Vi måste börja arbeta med somalierna på deras villkor

Ånej! Inte den enkla vägen! Inte The Darkside! Vi kommer alla gå under om vi inte genast införskaffar oss samma politiska åsikter som Mao, Stalin och Badger!
:hej

Är kapitalist, du skulle nog bli förvånad över ett snack över ett par öl iom din klassificering
NSS! :lol
:Bugar :rofl

Vetenskap i all ära men vad behöver du den till i det här sammanhanget? :confused:

I knew it. Här försöker man hjälpa en förtappad själ till mänsklighetens bästa, vilket har misslyckats och storgäddan ligger och spanar i viken och hugger. Fan också....:(

Last edited:
Jag vet inte vilken fantasivärld du lever i.

Men du som är så beläst kanske kan förklara varför brottslighet (och *allmän uselhet) ökar i samma takt som hövlighet, omtanke och ridderlighet försvinner i dagens samhälle? Tror du att det kan ha något med att göra att folks moral kanske har sociala gränser? Jag bryr mig om min "tribe" and that's it?

kommunistkramarna

Återigen, det är lite otippad att du som påstår dig sitta med så mycket kunskap, fortfarande inte kan svara på den enkla frågan jag ställde utan måste slingra dig och dra upp motfrågor.
Precis som någon annan påstod tror inte jag heller att du är dum i huvudet men jag förbehåller mig också rätten att undivka att fastna i "debatt" med någon som lite för ofta skriver kommunistkramare, fantasivärld och/eller mer eller mindre öppet kallar mig dum i huvudet.

Att du inte är insatt i vetenskasfilosofi kan jag leva med, det är faktistkt inte de flesta av mina vänner heller, men jag trivs utmärkt med dem ändå. Men det minsta jag begär är att du faktiskt kan inse att akademisk kunskap inte alltid är korkad eller uppstår i en fantasivärld, precis som att jag vet att det är få tillfällen då det finns en allmängiltig "sanning", därav ordet "tror". Plus att det är helt ok att ha en annan inställning till dig utan att för den sakens skull vara korkad eller manipulerad.

Jag har bett dig repetera vilken fråga du så gärna vill ha svar på och om jag uppfattar frågan som vettig och relevant ska jag svara. Är du bara ute efter en provokation får du leta efter svaret själv...

För övrigt har brottsligheten i ett historiskt perspektiv aldrig varit så låg som den är nu, vi lever i den fredligaste av alla tider. Fast du vill säkert jämföra med 50-talet då den var exeptionellt låg, delvis som en effekt av WWII som dödade runt 80 miljoner. (Plus att även om du skulle kunna påvisa att ridderligheten har minskat sedan dess, vilket jag tror du skulle få problem med, så hade det inte bevisat att det hängde ihop. Se. Korrelation vs. kasualitet!)
En av de starkaste och nyaste teorierna om minskad kriminalitet/våld är förresten kopplad till något som är tvärtemot vad du står för: Att vi, via ökat utbyte över bl.a. gränser, har inkluderat fler än familj och klan i det som anses vara värda vår empati. Vilket ju faktiskt är ganska logiskt: du beter dig inte illa mot de som du anser är vänner.

Din förklaring har lite för mycket nymoraliskt religiösa övertoner a la Moral Majority för att jag ska gilla den. Sönderslagandet av den klassiska vita medelklassfamiljen och dess ideal och värderingar som försörs av homosexuella, invandrare, knark, tv-spel, videovåld och annat förklastligt. Och givetivs utan något vetenskapligt stöd, bara lösa spekulationer och insinuationer...

Som avslutning: Kom med en VETTIG fråga utan personliga påhopp så ska jag svara om jag kan och anser frågan relevant. Annars är tråden avslutad för min del!

Precis som någon annan påstod tror inte jag heller att du är dum i huvudet men jag förbehåller mig också rätten att undivka att fastna i "debatt" med någon som lite för ofta skriver kommunistkramare, fantasivärld och/eller mer eller mindre öppet kallar mig dum i huvudet.

Att du inte är insatt i vetenskasfilosofi kan jag leva med, det är faktistkt inte de flesta av mina vänner heller, men jag trivs utmärkt med dem ändå. Men det minsta jag begär är att du faktiskt kan inse att akademisk kunskap inte alltid är korkad eller uppstår i en fantasivärld, precis som att jag vet att det är få tillfällen då det finns en allmängiltig "sanning", därav ordet "tror". Plus att det är helt ok att ha en annan inställning till dig utan att för den sakens skull vara korkad eller manipulerad.

