Vi måste börja arbeta med somalierna på deras villkor

När det gäller skitkastningen så är väl jag den som kastat minst skit här? Jag har inte i ett enda inlägg skrivit att någon är dum, ointelligent, otrevlig, arrogant, okunnig eller outbildad. Jag har inte ens påstått att din debattnivå är låg.

Jag håller med! Du är Moder Theresa up in this mutherfucker!

Jag håller med! Du är Moder Theresa up in this mutherfucker!

Du anar inte. Häromdan så hjälpte jag ett totalt vilset tyskt turistpar att ta sig från Sveaplan till Gärdet, jag ledde dem inte ens till Järva Krog! Snacka om att jag fick en gräddfil rätt ner i Guds byxficka där! :tummenupp

När det gäller skitkastningen så är väl jag den som kastat minst skit här? Jag har inte i ett enda inlägg skrivit att någon är dum, ointelligent, otrevlig, arrogant, okunnig eller outbildad. Jag har inte ens påstått att din debattnivå är låg.

Just denna är lite rolig. Jag har blivit kallad allt från vänsterextremist till nazist beroende på vad som passat bäst som skällsord i just det uttalandet. :hihi

Satan vad ni har bajsat ur er värdelöst debattmaterial de senaste sidorna. GP-groupies :lol

Jag är dessutom ledsen men Bonny har fel. Så där rök hans "vetenskap":
Fast det här var lite intressant.

Som du själv citerade har nivån varit mer eller mindre konstant under en längre tid, något du missade (eller avsiktligt utelämnade) är däremot det faktum att denna plötsliga ökning sedan 2006 helt eller delvis bör tillskrivas de lagändringar som har genomförts under samma period.

Dags att hänvisa till VerklighetenTM?

Och! lite lustigt är det allt, att dessa övermänniskor, som till vardags benämns arbetare och entreprenörer, låter de smutsiga akademikerna styra över dem.

Det måste ju smärta i era hjärtan och gränsa till att vara så skevt att det blir rakt.

Last edited:
Satan vad ni har bajsat ur er värdelöst debattmaterial de senaste sidorna. GP-groupies :lol

Fast det här var lite intressant.

Som du själv citerade har nivån varit mer eller mindre konstant under en längre tid, något du missade (eller avsiktligt utelämnade) är däremot det faktum att denna plötsliga ökning sedan 2006 helt eller delvis bör tillskrivas de lagändringar som har genomförts under samma period.

Dags att hänvisa till VerklighetenTM?

Jag utelämnade det med flit, därför att oavsett så har den ökat sedan 1950 vilket var precis tvärtemot vad Bonny sa.

Och du, sist jag kollade så var det en högerregering i Sverige, så vi styrs ju iaf av rätt akademiker.
Dessutom är ju de faktiskt riktiga akademiker, inte forumhittepå-akademiker. :)

Och du, sist jag kollade så var det en högerregering i Sverige, så vi styrs ju iaf av rätt akademiker.

Jupp,
Ang. riktig akademiker så har Halogen gett svaret i tråden vad det är, samt utbildningsnivån på regeringen är betydligt högre än vad det brukar vara.

"Forumhittepå", du är liiiite provoceringssugen märker jag, det kliar lite va*:D

Detta är sossarnas fall. Göran Persson hade väl 20 poäng i nått, tog aldrig någon examen, Mona Sahlin undrar jag ifall hon överhuvudtaget gick ur grundskolan.

Det är när dumheten tar vid rodret som det går åt helvete för nationen Sverige, I tell ya

(Dialektalt småländska)

Last edited:
Jupp,
Ang. riktig akademiker så har Halogen gett svaret i tråden vad det är, samt utbildningsnivån på regeringen är betydligt högre än vad det brukar vara.

"Forumhittepå", du är liiiite provoceringssugen märker jag, det kliar lite va*:D

Detta är sossarnas fall. Göran Persson hade väl 20 poäng i nått, tog aldrig någon examen, Mona Sahlin undrar jag ifall hon överhuvudtaget gick ur grundskolan.

