Jag lever INTE i verkligheten, den skrämmer mig alldeles för mycket med alla kriminella, invandrare, bögar och äckliga spindlar!Nu har ju inte JAG dragit in "politiskt ledarskap" i den här frågan, inte heller är 50 talet mig speciellt kärt.
Nu är det ju såhär Bonny, vad du nu menar med extremperiod, så måste ju även den tas in om du ska dra nån logisk slutsats. Jag hoppas verkligen för vårt allas bästa att inte du har någon alltför viktig uppgift i samhället om du skiter i att ta med delar av verkligheten i dina beräkningar, för det skulle ju visa upp ett direkt felaktigt resultat. Har vi satt upp reglerna för en beräkning mellan punkt A och punkt B och inget annat så lär vi ju inte skita i hälften bara för att det är vad du kallar en "extremperiod"?
Att välja en extremperiod är dock, utanför verkligheten då, ett ganska billigt trick eftersom en extremvärde i stort sett alltid följs av ett mindre extrem värde. Det är just precis det som gör det extrema extremt. Att vi har högre kriminalitet nu än på 50-talet betyder inte att vi har en hög kriminalitet, lika lite som att sommarens näst varmaste dag skulle vara kall...
Ungefär som att saker och ting alltid "kan bli bättre". Självklart kan saker och ting alltid "bli bättre" fast ibland kan man kanske nöja sig med "bra nog" och inte slåss för mycket med väderkvarnar!?
Du påstår att man måsta ta med extremvärdena för att göra en bra analys, vilket inte alls är säkert. I Helsingborg hade vi en kille som vann 120 miljoner på Lotto, det är inte samma som att Lotto är en bra metod för att tjäna pengar eller att det speglar "verkligheten" för hur svenskar tjänar pengar. Extremvärden är en del av vekligheten men bara en extrem del av verkligheten och i det ligger att det inte berör majoriteten av de som lever där, men oftast används för att driva extrema frågor. (ofta frågor i motsats till "frihet under ansvar") Ungefär som när folk använder GR för att visa hur farliga och respektlösa sporthojsförare är.
Så när du debatterar kriminalitet kommer du att fortsätta dra upp 50-talet, när du debatterar hur illa det är i Sverige inom andra områden kommer du att fortsätta säga "Det kunde vara bättre!" och du kommer att fortsätta blanda ihop korrelation med kasualitet.
...å du kommer att fortsätta att irritera dig på mig och vara tydlig med att berätta för alla hur lite kontakt jag har med verkligheten och hur naiv och ambitionslös jag är som inte står upp och skriker och anklagar den ene eller andre för vilket ruttet samhälle vi har. Vilket jag givetvis gör för att jag är en hjärntvättad kommunist och inte för att jag är tacksam för glädjen att leva ett bra liv i ett land som alltid placerar sig högt i undersökningar av livskvalité. Fast nog tusan kunde det varit bättre, tycker du inte det?!