Jag har bett dig repetera vilken fråga du så gärna vill ha svar på och om jag uppfattar frågan som vettig och relevant ska jag svara. Är du bara ute efter en provokation får du leta efter svaret själv...

För övrigt har brottsligheten i ett historiskt perspektiv aldrig varit så låg som den är nu, vi lever i den fredligaste av alla tider. Fast du vill säkert jämföra med 50-talet då den var exeptionellt låg, delvis som en effekt av WWII som dödade runt 80 miljoner. (Plus att även om du skulle kunna påvisa att ridderligheten har minskat sedan dess, vilket jag tror du skulle få problem med, så hade det inte bevisat att det hängde ihop. Se. Korrelation vs. kasualitet!)
En av de starkaste och nyaste teorierna om minskad kriminalitet/våld är förresten kopplad till något som är tvärtemot vad du står för: Att vi, via ökat utbyte över bl.a. gränser, har inkluderat fler än familj och klan i det som anses vara värda vår empati. Vilket ju faktiskt är ganska logiskt: du beter dig inte illa mot de som du anser är vänner.

Din förklaring har lite för mycket nymoraliskt religiösa övertoner a la Moral Majority för att jag ska gilla den. Sönderslagandet av den klassiska vita medelklassfamiljen och dess ideal och värderingar som försörs av homosexuella, invandrare, knark, tv-spel, videovåld och annat förklastligt. Och givetivs utan något vetenskapligt stöd, bara lösa spekulationer och insinuationer...

Som avslutning: Kom med en VETTIG fråga utan personliga påhopp så ska jag svara om jag kan och anser frågan relevant. Annars är tråden avslutad för min del!

Då provar jag igen då eftersom det verkar så oerhört svårt för "akademikerna" att hitta ett helt inlägg i tråden:

Dreggel skrev:
Då vill jag fråga:
Eftersom det är staten som betalar ut de flesta bidrag som vi diskuterar här, är det då inte rimligt att det också är de som kontrollerar vem de betalar ut till och varför?
Vad tycker du Bonny? Kan man efterlysa ett rakt svar utan slingringar?

Jag är ju iaf såpass insatt i vetenskaplig filosofi att jag vet att man bör ta all relevant fakta i beaktning om du ska dra en logisk slutsats. Jag kan ju tex vetenskapligt bevisa att en sockiplast är det bästa huvudskyddet när man kör motorcykel, om jag skiter i att ta med hjälmar i mina tester. Äger jag dessutom en sockiplastfabrik så känns det ju lite som att ingen kommer köpa min "vetenskap".
Kan du hänvisa till din fakta om att brottslighet i Sverige minskat genom åren? Tack.

Jag kan ju tex vetenskapligt bevisa att en sockiplast är det bästa huvudskyddet när man kör motorcykel, om jag skiter i att ta med hjälmar i mina tester. Äger jag dessutom en sockiplastfabrik så känns det ju lite som att ingen kommer köpa min "vetenskap".

Lite OT, men det du beskriver är per definition inte vetenskap.

Varför skriver du "akademikerna" inom citationstecken föresten?

Jag kan ju tex vetenskapligt bevisa att en sockiplast är det bästa huvudskyddet när man kör motorcykel, om jag skiter i att ta med hjälmar i mina tester..

Precis som Halogen påpekar visar du med detta inlägg att du inte ens har den ringaste förståelse för vad "vetenskap" betyder. Men den förklarar samtidigt din skepticism inför vetenskap och akademiker. För när du är så häpnadsväckande oinsatt i vad som är själva grundbultarna i god vetenskap är det heller inte förvånande att du är så avogt inställd till den.

Man kan väl säga att vissa bitar plötsligt föll på plats.

Lite OT, men det du beskriver är per definition inte vetenskap.

Jag vet. Det är ju precis det jag försöker säga.

Varför skriver du "akademikerna" inom citationstecken föresten?

Det hade jag gjort ifall vi hade skrivit "Miljöexpert" när vi egentligen pratar om en sopgubbe oxå. :fakta

Precis som Halogen påpekar visar du med detta inlägg att du inte ens har den ringaste förståelse för vad "vetenskap" betyder. Men den förklarar samtidigt din skepticism inför vetenskap och akademiker. För när du är så häpnadsväckande oinsatt i vad som är själva grundbultarna i god vetenskap är det heller inte förvånande att du är så avogt inställd till den.

Man kan väl säga att vissa bitar plötsligt föll på plats.

Läs ovan. Mitt exempel var ju exakt vad Bonny gjorde, så om mitt exempel på "vetenskap" sög så kan vi ju inte gärna ta hans exempel på allvar heller eller hur?
Case closed.