Det är när dumheten tar vid rodret som det går åt helvete för nationen Sverige, I tell ya

(Dialektalt småländska)

Ja lite kaxig var jag allt där :)

Jag utelämnade det med flit, därför att oavsett så har den ökat sedan 1950 vilket var precis tvärtemot vad Bonny sa.

Det här med statistik hade du kunnat ha pejl på om du vore akademiker. Det stämmer att antal anmälda brott har ökat, kan du komma på något annat som också har ökat i paritet med detta, vilket har föranlett slutsatsen att brottsligheten faktiskt har legat på en jämn nivå under alla dessa år?

Den senaste lilla toppen bevisar ju inte heller att brottsligheten per definition har ökat, utan att lagändringar har möjliggjort att fler brott har anmälts. Akademikerna på Brå är ju inte dummare än så.

Ja, det senaste århundradet har den dominerande regeringsfärgen verkligen varit blå. Och med sossarnas utbildningsbarometer känns det (igen!) som om att det är dessa som borde styra landet om du och dina lakejer fick bestämma, med avseende på hur överlägsna (outbildade) arbetare är.

Last edited:
Det här med statistik hade du kunnat ha pejl på om du vore akademiker. Det stämmer att antal anmälda brott har ökat, kan du komma på något annat som också har ökat i paritet med detta, vilket har föranlett slutsatsen att brottsligheten faktiskt har legat på en jämn nivå under alla dessa år?

Den senaste lilla toppen bevisar ju inte heller att brottsligheten per definition har ökat, utan att lagändringar har möjliggjort att fler brott har anmälts. Akademikerna på Brå är ju inte dummare än så.

Ja, det senaste århundradet har den dominerande regeringsfärgen verkligen varit blå. Och med sossarnas utbildningsbarometer känns det (igen!) som om att det är dessa som borde styra landet om du och dina lakejer fick bestämma, med avseende på hur överlägsna (outbildade) arbetare är.

Är du ens nykter nu? Vad svamlar du om? Kan du ens definiera ett brott?
Om jag cyklar utan keps idag så är det fullt lagligt, det ska alltså aldrig någonsin, ever, tas upp i nån statistik som ett brott, oavsett om det är dödsstraff på det imorrn, eller hur?
Ändrar man däremot cykling utan keps till ett lag brott, ja då är det, hör och häpna: Brottsligt! :tummenupp

Varför ska jag ta upp andra helt ointressanta sakers statistik när frågan handlade om ifall brottsligheten ökar eller sjunker. Sen kan vi ju diskutera varför, men det är väl en annan fråga?

Sen slutligen Kantian, du har väl ingen aning om vad jag arbetar som, eller vilken utbildning jag har? Så droppa skitsnacket, det är inte JAG som har skrytit med titlar här så du gör bara bort dig om du drar pikar på det hela tiden.

Varför ska jag ta upp andra helt ointressanta sakers statistik när frågan handlade om ifall brottsligheten ökar eller sjunker. Sen kan vi ju diskutera varför, men det är väl en annan fråga?

Naturligvis går det se till att brottsligheten ökar iom fler och fler saker blir helt enkelt olagliga.

Vetenskaplig underbygd statistik måste ta hänsyn till bias för att kunna spegla verkligheten någorlunda.

Dvs, skit in i dataunderlaget och du får skit ut i form av skitresultat, dvs felaktigt.
Comprende?

Ska också vara snäll och ge en wiki referens till fenomenet

Gör människor verkligen mer brott idag än förr? blir nöten att knäcka

För att räkna hur detta ligger till så måste man ju ta hänsyn till vilka brott som begicks förr med dagens syn på brott. Eftersom sådan data saknas till viss del får man ju istället göra kvalificerade antaganden.

Detta är något du är rätt vass på, LR:brynad

Last edited:
Naturligvis går det se till att brottsligheten ökar iom fler och fler saker blir helt enkelt olagliga.

Vetenskaplig underbygd statistik måste ta hänsyn till bias för att kunna spegla verkligheten någorlunda.

