Jag vet inte vilken fantasivärld du lever i.
Men du som är så beläst kanske kan förklara varför brottslighet (och *allmän uselhet) ökar i samma takt som hövlighet, omtanke och ridderlighet försvinner i dagens samhälle? Tror du att det kan ha något med att göra att folks moral kanske har sociala gränser? Jag bryr mig om min "tribe" and that's it?
kommunistkramarna
Återigen, det är lite otippad att du som påstår dig sitta med så mycket kunskap, fortfarande inte kan svara på den enkla frågan jag ställde utan måste slingra dig och dra upp motfrågor.
Precis som någon annan påstod tror inte jag heller att du är dum i huvudet men jag förbehåller mig också rätten att undivka att fastna i "debatt" med någon som lite för ofta skriver kommunistkramare, fantasivärld och/eller mer eller mindre öppet kallar mig dum i huvudet.
Att du inte är insatt i vetenskasfilosofi kan jag leva med, det är faktistkt inte de flesta av mina vänner heller, men jag trivs utmärkt med dem ändå. Men det minsta jag begär är att du faktiskt kan inse att akademisk kunskap inte alltid är korkad eller uppstår i en fantasivärld, precis som att jag vet att det är få tillfällen då det finns en allmängiltig "sanning", därav ordet "tror". Plus att det är helt ok att ha en annan inställning till dig utan att för den sakens skull vara korkad eller manipulerad.
Jag har bett dig repetera vilken fråga du så gärna vill ha svar på och om jag uppfattar frågan som vettig och relevant ska jag svara. Är du bara ute efter en provokation får du leta efter svaret själv...
För övrigt har brottsligheten i ett historiskt perspektiv aldrig varit så låg som den är nu, vi lever i den fredligaste av alla tider. Fast du vill säkert jämföra med 50-talet då den var exeptionellt låg, delvis som en effekt av WWII som dödade runt 80 miljoner. (Plus att även om du skulle kunna påvisa att ridderligheten har minskat sedan dess, vilket jag tror du skulle få problem med, så hade det inte bevisat att det hängde ihop. Se. Korrelation vs. kasualitet!)
En av de starkaste och nyaste teorierna om minskad kriminalitet/våld är förresten kopplad till något som är tvärtemot vad du står för: Att vi, via ökat utbyte över bl.a. gränser, har inkluderat fler än familj och klan i det som anses vara värda vår empati. Vilket ju faktiskt är ganska logiskt: du beter dig inte illa mot de som du anser är vänner.
Din förklaring har lite för mycket nymoraliskt religiösa övertoner a la Moral Majority för att jag ska gilla den. Sönderslagandet av den klassiska vita medelklassfamiljen och dess ideal och värderingar som försörs av homosexuella, invandrare, knark, tv-spel, videovåld och annat förklastligt. Och givetivs utan något vetenskapligt stöd, bara lösa spekulationer och insinuationer...
Som avslutning: Kom med en VETTIG fråga utan personliga påhopp så ska jag svara om jag kan och anser frågan relevant. Annars är tråden avslutad för min del!