Bonny skrev:
mer eller mindre öppet kallar mig dum i huvudet.

Haha ok, så om jag mot förmodan inte tilltalar eder med Herr Akademiker så påstår jag alltså öppet att du är dum i huvudet?
Gäller det alla andra som inte är akademiker oxå?
Schysst inställning! :tummenupp

Jag är dessutom ledsen men Bonny har fel. Så där rök hans "vetenskap":

Brå skrev:
Under de senaste fem åren har det årligen anmälts mellan 1,2 och 1,4 miljoner brott till polis, tull eller åklagare. Antalet anmälda brott har legat på ungefär samma nivå fram till år 2006. År 2008 ökade antalet anmälda brott med fem procent till nästan 1,4 miljoner brott.

Last edited:
Jag är dessutom ledsen men Bonny har fel. Så där rök hans "vetenskap":

Som jag tolkar det menade Bonny att brottsligheten i ett historiskt perspektiv är lägre. Alla som vet nånting om nånting känner förstås till att sedan 50-talet har brottsligheten ökat stadigt, dock med en viss sänkning av antalet tillgreppsbrott från 90-talet och framåt. Men Bonny nämner ju faktiskt 50-talet, så jag gissar att det är en betydligt längre tidshorisont som avses i hans påstående.

Förtydligande exempel: Globala temperaturen har sjunkit marginellt sista 10 åren. Men det är fortfarande betydligt varmare nu än under den senaste lilla istiden (ca 1200-1800). Har det blivit varmare eller kallare i takt med minskad ridderlighet?

Last edited:
Som jag tolkar det menade Bonny att brottsligheten i ett historiskt perspektiv är lägre. Alla som vet nånting om nånting känner förstås till att sedan 50-talet har brottsligheten ökat stadigt, dock med en viss sänkning av antalet tillgreppsbrott från 90-talet och framåt. Men Bonny nämner ju faktiskt 50-talet, så jag gissar att det är en betydligt längre tidshorisont som avses i hans påstående.

Förtydligande exempel: Globala temperaturen har sjunkit marginellt sista 10 åren. Men det är fortfarande betydligt varmare nu än under den senaste lilla istiden (ca 1200-1800). Har det blivit varmare eller kallare i takt med minskad ridderlighet?

Problemet med det är att det inte fördes någon statistik före 1950, så allt annat är ju mer eller mindre troliga gissningar och tolkningar. Så återigen, där rök vetenskapen.
Ytterligare, beror det ju på vad man menar med historik. Snackar vi de senaste "civiliserade" århundradena eller pratar vi om under 300 000 år?
Dessutom har ju brottsligheten ändrat sig, vad som var klassat som brottsligt för 100 år sedan kanske är legitimt idag och vice versa. Så det är ju jävligt svårt att använda just det i nån typ av vetenskapligt uttalande.

Nu tycker ju jag att ridderlighet och hyfs vs brottslighet har mer relevans än ridderlighet vs klimat, om man ska jämföra statistik, men visst, for each his own.

Last edited:
Här skriver Bonny nåt intressant:
Bonny skrev:

Den där teorin ger jag inte fem öre för faktiskt. Låter som ren och skär vänsterpropaganda. Hänvisning till källa?
Tror du själv att folk i Söderbärke, Dalarna bryr sig mer om en random muslim bara för att Malmö tar in fler invandrare?
Eventuellt skulle jag väl tro att tant Inez kanske kan kanalisera lite av sin sjukt överjästa empati (hennes knähund håller på att vårdas sönder) för att hon såg en gråtande somalier i en UNICEF reklam på TV4, det tror jag säkert, men den ökande främlingsfientligheten i Sverige talar ju ett helt annat språk.

Tror du själv att folk i Söderbärke, Dalarna bryr sig mer om en random muslim bara för att Malmö tar in fler invandrare?.

Nej, men svenskarna som befolkning kanske bryr sig mer om Iranier nu än för tjugo år sedan eftersom de faktiskt nuförtiden, med största sannolikhet faktiskt känner minst en iranier.
Tror du vårt engagemang för Thailand efter tsunamin hade varit lika stort om det inte varit ett av våra mer besökta turistmål?

Självklart finns bondläppar och andra inskränkta plattskallar som inte förändras över en natt. Jag tror som sagt Bonny pratade ur ett större perspektiv snarare än att begränsa sig till en inavlad gård i Söderbärke. Snarare syftar han på att antalet svenskar som faktiskt bryr sig mer om folk i världen idag än vad de gjorde för 50 år sedan, Söderbärkebondläpparna till trots.