Även om man nu skulle hitta statistik som indikerar en ökning i kriminalitet, vilket de flesta verkar eniga om, så har det ju inget med Dreggels kvasireligiösa förklaring om "moralupplösning" eller politsikt ledarskap att göra. Den senare är dessutom direkt korkad och historielös eftersom hans älskade 50-tal hade en socialdemokratisk regering och en historiskt hög solidaritetsfilosofi. Plus att det i grund och botten blir lite löjligt att jämföra med en extremperiod eftersom det med nödvändighet kommer att göra alla andra perioder "laglösa". Ungefär som att alla andra hojåkare är kassa på att köra bara för att Rossi är bättre...

Ska man förklara en ökning hjälper det för övrigt inte hur mycket statistik du än använder eftersom det inte säger något om orskasfaktorerna. Då är det bra att ha folk som, utan vidare spisning, VET vad det beror på.

hans älskade 50-tal hade en socialdemokratisk regering och en historiskt hög solidaritetsfilosofi. Plus att det i grund och botten blir lite löjligt att jämföra med en extremperiod eftersom det med nödvändighet kommer att göra alla andra perioder "laglösa". Ungefär som att alla andra hojåkare är kassa på att köra bara för att Rossi är bättre...
Visst är det så, en idealvärld som inte kommer att återkomma med dess värderingar.
Korkat att tro på, javisst.

Men vilken politiker vill ta bort den illusionen från sina potentiella väljare....:gnissla

Ska man förklara en ökning hjälper det för övrigt inte hur mycket statistik du än använder eftersom det inte säger något om orskasfaktorerna. Då är det bra att ha folk som, utan vidare spisning, VET vad det beror på.

Jupp,
Dock skrev jag en luring: kvalificerade antaganden
Tänkte skriva något annat men hade blivit fel i kontexten med exemplifieringen av statistik som hjälpmedel.

Jag har rätt så hermeneutisk syn på detta och andra saker:arsele:D

Hur var det nu, det där med fördomar, du hade inga va....:)

Last edited:
Hur var det nu, det där med fördomar, du hade inga va....:)
Jag har fördomen att du är klipsk och trevlig men är väl medveten av vikten att bekämpa sina fördomar!:krama

Problemet med statsitik är just när mörkermännen drar slutsatsen att kriminalitet ökat p.g.a. en eller anna faktor som de, helt slumpvis, har fastnat för. Om det sedan är "moraliskt förfall", videovåld eller något är inte det viktiga och om man sedan ställer detta nya fenomen mot ett extremt lågt värde blir det lätt att "bevisa" hur rätt man har.
Personligen tror jag att den ökade kriminaliteten hänger ihop med att folk har längre semester nu än på 50-talet! Hade folk bara jobbat hela deras vakna tid så hade de inte haft tid eller ork att vara kriminella!

Problemet är väl att det är den grövre brottsligheten som har ökat? Utpressning, grovt våld, skottlossning, gruppvåldtäkter etc. Vad nån än kommer med för statistik angående detta så är det odiskutabelt för alla som lever i Sverige idag att den har ökat. Ni får ingen källa på det, tyvärr.

Om det då är så som hävdas här att antal anmälda brott håller sig någorlunda intakt borde ju nån slags brottslighet borde ha minskat avsevärt. Vilken är då det? Särskilt med tanke på att anmälningsbenägenheten i allmänhet sägs ha ökat.

Eller är det helt enkelt så att väldigt många inte anmäler tex cykelstölder, snatterier odyl för att man vet att polisen aldrig kommer lösa det ändå?

Problemet är väl att det är den grövre brottsligheten som har ökat? Utpressning, grovt våld, skottlossning, gruppvåldtäkter etc. Vad nån än kommer med för statistik angående detta så är det odiskutabelt för alla som lever i Sverige idag att den har ökat. Ni får ingen källa på det, tyvärr.

Om det då är så som hävdas här att antal anmälda brott håller sig någorlunda intakt borde ju nån slags brottslighet borde ha minskat avsevärt. Vilken är då det? Särskilt med tanke på att anmälningsbenägenheten i allmänhet sägs ha ökat.

Eller är det helt enkelt så att väldigt många inte anmäler tex cykelstölder, snatterier odyl för att man vet att polisen aldrig kommer lösa det ändå?
Bra frågor där det tyvärr inte verkar finnas något bra svar. Grov brottslighet har definitivt gått upp sedan 60-talet, i alla fall i Sverige men det är inte samma som att allt var frid och fröjd innan, speciellt inte innan WWII...

