och Bonny skulle ens vara i närheten av att vara några typer av vetenskapsmän då ska nog fan till och med jag bli religiös. Du kanske vet att om man ska ta fram vetenskapliga fakta så kan man ju inte skita i hälften av faktamaterialet och sen dra en logisk slutsats. Fast iofs, det är väl så man blir kommunist?

Last edited:
Jag är Prins av Trollhättan. Gör det att allt jag säger är obestridlig sanning, dessutom utan att jag behöver lägga fram någon typ av bevisning för det jag påstår?

Naturligtvis går det göra det.

Ta du den enkla vägen, eller "the dark side". Rösta på SD, eller nått annat nasseaktigt, som har riktat in sitt röstfiskeri mot målgruppen korkade, lågutbildade mm som inte har vett att tänka logiskt själva, som misstro fakta, samt inte orkar hämta in vetenskaplig fakta! Du verkar vara klockren i deras målgrupp av röster. Enkla förklaringar på bekostnad av logiska vetenskapliga förklaringar funkar ju tydligen för er.

Dags att lämna den här tråden som går i hopplöshetens tecken.

/Badger - blivande cyniker

Last edited:
Naturligtvis går det göra det.

Ta du den enkla vägen, eller "the dark side". Rösta på SD, eller nått annat nasseaktigt, som har riktat in sitt röstfiskeri mot målgruppen korkade, lågutbildade mm som inte har vett att tänka logiskt själva, som misstro fakta, samt inte orkar hämta in vetenskaplig fakta! Du verkar vara klockren i deras målgrupp av röster. Enkla förklaringar på bekostnad av logiska vetenskapliga förklaringar funkar ju tydligen för er.

Dags att lämna den här tråden som går i hopplöshetens tecken.

/Badger - blivande cyniker

Ånej! Inte den enkla vägen! Inte The Darkside! Vi kommer alla gå under om vi inte genast införskaffar oss samma politiska åsikter som Mao, Stalin och Badger!

:hej

Last edited:
Vetenskap i all ära men vad behöver du den till i det här sammanhanget? :confused:
Jag tänkte sammanfatta den här tråden i ett paper och åka på vetenskapligt seminarium i Bahamas. Skulle önska bättring vad gäller källhänvisningar och övrig formalia i era inlägg tack.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph