Jaha.. Du tänker så.. Ja om du skall värdera allt jag inte skriver så blir det ju svårt att argumentera emot. Det är ju av förklarliga skäl ganska mycket om mycket jag aldrig skrivit, tyvärr.
Jag ska försöka igen och jag är öppen för att jag missförstår dig men som jag har uppfattat det så står du för följande:
Du vill inte att staten ska slava med dina pengar som du betalar i skatt, du vill, helt logiskt, ha ut så mycket som möjligt av dina pengar!?
Du anser att man i Sverige följer lagar, det menar du är en svensk värdering och att denna ska man acceptera om man flyttar hit?!
Du antyder också, om än det säkert smärtar politiskt, att vi ska vara solidariska. D.v.s. folk ska delvis följa regler för att du inte ska få extra problem, t.e.x i form av sämre ekonomi!?
Du verkar även anse att det i Sverige finns ett antal värderingar som alla ska följa? För mig är det dock lite oklart vem det är som ska lära ut dessa värderingar då du är emot en statlig hjärntvätt...
Missförstår jag dig eller inte??
Åtminstone de tre första är väl inget att tjafsa om och det tror jag att de flesta skriver under på. Jag gör det i alla fall.
Problemet som jag, och ett par andra vill lyfta fram, är att detta bara är ord utan något djup.
Om du verkligen vill att staten ska vara aktsam om dina pengar bör du propagera för minskat skattefusk och utnyttjande av svartarbetskraft eftersom det hade sparat mer pengar åt dig. Vilket är anledningen till min kommentar att om skatten, och inte förlöjligandet av andra och förhärligandet av dig själv, hade varit din hjärtesak så borde du fokuserat på det också annars klingar dina ord falska... Fast då hade det antagligen varit svårare att dela upp världen i vi och dem!
Vidare är det bara i ord som vi följer regler och är solidariska, istället är vi ett folk som myglar och bryter regler när der passar oss, speciellt om vi kan tjäna pengar på det. Och det finns alltid bra förklaringar till varför vi gör det och vi motiverar det sällan med att vi själv skulle ha dålig moral. Dålig moral är något som andra har, vi är smarta och ser igenom hjärntvätten el. likn. Ur det perspektivet skiljer en som inte vill jobba sig särskilt mycket från oss övriga. Något som jag fattar att du inte är enig i! Hemska tanke!
Plus att det verkar som om du blir mer irriterad av sådant som du får betala extra för men inte stör dig så mycket när dina handlingar får mig att behöva betala mer.
Vi kommer antagligen inte att bli eniga om detta och du och dina kompisar kommer aldrig att acceptera att ni är mycket mer lika dem ni hånar än vad ni vill erkänna. Så nu får detta ligga för min del om inget revolutionerande kommer upp.