Gissningsvis faller Söderbärkebondläppens engagemang på att det enda internationella utbyte de haft var när de tog traktorn in till Strömsholm och besökte en sån där kines-ris-krog och pratade med den där snedögda ägaren som faktiskt var jÄtEtrvlig och inte som de där invandringarna man hört talas om när man snackat med folk på logen..
- "Den där snedögda liraren var schysst men i helvete att jag äter med några djÄvla tandpetare! HIT MED SNUSET!"

Last edited:
Nej, men svenskarna som befolkning kanske bryr sig mer om Iranier nu än för tjugo år sedan eftersom de faktiskt nuförtiden, med största sannolikhet faktiskt känner minst en iranier.
Tror du vårt engagemang för Thailand efter tsunamin hade varit lika stort om det inte varit ett av våra mer besökta turistmål?

Självklart finns bondläppar och andra inskränkta plattskallar som inte förändras över en natt. Jag tror som sagt Bonny pratade ur ett större perspektiv snarare än att begränsa sig till en inavlad gård i Söderbärke. Snarare syftar han på att antalet svenskar som faktiskt bryr sig mer om folk i världen idag än vad de gjorde för 50 år sedan, Söderbärkebondläpparna till trots.

Gissningsvis faller Söderbärkebondläppens engagemang på att det enda internationella utbyte de haft var när de tog traktorn in till Strömsholm och besökte en sån där kines-ris-krog och pratade med den där snedögda ägaren som faktiskt var jÄtEtrvlig och inte som de där invandringarna man hört talas om när man snackat med folk på logen..
- "Den där snedögda liraren var schysst men i helvete att jag äter med några djÄvla tandpetare! HIT MED SNUSET!"

Fint inlägg, men det jag tror du underskattar är just att Sverige består i princip av "insnöade bonnläppar från Söderbärke". Det är just därför som partier som SD växer så det knakar. :)
Den lilla prick med "högre stående varelser" som du pratar om är inte en majoritet, utom möjligen utanför entrén till Konstfack och på mystiska mys-kafféer på söder.

Jag må ju personligen vara en plattskalle och bonnläpp, men tyvärr så måste jag meddela att ju mer jag har med invandrare att göra desto mindre empati får jag. Alla invandrare är däremot välkomna att försöka ändra den trenden.

Jag skulle oxå tippa på att vårt engagemang i thailand efter tsunamin hade varit minimal om inte en enda svensk hade dött där. Oavsett om det är vårt populäraste resmål eller inte. Mao vi skiter i thailändarna och bryr oss om de svenskar som dog där.

Den där teorin ger jag inte fem öre för faktiskt. Låter som ren och skär vänsterpropaganda. Hänvisning till källa?
Undrar verkligen varför jag finner det ganska ointressant att debattera med dig??
Å jag tror inte att du imponerar på så väldigt många andra heller utan bara bygger upp ett rykte som ganska korkad, aggressiv och otrevlig.

Fördes ingen statistik om våld och kriminalitet innan 1950?? Tror du verkligen på det själv??? Kan vara bra att skilja på vad du tror dig veta och vilken kunskap som verkligen finns! I t.ex. Urshultskrönikan kan man läsa att det i mitten på 1600-talet bland de 127 familjer som bodde där förekom 13 fall av mord och dråp under en tio års tid. (Källa: Magnus Wiesel, Kyrkoherde i Urshult 1684-96, dock var han en trolig kommunist så vi kan nog inte lita på honom!)Tro det eller inte men det har förekommit nedteckningar av vår hitoria under många hunda år och detta kan användas till att beräkna sådant.

Dessutom har ju brottsligheten ändrat sig, vad som var klassat som brottsligt för 100 år sedan kanske är legitimt idag och vice versa.

Jo, antalet stölder av miljöbilar har ju ökat markant i nutid jämfört med t.ex. 1628, då Sverige hade en all time low på just den typen av brott (0). Så jag antar att du har rätt i att brottsligheten har ökat sedan dess. My bad!

Undrar verkligen varför jag finner det ganska ointressant att debattera med dig??
Å jag tror inte att du imponerar på så väldigt många andra heller utan bara bygger upp ett rykte som ganska korkad, aggressiv och otrevlig.

Fördes ingen statistik om våld och kriminalitet innan 1950?? Tror du verkligen på det själv??? Kan vara bra att skilja på vad du tror dig veta och vilken kunskap som verkligen finns! I t.ex. Urshultskrönikan kan man läsa att det i mitten på 1600-talet bland de 127 familjer som bodde där förekom 13 fall av mord och dråp under en tio års tid. (Källa: Magnus Wiesel, Kyrkoherde i Urshult 1684-96, dock var han en trolig kommunist så vi kan nog inte lita på honom!)Tro det eller inte men det har förekommit nedteckningar av vår hitoria under många hunda år och detta kan användas till att beräkna sådant.