Ett av problemen är, som du själv är inne på, anmälningsbenägenheten men det finns även andra.

En sak som dock har ökat markant är folks rädsla för brott samt deras uppskattningar av hur vanligt det är, delvis via massmedia som TV och internet.
Det är även lite intressant att, som en förenkling, att ju räddare någon är desto mindre risk finns det normalt för att du ska råka ut för något. T.ex. är det extremt sällan att gråhåriga tanter blir nedslagna på stan om än det är de som är mest rädda. Andra förhållandet gäller för 20-åriga killar...

Jag har fördomen att du är klipsk och trevlig men är väl medveten av vikten att bekämpa sina fördomar!:krama
:D:yoparty

Problemet med statsitik är just när mörkermännen drar slutsatsen att kriminalitet ökat p.g.a. en eller anna faktor som de, helt slumpvis, har fastnat för. Om det sedan är "moraliskt förfall", videovåld eller något är inte det viktiga och om man sedan ställer detta nya fenomen mot ett extremt lågt värde blir det lätt att "bevisa" hur rätt man har.

Ett exempel på det ovan är väl inom ditt område. När man på 30-talet kunde konstatera att ökad försäljning av radioapparater gav upphov till ökad sinnesslöhet. Tekniken är ett fanstyg:rolleyes::D

Personligen tror jag att den ökade kriminaliteten hänger ihop med att folk har längre semester nu än på 50-talet! Hade folk bara jobbat hela deras vakna tid så hade de inte haft tid eller ork att vara kriminella!

Ja, där ser du, vänsterförslag som medborgarlön är helt förkastligt, leder ju till anarki för fan:gnissla

En sak som dock har ökat markant är folks rädsla för brott samt deras uppskattningar av hur vanligt det är, delvis via massmedia som TV och internet.
Det är även lite intressant att, som en förenkling, att ju räddare någon är desto mindre risk finns det normalt för att du ska råka ut för något. T.ex. är det extremt sällan att gråhåriga tanter blir nedslagna på stan om än det är de som är mest rädda. Andra förhållandet gäller för 20-åriga killar...

Har sett nuffror på det där, var rätt markant.
Själv även deltagit, allt jag skrev i den undersökningen gick ut på att jag var livrädd. Varför: pga fler poliser behövs, och då menar jag inte trafikpoliser, utan operativa poliser mot brott som ger annat än penningböter och nybesiktning!

Många tror jag gör samma sak....

Ang. ökad grövre och ökad anmälningsbenägenhet så finns det ju kategorin: Organiserad brottslighet, Där brottslighet bedrivs som ett företag och som drabbar allt från företagare i form av utpressning till (beställnings)stölder av hojar....

Btw, borde inte den här tråden varit död för länge sen....

Trevlig helg!

Last edited:
Även om man nu skulle hitta statistik som indikerar en ökning i kriminalitet, vilket de flesta verkar eniga om, så har det ju inget med Dreggels kvasireligiösa förklaring om "moralupplösning" eller politsikt ledarskap att göra. Den senare är dessutom direkt korkad och historielös eftersom hans älskade 50-tal hade en socialdemokratisk regering och en historiskt hög solidaritetsfilosofi. Plus att det i grund och botten blir lite löjligt att jämföra med en extremperiod eftersom det med nödvändighet kommer att göra alla andra perioder "laglösa". Ungefär som att alla andra hojåkare är kassa på att köra bara för att Rossi är bättre...

Nu har ju inte JAG dragit in "politiskt ledarskap" i den här frågan, inte heller är 50 talet mig speciellt kärt.
Nu är det ju såhär Bonny, vad du nu menar med extremperiod, så måste ju även den tas in om du ska dra nån logisk slutsats. Jag hoppas verkligen för vårt allas bästa att inte du har någon alltför viktig uppgift i samhället om du skiter i att ta med delar av verkligheten i dina beräkningar, för det skulle ju visa upp ett direkt felaktigt resultat. Har vi satt upp reglerna för en beräkning mellan punkt A och punkt B och inget annat så lär vi ju inte skita i hälften bara för att det är vad du kallar en "extremperiod"?

Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h