Ja du vet ju bäst Bonny. :rolleyes:

1800-talet och tidigare
Från den här tiden har vi ingen nationell statistik om brott som anmäls till polisen. Och ju längre tillbaka i tiden man går desto osäkrare blir uppgifterna. Men genom statistik över fångar, domslut och böcker vet vi ändå en del. För Stockholmsområdet finns till och med uppgifter om brott som rapporterats till polisen från år 1866.

Edit: Hur gick det med hänvisningen till källan? Och svaret på min tidigare ställda fråga. Slingra sig får ju en helt ny innebörd tack vare dig.

Jo, antalet stölder av miljöbilar har ju ökat markant i nutid jämfört med t.ex. 1628, då Sverige hade en all time low på just den typen av brott (0). Så jag antar att du har rätt i att brottsligheten har ökat sedan dess. My bad!

Och Bonny tycker JAG är korkad...

Last edited:
Det här verkar vara en känslig punkt för er kommunistkramare. Då vill jag fråga:
Eftersom det är staten som betalar ut de flesta bidrag som vi diskuterar här, är det då inte rimligt att det också är de som kontrollerar vem de betalar ut till och varför?Vad tycker du Bonny? Kan man efterlysa ett rakt svar utan slingringar? :tummenupp

Svar har du fått en del av, jag ger inget svar nedan utan istället ger jag en liknelse eftersom även det bygger på bidrag även det som styrmedel. Det är ju inte bara invandrare som har chans till bidrag vet du väl:gnissla

I Sverige har vi fri och gratis högre utbildning vilket är rätt så unikt i internationella samanhang.

I Sverige får vi bidrag och mycket förmånliga lån ifall man vill studera vid något universitet, man behöver inte komma från någon rik familj, även den fattigaste kan få en mycket god utbildning på statens och skattebetalarnas bekostnad. Den fattige får förutom kunskap, även en chans att få hög lön pga detta. Även detta är relativt unikt.

Men,

Sverige har idag pissdålig andel av svenskar som har genomgått minst 3-årig högre utbildning, när man jämför med andra I-länder, till trots att vi har en av världen bästa förutsättningar för det.

Varför?

Fel på upplägget, eller är det kanske något annat som styr människans val....

Lite OT:
Vill man inte förstå, när man frågar o får svar, och har såkallat akademikerförakt, för att det inte passa den egna världsbilden och bete sig som en skitstövel, ställer jag mig själv lite undrande varför.

Last edited:
Lite OT:
Vill man inte förstå, när man frågar o får svar, och har såkallat akademikerförakt, för att det inte passa den egna världsbilden och bete sig som en skitstövel, ställer jag mig själv lite undrande varför.

Vad finns det att förstå? Jag får ju inget svar av personen jag frågar.
Jag har inte akademikerförakt, vart har du fått det ifrån?
Vart har jag betett mig som en skitstövel?

Låt oss se om jag förstått dig rätt:
Du tycker att du har rätt, jag tycker att du har fel. Alltså förstår inte jag?
Och eftersom jag inte håller med dig så är jag en skitstövel?
Och du har bakgrund som akademiker? :tummenupp

Last edited:
Jag har inte akademikerförakt,

Inte ens mot de akademiker som gärna och ofta framhäver att de är akademiker? :confused: :hihi

Var går förresten gränsen för när man får äran att kalla sig Akademiker™? Är det 200 högskolepoäng eller? Spelar det någon roll på vilka kurser de poängen är tagna och i så fall vilka kurser smäller högst för att antas till akademikerskrået?

Är ni som kallar er akademiker här även Intellektuella™?

/Simpe L. Entrepenör™

Last edited:
Vad finns det att förstå? Jag får ju inget svar av personen jag frågar.

Ja, jisses :hihi

Vilket svar vill du ha faktabaserande o vetenskapligt eller politiskt.

Ifall politiskt så gå till närmsta valstuga vid valet så får du svar...

Alltså förstår inte jag?

Däri ligger bekymret som faller under "kommunikationsteori"

Håller gärna med, dig och andra och dunkar rygg, när det finns logiska vettiga argument. Men något sådant har ännu inte kommit från dig i tråden vad jag har sett. Kanske missat något.

Ang. begreppet akademikerförakt så har du ju exempel ovan från bosse uzi, dvs när en person med lägre utbildning känner att han är "mindre" värd pga detta och måste då hävda sig. Tror du missuppfattade den biten från mig...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT